قرارداد کار در ارتفاع چه انواعی دارد و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار در ارتفاع

احتمالا در پایتخت‌ها یا شهرهای صنعتی بزرگ آپارتمان‌ها یا آسمان‌خراش‌ها را دیده‌اید. ممکن است به این مساله فکر کرده باشید که چه کسی و با چه ابزاری این سازه‌های بزرگ را ساخته است و رسیدگی ،نظافت و تعمیر آن‌ها به چه صورتی انجام می‌شود. علاوه بر این ساختمان‌های بلند، مشاغل دیگری نیز هستند که در ارتفاع با سطح زمین اتجام می‌شوند. قرارداد کار در ارتفاع ، از انواع قرارداد کار است. در این نوع از قرارداد، نیروی کار در ارتفاع از سطح زمین فعالیت می‌کند به همین دلیل به آن کار در ارتفاع گفته می‌شود.

اجرای موضوع نمونه قرارداد کار در ارتفاع نیازمند بررسی‌های همه جانبه و نظارت مستمر است. مهمترین مساله‌ای که در این قرارداد باید به آن توجه کرد، امنیت و ایمنی کار است. ارتفاع از سطح زمین و انجام امور مشخص در آن شرایط، احتمال خطر آفرینی دارد. البته لازم به ذکر است که انجام این نوع کارها به ویژگی‌های شخصیتی فرد نیز بسیار وابسته است. برای مثال شخصی که از ارتفاع هراس دارد، نمی‌تواند در این زمینه شغلی فعالیت کند و به احتمال زیاد در اینگونه مشاغل به خود آسیب می‌زند.

به منظور رسیدگی به ایمنی این گروه از مشاغل ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع را تهیه و تصویب کرده است. براساس ماده 85 قانون کار کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید به این آیین نامه متعهد باشند و این آیین نامه برای آن‌ها لازم الاجرا است.

منظور از کار در ارتفاع، در قرارداد کار در ارتفاع چیست؟

آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع می‌گوید که اگر انجام امور یا فعالیت مشخصی در فاصله 1/2 متری از سطح زمین باشد، کار انجام شده کار در ارتفاع محسوب می‌شود. سطح زمین یا سطح مبنا نیز اولین جایگاه کار در نظر گرفته می‌شود. این جایگاه از ایمنی مناسب برخوردار است. به طور معمول عاملان یا کارگرانی که در ارتفاع مشغول به کار هستند، باید اشخاصی باشند که تجربه و مهارت علمی و فنی دارند.

نیروی کار در ارتفاع، تمام امور و وظایف را با نظارت متخصص فنی انجام می‌دهد. متخصص فنی شخصی است که با گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک از مراجع آموزشی، صلاحیت و توانایی سرپرستی و نظارت به پروژه‌های کار در ارتفاع را دارد. متخصص فنی، ایمنی و شرایط کار را بررسی می‌کند و با توجه به این موارد به نیروی کار اجازه می‌دهد که در ارتفاع کار کند.

تمام روش‌های حفاظت از سقوط و روش‌های ایمنی انجام کار، توسط متخصص فنی بررسی می‌شود. متخصص ملزم است که در صورت مشاهده کوچکترین خطر ایمنی، کارگران را از حضور در ارتفاع منع کند.

سامانه محدود کننده، سامانه موقت کننده، دسترسی با طناب، فاصله ایمن، کمربند ایمنی، حمایل بند کامل بدن«هارنس»، قلاب قفل شونده«کارابین»، شوک گیر، انواع طناب، انواع نردبان، اجزاء داربست، بالشتک، بالابر سیار از جمله روش‌های ایمنی انجام کار در ارتفاع هستند.

قرارداد کار در ارتفاع چه نوع قراردادی است؟

قرارداد کار در ارتفاع یک قرارداد استخدام است. در این قرارداد کارگر ماهر و نیمه ماهر، توسط کارفرما استخدام می‌شوند. این نوع رابطه کاری، مشمول رابطه کارگر و کارفرما است و طرفین برای تنظیم این قرارداد نیازمند تبعیت از قانون کار هستند.

همانطور که گفتیم قرارداد استخدام یا قرارداد کاری از قانون کار تبعیت می‌کند. براساس این قانون روابط هر کدام از طرفین به دقت شرح داده شده است. ممکن است قرارداد بین اشخاص حقیقی، شخص حقوقی یا میان هر دو آن‌ها باشد. مساله مهم این است که اشخاصی که قراراد را امضا می‌کنند، نسبت به مندرجات قرارداد متعهد خواهند بود. بنابراین لازم است که اطلاعات و مشخصات کارگر و کارفرما در متن قرارداد به دقت نوشته شود.

قرارداد کار در ارتفاع قراردادی است که درباره ارتباط کاری میان کارفرما و کارگر توضیح می‌دهد. علاوه بر این در متن قرارداد توضیحات دقیقی درباره بخش‌های مختلف قرارداد و نحوه انجام کار نوشته می‌شود. قرارداد حاضر یک سند مکتوب است که رابطه کارگر و کارفرما را به صورت قانونی ثبت می‌کند. این قرارداد سندی برای اثبات اعتبار حقوق طرفین خواهد بود.

انواع قرارداد

براساس نوع رابطه‌ای که میان کارفرما و کارگر وجود دارد، نوع قرارداد نیز متفاوت خواهد بود. در ابتدای این مقاله گفتیم که نمونه قرارداد کار در ارتفاع ، یک قرارداد کار است. اما این قرارداد به طریق دیگری نیز تنظیم می‌شود. در ادامه به حالت‌های مختلف این قرارداد می‌پردازیم:

  1. یکی از انواع نمونه قرارداد کار در ارتفاع به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. این نوع از قرارداد نیز می‌تواند به انواع دیگری تقسیم شود. برای مثال ممکن است یک پیمانکار اجرای پروژه ساخت، نظافت یا تعمیر در ارتفاع را پذیرفته باشد. در این شرایط مشاور حقوقی قراردادها یا وکیل قرارداد او، قرارداد کار در ارتفاع را به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌کند. در حالت بعدی، ممکن است پروژه کار در ارتفاع، اجرای امور مشخصی باشد که یک شخص به تنهایی بتواند آن را انجام دهد. در این زمان، متقاضی می‌تواند با استفاده از قرارداد پیمانکاری تک نفره ، پروژه را به بپذیرد.
  2. نوع دیگر نمونه قرارداد کار در ارتفاع نیز همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، قراردادی است که براساس قانون کار نوشته می‌شود. نکته مهم در این قرارداد این است که حتی در قرارداد پیمانکاری نیز، برای قرارداد با عاملان کار در ارتفاع، باید از قرارداد کار استفاده شود. در این زمان پیمانکار اصلی می‌تواند به صورت مستقیم با کارگران قرارداد امضا کند یا اینکه ممکن است از یک شرکت بخواهد کارگران متخصص و مورد نیاز برای اجرای کار در ارتفاع را در اختیار او بگذارند.

عاملان کار چه قراردادی دارند؟

نوع کار و میزان پروژه کار در ارتفاع مشخص می‌کند که به چه تعداد نیروی کار نیاز دارید. علاوه بر این، با بررسی پروژه می‌توانید بازه زمانی فعالیت این کارگران را تخمین بزنید. قرارداد کار را می‌توانید به صورت قرارداد کار موقت ، قرارداد کار ساعتی ، هفتگی یا ماهانه تنظیم کنید. ایرادی در تعیین بازه زمانی انجام پروژه وجود ندارد اما لازم است که در قرارداد کاری بین دو نفر ، به نوع قرارداد کار و ساعت کاری کارگر اشاره شود.

به طور کلی حتی اگر پروژه کار در ارتفاع به صورت پیمانکاری ارائه شده باشد، کارگر به دلیل الزام به حضور در ساعت مقرر، مکان مشخص برای انجام کار و حیطه کاری مشخص مشمول قانون کار می‌شود و باید براساس این قوانین قرارداد امضا کند. نکته بسیار مهم در تنظیم این قرارداد، توجه به وضعیت بیمه کارگران است.

حق الزحمه و مزایا کارگر در این قرارداد

هر ساله مبلغ دقیق پایه حقوق کارگری توسط مصوبه شورای عالی کار، به صورت عمومی اعلام می‌شود و تمام کارفرمایان و کارگران بخش خصوصی نیز باید نرخی که توسط این مصوبه اعلام شده است را ملاکی برای پرداخت و دریافت حق الزحمه در نظر بگیرند.

در واقع شما به عنوان کارفرما ملزم خواهید بود که حداقل میزان دستمزد سال را، به عنوان حداقل دریافتی کارگران خود در نظر بگیرید. با این حال، اگر کارگران با سابقه و متخصصی دارید، می‌توانید بنا به صلاحدید خود و توافق با کارگر، مبلغی بیشتر از پایه حقوق کارگری را به عنوان حق الزحمه او تعیین کنید اما در هر صورت، توافق در خصوص مبلغی کمتر از پایه حقوق ممکن نیست.

مصوبه شورای عالی کار، علاوه بر اشاره به پایه حقوق، مزایای شغلی دیگری را نیز برای کارگر در نظر گرفته است که از آن‌ها با عنوان مزایای شغلی قانون کار یاد می‌کنند. مزایایی مانند:

  1. حق اولاد ؛
  2. حق مسکن ؛
  3. بیمه کارگر ؛
  4. مرخصی‌ها و تعطیلی‌ها
  5. و …

از جمله مواردی هستند که کارفرما ملزم به پرداخت آن‌ها خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم

به منظور شروع همکاری با نیروی کار انسانی، حتما از قوانین مرتبط با این نوع همکاری آگاه شوید. برای شما مناسب است که با مشاوران حقوقی یا وکلای مجرب در این حوزه در ارتباط باشید. برای این منظور، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم. علاوه براین، با استفاده از سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، این امکان را خواهید داشت که نگارش محتوای متن قرارداد مورد نیاز خود را به دپارتمان حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد کار موقت

قرارداد مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات