قرارداد کاری یا قرارداد کار مطمئن و بی نقص، میتواند از ایجاد ریسکهای احتمالی در کار جلوگیری کند. یکی از انواع نمونه قرارداد کاری، نمونه قرارداد کارمندی و کارگری است. در هنگام تنظیم قرارداد، طرفین مخصوصاً کارگران باید آگاهی کافی نسبت به حقوق خود، محتوای قرارداد و نوع قرارداد داشته باشند تا حقوق آنها تضمین شود و اگر خود آنها آگاهی کافی ندارند بهتر است با مشاوران حقوقی و یا کسانی که تخصص کافی در این زمینه دارند مشورت کنند زیرا در صورت نداشتن قرارداد دقیق، ممکن است مشکلات زیادی برای هر دو طرف به وجود بیاید.
کارفرما و مدیر نیز باید اطلاعات حقوقی خود را در مورد حقوق کار و قوانین و مقررات مربوط به آن افزایش دهد و همکاری با اشخاص دیگر را با دقت و اطلاع کامل آغاز کند.
بهتر است قرارداد کار به صورت کتبی باشد حتی اگر برای مدت کوتاهی است. زیرا در قرارداد کتبی تمام وظایف طرفین و حقوق اشخاص ذکر شده است و هیچ ابهامی وجود ندارد.
تنظیم قرارداد کار در زمان شروع رابطۀ کاری جدید بین کارگر و کارفرما یا کارمند و کارفرما کاری ضروری است.
بنابراین، اگر هریک از طرفین در انجام وظایف خود کوتاهی کنند طرف مقابل میتواند از راهکارهای قانونی استفاده کند تا شخص متخلف، مجبور به رعایت بندهای قرارداد شود.
بنابراین لازم است قبل از امضای قرارداد، بندهای آن توسط وکیل یا مشاور حقوقی، براساس نیازها و منافع طرفین تنظیم شود.
کارگر در ماده ۲ قانون کار تعریف شده است.
ماده ۷ قانون کار نیز قرارداد کار را به صورت کامل تعریف کرده است. کارگر در قبال کار ، به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه حق الزحمه دریافت میکند. کارفرما نیز مطابق ماده 3 قانون کار، شخص حقوقی (شرکت، سازمان، موسسه و…) یا شخص حقیقی (یک فرد) است. کارگر را با عناوین دیگری مانند کارپذیر، کارمند یا نیروی کار انسانی نیز معرفی میکنند. در واقع اصطلاح کارگر که در قانون کار به آن اشاره شده است، هر نیروی کار انسانی را شامل میشود که به خدمت کارفرما درمیآید و در ازای کاری که انجام میدهد، حق الزحمه دریافت میکند.
شرط برقراری این رابطه نیز، وجود رابطه کارگری و کارفرمایی (استخدامی) میان طرفین است. بنابراین، اگر شما کارمندی در یک شرکت خصوصی هستید و تمایل دارید که درباره ابعاد قانونی روابط استخدامی خود با کارفرما اطلاعات کسب کنید، باید قانون کار را مطالعه کنید و بدانید که هر ماده قانونی که واژه کارگر در آن استفاده شده است، روابط کاری شما را نیز شامل میشود.
کارگر و کارفرما، باید در ابتدای قرارداد، با مشخصات و اطلاعات کامل، معرفی شوند و همچنین لازم است که هر دو قرارداد را امضا کنند. اگرچه توافق شفاهی نیز برای برقراری این رابطه استخدامی امکان پذیر است.
قرارداد کار باعث ایجاد رابطه حقوقی میان کارگر و کارفرما میگردد و کارگر در قبال کاری که انجام میدهد دستمزد دریافت میکند که این حق الزحمه میتواند بهصورت روزانه هفتگی یا ماهانه باشد. درگذشته، قراردادها به صورت شفاهی تنظیم میشدند ولی در دنیای امروز روابط کاری پیچیدهتر از قبل شده است و قراردادها به صورت کتبی تنظیم میشوند.
سه نوع قرارداد استخدام وجود دارد:
کارهایی که به صورت مستمر انجام میشوند و مدت فعالیت در قرارداد ذکر نشده است قرارداد کار دائم هستند.
کارگر میتواند با داشتن قرارداد کار دائمی از حقوق و مزایای کار ثابت برخوردار شود.
مطابق آمار رسمی کشور، امروزه بیشتر از 50 درصد قراردادها به صورت قرارداد کار موقت تنظیم میشود.
یک تعریف ساده از قرارداد کار موقت آن است که در این نوع از قرارداد، تاریخ پایان کار قید میشود و با پایان یافتن زمان آن، قرارداد بیاعتبار خواهد شد.
اگر کارفرما قرارداد کار موقت را قبل از پایان مدت آن تمدید نکند و کارگر به کار خود ادامه دهد، کارگر میتواند ادعای تمدید قرارداد کند.
در قرارداد کار موقت تا پایان مدت آن، هیچکدام از طرفهای قرارداد نمیتوانند آن را یکطرفه فسخ کنند.
تمدید قرارداد موقت آن را به قرارداد کار دائمی تبدیل نمیکند.
همچنین کارفرما نمیتواند بدون رضایت کارگر، قرارداد کار دائم را به قرارداد موقت تبدیل کند.
اگر کارفرما بدون رضایت کارگر، قرارداد کار دائمی او را به قرارداد موقت تبدیل کند، کارگر میتواند با مراجعه به شورای حل اختلاف وزارت کار از کارفرما شکایت کند.
مطابق ماده 27 قانون کار ، اگر کارگر در انجام وظایف خود کوتاهی کند و کوتاهی ایشان باعث خسارت به کارگاه شود، با نظر شورای اسلامی کارگاه ، کارفرما میتواند قرارداد را پیش از پایان موعد آن، فسخ کند.
متن قرارداد کاری باید دارای نکات زیر باشد:
طبق مادۀ 148 قانون کار و همچنین بر اساس قانون تامین اجتماعی کارفرما موظف است کارگر را با هر عنوان قراردادی که باشد بیمه کند و حق بیمه کارگر را به شعب سازمان پرداخت کند.
در صورت تخلف، مطابق با مادۀ 183 قانون کار با کارفرما برخورد میشود. این در حالی است که بسیاری از افراد به اشتباه فکر میکنند فقط کارگران قرارداد کار دائم شامل بیمه تامین اجتماعی میشوند.
طبق مادۀ 28 قانون تامین اجتماعی حق بیمه کار طبق حقوقی که کارگر در ماه دریافت میکند محاسبه میشود.
البته اگر قرارداد کار به صورت قرارداد مشاوره باشد به مشاور بیمه تعلق نمیگیرد اما اگر مشاوره بیشتر از 15 روز در ماه باشد، باید حق بیمۀ تامین اجتماعی مشاور پرداخت شود زیرا ایشان به عنوان کارمند محسوب میشود.
طبق مادۀ 148 قانون کار، کارفرما ملزم است بیمۀ کارگر را پرداخت کند و باید حداقل حقوق نیز به کارگر پرداخت شود حتی اگر به هر دلیلی موضوع بیمه کارگر در قرارداد ذکر نشود.
حقوق کار طبق مادۀ 37 قانون کار باید به حساب بانکی پرسنل پرداخت شود و پرداخت به صورت دستی ممنوع است و در هیئتهای حل اختلاف فقط پرینت بانکی حساب شخص مورد قبول است.
در نمونه قرارداد کارمندی درج مزایای کمتر از قانون کار مجاز نیست.
زیرا مزایای مندرج در قانون کار در کمترین حالت ممکن است.
البته ذکر مزایا بیشتر از حداقلهای موجود در قانون کار، در قرارداد کار ایرادی نخواهد داشت.
توصیه میشود در قرارداد کار ساعت کار قانون کار نوشته شود.
طبق قانون کار ساعت کاری قرارداد کارگری و کارمندی نباید بیشتر از 8 ساعت باشد.
مرخصی استحقاقی کارگران و کارمندان در سال جمعاً 1ماه است.
192ساعت کار در ماه عادلانه و قانونی است.
البته ممکن است ساعت کار شرکتها بین 176 یا 192 یا 220 ساعت در چرخش باشد.
ممکن است کارفرمای شما در روز تنظیم قرارداد کاری درخواست سفته کند.
معمولاً کارفرما این سفته را بابت ضمانت انجام کار شما میخواهد تا اگر بهعنوان کارمند در انجام تعهدات خود کوتاهی کردید یا خسارتی به کارگاه وارد شد، کارفرما بتواند مبلغ خسارت را از سفته شما وصول کند.
کارمند یا کارگر باید در زمان تهیۀ سفته به چند نکته توجه کند تا بعد از پایان همکاری، با مشکل مواجه نشود.
مهمترین نکته این است که در زمان صدور سفته تاریخ پرداخت را درج نکنید و بهجای تاریخ، حتماً ذکر کنید که سفته بابت ضمانت انجام کار است.
در قرارداد کار هم، شمارۀ سفته را با توضیحات لازم به همراه مبلغ آن قید کنید.
بعد از صدور سفته، یک کپی برای خود تهیه کنید. زیرا گاهی اوقات برخی کارفرمایان بعد از پایان همکاری با شما، از پس دادن سفته خودداری میکنند. در چنین مواردی، شما با داشتن کپی آن میتوانید از طریق مراجع قضایی پیگیری لازم را انجام دهید.
فسخ قرارداد کار تنها با شرایط خاصی امکانپذیر است.
اگر مدت قرارداد بین کارفرما و کارگر ذکر شده باشد هیچکدام از آنها بهتنهایی قادر به فسخ آن نخواهد بود مگر آنکه کارگر آیین نامه انضباطی کار را نقض کند و باعث اخلال در کار شود. در این صورت کارفرما میتواند قرارداد را فسخ کند. به طور کلی شرایطی برای این منظور در قانون بیان شده است که در ادامه، این شرایط را شرح میدهیم.
برای فسخ قرارداد کارمندی و کارگری حداقل یک مورد از مواردی که در ادامه بیان میکنیم، باید وجود داشته باشد:
گاهی اوقات تمام آنچه در قرارداد ذکر شده است و یا به صورت شفاهی گفته شده است طبق انتظار جلو نمیرود و ممکن است موارد اختلافی ایجاد شود که توسط طرفین قرارداد قابل حل نیست.
انجمنهای صنفی، هیأتهای داوری، شورای اسلامی کار، هیأت تشخیص حل اختلاف کار یا هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما از جمله مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما محسوب میشوند.
این نکته بسیار مهم است که هیچگاه قرارداد سفید امضا کار تنظیم نکنید زیرا برخی کارفرمایان بعد از اتمام کار بندهایی را اضافه میکنند که به ضرر کارمند یا کارگر است.
یکی از جملاتی که احتمالاً اضافه میشود آن است که: کارگر، مزایا سنوات و عیدی را دریافت کرده است و هیچ حق و حقوقی ندارد. البته در حال حاضر، نوشتن این عبارت به تنهایی کافی نیست و کارفرما باید پرداخت کلیه حقوق و مزایای نیروی انسانی را اثبات کند.
تیم حقوقی رکلا نمونه قرارداد کارمندی و کارگری را تنظیم کرده است. شما میتوانید با زدن روی تصویر زیر، نمونه قرارداد کارمندی و کارگری را دریافت کنید. ضمن آنکه میتوانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر به تنظیم یک قرارداد اختصاصی نیاز دارید، میتوانید درخواست تنظیم قرارداد خود را با زدن روی همین عبارت، ثبت کنید. تیم حقوقی رکلا، برای انجام این سفارش، با شما ارتباط میگیرد.