قرارداد کار ساعتی بدون بیمه و با بیمه چه وضعیتی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/11/03
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار ساعتی

قرارداد کار ساعتی از انواع قرارداد کار محسوب می‌شود. مطابق با قانون کار، امکان تنظیم این قرارداد وجود دارد و مسلم است که برای تنظیم آن باید از این قانون تبعیت شود. نام دیگر این قرارداد، قرارداد حق الزحمه ساعتی یا قرارداد کارمزد ساعتی است. برخی از قرارداد‌های کار ساعتی به صورت روزمزد نیز تنظیم می‌شوند اما این مساله به این معنی نخواهد بود که از ضوابط قانون کار تبعیت نمی‌کنند. به طور کلی باید به این مساله اشاره کرد که تمام قراردادهایی که به نوعی دارای روابط کارگری و کارفرمایی باشند، تابع قانون کار هستند و نمی‌توان مغایر با این قانون درباره آن‌ها توافق کرد. بنابراین، اگر تمایل دارید به صورت ساعتی و در چهارچوب روابط کارگری و کارفرمایی با شخصی قرارداد امضا کنید، این قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نکته: گاهی در عرف مشاهده می‌شود که به شیوه خاصی از قراردادهای شراکت، قرارداد درصدی یا قرارداد کار درصدی می‌گویند. درباره این اصطلاح که در عرف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ باید بگوییم که نوع روابط میان طرفین، ماهیت قرارداد آن‌ها را مشخص می‌کند. اگر در حقیقت یک همکاری بر مبنای شراکت را در نظر دارید، قرارداد میان شما نیز باید یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی باشد و از قانون مدنی تبعیت کند اما اگر به هر طریقی منظور شما از کار درصدی، شرایطی است که روابط کارگری و کارفرمایی ایجاد شود، الزاما باید به قانون کار و قانون تامین اجتماعی توجه داشته باشید.

مبنا این مقاله، قراردادی است که بر پایه قانون کار میان کارفرما و پرسنل او امضا می‌شود. در این نوشته شما را با مهمترین نکات این نوع از قرارداد آشنا می‌کنیم. با رکلا همراه باشید.

قرارداد کار ساعتی چیست؟

قرارداد کار ساعتی قراردادی است که برای ساعات مشخص و محدود میان کارفرما و کارپذیر تنظیم می‌شود. این ساعات کار، معمولا از حداقل ساعت کار مذکور در قانون کار (44 ساعت در هفته) کمتر است.

به عبارت دیگر، این قرارداد به عنوان یک قرارداد کار موقت شناخته می‌شود و متنی است که کارگر و کارفرما تنظیم می‌کنند و مطابق با آن، کارگر در مقابل کار ساعتی و با محاسبه تعداد ساعت‌های انجام کار، حقوق و مزایا دریافت می‌کند. این نوع از قرارداد کار، در مواردی که کارگر به صورت پاره وقت کار می‌کند نیز کاربرد دارد. در این نوع از قرارداد، حق الزحمه ساعتی پرداخت می‌شود.

نکات بهترین قرارداد کار ساعتی

برای تنظیم یک قرارداد کار، باید قواعد و شرایط قانونی موجود در قانون مدنی ، قانون کار و قانون تامین اجتماعی رعایت شود. مهمترین نکات قانونی این نوع از قرارداد را در ادامه بیان می‌کنم:

یک) مشخصات طرفین

مانند هر قرارداد دیگری، در قرارداد کار حق الزحمه ساعتی نیز، درج مشخصات کامل کارفرما و کارگر ضروری است. کارگر باید مشخصات کامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی، تلفن، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان و مدرک تحصیلی خود را در متن قرارداد بنویسد.

کارفرما نیز، مشخصات شناسایی خود را در قرارداد درج می‌کند.

دو) مدت اعتبار قرارداد و همکاری طرفین

در قرارداد کار ساعتی، ضمن نوشتن میزان ساعات کاری کارگر، کل مدت قرارداد و تاریخ امضای آن را بنویسید. مبنای تاریخ شروع‌ به‌ کار کارگر، تاریخ نوشته شده در متن قرارداد است. شما می‌توانید ساعات کار نیروی کار را به صورت روزانه و با ذکر جزئیات دقیق آن تعیین کنید.

سه) موضوع قرارداد کار ساعتی

باید در متن قرارداد، نوع کاری که کارگر یا کارمند موظف به انجام آن است مشخص شود. قرارداد کار مانند هر قرارداد دیگری، نیاز به موضوع دارد و در قرارداد کار ساعتی، نام کار به‌ عنوان موضوع آن نوشته می‎‌شود. بخش تعهدات کارگر بر اساس نوع کار مذکور در این بخش تکمیل خواهد شد.

چهار) ساعت کار

باید ساعت کاری کارمند یا کارگر مشخص شود.

در این مورد حتماً باید حداقل‌های قانون کار را رعایت کرد. مطابق با قانون کار، حداکثر مدت کار روزانه، 7 ساعت و 20 دقیقه است. البته در برخی موارد، طرف‌های قرارداد می‌توانند برای ساعت کاری توافق دیگری کنند و در برخی از روز‌ها کمتر و در برخی از روز‌ها بیشتر از هشت ساعت کار شود. اما مدت کار هفتگی از 44 ساعت بیشتر نخواهد بود.

میزان حقوقی که کارفرما موظف به پرداخت آن است بر مبنای میزان ساعات کار مشخص می‌شود.

قرارداد کار ساعتی

پنج) محل انجام کار

محل انجام کار در قرارداد مشخص شود. همچنین در مورد امکان جابجایی کارگر یا کارمند به شهر دیگر نیز به توافق برسید و در متن قرارداد نوشته شود.

شش) دستمزد و سایر حقوق

در این قرارداد، حق الزحمه متناسب با میزان ساعات کار کارگر یا کارفرما تعیین می‌شود.

نکته مهم آن است که حتی اگر قرارداد کاری به صورت پاره وقت و ساعتی نیز باشد، دستمزد کارگر و کارمند از حداقل حقوق اداره کار کمتر نیست. سابقه کار، حق اولاد، حق مسکن و سایر حقوق و مزایا نیز متناسب با میزان ساعات کار تعیین و پرداخت می‌شود.

هر سال، وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق و مزایا را مشخص می‌کند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد کار موقت است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد کار موقت

هفت) وضعیت تعطیلات و مرخصی

با توجه به الزامی بودن قواعد قانون کار، باید حداقل‌های مرخصی قانون کار را رعایت کرد.

مطابق با قانون کار، روز جمعه به عنوان روز تعطیل هفتگی با مزد است و تعطیلات رسمی نیز مطابق با تعطیلات رسمی اعلام شده از سوی دولت است.

در خصوص مرخصی‌های استحقاقی، استعلاجی و غیره، مطابق با قانون کار عمل می‌شود.

هشت) تعداد نسخه‌های قرارداد

قرارداد کار در چهار نسخه تهیه می‌شود. دو نسخه از قرارداد کار ساعتی برای تشکل کارگری و ادارۀ کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود و یک نسخۀ آن متعلق به کارگر است و نسخۀ دیگر، نزد کارفرما باقی می‌ماند.

قرارداد کار ساعتی بدون بیمه امکان دارد؟

قرارداد کار ساعتی بدون بیمه قانونی نیست. زیرا قانون کار و قانون تامین اجتماعی از قوانین الزامی است. کارگر و کارفرما حتی اگر خلاف این قوانین توافق کنند، توافق آن‌ها اعتبار قانونی ندارد.

ماده 148 قانون کار در این مورد بیان می‌کند:

«کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.»

بنابراین تمامی قراردادهای کار ساعتی با بیمه است.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. شما می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر، قرارداد کاری را دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و از مجموعه حقوقی رکلا، مشاوره دریافت کنید.

ممکن است به واسطه شغلی خاص، نیاز داشته باشید که یک قرارداد کار ساعتی، با شروط ویژه شما تنظیم شود. ابتدا باید به این مساله اشاره کنیم که اگرچه می‌توانید برای قراردادتان شروط ویژه در نظر بگیرید اما این شروط نباید مغایر یا در تضاد با قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشد. در نهایت، برای تهیه قرارداد اختصاصی مرتبط به کسب و کار خودتان، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. برای استفاده از این خدمات، کافی است که با زدن روی لینکی که مشخص شد، درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید.

قرارداد کار ساعتی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد بخش توضیحات این قرارداد کامل شوید.

نمونه قرارداد کار ساعتی
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(18 نظر)
account_circle
رمضانی
thumb_up_alt

عرض ادب ببخشید مزاحم شدم
ما یک کارگاه داریم
و با کارگران بصورت ساعتی
قرار داد توافق کردیم ساعتی ۱۰ تومان بعلاوه بیمه
میخواستم بدونم در قرارداد ذکر شود ایا کارگر میتواند شکایت کند ؟
که دیگه بحث خواروبار و مسکن و حق اولاد مداخل نداشته باشه

20:03
27 فروردین 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

مسائل مربوط به قانون کار، آمره و لازم الاجرا است. نمی‌شود برخلاف آن توافق کرد. حقوق و مزایا مطابق با ساعت کاری پرداخت شود.

23:34
27 فروردین 1399
account_circle
بابک خلیفه زاده
thumb_up_alt

ببخشید میخواستم بپرسم قرارداد ساعتی و شرکتی چه فرقی دارن و آیا ساعتی/شرکتی هم داریم؟

12:08
11 اردیبهشت 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

چیزی به عنوان قرارداد شرکتی نداریم.

16:45
11 اردیبهشت 1399
account_circle
ابوالفضل
thumb_up_alt

سلام آیا کارفرما می‌تواند با بستن قرارداد شراکتی با کارگر یا کارمند قانون را دور بزند و کارگر و کارمند مشمول بیمه و مزایا نباشد؟

02:08
26 مهر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

به معنای دور زدن قانون نیست. روابط طرفین، وارد مبحث جدیدی به نام شراکت خواهد شد.

22:42
27 مهر 1399
account_circle
پیام احمدی
thumb_up_alt
جهت نظافت آپارتمان به صورت هفتگی...(هفته ای دو ساعت) آیا باید کارگر بیمه شود؟
07:51
22 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کارگر به نسبت ساعات کار، مستحق بیمه است. مگر اینکه با یک مجموعه پیمانکاری، قرارداد تنظیم کنید که در این صورت، مسئولیت بیمه شخص به عهده پیمانکار خواهد بود. البته مشروط به اینکه در متن قرارداد نیز در این خصوص تاکید کنید.
13:30
19 آذر 1399
account_circle
ایزدی
thumb_up_alt
سلام. اگه قرارداد کار ساعتی بر مبنای هفته ای ۳۰ ساعت ببندم و حقوق پرداخت کنم اما حق بیمه تامین اجتماعی را ۳۰ روز کامل رد کنم آیا کارگر می تواند از من شکایت کند که تمام وقت بوده است؟ کارکرد واقعی کارگر ۳۰ ساعت در هفته است اما برای رضای خدا گفته بیمه را کامل رد کنید.
09:46
12 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. به عنوان یکی از دلایلی که نیروی کار می‌تواند به آن استناد کند همین مساله است. لذا ممکن است از مصلحت مورد نظر شما علیه شما استفاده شود. اما عرایض اینجانب یک حکم کلی است.
21:40
16 بهمن 1399
account_circle
مویدی
thumb_up_alt
ممنون از اطلاعاتتون. اطلاعات خیلی خوبی درباره قرارداد کار ساعتی بود.
19:11
03 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با تشکر از شما. خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است.
15:38
05 مهر 1400
account_circle
سعیدی
thumb_up_alt
سلام‌. قرارداد ساعتی باید چه شرایطی داشته باشه؟ در قرارداد موقت، سنوات به کارگر تعلق میگیره؟
08:54
12 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. قرارداد کار ساعتی هم باید مانند سایر قراردادهای کار مطابق با قانون کار تنظیم شود. در مورد سوال دوم نیز باید بگوییم که بله. سنوات تعلق می‌گیرد.
13:02
13 آبان 1400
account_circle
امین خرمی
thumb_up_alt
سلام. اگه یک نیروی بازنشسته که بیمه هم داره رو به صورت پاره وقت بخوایم بگیریم چکار باید بکنیم؟ خودش بیمه کامل داره.
17:24
02 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد با توجه به ظرفیت‌های بسیار عالی نیروهای بازنشسته در زمینه مشاوره، صرفا می‌توانید با آن‌ها قرارداد مشاوره منعقد کنید.
14:55
03 بهمن 1400
account_circle
احسان فتحی
thumb_up_alt
با سلام من مدت ۱۴ روز در یک شرکت کار می‌کردم. از روزی که رفتم به من راجب قرارداد چیزی نگفتن. بعد چند روز دوباره بهشون که گفتم جواب درستی ندادند. من ازون شرکت اومدم بیرون و الان حق و حقوق خودم رو می‌خوام. نه بیمه کردن منو و نه پولم رو دادند. الان کجا باید اقدام کنم برای شکایت؟
11:41
06 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما می‌توانید به اداره کار مراجعه و علیه کارفرمای خود، طرح دعوا کنید.
13:50
07 فروردین 1401
account_circle
داوودی
thumb_up_alt
با سلام.حدود 80 درصد از مدرسان آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی (حتی موسسات بسیار شناخته شده که در سراسر کشور شعبه دارند)، بدون قرارداد رسمی وزارت کار فعالیت می‌کنند و قرارداد منعقد شده با موسسه، یک قرارداد یک‌سویه بدون هیچ بند قانونی است. همچنین این موسسات زمانی که سال تمام می‌شود، تازه قرارداد سال قبل را با مدرسان خود امضا می‌کنند. به عبارتی، مدرس تمام سال را بدون قرارداد با موسسه همکاری کرده و هرلحظه امکان اخراج یا از دست رفتن حق‌ و حقوق را به چشم می‌بیند. همچنین به بهانه ساعتی بودن تدریس، حقوق بسیار کمی به مدرس پرداخت می‌شود. (به شخصه در طول یک ترم دو کلاس دو جلسه در هفته به مدت سه ماه داشتم که در پایان ترم حقوقی که به من پرداخت کردند یک دهم حقوق سرایدار آن موسسه بود در حالی که اعتبار موسسه به مدرسان آن است.) 1-علت امضا نکردن قرارداد برای دور زدن بیمه است یا منفعت خاصی برای موسسه دارد؟ 2-در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به کدام مرجع باید شکایت برد؟ 3-با وجود درآمدهای هنگفت موسسات زبان، چرا هیچ مرجعی به پایه حقوق معلمان رسیدگی نمی‌کند و چگونه باید این مسئله را پیگیری کرد؟
23:07
20 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. این رویه ناشی از عدم آگاهی یا آگاهی و در عین حال تعلل پیوسته در این ردیف شغلی و چندین ردیف شغلی مشابه است. آموزشگاه باید نسبت به ایجاد روابط استخدامی و صدور لیست بیمه شما اقدام کند و به واسطه عدم مطالبه گری، این عرف اشتباه ایجاد شده است. شما می‌توانید از طریق اداره کار، پیگیر معوقات خود باشید.
11:37
22 فروردین 1401