مشاوره حقوقی قراردادها شامل چه خدماتی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاوره حقوقی قراردادها

مشاوره حقوقی قراردادها یک راه مطمئن برای تضمین جنبه‌های حقوقی قرارداد شما است. احتمالا تا به حال معاملاتی انجام داده اید. حتی اگر در بازار کسب و کار فعالیت زیادی هم نداشته باشید، باز هم انجام معامله یا امضای قرارداد را تجربه کرده‌اید. قراردادها و معامله‌ها نیاز جامعه انسانی امروز است. خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، با یک قرارداد در اختیار شما قرار گرفته است. خودرو سواری شما، مغازه، محل کار، حتی رابطه کاری و استخدامی شما پیرو یک قرارداد است. قراردادها از معامله‌ها و همکاری ها صحبت می‌کنند. اگر بخواهیم موشکافانه تر نگاه کنیم، حتی خرید روزانه شما هم یک معامله است.

معامله‌ها، قراردادهای همکاری و انواع قراردادهای دیگر، اسناد حقوقی هستند که درباره ارتباط میان اشخاص صحبت می‌کنند. قانون درباره انواع معامله‌ها و قراردادها، قواعد و اصولی تعیین کرده است. برای تسلط و آگاهی به این قوانین باید از دانش حقوقی برخوردار باشید. بدون شک، دانش حقوقی نیز مانند هر دانش دیگری نیازمند مطالعه، تخصص و آگاهی است. برای آگاهی از جنبه‌های حقوقی قراردادها باید مطالعات حقوقی بسیاری داشته باشید یا اینکه دانش آموخته حقوق باشید. مشاوره حقوقی قراردادها ، مجموعه‌ای از خدمات است که مشاوران حقوقی به سایر اقشار جامعه ارائه می‌دهند. به وسیله این خدمات، اشخاص با جنبه‌های حقوقی کسب و کار خود آشنا می‌شوند و می‌توانند با اطمینان بیشتری معامله کنند یا قرارداد امضا کنند.

اهمیت مشاور حقوقی تنظیم قرارداد

احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید با اشخاص دیگر کسب و کاری را آغاز کنید، یا اینکه به هر طریق ارتباط کاری یا همکاری با دیگران داشته باشید ولی ندانید که باید به چه صورت قرارداد تنظیم کنید. بسیاری از مواقع حتی نمی‌توانیم به درستی تصمیم بگیریم که قرارداد ما در گروه چه نوع قراردادی، قرار می‌گیرد یا اینکه از نظر حقوقی و قانونی چه قراردادی برای ما مناسب‌تر است. آشنایی به قانون و امور حقوقی در تعیین نوع قراداد بسیار اهمیت دارد. بدون شک اشخاص به دنبال قراردادی هستند که قانونی باشد و برای آن‌ها مشکلات حقوقی ایجاد نکند.

در بسیاری از معامله‌های مالی، به دلیل بی احتیاطی در نحوه تنظیم قرارداد، طرفین دچار خسارت و زیان بسیاری شده‌اند. بدون شک کسی نمی‌خواهد دچار مشکلات حقوقی و جریمه‌های سنگین شود. بی احتیاطی در تنظیم قرارداد، حتی می‌تواند موجب احقاق یک جرم شود. برای مثال اگر به خوبی از نحوه نوشتن یک قرارداد مالی آگاهی نداشته باشید و قرارداد مالی شما ربا محسوب شود، شما مجرم می‌شوید. به همین دلیل است که اشخاص می‌کوشند به جنبه‌های قانونی و حقوقی معاملات و قراردادهای خود توجه کنند تا مشکلاتی از این قبیل برای آن‌ها به وجود نیاد.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی قراردادها چه کسی است؟

مشاوره حقوقی قراردادها ، شخصی است که دانش آموخته حقوق است. مشاور حقوقی قراردادها می‌تواند دارای مدرک کارشناسی یا مقاطع بالاتر رشته حقوق باشد، اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد، دانش تخصصی و تجربه کاری مشاور حقوقی است. شخصی که به صورت تخصصی در زمینه قراردادها مطالعه داشته است و در زمینه تنظیم قرارداد تجارب بسیاری دارد، می‌تواند به صورت حرفه‌ای در زمینه تنظیم قرارداد مشاوره بدهد. مشاور حقوقی تنظیم قرارداد تجربه‌های مفیدی داشته است که می‌تواند به شما در انتخاب قرارداد مناسب و تعیین شروط خاصی برای نوشتن متن قرارداد کمک کند.

سایر اشخاص دیگر که در زمینه مشاغل حقوقی فعالیت می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک مشاور، اطلاعاتی به شما دهند، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قرارداد خود را به شخصی واگذار کنید که به صورت تخصصی در زمینه قراردادها فعالیت می‌کند. بدون شک کمک گرفتن از نیروی متخصص نتایج بهتری به همراه دارد. دانش حقوقی نیز مانند بسیاری از دانش‌های دیگر، بسیار گسترده است. به دنبال تخصصی شدن حرفه‌های مختلف، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که شخصی بتواند در همه جنبه‌های قانونی و حقوقی مسلط باشد. بنابراین، به دنبال شخصی باشید که به صورت ویژه و تخصصی به عنوان مشاوره حقوقی برای تنظیم قرارداد خدمات ارائه می‌دهد.

مشاوره حقوقی امور قراردادها چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

مشاور حقوقی قراردادها ، شرایط شما را بررسی می‌کند. از شما می‌خواهد که به طور دقیق هر توقعی که از طرف دیگر قرارداد دارید یا هر شرطی که برای اجرای قرارداد در نظر گرفته اید را بیان کنید. مشاور حقوقی قرارداد با توجه به خواست طرفین و براساس اختیاراتی که قانون به اشخاص می‌دهد، شرایط و شروط‌ آن‌ها را بررسی کرده و قرارداد مورد نظر را تنظیم می‌کند.

مشاور حقوقی با بررسی شرایط کاری شما و چیزی که در نظر دارید، به شما راهنمایی می‎‌دهد که چه قراردادی برای شما مناسب‌تر است. مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد ، یک گفت و گوی تخصصی درباره قرارداد کاری یا همکاری شما است. نکته مهم در تنظیم قرارداد این است که محتوای قرارداد، باید دقیقا اجرا شود. ارتباط و مناسبات طرفین باید مطابق با متن قرارداد باشد.

بنابراین، اگر می‌خواهید از انجام شدن موضوع قرارداد اطمینان داشته باشید، باید به دقت درباره موضوع قرارداد، تعهدات اجرای آن ،تضمین قرارداد ، مناسبات مالی، شروط و تعهدات، مدت قرارداد، شاهد و داور قرارداد، شرایط فسخ، محرمانگی، توافقنامه عدم افشای اطلاعات و بسیاری موارد مهم دیگر در متن قرارداد توضیح دهید. شخصی که درباره اصول و قاعده حقوقی نحوه تنظیم تمام این موارد به شما راهنمایی می‌دهد، مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد است.

انتخاب مشاوره حقوقی

انتخاب مشاوره حقوقی برای تنظیم قرارداد از اهمیت بالایی برخوردار است. سابقه کاری مشاور حقوقی به شما کمک می‌کند که بتوانید با اطمینان بیشتری به او مراجعه کنید و در زمینه قرارداد مورد نظرتان از او مشاوره بخواهید. علاوه بر قراردادهای داخلی، برای قراردادهای خارجی یا قراردادهای بین المللی نیز نیاز به مشاوره با مشاوره حقوقی قراردادها است. مشاوران حقوقی در این زمینه به دو گروه تقسیم می‌شوند و به صورت تخصصی در زمینه نوع خاص قرارداد مشاوره می‌دهند.

به دلیل تفاوت‌هایی که میان قانون داخلی و قانون بین الملل وجود دارد ،شخصی که مشاوره حقوقی قراردادهای بین المللی را به‌ عهده می‌گیرد، باید به صورت تخصصی در این زمینه آگاهی داشته باشد. شرکت‌ها یا اشخاص دیگر که شرایط کاریشان به نحوی است که مدام قراردادهای مختلف امضا می‌کنند، می‌توانند بنا به توافقات و شرایطی که برای همکاری در نظر دارند، با یک مشاور حقوقی ، نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره ، قرارداد خدمات مشاوره ای یا قرارداد کار تنظیم کنند. این همکاری با تنظیم قرارداد مشاوره حقوقی آغاز می‌شود.

تنظیم قرارداد

مشاوره در خصوص چگونگی دادرسی قراردادها

گاهی ممکن است شما در یک قرارداد دچار مشکل شوید یا درگیر یک دعوای حقوقی مربوط به قراردادتان باشید. در این زمان است که به دنبال شخصی هستید که به خوبی به آیین دادرسی آگاهی داشته باشد و بتواند شما را راهنمایی کند. در واقع شما به دنبال شخصی خواهید بود که بتواند به شما بگوید برای رسیدن به حق خود باید چه کارهایی انجام دهید. مشاوره حقوقی قراردادها از جریان دادرسی، قوانین و تبصره‌های مختلف آگاه است و می‌تواند به شما کمک کند که اقدامات موثرتری را برای مقابله با مشکلات خود انجام دهید تا احتمال پیروزی شما در دادگاه بیشتر شود و رای بگیرید.

برای مثال، ممکن است با دوست خود یک قرارداد مشارکت امضا کنید اما بعد از گذشت مدتی، در رابطه با موضوع آن قرارداد و چگونگی اجرایی شدن آن، دچار اختلاف شوید و بخواهید با استناد به قرارداد و همچنین با مراجعه به مراجع قضایی، مراحل رسیدگی به آن اختلاف یا مشکل را پیگیری کنید. می‌دانیم که مراجعه به مراجع قضایی اصول و آیین خاص و همچنین تشریفات مشخصی دارد.

حال اگر شما نسبت به این تشریفات آگاه نباشید، ممکن است فرآیند رسیدگی به دعوی شما بسیار زمانبر و طولانی شود یا به دلیل عدم آگاهی از چگونگی بیان دفاعیات خود، نتیجه مورد نظر را دریافت نکنید. بنابراین، دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاوران حقوقی و وکلا در خصوص چگونگی تنظیم قرارداد و همچنین تعیین ضمانت اجرا برای آن قرارداد، بسیار مهم و ضروری است. علاوه براین، اگر با وجود این موارد باز هم نسبت به یک قرارداد دچار مشکل شدید، پیش از هر اقدامی، لازم است مشاوره حقوقی دریافت کنید.

داور و مرجع حل اختلاف

یکی از بخش‌های مهم قرارداد که بسیار برای طرفین قرارداد مهم و کاربردی است، انتخاب مرجع حل اختلاف یا داور است. با انتخاب داور، اگر طرفین دچار اختلاف شوند، بدون مراجعه به دادگاه و طی روند طولانی دادرسی می‌توانند با صرف هزینه و زمان کمتر به داور تعیین شده در قرارداد مراجعه کنند. این مرجع حل اختلاف میان طرفین داوری می‌کند و رای می‌دهد. یکی از اشخاصی که می‌توانید با اطمینان بسیاری به عنوان داور قرارداد انتخاب کنید، مشاوره حقوقی قراردادها است. این شخص با آگاهی کامل در حوزه مسائل حقوقی می‌تواند عادلانه میان شما داوری کند.

جلوگیری از بروز اختلاف

از عوامل مهمی که موجب اختلاف میان طرفین قرارداد می‌شود، ابهام در متن قرارداد است. زمانی که قرارداد به خوبی درباره جنبه‌های مختلف معامله یا همکاری صحبت نکرده باشد، احتمال بروز اختلاف بسیار زیاد می‌شود. در این شرایط اگر اختلافی هم پیش بیاید، در متن قرارداد درباره چگونگی رسیدگی به آن پیش بینی نشده است. مشاوره حقوقی امور قراردادها به این مساله توجه دارد که متن قرارداد ابهام نداشته باشد. علاوه بر این با آینده نگری درباره شرایط مختلف در قرارداد توضیح داده است.

پیشنهاد ما

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از خدمات تیم رکلا است. توصیه می‌کنیم روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

برای سپردن مسئولیت نگارش متن قرارداد مورد نظرتان به دپارتمان حقوقی رکلا نیز، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. برای ثبت این درخواست، باید به صفحه اختصاصی آن وارد شوید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات