نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند و سایر طرف‌های قرارداد چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/10/25
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد عدم افشای اطلاعات

قرارداد عدم افشای اطلاعات از جمله قراردادهای مورد توجه مشاغل گوناگون به ویژه استارتاپ‌ها است. این قرارداد نوعی حمایت از حقوق مالکیت معنوی و حفاظت از داده‌ها و اطلاعات به حساب می‌آید. اشخاص متفاوتی طرفین قرارداد واقع می‌شوند و ممکن است سوالات متفاوتی در خصوص انعقاد توافقنامه عدم افشای اطلاعات داشته باشند، برای مثال قرارداد افشای اطلاعات شامل چه بندهایی می‌شود؟ ضمانت اجرای آن چیست؟ اگر شما نیز جز متقاضیان نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات هستید، متن پیش رو برای پاسخ گویی به سوالات مختلف شما نوشته شده است. لازم به ذکر است که گاهی، شرط عدم افشا، در متن قرارداد دیگری نوشته می‌شود و از نوشتن قرارداد مجزا اجتناب می‌شود. برای مثال در متن قرارداد نمایندگی یا قرارداد مشارکت، شرط محرمانگی اطلاعات اعطا کننده نمایندگی یا شرکا نوشته می‌شود. این اختیار با شما است که بین دو راهکار فوق، یکی را انتخاب کنید.

نوع نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات

این قرارداد مطابق با ماده‌ 10 قانون مدنی منعقد می‌شود. طبق این ماده، قرارداد افشای اطلاعات یک قرارداد خصوصی است که بر همین اساس، طرفین می‌توانند آن را به طور کامل مطابق با تفاهم‌ها و توافقات خود تکمیل کنند. این توافق تا جایی که مخالف قانون حاکم نباشد، مجاز شمرده شده است. به محض امضای این قرارداد، طرفین ملزم به انجام تعهدات هستند و فسخ یک طرفه آن امکان پذیر نیست. این عبارت به این معنی است که طرفین باید به طور کامل مطابق با بندهای قرارداد عمل کنند. در غیر این صورت طرف مقابل نیز می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند و برای مثال قرارداد را فسخ کند یا از او طلب خسارت کند.

شرایط صحت قرارداد عدم افشای اطلاعات

رعایت نکردن این شروط باعث می‌شود که قرارداد از اعتبار و حمایت قانونی برخوردار نباشد. این موارد که باید در زمان امضای قرارداد و قبل از آن رعایت شوند به شرح زیرند:

  1. قصد و رضایت طرفین: مطابق با این اصل مهم، امضای نمونه قرارداد منع افشای اطلاعات در زمان‌هایی که افراد هوشیاری کامل ندارند، مانند مستی و خواب‌آلودگی اعتبار نخواهد داشت.
  2. موضوع معین: افراد باید بدانند که چه قراردادی را امضا می‌کنند. موضوع قرارداد باید به طور کامل برای طرفین تشریح شود ضمن اینکه حتما باید موضوع قرارداد با ماهیت آن، همخوانی و مطابقت داشته باشد.

موضوع قرارداد عدم افشای اطلاعات

با توجه به این که نمونه قرارداد منع افشای اطلاعات می‌تواند میان اشخاص متفاوت منعقد شود، موضوع آن نیز گوناگون خواهد بود، برای مثال یک رئیس که نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند خود امضا می‌کند، در این صورت کارمند متعهد خواهد شد که داده‌ها، اسناد، مدارک و اطلاعات مهم اداره یا شرکت را نزد اشخاص دیگر افشا نکند.

اگر توافقنامه عدم افشای اطلاعات میان کاربر و یک شرکت ارائه دهنده نرم افزار منعقد شود، کاربر متعهد خواهد شد که نرم افزار مربوطه را تنها برای هدفی که در متن قرارداد نوشته شده است، استفاده کنند و آن را در اختیار افراد دیگر قرار ندهد. توجه داشته باشید که منظور از اطلاعات، هر نوع داده مکتوب یا غیر مکتوبی است که برای شرکت‌ها و ادارات یا سایر اشخاص حقوقی و حقیقی دارای اهمیت است و افشای این اطلاعات به هر شکل باعث می‌شود که طرف دیگر بتواند از ضمانت اجرایی که برای عمل به این قرارداد عدم افشای اطلاعات در نظر گرفته شده است استفاده کند. به بیان کلی تر، موضوع توافقنامه، حفاظت از داده‌ها و مالکیت معنوی اطلاعات است.

قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند

تعهدات طرفین در قرارداد عدم افشای اطلاعات

در متن قرارداد عدم افشای اطلاعات هر یک از طرفین می‌تواند تعهدات طرف مقابل را تعیین کند. در صورت عدم پایبندی او به تعهدات، طرفی که تعهدات به نفع او نوشته شده است می‌تواند از متخلف خسارت دریافت کند. برخی از تعهداتی که طرفین می‌توانند برای یکدیگر تعیین کنند به شرح زیر است:

  1. شخصی که این قرارداد را امضا می‌کند از هرگونه نسخه برداری یا کپی برداری از اطلاعات دریافتی منع می‌شود.
  2. طرف قرارداد متعهد می‌شود که از افشای اطلاعات به هر شکل اعم از کتبی، شفاهی، الکترونیک و غیره خودداری کند.
  3. شخص متعهد باید از اطلاعات، اسناد و داده‌های دریافتی تنها در جهت هدف تعیین شده استفاده کنند. ضمن این که متعهد می‌شود از مالکیت معنوی شخص مقابل نیز حفاظت کند.
  4. طرفین متعهد می‌شوند که از اطلاعات دریافتی به شکل صحیح و مناسب حفاظت کنند و به آن‌ها آسیب نرسانند به طوری که طرف مقابل بتواند دوباره از آن‌ها استفاده کند.
  5. طرفین حق تغییر یا دست کاری داده‌های مورد حمایت را ندارند مگر آنکه در قرارداد به شکل دیگری توافق شود.

جبران خسارت و ضمانت اجرا

همان طور که گفته شد، این قرارداد به طور کامل مطابق با توافق طرفین تنظیم می‌شود. طرفین می‌توانند برای ضمانت اجرای نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات موارد گوناگونی تعیین کنند، برای مثال پرداخت وجه نقد به عنوان جریمه یا در صورتی که قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند منعقد شده باشد، رئیس می‌تواند ضمانت اجرای آن قرارداد را اخراج آن کارمند تعیین کند. جریمه پرداختی را طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر تعیین کنند یا در زمان بروز اختلاف، با مراجعه به مرجع قضایی توسط آن مرجع تعیین شود.

اصلاح قرارداد

اصلاح مواد قرارداد عدم افشای اطلاعات تنها با موافقت کتبی هر دو طرف موثر است. مگر آنکه در متن قرارداد به شکل دیگری توافق شود.

مرجع حل اختلاف قرارداد منع افشای اطلاعات

با توجه به نوع قرارداد، طرف می‌توانند در زمان تنظیم نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود تعیین کنند. در این صورت با بروز اختلافات می‌توانند از طریق صلح و سازش و سایر روش‌های مسالمت آمیز و سپس با مراجعه به مرجع تعیین شده، مشکل را حل و فصل کنند. طرفین بهتر است که در زمان تعیین مرجع حل اختلاف، داوری را به جای دادگاه تعیین کنند. در این صورت از اتلاف وقت نیز جلوگیری خواهد شد. گاهی اشخاص به دلایل مختلف از تعیین مرجع حل اختلاف در متن قرارداد امتناع می‌کنند. در این صورت با بروز اختلاف، طرفین می‌توانند به یکی از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

  1. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح می‌شود (خوانده).
  2. دادگاه محل امضای قرارداد.
  3. دادگاه محل انجام تعهدات.

توجه کنید که اگر طرفین مبلغی را برای خسارت در قرارداد عدم افشای اطلاعات تعیین کرده‌اند، مرجع رسیدگی نمی‌تواند مبلغ کمتر یا بیشتر از آن را تعیین کند.

پیشنهاد ما

در بانک قرارداد، قراردادهای عدم افشا ثبت و عرضه شده است. با زدن روی لینک، می‌توانید این نمونه قرارداد را جستجو و تهیه کنید.

اگر می‌خواهید با توجه به شرایط خاص سازمان خود، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خدمات تنظیم قرارداد است. ثبت درخواست در این بخش این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که به سهولت با وکلا و مشاوران حقوقی با تجربه ارتباط بگیرید و مسئولیت نگارش متن قراردادی که در نظر دارید را به آن‌ها بسپارید.

علاوه براین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که استفاده از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند

متن کامل این نمونه قرارداد را می‌توانید از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند
دانلود نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات