اصول امضای قرارداد ؛ برای امضای قرارداد از راه دور به چه مواردی دقت کنیم؟

-
بروزرسانی:1402/11/04
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
امضای قرارداد

اگرچه رعایت شرایط حاکم بر تنظیم یک قرارداد بسیار مهم است اما باید در نظر داشت که مرحله امضا، از اصلی‌ترین مراحل شکل گیری یک قرارداد به شمار می‌رود. مرحله امضا، مرحله آغاز تاثیر گذاری آثار یک قرارداد است. به همین دلیل، توجه به برخی نکات در زمان امضا قرارداد ضرورت دارد و عدم توجه به این نکات، امکان وقوع خسارات را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب در این مقاله تلاش داریم که این نکات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مهم‌ترین اثر امضای قرارداد چیست؟

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، امضا باعث می‌شود کلیه آثار توافق نامه مورد نظر شما به مرحله اجرا درآیند. به این معنا که پس از امضا طرفین، قرارداد شما به عنوان یک قرارداد لازم الاجرا تلقی می‌گردد و تعهداتی بر شما و طرف مقابلتان بار می‌شود زیرا شما با امضا، اراده خود را مبنی بر پذیرش قرارداد و آثار آن اعلام کرده‌اید. به همین خاطر در صورت عدم اجرای تعهدات، شما مکلف به جبران خسارات وارد شده به طرف مقابل خود هستید. البته برای تحقق این آثار، متن قرارداد باید دارای امضای طرفین باشد و قرارداد تک امضا، از درجه اعتبار قانونی خارج خواهد بود.

آیا پس از امضای قرارداد ، می‌توان امضای خود را پس گرفت؟

باید توجه داشت که به محض امضا قرارداد ، شما به اجرای تعهدات آن متعهد می‌شوید و قادر نخواهید بود که امضای خود را پس بگیرید. البته این مسئله، به صورت مطلق نیست. به این معنا که تحت شرایطی، این امکان وجود دارد که آثار کلی قرارداد و تعهدات طرفین آن مُلغی شوند. در این زمینه باید به دسته بندی قراردادها تحت عنوان عقود جایز و عقود لازم اشاره داشت.

قراردادهای جایز، قراردادهایی هستند که امکان پس گرفتن یک جانبه امضا در آن‌ها وجود دارد. برای تحقق این امر، نیاز به تشریفات یا وجود دلیل خاصی نیست. برای مثال می‌توان به قرارداد وکالت اشاره کرد. در این قرارداد، این امکان برای وکیل یا موکل وجود دارد که در هر زمان و به هر دلیلی، توافق را با پس گرفتن امضای خود به پایان برسانند.

از سوی دیگر، عقود لازم، عقودی هستند که پس گرفتن امضا در آن‌ها با شرایطی روبرو است. به عبارت دیگر در وهله اول، امکان پس گرفتن امضا و اتمام آثار توافق در عقود لازم وجود ندارد اما با تحقق شرایطی این امکان برای طرفین یافت می‌شود.

به این صورت که طرفین قراردادهای لازم، تحت دو حالت فسخ و اقاله امضای خود را در قرارداد پس بگیرند و موجبات خاتمه آن را فراهم کنند. اقاله حالتی است که طرفین بر پس گرفتن امضای خود به صورت جمعی رضایت می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت حالت اخیر، یک حالت توافقی فی ما بین طرفین است. در حالت فسخ، برخی از علت یا علل توجیه کننده پس گرفتن امضا و خاتمه قرارداد رخ می‌دهد که در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته‌اند.

چرا قبل از امضا، باید قرارداد را به صورت دقیق مطالعه نمود؟

توجه داشته باشید که قبل از اقدام به امضای قرارداد ، کلیه مواد و جزئیات تعهدات طرفین آن را با دقت مطالعه کنید. این امر باعث می‌شود تعهدات شما و طرف مقابلتان مورد تاکید مجدد قرار گیرد و در صورت عدم مطابقت آن‌ها با انتظارات شما، امکان ویرایش کردن آن‌ها وجود داشته باشد. از سوی دیگر، مطالعه دقیق قرارداد مورد نظر باعث می‌شود که از یک جانبه نبودن تعهدات اطمینان حاصل شود. در نتیجه با مطالعه جزئی قرارداد قبل از امضا، از عدم تحقق حقوق و منافع طرفین و ورود خسارات کاسته می‌شود.

چرا توجه به تایپ شده بودن قرارداد، از نکات مهم در زمان امضا به شمار می‌رود؟

از دیگر نکاتی که شما باید قبل از امضای قرارداد مورد توجه قرار دهید، توجه به تایپ شده بودن توافق نامه و جزئیات آن است. شاید در یک نگاه کلی، توجه به این موضوع آنچنان مورد اهمیت واقع نشود اما به خاطر داشته باشید تایپ شده بودن توافق نامه باعث می‌شود که از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

به این صورت که طرفین قادر نخواهند بود در محتوای قرارداد یا در حیطه وظایف طرفین دخل و تصرفی داشته باشند. در صورتی که در نسخه‌های دست نویس ، امکان حذف یا افزودن به جزئیات قرارداد وجود خواهد داشت. علاوه بر آن، تایپ شده بودن نسخه‌های قرارداد سبب می‌شود که نسخه‌های قرارداد در یک شکل و به صورت واحد در اختیار طرفین قرار گیرد.

چرا کلیه صفحات قرارداد باید دارای شماره باشد؟

در زمان امضا قرارداد ، حتما کلیه صفحات قرارداد را چک کنید و مطمئن شوید که تمامی صفحات شماره گذاری شده است. همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، کسب اطمینان از شماره گذاری صحیح تمام صفحات قرارداد، از وقوع سو استفاده‌ها و اختلافات احتمالی فی ما بین طرفین می‌کاهد.

آیا در زمان امضای قرارداد ، امضای صفحه پایانی قرارداد کفایت می‌کند؟

به شما توصیه اکید می‌کنیم که در زمان انعقاد یک توافقنامه، کلیه صفحات آن را امضا کنید. علاوه بر امضای کلیه صفحات، نام، نام خانوادگی و تاریخ را نیز بنویسید و اثر انگشت بزنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم قسمت مجزایی را برای درج اطلاعات مطرح شده فوق در قرارداد خود طراحی کنید تا نظم شکلی قرارداد حفظ و از وقوع ابهام و برداشت‌های متناقض جلوگیری شود.

 چرا امضای قرارداد در نسخه‌های کاربنی مهم است؟

در زمان امضای قرارداد ، به یاد داشته باشید که نسخه کاربنی توافق نامه خود را به صورت مستقل امضا کنید زیرا این عقیده وجود دارد که نسخه‌های کاربنی، از اعتبار برخوردار نیستند.

آیا پس از انعقاد، می‌توان شرایطی را به توافقنامه اضافه نمود؟

در پاسخ به این سوال که آیا پس از انعقاد توافق نامه، می‌توان شرایطی را به آن اضافه نمود، باید بگوییم که بله. امکان اضافه کردن شرایطی به توافق پس از امضا آن وجود دارد. در این راستا طرفین باید لیست شرایط جدید خود را در قسمت پیوست قرارداد ضمیمه کنند. البته باید توجه داشته که لیست شرایط جدید، باید دربردارنده امضا و اثر انگشت طرفین باشد.

چه شرایطی بر امضای قرارداد از راه دور حاکم است؟

با توجه به توسعه روابط میان اشخاص در سطوح داخلی و خارجی، این امکان وجود دارد که شما بخواهید توافقنامه‌ای را از راه دور برقرار کنید. امضای قرارداد از راه دور اغلب برای حالتی است که طرفین، در یک حوزه جغرافیایی یکسان اقامت نداشته باشند. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آن‌ها چگونه می‌توانند برای این منظور اقدام کنند؟

در این خصوص باید بیان کرد که پس از نوشتن توافقنامه، طرفین قادر خواهند بود از طریق استفاده از امضای الکترونیک، قراردادهای مورد نظر خود را منعقد کنند و به مرحله اجرا برسانند. بنابراین امضای قرارداد از راه دور ، امکان استناد طرفین به توافقنامه و آثار آن را فراهم می‌کند.

امضای قرارداد به انگلیسی به چه صورت انجام می‌شود؟

قرارداد امضا كردن به انگليسي ، یکی دیگر از مسائل مورد توجه در زمینه انعقاد قراردادها است. توجه داشته باشید در این موارد نیز شما باید کلیه نکات مطرح شده در این مقاله در خصوص انعقاد قراردادهای فارسی را مورد رعایت قرار دهید. بنابراین هیچ تفاوتی میان انعقاد عقود انگلیسی و فارسی وجود ندارد.

پیش از هر اقدام با مشاوران حقوقی گفتگو کنید:

علاوه بر تمام مواردی که درباره آن صحبت کردیم، یک اقدام مطمئن برای پیگیری و انعقاد توافق نامه‌ها و قراردادها، مشورت و گفتگو با مشاوران حقوقی یا وکلای مجربی است که در حوزه تنظیم عقود فعالیت می‌کنند زیرا این اشخاص به خوبی از مسائل و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد آگاه هستند و می‌توانند راهنمای خوبی برای شما باشند. علاوه براین، این متخصصان به دلیل آگاهی از نکات حقوقی و قانونی شیوه صحیح نوشتن قرارداد، می‌توانند به شما پیشنهادات سازنده‌ای را ارائه دهند تا در قرارداد شما تضمین بیشتری برای اجرای تعهداتی که انتظار دارید، در نظر گرفته شود.

تیم حقوقی رکلا به واسطه‌ی همکاری با وکلا و مشاوران حقوقی متخصص، امکان دریافت مشاوره حقوقی تلفنی را برای عموم مردم فراهم کرده است. برای دسترسی به این خدمات، کافی است که درخواستتان را ثبت کنید. همچنین این امکان نیز وجود دارد که مسئولیت تنظیم قرارداد خود را نیز به تیم رکلا بسپارید.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات