حق مسکن به چه کسانی تعلق میگیرد و میزان آن در این سال چقدر خواهد بود؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1402/01/09
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
حق مسکن

بخش زیادی از افراد جامعه کارمند یا کارگر هستند بنابراین علاوه بر دستمزد دریافتی که به جهت کار آن‌ها پرداخت می‌شود، دولت اضافه بر این حقوق، برای کمک هزینه‌های زندگی این قشر، اعتباراتی در نظر گرفته است که معمولا در پایان هر سال، همزمان با افزایش دستمزد آن‌ها و همچنین متناسب با تحولاتی که در جامعه رخ داده است، در وضعیت اقتصادی جامعه افزایش پیدا می‌کند. حق مسکن یکی از این امتیازها است که تحت عنوان کمک هزینه معیشتی به کارگران تعلق می‌گیرد. در واقع، چون دستمزد کارگران، مخصوصا در شرایط اقتصادی امروز، چندان جوابگوی تمام نیازهای آن‌ها نیست.

بنابراین طبق توافق نمایندگان و دولت، شورای عالی کار، حق مسکن را به صورت یک قانون لازم، به دستمزد کارگران اضافه کرد که بنابر این اصل، تمامی کارفرمایان دولتی و خصوصی موظف هستند که به کارگران خود، علاوه بر دستمزد و سایر موارد، حق مسکن نیز پرداخت کنند. در مقاله حاضر توضیحاتی کلی و مفید درباره میزان حق مسکن سال 1402 و همینطور شرایط پرداخت آن ارائه می‌دهیم. مساله مزایای کارگری از جمله حق مسکن، از جمله موارد مهم و اساسی و بخشی از حقوق قانونی کارگر در ایران است که برای امضای انواع قرارداد کار ، باید از آن مطلع باشیم.

حق مسکن کارگری چیست؟

حق مسکن، همانطور که از نامش پیدا است، اعتباری محسوب می‌شود که به عنوان کمک هزینه‌ای جهت رفاه بهتر زندگی کارگران به آن‌ها اعطا خواهد شد. این امتیاز نخستین بار از طرف شورای عالی کار به دولت پیشنهاد شد. در واقع، کارگران قشری از جامعه هستند که علارغم کار طولانی مدت و سخت خود، دستمزد چندان مناسبی دریافت نمی‌کنند. مخصوصا در اوضاع اقتصادی حاضر که با وجود تورم‌‍‌‌های زیاد، قدرت خرید عموم مردم نیز به شدت کاهش یافته است، این مساله اهمیت بیشتری خواهد داشت. از این رو، حق مسکن از جمله امتیازهایی است که به کارگران، فارغ از دستمزدشان اعطا می‌شود. این اعتبار تا حدودی می‌تواند برای رفع نیازهای مالی این قشر کمک کننده باشد. بنابراین، مطابق قانون، در تمام انواع قرارداد استخدام که میان اشخاص امضا می‌شود، باید این حق را برای کارگر در نظر گرفت.

حق مسکن به چه کسانی تعلق میگیرد؟

این امتیاز به تمامی افرادی (زن، مرد، دختر، پسر) که تحت عنوان کارگر یا کارمند مشغول به کار هستند تعلق می‌گیرد. این مصوبه توسط شورای عالی کار به تصویب رسیده است. بنابراین، تمامی ادارات و موسسات خصوصی و دولتی موظف به رعایت آن هستند. توجه داشته باشید که این مصوبه در پایان هر سال مطابق با میزان افزایش نرخ کالاها و تورم موجود در بازار اقتصادی تغییر و افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال، چون در سال گذشته خدمات و کالاهای مورد نیاز مردم دچار افزایش قیمت بوده، بنابراین مصوبه شورای کار نیز به تناسب این افزایش، حق مسکن سال 1402 و دیگر امتیازت کارگران را افزایش داده است.

وزارت کار چه مبلغی در نظر گرفته‌ است؟

با توجه به مطالب فوق، مصوبه شورای عالی کار در اسفند سال 1401 با تشکیل مجمعی مبنی بر افزایش دستمزد و امتیازهایی که به کارگران تعلق گرفته است، حق مسکن را هم مطابق با نوسانات اوضاع اقتصادی و اجتماعی به میزان معینی افزایش داد.

در سال 1401 امتیاز کمک هزینه تهیه مسکن برای کارگران مبلغ شش میلیون و پانصد هزار ریال ( 6.500.00 ریال) تعیین شده بود اما در سال جاری، نتیجه جلسات، افزایش دستمزد و همچنین حق مسکن کارگران را به دنبال داشت. به این صورت که حق مسکن در سال 1402 به مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد. همچنین مبلغ حق مسکن به ازای هر روز کاری، مبلغ ۳,۰۰۰,۰۰۰ هزار ریال خواهد بود. این مبالغ در مصوبه شورای عالی کار در رابطه با مبلغ دقیق حقوق و مزایای سال 1402 عنوان شده است و کارفرمایان برای محاسبه حقوق و مزایای پرسنل خود، باید به آن توجه داشته باشند.

حق مسکن

آیا حق مسکن شامل کارمندان کشور نیز می‌شود؟

طبق مصوبات شورای عالی و قانون اداره کار، حق مسکن از جمله امتیازهایی است که علاوه بر قشر کارگر، باید مشمول کارمندان تمامی ادارات دولتی و خصوصی نیز شود. در واقع، از آنجا که دستمزد کارگر و کارمند تقریبا به طور یکسان پرداخت می‌شود و از طرف دیگر، هزینه‌های زندگی نیز برای هر دو قشر به یک اندازه زیاد و سنگین است، بنابراین حق مسکن و همچنین امتیازهای دیگر، فارغ از دستمزد ماهانه کارگران و کارمندان، باید به طور تمام و کمال به آن‌ها اعطا می‌شود.

میزان حق مسکن کارمندان سال 1402 هم معمولا در پایان هر سال مطابق با قدرت خرید مردم و نرخ تورم موجود در جامعه تعیین و تصویب می‌شود. در آخر لازم به ذکر است که مطابق قانون کار، هر نیروی کار انسانی که در ازای دریافت دستمزد مشخص، اموری را تحت امر کارفرما انجام می‌دهد، کارگر نامیده خواهد شد. بنابراین، فارغ از اصطلاح کارگر، کارمند و کارپذیر که در عرف بیان می‌شود، به طور کلی در قانون کار، به نیروی کار انسانی، کارگر می‌گویند و به این ترتیب، تمام انواع روابط کارگری و کارفرمایی، باید از قانون کار تبعیت کند.

بنابراین، حق مسکن از جمله حقوقی است که به هر نیروی کار انسانی که توسط شخص حقیقی یا شخص حقوقی به خدمت گرفته شده باشد، تعلق می‌گیرد.

حق مسکن کارمندان سال 1402 بر چه اساسی تعیین می‌گردد؟

همانطور که در بالا هم ذکر شد، کارمندان نیز زیر مجموعه‌ای از انواع نیروی کار انسانی در جامعه هستند که در واقع به عنوان قشر متوسط جامعه نیز شناخته می‌شوند. به عبارت دیگر، بعد از کارگران ساده، قشر کارمندان یکی از اقشاری هستند که علارغم کار طولانی مدت، دستمزد چندان زیادی دریافت نمی‌کنند. بنابراین وزرات و همچنین شورای عالی کار، مصوبه‌هایی مبنی بر ارائه امتیازاتی تحت عنوان کمک هزینه معیشتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند که بر طبق این مصوبه‌ها، تمامی کارمندان بخش‌های خصوصی و دولتی باید از این امتیازها از جمله حق مسکن بهره مند شوند.

بدین صورت که در آخرین ماه سال، باید همه تغییراتی که در روند اقتصادی سال گذشته سپری شده است، بررسی و تحلیل و در نتیجه، بر اساس میزان آن، تحولات دستمزد و امتیازهای کارمندان نیز برای سال پیش رو تغییر و افزایش داده شود. همانطور که حق مسکن کارمندان سال 1402 ، بر اساس وضعیت اقتصادی سال 1401 افزایش و در نهایت، به مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ هزار ریال تصویب شد.

پیشنهاد می‌کنیم:

از مهمترین سوالات کارگران و کارفرمایان برای امضای انواع قرارداد کاری، سوالاتی درباره حقوق سال جدید و همچنین مساله حق مسکن کارمندان سال 1402 است. بنابراین اگر کارفرما هستید، حتما برای شما مفید خواهد بود که به صورت دقیق، از میزان حق مسکن و همچنین از سایر تعهدات مالی نسبت به کارگر مطلع شوید. آگاهی از این موارد و دریافت اطلاعات درباره آن، به سادگی در چهارچوب یک مشاوره حقوقی تلفنی میسر می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که با ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ، به سهولت و در سریع‌ترین زمان ممکن، با کارشناسان مجرب رکلا ارتباط بگیرید و درخصوص مسائلی که درباره قرارداد استخدامی در نظر دارید، با این متخصصان گفتگو کنید.

همچنین این شرایط برقرار است که نمونه قرارداد مورد نظر خود را از طریق بخش نمونه قرارداد تهیه کنید. حتی می‌توانید قرارداد درخواستی خود را در صفحه تنظیم قرارداد سفارش دهید تا همکاران ما در اولین فرصت و با هزینه‌ای به صرفه، آن را برای شما تنظیم و ارسال کنند. علاوه براین، در نظر داشته باشید که تیم حقوقی رکلا در تلاش است که در همه زمینه‌های شغلی، نمونه قراردادهای مناسبی را ارائه دهد.

قرارداد کار موقت

اینجا بزنید و قرارداد را بگیرید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(7 نظر)
account_circle
براتی
thumb_up_alt
ایا برای کارگری که در محل کار میخوابد حق مسکن تعلق می‌گیرد؟
06:16
17 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در خصوص چنین کارگرانی، محدودیتی در مفاد قانونی لحاظ نشده است.
12:17
18 اردیبهشت 1401
account_circle
میترا سوسن نژاد
thumb_up_alt
سلام حق مسکن برای دختران مجرد هم لحاظ شده یا به مجردین تعلق نمی‌گیره؟
07:11
01 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. دختران مجرد نیز مشمول حق مسکن خواهند شد و منعی در این مورد وجود ندارد.
11:08
02 تیر 1401
account_circle
امیدعلی بیرانوند
thumb_up_alt
باسلام و خسته نباشید خدمت شما. من کارمند قرارداد معین با 28 سال سابقه کار از برج 12 سال 97، حق مسکن ما رو قطع کردن گفتند دیگه نمی‌تونیم به شما حق مسکن بدهیم آیا این قانونی است یعنی به کل کارکنان قراردادی نمیدن؟
10:39
20 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که قرارداد شما مطابق با قانون کار تنظیم شده باشد چنین اقدامی فاقد وجاهت قانونی است.
11:07
20 تیر 1401
account_circle
نور امینی
thumb_up_alt
در قرارداد باید حق مسکن و بن کارگری ذکر شده باشه تا به کارگر تعلق بگیره؟ در قرارداد من ذکر نشده و حالا که کارفرما حقوق و حق بیمه و سفته حسن انجام کار رو نمیده، می‌تونم در کنار این شکایت‌ها حق مسکن و بن کارگری رو هم درخواست کنم؟
20:14
08 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. برای آنکه این حقوق به شما تعلق بگیرد ضرورتی ندارد که حتما در متن قرارداد وجود داشته باشند. قانون کار بر روابط شما حاکم خواهد بود حتی اگر موردی که در قانون کار است در قرارداد شما موجود نباشد.
13:43
09 شهریور 1401
account_circle
حسین
thumb_up_alt
با سلام من استخدام پیمانی وزارت علوم هستم (کارمند). به من گفتن حق مسکن بهتون نمی‌دیم و اینجا اینجوری هستش باید چیکار کنم؟
18:08
19 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. قاعدتا در ردیف مشمولان قانون کاری هستید. بنابراین کلیه حقوق و مزایا به شما تعلق خواهد گرفت و این موضوع سلیقه‌ای نیست.
14:46
22 آبان 1401
account_circle
علی نورمحمدی
thumb_up_alt
سلام حق مسکن سال 1401 برای من ماهانه مبلغ 200 هزار تومان پرداخت کردن و مبلغ ماهانه 650 هزار تومان را قبول ندارن و اعلام کردن بودجه پرداخت ماهانه 650 هزار تومن را نداریم آیا این عمل وجهه قانونی دارد؟
17:49
09 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. پاسخ سوال شما منفی است. عدم پرداخت حق مسکن مطابق با مصوبات شورای عالی کار، تخلف محسوب می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به اداره کار، در این خصوص اقدام کنید.
21:22
09 فروردین 1402
account_circle
اکبری
thumb_up_alt
سلام حق مسکن و خوار و بار به بازنشستگانی که جایی مشغول به کار هستند تعلق میگیره؟
22:15
03 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در خصوص بازنشستگانی که همچنان در حال فعالیت در مشاغل گوناگون هستند باید توجه داشته باشید که این موضوع ممکن است برای شما مشکل قانونی ایجاد کند و حتی به قطع مستمری بازنشستگی ختم شود. به عبارت دیگر، شما امکان انجام فعالیت مستمر مشابه با کیفیت فعالیت‌های قبل از بازنشستگی خود را ندارید و هرگونه پرداختی که با این منظور به شما انجام می‌شود می‌تواند به عنوان مدرکی مبنی بر ادامه فعالیت و کار از جانب شما محسوب شود. البته اگر صرفا در مقام ارائه مشاوره موردی در حال فعالیت هستید مشکلی وجود ندارد اما قطعا مسائلی مانند حق مسکن، در این روش همکاری مطرح نخواهد بود و پرداخت، صرفا بر اساس مفاد قرارداد مشاوره و به عنوان حق المشاوره است. ضمن آنکه این قرارداد، باید توسط یک متخصص امور قراردادها تنظیم شده باشد.
20:18
04 خرداد 1402