میزان افزایش حقوق سال جدید (1403) در بخش خصوصی چقدر است و شامل چه اشخاصی می‌شود؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1403/01/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
حقوق سال جدید

هزینه‌های زندگی، مخصوصا در دو سال اخیر که بیماری کرونا شرایط را برای کسب درآمد تعداد زیادی از مشاغل سخت کرده، تقریبا چندین برابر شده است. بنابراین حق الزحمه شاغلین نیز باید به نسبت این اوضاع اقتصادی نامناسب، متعادل شود. از طرفی، یکی از مهم‌ترین مسائل روز جامعه در حوزه اقتصادی کشور، همواره مسئله حق الزحمه افراد شاغل است که علارغم صرف بخش زیادی از وقت و زمان خود، حق الزحمه چندانی دریافت نمی‌کنند. در واقع، از آنجا که روز به روز تورم موجود در حال افزایش است، می‌توان به صراحت گفت که حقوق یک فرد صاحب خانواده، قادر به برطرف کردن هزینه‌های سنگین زندگی‌ او نخواهد بود. بنابراین یکی از امیدهای شاغلین، افزایش حقوق است که معمولا در پایان هر سال اعلام می‌شود. در مقاله حاضر نیز قصد داریم میزان افزایش حقوق سال جدید را به اختصار تحلیل و بیان کنیم.

آگاهی از تعرفه رسمی حقوق و دیگر تعهدات مالی کارفرما نسبت به کارپذیر، برای امضای هرگونه قرارداد کار یا قرارداد استخدام ، ضروری و واجب است.

میزان حقوق سال جدید وزارت کار برای بخش‌های خصوصی و دولتی چگونه تعیین می‌شود؟

شیوه افزایش حقوق دریافتی شاغلین در دو بخش خصوصی و دولتی معمولا تا حدودی متفاوت است. به این صورت که معمولا قبل از آغاز سال جدید افرادی به نمایندگی از کارپذیران در مجلس شورای عالی کار حاضر می‌شوند و بر اساس وضعیت اقتصادی سال گذشته و تغییراتی نظیر؛ افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز، تورم و در نتیجه کاهش قدرت خریدی که به وجود آمده است، مبلغ حق الزحمه یا همان حقوق قانون کار در سال جدید را مشخص می‌کنند. بنابراین متناسب با تحولات اقتصادی موجود، پایه حقوقی سال جدید نیز تعیین می‌شود که بر این اساس، تمامی موسسات موظف هستند که حقوقی که تعیین شده است را بدون هیچگونه کاهشی به کارکنان خود پرداخت کنند. این شیوه از تعیین حقوق، مربوط به قراردادهای خصوصی است که میان اشخاص امضا می‌شود.

در بخش دولتی نیز بر اساس وضعیت متغیر و نامتعادل اقتصادی موجود جامعه، معمولا در پایان سال مجمعی مبنی بر تعیین حقوق سال جدید قانون کار ، تشکیل می‌شود. بدین صورت که همچون بخش خصوصی، نمایندگانی در مجلس حاضر می‌شوند و مطابق با تغییرات اقتصادی سال گذشته و همچنین توافق همه نمایندگان، حقوق کارکنان دولتی را افزایش می‌دهند که معمولا بعد از تایید شورای نگهبان، دولت طرح مورد نظر را اجرا می‌کند. یعنی به عبارت دیگر، دولت نیز بر حسب میزان قدرت خرید افراد و همچنین افزایش تورم بازار، حقوق شاغلین را افزایش می‌دهد و به این صورت، حقوق سال جدید اداره کار ، برای افراد شاغل تعیین و تصویب می‌شود.

حقوق سال جدید قانون کار چند درصد افزایش داشته است؟

طبق ماده 41 قانون کار، حقوق شاغلین باید متناسب با افزایش تورم در سال تعیین شود. بنابراین شورای عالی کار در سال جاری (1403)، براساس گران شدن اکثر کالاهای مورد نیاز زندگی روزمره و همچنین بیشتر شدن نرخ تورم بازار، حقوق کارپذیران را 35 درصد افزایش داد. بدین صورت که کمترین حق الزحمه روزانه یک کارپذیر مجرد بدون سابقه بعد از کسر شدن حق بیمه، باید ۸۸.۰۳۵.۵۱۱ ریال باشد و حداقل حقوق ماهانه او، مبلغ ۹۰.۲۵۷.۰۲۸ ریال است. به این نکته نیز باید اشاره کنیم که این مبلغ برای کارپذیران با سابقه و کارپذیران متاهل دارای فرزند، متفاوت خواهد بود. بنابراین، کارفرما باید با توجه به مصوبه شورای عالی کار و با در نظر گرفتن شرایط خاص شخصی که او را استخدام می‌کند، حقوق و مزایای او را محاسبه و پرداخت کند.

در این جدول حقوق و مزایای کارپذیر بدون سابقه کار را مشاهده می‌کنید:

حقوق سال جدید

و در این تصویر، نرخ حقوق و مزایای کارپذیر با حداقل یک سابقه کار را مشاهده می‌کنید:

حقوق سال جدید

آیا حق اولاد و حق مسکن کارکنان نیز در سال جدید افزایش می‌یابد؟

از آنجا که حق الزحمه افراد شاغل، اغلب نمی‌تواند جوابگوی نیاز‌های زندگی آن‌ها باشد، بنابراین، امتیاز‌های حقوقی نظیر حق مسکن، اولاد و غیره، برای کمک به ‌آن‌ها در نظر گرفته شده است. این امتیاز‌ها معمولا همزمان با افزایش حقوق سال جدید اداره کار ، تغییر پیدا می‌کند. یعنی به عنوان مثال، باید به تعداد فرزندان افراد شاغل (در صورتی که زیر 18 سال یا مشغول به تحصیل بدون اشتغال باشند) حق الزحمه پرداخت شود که در سال 1402، درصد افزایش این حقوق به 27 درصد یعنی در واقع، 5,308,284 ریال (پنج میلیون و سیصد و هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار ریال) برای هر فرزند رسید اما مبلغ حق مسکن در سال جاری، یعنی سال 1403، بدون تغییر باقی ماند. بنابراین، کماکان هر کارپذیر، به صورت ماهانه مبلغ 9,000,000 ریال دریافت خواهد کرد.

افزایش بن و سنوات متعلق به کارپذیران در سال جدید

از جمله دیگر امتیاز‌های وزرات کار، جهت کمک به هزینه زندگی شاغلین، بن و سنوات است. بن و سنوات نیز متناسب با میزان افزایش نرخ تورم، باید افزایش یابد. به همین جهت، در سال 1403 تصمیم اداره کار بر این شد که میزان بن معیشتی کارکنان از مبلغ 11,000,000 ریال به مبلغ 14,000,000 افزایش یافت. فارغ از این مورد، به هر کارپذیر با سابقه کار، باید ماهانه 2,100,000 ریال به عنوان سنوات پرداخت شود. در نظر داشته باشید که دریافت حق سنوات مشمول اشخاصی می‌شود که دارای یک سال سابقه کار باشند. کاپذیران در صورت برخورداری از شرایط دریافت مزایای قانون کار، از این مزایا بهره‌مند می‌شوند و کارفرمایان ملزم خواهند بود که مطابق با قانون به تعهدات خود عمل کنند و مبالغ معین شده برای حقوق و مزایای پرسنل خود را به آن‌ها بپردازند.

معافیت حقوق قانون کار سال جدید چه میزان است؟

اگرچه حق الزحمه دریافتی شاغلین در سال 1403 افزایش پیدا کرده است اما قطعا این رقم به میزانی نیست که علاوه بر تامین مخارج زندگی، بخش زیادی از آن هم صرف پرداخت مالیات شود. از این رو، مصوبه شورای عالی کار در سال 1402 برای افراد شاغل، بدین شرح است که سالانه 12 میلیون تومان معافیت مالیاتی خواهند داشت.

در واقع هر نیروی کار انسانی که درآمد ماهانه او از 12 میلیون تومان کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

درصد افزایش حق الزحمه برای کارکنان تامین اجتماعی

از آنجا که افزایش حق الزحمه در سال جدید تقریبا برای تمامی ارگان‌ها تصویب شده است. سازمان تامین اجتماعی نیز، این وظیفه را دارد که حقوق کارکنان خود را مطابق با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، افزایش دهد اما در سال 1403، شاغلین خواستار افزایش حقوق منطقه‌ای شده‌اند که بر این اساس، برای معیشت خانواده‌ها نیز به صرفه‌تر است. به همین جهت، میزان حقوق دریافتی این قشر در سال جدید متناسب با تورم‌های موجود و نوسانات بازار اقتصادی کشور و همچنین به صورت منطقه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

در نظر داشته باشید؛

مطالعه نکات فوق می‌تواند در زمینه استخدام کردن یا جویای کار شدن، کمک شایان توجهی برای کارپذیران و صاحبان کسب و کار باشد. پلتفرم حقوقی رکلا یک وبسایت آنلاین و معتبر جهت ارائه خدمات حقوقی ارزشمند و مفید در زمینه تنظیم قرارداد است که می‌توانید به‌ راحتی و در سریع‌ترین زمان، درخواست تنظیم قرارداد مورد نظر خود را ثبت کنید. همچنین این امکان را دارید که در کوتاه‌ترین زمان و با هزینه‌ای با صرفه اقتصادی، قرارداد مورد نظر را دریافت کنید.

از طرف دیگر، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان برای شما فراهم است که درباره قوانین و اصول ناظر بر هر نوع قرارداد کاری و استخدامی، اطلاعاتی کاربردی و سودمند دریافت کنید. برای برقراری این شیوه از مشاوره حقوقی نیز، می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم.

قرارداد کار موقت

قرارداد مورد تایید وزارت کار را با زدن روی تصویر دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات