قرارداد کار معین اداره کار و نکات مهمی که باید از آن مطلع باشیم + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار معین

از متداول‌ترین قراردادها که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرارداد کار است. این قرارداد زمانی استفاده می‌شود که نیروی انسانی، تحت شروط خاصی مشغول به فعالیت باشد. به وسیله این قرارداد، مشخص می‌شود که شخص حقیقی با چه شرایطی کار می‌کند و رفتار متقابل شخص حقیقی و کارفرما به چه صورت است. قرارداد کار مدت معین ، یکی از قراردادهایی است که به منظور جذب نیروی کار انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد کار معین یا مشخص را در گروه قراردادهای کار قرار می‌دهند. علاوه براین در قراردادهای استخدامی دولتی نیز از فرم خام قرارداد کار معین استفاده می‌شود. این نوع از استخدامی‌ها را قرارداد پیمانی نیز می‌نامند. قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به صراحت در ماده 45، به این نوع قرارداد اشاره کرده است. با این حال، ابهامات زیادی در رابطه با نحوه همکاری کارگر و کارفرما در قرارداد کار ساعتی و قرارداد کار معین کارگری وجود دارد. به همین دلیل، به منظور استفاده از این قرارداد، لازم است که از قانون کار تبعیت شود.

نیروی قرارداد کار معین چیست؟

در موارد بسیار زیادی پرسیده می‌شود که قرارداد کار معین به چه معناست یا اینکه کارمندان این قرارداد چه کسانی هستند؟

در پاسخ به این سوال، می‌توانیم این طور توضیح دهیم که به طور کلی، هر زمانی که شخصی انجام امور و کارهای مشخصی را به عهده بگیرد، به این معنا است که توسط طرف دیگر، استخدام شده است. این نوع رابطه کاری با توجه به پرداخت و دریافت حق الزحمه به میزان ثابت و الزام به حضور در محل کار، در گروه قرارداد استخدام و قرارداد کار موقت قرار دارد. به صورت کلی، تفاوت ویژه‌ای میان شرایط این نوع قرارداد با سایر قراردادهای کار وجود ندارد. تنها تفاوت این است که در قرارداد کار معین ، شخص حقیقی برای انجام امور مشخصی استخدام می‌شود و بعد از اتمام آن امور، قرارداد به پایان می‌رسد.

در این قرارداد، کارگر می‌پذیرد که در ازای انجام امور خاصی حق الزحمه معینی را دریافت کند. در مقابل، کارفرما متعهد می‌شود که در ازای انجام امور مشخص و معین، دستمزد کارگر را بپذیرد.

به صورت کتبی یا شفاهی؟

در بخش دیگری از تعریف قرارداد کار معین اداره کار ، به نحوه تنظیم این قرارداد اشاره می‌شود. شاید تصور کنید که قرارداد، فقط نوشته‌ای مکتوب است که توسط طرفین قرارداد امضا شده باشد. با اینکه این تعریف از قرارداد صحیح است اما قراردادها صرفا به همین روش تنظیم نمی‌شوند. حتی اگر شخصی، به صورت شفاهی، انجام امور مشخصی را به شخص دیگری بسپارد، قرارداد کار مدت معین برقرار شده است. البته اثبات قرارداد شفاهی کمی زمانبر است و امکان دارد مشکلات فراوانی داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که حتما از قرارداد کتبی استفاده کنید.

حقوق و مزایای قرارداد کار معین جدید

یکی از مواردی که ابتدای هر سال بسیار درباره آن پرسیده می‌شود، نرخ جدید حقوق پایه و نرخ دقیق مزایای شغلی قانون کار است. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، یکی از وظایف شورای عالی کار این است که هر سال با توجه به نرخ تورم و نیاز و مشکلات کارگران، حقوق پایه و مزایا دیگر را تعیین کند. این میزان حقوق به عنوان حقوق پایه در نظر گرفته می‌شود. هیچ کارفرمایی نمی‌تواند با مبلغی کمتر از این نرخ، شخصی را به خدمت بگیرد.

اداره کار روی قراردادها نظارت می‌کند. بنابراین اگر شکایتی دریافت کند که موضوع آن در خصوص پرداخت حقوقِ کمتر از میزان پایه باشد، با کارفرما برخورد خواهد کرد و کارفرما را ملزم می‌کند که حقوق کارگر را به طور کامل پرداخت کند.

علاوه بر حقوق، شورای عالی کار، نرخ دقیق مزایا و حق سنوات قانون کار را معین می‌کند. با توجه به این موارد، نرخ حقوق و مزایا، هر سال تغییر خواهد کرد و شما ملزم هستید که از نرخ و مزایای جدید استفاده کنید. حقوق قرارداد کار معین ، یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرما و کارگر است. در موارد متعددی، کسب و کارهای تازه کار و نوپا برای توسعه کاری خود نیازمند استخدام نیروی انسانی هستند اما هزینه‌های استخدام نیرو برای آن‌ها مناسب نیست و ممکن است که توانایی پرداخت هزینه‌های آن را نداشته باشند.

بیمه تامین اجتماعی در قرارداد کار معین اداره کار

بیمه تامین اجتماعی، یکی از مهمترین مزایای کاری یک کارمند یا کارگر است. اداره بیمه تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و بهبود شرایط زندگی کارگران فعالیت می‌کند. قانون تامین اجتماعی، تمام کارگاه‌ها، مجموعه‌ها و حتی اشخاص حقیقی که کارفرما محسوب می‌شوند را ملزم می‌کند که حق بیمه کارکنان خود را بپردازد. اگر کارفرمایی کارمندان و کارگران خود را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه نکند، متخلف است.

اگر کارگران یا کارمندان به اداره بیمه تامین اجتماعی شکایت کنند یا اینکه بازرسان بیمه متوجه این تخلف شوند، کارفرمای متخلف جریمه خواهد شد. جریمه‌هایی که برای کارفرمای متخلف در نظر گرفته می‌شود، به میزان زیاد است و کافرمایان را درباره بیمه کارگران نگران می‌کند. در موارد متعددی شاهد این مساله هستیم که کارفرمایان در جست و جوی نمونه قرارداد کار معین بدون بیمه هستند. در این زمینه باید تاکید کنیم که نمونه قرارداد کار معین بدون بیمه وجود ندارد. براساس قانون، استثنایی برای بیمه کارگران و کارمندان وجود ندارد.

بنابراین، تفاوتی میان حوزه‌های شغلی متفاوت وجود ندارد. هر زمانی که شخصی به عنوان کارگر یا کارمند به خدمت گرفته شد، کارفرمای او ملزم به پرداخت بیمه خواهد بود، حتی اگر میزان کار یا ساعت کاری از ساعت کار کارگر در ماه ، کم‌تر باشد.

مرخصی کارکنان قرارداد کار معین

کارگران و کارمندانی که به واسطه قرارداد کار معین استخدام شده‌اند، از مزایا و شرایط این قرارداد استفاده خواهند کرد. مرخصی قرارداد، از دیگر مزایا در قرارداد کار معین است. به طور کلی مرخصی کارگر یعنی اینکه کارگر یا کارمند در روزهای کاری، در محل کار حضور نداشته باشد یا اینکه برای ساعات مشخصی محل کار را ترک کند. انواع متعددی از مرخصی معین شده است که کارگران با توجه به نیازشان می‌توانند از آن استفاده کنند. ذخیره مرخصی کارکنان قرارداد کار معین نیز شرایطی است که در آن، کارمند یا کارگر از مرخصی‌های خود در ماه‌های پیاپی استفاده نمی‌کند و حق مرخصی خود را ذخیره می‌کند. در این شرایط می‌تواند در شرایط خاص از چندین روز مرخصی استفاده نماید.

شرایط فسخ قرارداد کار معین

قرارداد کار از انواع قرارداد لازم است. یعنی امکان فسخ قرارداد وجود ندارد. طرفین نمی‌توانند به میل شخصی یا با خواست خود، قرارداد را فسخ کنند. اگر چنین اتفاقی پیش بیاید، شخص خاطی باید خسارت طرف مقابل را پرداخت کند. به غیر از فسخ قرارداد، راهکار دیگر برای خاتمه و لغو قرارداد، استعفای کارگر است.

استعفا در این نوع قرارداد اینگونه است که کارگر یا کارمند موظف است به صورت رسمی استعفای خود را به کارفرما اعلام کند. کارگر بعد از اعلام استعفا ملزم خواهد بود که به مدت یک ماه به انجام کار ادامه دهد و بعد از آن با رضایت کارفرما، استعفای او تایید می‌شود و می‌تواند کار را ترک کند. اخراج قرارداد کار معین نیز یکی دیگر از مواردی است که به واسطه آن، قرارداد خاتمه می‌یابد.

اخراج قرارداد کار در ماده 27

ماده 27 قانون کار درباره اخراج کارگر و کارمند توضیح می‌دهد. براساس این ماده، کارفرما برای اخراج کارگر نیازمند دلایل خاصی است. این ماده می‌گوید؛ اگر کارگر یا کارمند در انجام وظایفی که به او سپرده می‌شود، خطا کند و بعد از تذکرات کتبی و آگاهی از آیین نامه‌های انضباطی، مجدد قصور از قرارداد را تکرار کند، کارفرما می‌تواند آن را اخراج کند.

در چنین شرایطی کارفرما باید به شورای اسلامی کار برود. کارفرما در مراجعه به شورای اسلامی کار، باید با گزارش تخلفات کارگر، موافقت شورا را برای اخراج او کسب کند. در چنین شرایطی کارفرما بعد از دریافت موافقت شورای اسلامی کار، می‌تواند با پرداخت مطالبات، حقوق معوقه و حق سنوات کارگر، او را اخراج ‌کند. در نظر داشته باشید که در هر صورت زمان تسویه حساب نهایی، کارفرما باید تعهدات مالی خود نسبت به کارگر را بپردازد.

پیشنهاد ما‌

شما می‌توانید از نمونه قرارداد کاملی که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است استفاده کنید. برای دریافت این قرارداد روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید. همچنین شما می‌توانید برای دستیابی به پاسخ سوالات حقوقی خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره بگیرید.

ممکن است بخواهید قراردادهایی که با پرسنلتان امضا می‌شوند، مختص به سازمان شما باشند و دقیقا مطابق با آیین نامه سازمان تنظیم شوند. برای این منظور، به شما خدمات تنظیم قرارداد را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این سرویس، می‌توانید مسئولیت نگارش محتوای قرارداد خود را به مشاوران حقوقی و وکلای مجموعه رکلا بسپارید.

قرارداد کار معین

برای دریافت و دانلود این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد کار معین
دانلود نمونه قرارداد کار معین
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(8 نظر)
account_circle
سید محمد شفیعی
thumb_up_alt
سلام. آیا با قرارداد کار معین میشه استخدام شد؟ حقوق قرارداد کار معین چقدر است؟ دیگر مزایا را دارا هست؟ آیا میشه با قرارداد کار معین انتقالی گرفت و مأمور به خدمت جای دیگر شد؟
23:37
28 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این قرارداد از حیث حقوق و مزایای قانونی با سایر انواع قراردادهای کار تفاوتی ندارد. لذا پاسخ تمام سوالات شما مثبت است.
15:59
30 بهمن 1400
account_circle
....
thumb_up_alt
آیا بعد از انجام کار معین میتوان کارفرما را ملزم به ادامه همکاری با کارگر نمود؟
10:57
21 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
پاسخ شما منفی است مشروط به آنکه قرارداد تنظیم شده میان کارفرما و کارگر، قرارداد کار معین باشد.
11:39
22 فروردین 1401
account_circle
نیلوفر
thumb_up_alt
سلام میشه توی قرارداد حقوق و مزایا مطابق توافق طرفین باشه؟ یا حتما باید مطابق قانون کار باشه؟
08:29
31 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر بیشتر از حداقل‌های قانونی توافق شود مانعی وجود نخواهد داشت.
10:22
02 خرداد 1401
account_circle
مهدی خردسود
thumb_up_alt
سلام قرارداد کار معین به صورت کارگری هست یا کارمندی هم می‌تونه باشه؟
10:58
01 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. منعی وجود ندارد که این قرارداد با کارمند نیز منعقد شود. مشروط بر اینکه کار معینی در میان باشد.
11:06
02 تیر 1401
account_circle
مهدی جعفری
thumb_up_alt
سلام. آیا کارکنان قرارداد کار معین وزارتخانه‌ها جزء مشمولین قانون کار به حساب می آیند یا خیر؟ تشکر.
04:45
12 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بستگی دارد به اینکه مطابق با قانون کار تنظیم شده است یا خیر. اگر مطابق با قانون کار تنظیم شده است مشمول حقوق و مزایای قانون کار خواهید بود.
15:05
13 تیر 1401
account_circle
ایمان اورنگی
thumb_up_alt
سلام. آیا قرارداد کار معین کارمندی جز قانون کار محسوب می‌شود؟
08:26
12 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به این بستگی دارد که قرارداد مطابق با قانون کار یا قانون خدمات کشوری تنظیم شده است. در حالت اول، مشمول قانون کار است.
15:02
13 تیر 1401
account_circle
حمیدرضا احتشامی
thumb_up_alt
سلام آیا کارفرما (سازمان شهرداری) می‌تواند یه صورت یکطرفه و بدون دلیل قرارداد کار معین را فسخ کند؟
08:50
14 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اساسا اگر چنین قراردادی بر اساس قانون کار ایران تنظیم شده باشد چنین حقی برای ایشان جز در موارد قصور یا تقصیر کارپذیر نسبت به انجام دستورالعمل‌های کارگاه وجود نخواهد داشت.
14:21
14 آذر 1402
account_circle
رضا
thumb_up_alt
سلام. اگر قرارداد کار معین از اول تابستان و برای مدت یکسال منعقد شود آیا تغییر دستمزد بر اساس افزایش‌های اعلام شده توسط وزارت کار از ابتدای فروردین اجباری است یا میتوان افزایش دستمزد را در ابتدای قرارداد انجام داد؟
06:55
06 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر حداقل حقوق و مزایای اداره کار، مبنای قرارداد تابستان شما است، با تصویب مقرره جدید توسط شورای عالی کار، آن مبالغ به صورت خودکار بر قرارداد شما حاکم خواهد شد.
15:46
06 فروردین 1403