حق سنوات و پایه سنواتی چیست و حق سنوات 1403 چگونه محاسبه و پرداخت می‌شود؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1403/01/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
حق سنوات

کارفرمایان براساس مصوبات شورای عالی کار ، موظف هستند که امتیازاتی اضافه بر دستمزد سال کارگران، به آن‌ها پرداخت کنند. در واقع، بهتر است بگوییم از آنجا که دستمزد کارگران و کارمندان از جمله دستمزدهای نسبتا پایین جامعه است، از این رو دستگاه‌های ذیربط بر این تصمیم شدند که جهت حمایت از این اقشار و همچنین در راستای بهبود شرایط رفاهی آن‌ها، کمک هزینه‌هایی تحت امتیازات مختلف به کارگران اعطا کنند. نحوه پرداخت این امتیازات نیز بدین صورت است که همچون دستمزد ماهانه کارگران، تسویه قطعی و به موقع آن از سوی کارفرمایان، اجباری است. بنابراین هیچ ارگان یا موسسه‌ای نمی‌تواند از پرداخت اعتبارات تصویب شده، خودداری کند. با توجه به مطالب فوق، هدف مقاله حاضر بررسی میزان حق سنوات 1403 برای کارگران و کارمندان است.

پرداخت سنوات علاوه بر اینکه می‌تواند کسری حقوق کارپذیر را جبران کند، انگیزه‌ای خواهد بود که در نهایت به افزایش کیفیت و بازده کاری او منجر می‌شود.

اگر کارفرما هستید یا اگر قرارداد کار را به عنوان یک نیروی کار انسانی امضا می‌کنید، لازم است که حتما از حقوق و مزایای قانون کار اطلاع داشته باشید. حق سنوات نیز یکی از انواع مزایای قانون کار است که در این مقاله درباره آن توضیح می‌دهیم.

کلیاتی درباره سنوات

ابتدا برای روشن‌تر شدن این موضوع، به تحلیل حق سنوات قانون کار و چرایی پرداخت آن به عنوان امتیازی مازاد بر دستمزد کارگران می‌پردازیم. گرچه ممکن است برخی از شما در میان اقوام، خانواده یا حتی به واسطه شغل خود با این عبارت و ماهیت آن آشنا شده باشید. با این حال، جهت ارائه اطلاعات بیشتر و جامع‌تر، در ادامه حق سنوات و میزان تاثیر مزیت‌های آن بر کیفیت زندگی کارگران را به صورت مختصر و مفید توضیح خواهیم داد.

این امتیاز در واقع برای نخستین بار در سال 1370 توسط مجلس شورای اسلامی جهت اضافه بر کمبودهای دستمزد کارگران رسمی و غیر رسمی تصویب شد. بنابراین، با پایان یافتن مدت کار کارگر، به هر طریقی اعم از اتمام قرارداد، اخراج شدن، استعفا دادن، از کار افتادن و غیره، در ازای یک سال سابقه کار، به اندازه دستمزد یک ماه، به او حق سنوات پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال، اگر یک کارگر به مدت 5 سال به طور ثابت در یک محیط مشغول به کار باشد، به محض تمام شدن این مدت باید سنواتی به میزان 5 ماه حقوق، به او پرداخت شود.

لازم به ذکر است که این امتیاز نیز همچون دستمزد کارگران، یک امر اجباری و قانونی است که باید اکیدا از سوی کارفرمایان رعایت شود. از آنجایی که سنوات را به طور معمول در پایان مدت قرارداد به کارپذیر پرداخت می‌کنند، حق سنوات را با عنوان «مزایای خدمت» نیز می‌نامند که در واقع، معادل یک ماه مزد کارگر است. البته این مبلغ باید معادل آخرین ماه کاری کارگر باشد.

حق سنوات و پایه سنواتی چیست ؟

زمانی که از سنوات صحبت می‌شود، احتمالا با دو عبارت «حق سنوات» و «پایه سنواتی» مواجه می‌شوید. این دو عبارت دارای مفاهیمی متفاوت هستند که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم. آگاهی از ماهیت اصلی این مفاهیم، به کارفرمایان کمک می‌کند که محاسبه و پرداخت آن را بدون خطا انجام دهند.

پایه سنوات:

پایه سنوات در واقع یکی از مزایای جانبی و از جمله مبالغی است که به صورت ماهانه به کارپذیر پرداخت می‌شود. البته کارفرما این امکان را دارد که برای شیوه پرداخت آن، تصمیم بگیرد. ممکن است که پایه سنوات را به صورت ماهانه و همراه با مبلغ مزد کارگر به او پرداخت کند یا اینکه می‌تواند مبلغی که باید ماهانه باید سنوات پرداخت شود را جمع کند و در پایان سال، به کارپذیر بپردازد. در اغلب موارد، کارفرمایان به شیوه دوم عمل می‌کنند و در پایان سال، عیدی و سنوات را به این ترتیب به کارپذیر پرداخت می‌کنند. بنابراین، مبلغی که به همراه با عیدی و با عنوان عیدی و سنوات به کارپذیر پرداخت می‌شود، در واقع همان پایه سنوات او است.

حق سنوات:

حق سنوات در واقع پاداشی برای پایان کار است. در پایان سال یا در پایان کار، مبلغی معادل یک ماه حقوق کارپذیر به او پرداخت می‌شود که به آن حق سنوات می‌گویند. هر زمان که از عناوینی مانند مزایای پایان کار یا مزایای پایان خدمت صحبت می‌شود، منظور حق سنوات است.

حق سنوات چگونه محاسبه میشود ؟

نحوه محاسبه حق سنوات طبق قانون کار معمولا بعد از به پایان رسیدن هر سال، توسط شورای عالی کار محاسبه و اعلام می‌شود. در واقع، بدین قرار که در صورت تمایل کارفرما به پرداخت ماهانه، (میزان فعالیت ماهانه شخص ضرب در دستمزد پایه و بر مبلغ سنوات مصوب شده، تقسیم می‌شود) برای پرداخت سالانه نیز کارفرما باید (عملکرد یک سال فرد را ضربدر دستمزد ماهانه و در نتیجه تقسیم بر میزان سنوات تعیین شده کند) که در نهایت مبلغی که به دست می‌آید، حق سنوات قابل پرداخت به کارگر خواهد بود.

دقت داشته باشید که این فرمول مطابق دریافتی ماهانه شخص و همینطور متناسب با نوع رویکردهای اقتصادی واقع شده در سال حاضر محاسبه خواهد شد. به عبارت دیگر، حق سنوات کارگران و کارمندان بر اساس تغییرات روز جامعه تسویه می‌شود. بنابراین شورای عالی کار این اعتبار را معمولا در آخرین ماه هر سالی که سپری شده است و همچنین بر طبق تحولات و تغییرات اقتصادی که روی داده است، در آن سال برآورد و در نتیجه تصویب می‌کند. شایان توجه است که مصوبه این امتیاز به صورت روزانه تعیین می‌شود و از این رو کارفرمایان باید برای معادل دستمزد پایه، مبلغ مربوطه را در سی روز ماه و جهت معادل دستمزد سالانه، در سیصد و شصت و پنج روز سال شمسی ضرب و پرداخت کنند.

مبلغ حق سنوات در قانون کار در سال 1403

مبلغ حق سنوات در قانون کار در سال 1403، برای کارگرانی که یک سال در کارگاه‌های بدون طرح طبقه بندی شاغل هستند یا یک سال از دریافت آخرین سنوات آن‌ها می‌گذرد، مبلغ 210.000 تومان (دویست و ده هزار تومان) است. این امتیاز همچنین برای کارگران مشغول در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی، بر اساس جدولی خاص پرداخت می‌شود. از طرفی، در سال 1403، به مبلغ سنوات کارگرانی که همزمان با اتمام قرارداد خود، سنوات را دریافت می‌کنند، مالیات تعلق نمی‌گیرد اما در صورتی که معادل دستمزد خود را دریافت کنند و همچنان به کار در آن کارگاه ادامه دهند، سنوات حقوق قانون کار آن‌ها مشمول مالیات خواهد بود.

حق سنوات

حق سنوات 1403 چگونه محاسبه می‌شود؟

با آغاز سال 1403، سوال‌های زیادی درباره میزان حق سنوات 1403 پرسیده می‌شود. بخش قابل توجهی از این سوالات به این دلیل است که سنوات و پاداش پایان سال کارکنان و کارپذیران در پایان سال 1402 و همزمان با نوروز 1403 پرداخت می‌شود و در زبان عامه اینطور متداول شده است که از آن با نام پاداش و حق سنوات 1403 یاد می‌کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای محاسبه حق سنوات، باید از مبلغ حداقل دستمزد و مزایای کارگری در همان سال آگاه باشید. بنابراین، تا پیش از اعلام رسمی حقوق و مزایای سال هر سال، نمی‌توانیم درباره میزان سنوات آن اظهار نظر کنیم. اما به طور کلی برای محاسبه میزان سنوات در هر سال می‌توانید از یک فرمول جامع استفاده کنید. در ادامه این فرمول را شرح می‌دهیم:

  1. 365 روز سال را بر 30 تقسیم کنید و سپس حاصل را در تعداد روزهای کارکرد در سال ضرب کنید؛
  2. حاصل به دست آمده را در حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه شغلی به تبع شغل، ضرب کنید؛
  3. به این ترتیب، میزان سنوات را محاسبه کرده‌اید.

مطابق مصوبه رسمی شورای عالی کار در رابطه با حقوق و مزایای سال جاری، در سال 1403 مبلغ پایه سنوات (مزد پایه) روزانه مبلغ 70.000 هزار ریال و ماهانه به مبلغ 2.100.000 در نظر گرفته شده که این مبلغ نسبت به مبلغ حق سنوات در سال گذشته، تغییری نداشته است.

نکته: با توجه به توضیحاتی که مطرح شد، دیگر می‌دانیم که در ابتدای هر سال و با اعلام رسمی مصوبه شورای عالی کار، حق سنوات همان سال جاری مشخص می‌شود اما این حق سنوات همراه با عیدی کارپذیر، در انتهای سال کاری (انتهای اسفند) محاسبه و پرداخت خواهد شد.

پرداخت این مزایا مشمول چه شرایطی است؟

سنوات، یک پاداش اجباری است که باید تحت هر شرایطی به کارگران پرداخت شود. در واقع، نحوه محاسبه حق سنوات طبق قانون کار ، به این صورت است که علاوه بر پرداخت در موعد مقرر، هر چند سال که از قرارداد کارگر بگذرد، حق سنوات او مطابق با تغییرات اقتصادی سال جاری محاسبه شود. یعنی اگر کارگری از سال 1395 در یک کارگاه مشغول به کار باشد و قرارداد او امسال به پایان برسد، بنابر حق سنوات قانون کار ، کارفرما باید سنوات او را براساس تعرفه سال 1403 محاسبه کند.

نکته: در صورتی که فرد از سابقه کاری یک سال برخوردار نباشد، سنوات او باید مطابق با ساعت کاری و میزان فعالیت او محاسبه شود.

شایان توجه است

اخبار کار و آگاهی از مصوبات و قوانین مربوط به روابط استخدامی، از جمله مسائل حقوقی مهمی هستند که اطلاع از آن‌ها برای هر دو گروه کارگر و کارفرما بسیار ضروری و مفید خواهد بود. بنابراین، لازم است که این اطلاعات، از طریق یک منبع معتبر و قانونی دریافت شوند. تیم حقوقی رکلا با توجه به این نیاز، خدماتی را ارائه می‌دهد. مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین تنظیم قرارداد اختصاصی ، از جمله خدماتی هستند که برای استفاده از آن‌ها می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم.

قرارداد کار موقت

قرارداد مورد تایید قانون کار را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات