قرارداد کار روزمزد و وضعیت قانونی و جزئیات بیمه آن به چه صورت است + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار روزمزد

قرارداد کار روزمزد یکی از انواع قرارداد کار است. از این قرارداد برای استخدام نیروی کار انسانی استفاده می‌شود. به طور معمول کارگران ساختمانی و مشاغل مشابه دیگر، با استفاده از این قرارداد برای مدت مشخصی به کار گرفته می‌شوند. این شیوه از کار، از انواع مرسوم قرارداد کار است.

در گذشته، تعداد کمی از کارگران روزمزد با کارفرما، قرارداد کار روز مزدی امضا می‌کردند و درصد زیادی از آن‌ها از اهمیت تنظیم قرارداد آگاه نبودند. غیر از عدم استفاده از نمونه قرارداد کارگران روزمزد ، مساله دیگر، عدم آگاهی این کارگران از حقوق و مزایایی است که به آن‌ها تعلق می‌گیرد. همین موارد باعث شده است که کارگران روزمزد برای مدت طولانی از حقوق خود محروم باشند و حقوق دریافتی آن‌ها کمتر از میزان معین باشد. علاوه بر کارگران روزمزدی، کارگران قرارداد کار فصلی نیز از جمله کارگران محروم هستند.

در ادامه این مقاله، اطلاعات بیشتری از قرارداد روزمزد اداره کار ارائه خواهیم کرد.

نمونه فرم قرارداد کارگر روزمزد چه کاربردی دارد؟

پیش از ارائه هر مطلب، خوب است که توضیح دهیم کارگر روزمزد چه کسی است؟ کارگر روزمزد، شخصی است که برای انجام امور مشخصی به کار گرفته می‌شود. همانطور که در عنوان نیز مشخص شده است، نحوه پرداخت حق الزحمه این کارگر به صورت روزانه خواهد بود. به این معنی که کارفرما ملزم است حق الزحمه یا کارمزد نیروی کار انسانی را به صورت روزانه پرداخت کند. شاید اینطور به نظر بیاید که همکاری با کارگر روزمزد صرفا برای انجام کار در یک روز است اما چنین تصوری صحیح نیست.

یک نیروی کار انسانی می‌تواند با استفاده از نمونه قرارداد کارگر روزمزد ساختمانی ، برای مدت یک ماه یا بیشتر، با کارفرما قرارداد امضا کند و اینطور بخواهد که مزد و حق الزحمه خود را به صورت روزانه دریافت کند. این نوع قرارداد به عنوان یک قرارداد کار موقت محسوب می‌شود. در این شرایط، بهتر این است که از نمونه قرارداد کارگران روزمزدی استفاده شود. نکته مهم که ملاک اصلی انتخاب این قرارداد کاری است نحوه دریافت حق الزحمه روزانه است. این قرارداد حاوی اطلاعات و مشخصات طرفین، توضیحاتی در خصوص موضوع قرارداد، مدت همکاری، میزان حق الزحمه، شروط، تعهدات و مسئولیت‌ها است.

قانون مرتبط با نمونه قرارداد کارگر روزمزدی

نمونه قرارداد با کارگر روزمزد قراردادی است که با استفاده از آن، یک شخص حقیقی ، توسط شخص دیگری استخدام می‌شود. در قرارداد استخدام ، یک شخص حقیقی به خدمت گرفته شده است. احتمال دارد که کارفرما شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد کار است. البته به طور کلی نمونه قرارداد کارگری روزمزد ، برای انجام پروژه‌های ساخت و ساز و کارهای ساختمانی تنظیم می‌شود.

قانون ناظر بر فرم خام قرارداد کارگر روزمزد ، قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود. قانون کار، به منظور رسیدگی به سطح رفاه جامعه و کارگران، قوانینی را وضع کرده است و لازم است که مطابق با آن‌ها عمل شود. این قانون برای اولین بار در سال 1368 تصویب شد. این قانون که مجموعه‌ای از ماده‌های مختلف است، توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در ادامه، شورای نگهبان ابراز نمود که با بعضی از ماده‌های آن مخالف است. در نهایت، قرارداد کار در سال 1369 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و بعد از آن کارگران و کارفرمایان ملزم شدند که با توجه به این قوانین، قرارداد خود را تنظیم کنند.

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، نمونه قرارداد کار کارگر روزمزد ، یکی از انواع قرارداد کاری بین دو نفر است. به منظور استفاده از این قرارداد، باید به خاطر داشته باشید که ملزم به رعایت قانون کار خواهید بود. قانون کار، در ماده 2 و 3 کارفرما و کارگر را تعریف می‌کند و درباره ابعاد مختلف قرارداد کار، توضیحاتی ارائه می‌دهد. شورای عالی کار، هر ساله نرخ پایه حقوق کارگری سال جدید و مزایای شغلی قانون کار را تعیین می‌کند.

کارگری بدون قرارداد

درصد قابل توجهی از کارگران روزمزد، بدون تنظیم قرارداد کار می‌کنند. همین مساله باعث شده است که از تعداد بسیاری از آن‌ها از حقوق خود محروم بمانند. در مواردی مشاهده شده است که کارفرمایان به اشتباه فکر می‌کند که بدون تنظیم قرارداد، مسئولیتی به عهده آن‌ها نخواهد بود. به همین دلیل، برای تنظیم نمونه قرارداد کار روزمزدی اقدامی انجام نمی‌دهند. تاکید می‌کنیم که این باور به طور کلی اشتباه است.

برای توضیح درباره این مورد، به تعریف قرارداد از نگاه قانون کار استناد می‌کنیم. قانون کار، قرارداد را تعهدی در نظر می‌گیرد که میان کارفرما و کارگر برقرار است. براساس این تعهد، حتی اگر طرفین به صورت شفاهی نیز با یکدیگر توافق کرده باشند، به منزله تنظیم قرارداد خواهد بود و طرفین نسبت به یکدیگر مسئول هستند. بنابراین، حتی اگر کارفرما شما را بیمه نکرده است یا اینکه حقوق کمتری از حقوق معین اداره کار دریافت می‌کنید، می‌توانید به اداره کار مراجعه کنید و از کارفرما به دلیل تخلف در اجرای صحیح قرارداد کار شکایت شود. بنابراین، حتی اگر قرارداد امضا شده هم ندارید، می‌توانید از حقوق خود دفاع کنید.

بیمه فرم قرارداد کار روزمزد

پیش‌تر توضیح دادیم که فرم قرارداد کار روزمزد باید از قانون کار تبعیت کند. علاوه بر قانون کار، قانون تامین اجتماعی نیز به روابط کارگر و کارفرما نظارت دارد. قانون تامین اجتماعی تاکید می‌کند که تمام کارگاه‌ها و واحدهای صنفی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و به طور کلی هر مجموعه‌ای که نیروی کار انسانی را به خدمت گرفته است، باید کارگران خود را بیمه کند.

حق بیمه کارگر از حقوقی است که باید به کارگر پرداخت شود. قانون تامین اجتماعی با حساسیت بسیار زیاد به روابط کارگر و کارفرما نظارت می‌کند. بازرسان بیمه به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند و شرایط کار نیروی انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، کارفرما جریمه خواهد شد و موظف است که حق بیمه کارگران و جریمه بیمه را بپردازد.

توافق درباره بیمه کارگر اعتباری ندارد. شما نمی‌توانید توافق کنید که کارگر را بیمه نکنید یا کارگر نمی‌تواند اعلام کند که نمی‌خواهد بیمه شود. این توافق حتی اگر به صورت مکتوب هم تهیه شود، اعتبار نخواهد داشت. قانون کار توافق پذیر نیست. هر توافقی مغایر با مواد مصوب قانون کار اشتباه است و اعتبار ندارد. بنابراین، نمی‌توانید در زمینه بیمه نیروی کار یا حداقل حقوق دریافتی او توافق کنید.

ندارد. بنابراین، نمی‌توانید در زمینه بیمه نیروی کار یا حقوق دریافتی او، توافق کنید.

فرم قرارداد کارگران روزمزد

به منظور تنظیم فرم قرارداد کارگران روزمزد ، باید از ابعاد این قرارداد به طور کامل آگاه باشید. به شما پیشنهاد می‌شود که وظیفه تنظیم این قرارداد را به مشاور حقوقی قراردادها یا به وکیل قرارداد کار بسپارید. تنظیم قرارداد نیاز به دانش حقوقی و مهارت و تجربه دارد. به دلیل اطمینان از محتوای قرارداد و رعایت شرایط عمومی صحت قرارداد ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم قراردادهای خود را به مشاوران حقوقی بسپارید.

مشاور قرارداد کار، با آگاهی از اصول و شرایط تنظیم این نوع قرارداد، شما را راهنمایی می‌کند و شروط مناسبی را برای شما در نظر می‌گیرد. متن قرارداد کارگر روزمزد ، حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که به واسطه آن، روابط میان کارگر و کارفرما مشخص می‌شود.

مرجع حل اختلاف در قرارداد کار روزمزد

مرجع حل اختلاف قرارداد کار روزمزد ، اداره کار است. در واقع، تمام شکایات مربوط به روابط استخدامی میان کارگر و کارفرما، در اداره کار پیگیری و رسیدگی می‌شود. اگر در یک رابطه استخدامی، هر کدام از طرفین برای احقاق حق خود به طرح شکایت یا طرح دعوی نیاز داشته باشد، می‌تواند به اداره کار مراجعه کند. اداره کار با توجه به محتوای قراردادی که میان آن‌ها امضا شده است و همچنین با توجه به مستندات، شواهد و دفاعیاتی که توسط طرفین ارائه می‌شوند و در چهارچوب قانون کار، میان کارگر و کارفرما داوری می‌کند و رای می‌دهد.

پیشنهاد ما برای شما

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، این قرارداد مهم را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات کامل این قرارداد کاربردی شوید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید قراردادی داشته باشید که کاملا مطابق با شرایط خودتان و در چهارچوب قانون تنظیم شده باشد، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم.

کارگر و کارفرما می‌توانند برای آگاهی از حقوقی که از آن برخوردار هستند و همچنین برای دستیابی به پاسخ سوالات قانونی خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنند.

متن کامل قرارداد

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کار موقت
دریافت نسخه کامل
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(9 نظر)
account_circle
ایوب مظاهری
thumb_up_alt
مدت دو سال در شرکت خدماتی زیر مجموعه برق منطقه کار می‌کنم. یک سال هست بیمه شدم اما قرارداد ندارم. چطور بفهمم حکم قرارداد من چی هست؟ هر روز تا ساعت 15 سر کار هستم در اداره و روزهای جمعه و تعطیل هم تعطیل هستیم. حقوق و بیمه 30 روز هست.
22:17
24 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. قرارداد شما قرارداد کار است و لذا تحت شمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی قرار می‌گیرید. شما قرارداد دارید اما قرارداد شما شفاهی است.
12:15
25 آبان 1400
account_circle
م ز
thumb_up_alt
باسلام. مدت ۴ سال با یک شرکت حفاظتی به عنوان نگهبان با اسلحه مشغول به کار بودم که هرماه روزهای جمعه و تعطیل بیمه برام پرداخت نکردن و در سال ۹۶ ماهیانه ۸۰۰ هزار و در سال ۹۷ ماهیانه ۱۲۰۰ و سال ۹۸ ماهیانه ۱۵۰۰ و در سال ۹۹ تامهرماه ۱۴۰۰ ماهیانه ۲ میلیون بهمون پرداخت کردن. الان هرچی میگم بهشون شما که حقوقمونو کم دادین چرا بیمه برامون کم واریز کردین میگن ما به اندازه روزهایی که سرکار بودین بیمه تون رو واریز کردیم. در ضمن، قراردادمون از تیرماه ۹۶ شروع شد و تا تیر و مرداد سال بعد یک حقوق برامون واریز میشد. ممنون میشم راهنمایی کنید.
19:46
09 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در مورد حقوق معوقه که کمتر از حقوق پایه اداره کار بوده است شما می‌توانید از طریق اداره کار اقدام کنید و طبیعی است که پایه حقوق قانونی ملاک پرداخت بیمه معوقه نیز خواهد بود.
11:38
10 آذر 1400
account_circle
حسین محمدی
thumb_up_alt
سلام، بنده کارفرمای یک شرکت تمیزکاری پسته هستم. برای کارگرام ۳۰ روز بیمه رد میکنم و حقوقشون رو معادل حقوق و مزایای اداره کار میدم، فقط روزای جمعه و تعطیل رو حقوق پرداخت نمی‌کنم. آیا بر طبق قوانین اداره کار و قرارداد یک ماهه‌‌ای که با کارگرهام دارم، می‌تونم روزهای تعطیل رو حقوق ندم؟
01:15
20 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. روز جمعه، به عنوان روز تعطیل با حقوق محسوب می‌شود لذا داخل در روزهای مشمول حقوق و مزایا است. در واقع شما، نیروهای خود را برای یک ماه کامل در اختیار دارید و روز جمعه نیز در این مدت داخل است.
12:58
21 آذر 1400
account_circle
رسول اکرمی
thumb_up_alt
سلام استاد سیمان کار هستم و 1 نفر کارگر دارم حدود 4 سال کارگر من هست خودم هم بیمه کارگر ساختمانی هستم و الان کارگر من می‌خواهد از من شکایت کنه که من 4 سال برای این اقا کار کردم و مرا بیمه نکرده. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون.
17:30
11 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ممکن است بتوانند از طریق طرح دعوا در اداره کار و سازمان تامین اجتماعی، مطالبات خود را دریافت کنند. البته شما نیز باید ثابت کنید که رابطه کارگری و کارفرمایی میان طرفین وجود نداشته است.
12:11
12 اسفند 1400
account_circle
ح ف
thumb_up_alt
برای کار روزمزدی هم قرارداد کار لازم است؟ عنوان قرارداد موقت است یا روزمزدی؟ برای روزهای تعطیل رسمی یا تعطیل شیفت هم بایستی کارکرد بیمه ای و حقوق لحاظ شود؟
10:07
21 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
برای چنین موردی، عنوان قرارداد اهمیتی ندارد. در هر حال، برای نیرویی که به صورت مستمر در یک مدت مشخص برای شما شروع به کار و ادامه آن می‌کند باید از ضوابط قانون کار تبعیت کنید. به نسبت کارکرد نیز مشمول قانون کار و قانون سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.
12:45
22 اردیبهشت 1401
account_circle
م.م
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید توی brt هستم حدود ۵۰۰ نفر هستیم امسال هیچگونه قراردادی با ما بسته نشده و به صورت روزمزد پرداخت میشه روزی ۲۴۰ تومن بیمه فروردین رد نکردن و سنوات ماهانه که توی سال‌های گذشته می‌گرفتیم نمیدن. فقط شرکت اومده اسمش رو تغییر داده همه اعضا شرکت سرجاشون هستن اجبارا ماهی ۹ تا ۱۰ روز مرخصی میفرستن می‌خواستم بدونم میشه بدون قرارداد شکایت کرد و به کجا باید شکایت کنیم؟
08:03
14 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مهم نیست که قرارداد ندارید. اگر پرداخت‌ها به حساب شما انجام می‌شود از طریق اداره کار نسبت به شکایت اقدام کنید. مرخصی اجباری نیز مفهومی ندارد و آن مرخصی نیز یکی از مصادیق مرخصی استحقاقی است و شامل حقوق و مزایا می‌شود.
09:42
15 خرداد 1401
account_circle
حیدر حیدری
thumb_up_alt
من در هلال احمر کار می‌کنم و معادل حقوق اداره کار به من میدن ولی بیمه رو خودشون از پول من کم می‌کنن و پرداخت میکنن به عنوان بیمه خویش فرما. آیا می‌توانند این اقدام را انجام بدن؟
00:19
22 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. چنین اقدامی در خصوص پرسنلی که مطابق با قانون کار، به کار گرفته می‌شوند امکان پذیر نیست.
11:05
24 خرداد 1401
account_circle
سیدرضا موسوی
thumb_up_alt
از اول سال یک نفر برای ما کار می‌کنه در کارگاه تولید بلوک بتنی. باهاش قرارداد نبستم ولی بیمه‌اش را بر اساس روزهای کارکرد واریز می کنم. الان بهش نیاز ندارم و می‌خوام برای بیمه بیکاری معرفی کنم. چکار باید بکنم؟
13:32
11 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کارگر شما باید قرارداد کار تنظیم شده میان شما و خودش را به انضمام نامه خاتمه همکاری که توسط شما تنظیم و آماده می‌شود در سامانه مرتبط با تامین اجتماعی بارگزاری کند. در آخرین تغییراتی که در زمان پاسخ ما به شما ایجاد شده است، عمده فرایند به صورت آنلاین انجام می‌شود. ضمن آنکه مهلت ایشان برای این اقدام، نهایتا یک ماه از تاریخ خاتمه همکاری و در موارد خاص، تا سه ماه از پایان همکاری خواهد بود.
17:41
12 مرداد 1402
account_circle
جلال بیرامی
thumb_up_alt
با سلام، من کاشی کار هستم تازگی با صاحب کارم برای اجرای سرامیک داخل راه پله توافق کردیم به صورت روز مزد کار رو انجام بدم الان که کار تمام شده تحویل دادم دستمزد هم گرفتم الان ادعا کرده است که کیفیت کار پایین است در حالی که سرامیک درجه 3 آورده شده، هم تاب داره هم دو رنگ هست. الان میگه باید خسارت بدم در حالی که هیچ قراردادی نوشته نشده است. ممنون.
15:36
04 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ایشان باید ثابت کند که بین خسارت وارد شده به ایشان و کار انجام شده از جانب شما، رابطه وجود دارد. در واقع باید ثابت کند که شما سبب ورود خسارت به ایشان شده‌اید. صرف اینکه قرارداد داشته باشید یا قرارداد نداشته باشید در این خصوص، تفاوتی نخواهد کرد و در هر حال، شما برای آنکه مسئولیت داشته باشید باید مقصر شناخته شوید. از طرفی، همانطور که گفتیم اثبات اینکه شما مقصر هستید به عهده کسی است که مدعی است از اقدامات شما، متحمل ضرر شده است. یعنی کارفرما باید ثابت کند که عملیات شما، سبب ورود ضرر به ایشان شده است.
17:31
05 شهریور 1402