قرارداد کار فصلی چه تفاوتی با سایر قراردادهای کار دارد؟ + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار فصلی

قرارداد کار فصلی ، یکی از انواع قرارداد کار است. این قرارداد زمانی استفاده می‌شود که کار مورد نظر برای مدت مشخص و در حدود یک فصل انجام شود. ماهیت بسیاری از کارها به گونه‌ای است که در فصول خاصی انجام می‌شوند. برای مثال کارهای کشاورزی یا پرورش بعضی از گیاهان خاص در فصول مشخصی انجام می‌شود. برنج کاری نیز از انواع کارهایی است که نیازمند کارگر فصلی دارد. ماهیگیری، امور مشخصی که در کارخانه قند انجام می‌شوند و پنبه پاک کنی از جمله مشاغلی هستند که صرفا در فصول خاصی به نیروی کار نیاز دارند.

از طرف دیگر، کارگران فصلی نیز اشخاصی هستند که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در سمت شغلی مناسبی فعالیت کنند. این دسته از کارگران در ضعیف‌ترین پایگاه‌های شغلی هستند و ضمانتی برای ادامه کار آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل است که در خصوص تامین معاش خود، مشکلات بسیار زیادی خواهند داشت. البته لازم به ذکر است که نمونه قرارداد کار فصلی ، از قانون کار تبعیت می‌کند. بنابراین این نوع نیروی کار، از تمام حقوق و مزایای کارگران برخوردار است. البته به دلیل شرایط کار فصلی، میزان حقوق، مزایا و سنوات کارگران مطابق با ساعات کاری آن‌ها، محاسبه خواهد شد.

قرارداد فصلی چیست؟

نمونه قرارداد کارگران فصلی ، به قراردادی گفته می‌شود که به واسطه آن، چند کارگر برای انجام یک شغل با ماهیت فصلی، توسط کارفرما استخدام می‌شوند. قرارداد مورد نیاز برای ثبت این رابطه کاری، قرارداد کار یا قرارداد استخدام است. در این قرارداد، کارگران اشخاصی هستند که می‌پذیرند برای مدت مشخصی و در حدود یک فصل، اموری را انجام دهند. این کارگران در طول دوره‌ای که کار می‌کنند، مستحق دریافت حقوق و مزایا هستند. از طرف دیگر کارفرما در نمونه قرارداد کارگر فصلی ، شخصی است که کارگران را استخدام می‌کند و مسئولیت پرداخت حقوق، مزایا، سنوات و بیمه آن‌ها را به عهده خواهد داشت. کارفرما و کارگر در متن قانون کار معرفی شده‌اند. قانون کار با ارائه توضیحاتی آن‌ها را معرفی می‌کند.

نمونه قرارداد کار فصلی کتبی یا شفاهی؟

کار فصلی از جمله مشاغلی است که به طور معمول توسط کارگرانی بدون تخصص انجام می‌شود. این کارگران با اصطلاحِ کارگران ساده معرفی می‌شوند و برای انجام امور مشخصی استخدام می‌شوند که ماهیت فصلی دارند. این موارد حتی باعث شده است که بسیاری از این کارگران، بدون قرارداد مشغول به کار باشند یا از حقوق و مزایای خود آگاهی نداشته باشند.

البته نبود قرارداد، به منزله این نیست که رابطه کاری نیز وجود ندارد. قانون کار در تعریفی که از قرارداد کار ارائه می‌دهد، تاکید کرده است که قرارداد صرفا به صورت مکتوب نیست بلکه ممکن است کارگر و کارفرما به صورت شفاهی با یکدیگر توافق کرده باشند. بنابراین، بدون وجود قرارداد کار موقت نیز می‌توانید رابطه کارگری و کارفرمایی را اثبات کنید. تنظیم نمونه قرارداد فصلی اثبات می‌کند که رابطه‌ای میان کارگر و کارفرما وجود دارد. در دعاوی میان کارگر و کارفرما، با اثبات این مساله، کارفرما ملزم خواهد بود که حقوق و معوقات کارگر را بپذیرد. البته وجود قرارداد به نفع کارفرما نیز است. این تصور اشتباه که نبود قرارداد میان کارفرما و کارگر فصلی، به سود کارفرما تمام می‌شود یک تصور اشتباه است.

حقوق و مزایای نمونه قرارداد کار فصلی

همانطور که اشاره شد، قرارداد کار فصلی نیز مانند سایر قراردادهای کار است و از قانون کار تبعیت می‌کند. از شروط ویژه‌ای که برای یک قرارداد کاری وجود دارد، این است که کارگر باید در ازای انجام کار، حقوق ثابتی دریافت کند. شورای عالی کار، شورایی است که مسئولیت تعیین نرخ پایه حقوق و مزایا را به عهده دارد.

شورای عالی کار، با بررسی شرایط کاری، نیاز و رفاه کارگران، تورم و سایر مسائل دیگر، نرخ پایه حقوق و مزایا را اعلام می‌کند. کارگران فصلی نیز مانند سایر کارگران، پایه حقوق کارگری سال جدید و مزایای رفاهی قانون کار را دریافت خواهند کرد. با این وصف که این کارگران، در طول یک فصل کار خواهند کرد و به همان میزان، حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

در قرارداد کار فصلی ، کارها به صورت فصلی انجام خواهد شد. بنابراین، ممکن است بعد از اتمام یک فصل، وقفه‌ای طولانی پیش بیاید. در طول دوره‌‌ای که میان پایان کار تا شروع فصل کاری دیگر ایجاد می‌شود، حقوق و مزایایی به کارگر پرداخت نمی‌شود. کارفرما در این دوره، در مورد پرداخت حقوق مسئولیتی نخواهد داشت.

مدت در قرارداد کار فصلی

مدت نمونه قرارداد کارگران فصلی ، حدود یک فصل کاری در نظر گرفته می‌شود. در این قرارداد، کار مورد نظر اهمیت بیشتری دارد. در بخش مدت قرارداد، تاریخ دقیقی برای شروع کار در نظر گرفته می‌شود و انتهای قرارداد نیز انتهای فصل کاری در نظر گرفته می‌شود. اگر شرایطی پیش بیاید که کار بیشتر از یک فصل ادامه داشته باشد، امکان تمدید قرارداد وجود دارد. باقی مانده روزهایی که بیشتر از یک فصل کاری بوده است نیز مانند سایر روزهای کاری محاسبه می‌شود. بنابراین، این قرارداد نیز دارای مدت است و مدت آن برای یک دوره مشخص و به صورت فصلی خواهد بود.

میزان مرخصی‌ها و دیگر مسائل مهم در کار فصلی

به دلیل فصلی بودن این قرارداد، سوالات متعددی در خصوص روش اجرای آن پرسیده می‌شود. برای مثال ممکن است در خصوص میزان مرخصی‌ها سوال کنند یا اینکه ندانند نحوه ترک کار یا اتمام قرارداد به چه صورت است. در جواب به این گروه از سوالات، تاکید می‌کنیم که نمونه قرارداد فصلی ، یکی از انواع قرارداد استخدام است. بنابراین، باید کاملا مطابق با آن عمل شود. قانون کار و اصول مربوط به آن باید به صورت کامل رعایت شود.

در واقع برای نیروی کار انسانی شاغل در قراردادهای فصلی نیز، گرفتن مرخصی همانند آنچه در قانون کار آمده است، اجرا خواهد شد. مرخصی کارگر از مسائل مهمی محسوب می‌شود که قانون به آن پرداخته است. در قانون برای شرایط مختلفی که یک نیروی کار انسانی نیاز به مرخصی داشته باشد، حق استفاده از مرخصی در نظر گرفته شده است. در مقاله مرخصی کارگر درباره این موضوع توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، حتما مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

هرگونه تخلف در اجرای این قرارداد، مخالف با موازین و قوانین کار، تخلف محسوب می‌شود. مراجع مرتبط آن را پیگیری خواهند کرد. گاهی شرایطی پیش می‌آید که در زمین‌ها یا کارگاه‌های کوچک، کارگرانی که برای انجام کار فصلی استخدام می‌شوند حقوق و مزایای کافی دریافت نکنند.

بیمه تامین اجتماعی برای این قرارداد

نمونه قرارداد کار فصلی نیز مانند سایر قراردادهای کار، از قانون تامین اجتماعی پیروی می‌کند. براساس این قانون، هر زمان که یک شخص توسط شخص دیگری استخدام شود، مشمول قانون تامین اجتماعی خواهد بود. کارفرما ملزم است که کارگر خود را به کارگزاری‌های بیمه معرفی کند و حق بیمه کارگر را بپردازد. هرگونه کوتاهی در پرداخت حق بیمه کارگران کار فصلی ، موجب خسارت و جریمه برای کارفرما خواهد بود.

مساله دیگر در تنظیم این قرارداد این است که کارفرمایان تمایل دارند با نوشتن توافق نامه، از کارگران خود امضا بگیرند که حقوق کمتری از اداره کار دریافت کنند یا اینکه بیمه نشوند. لازم است این مساله را بیان کنیم که قرارداد کار فصلی ، توافق پذیر نیست. طرفین ملزم هستند که دقیقا مطابق با قوانین کار اقدام کنند.

پیشنهاد نمونه قرارداد

تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کار موقت کامل تنظیم کرده است که برای کارهای فصلی نیز مناسب است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی و محبوب شوید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

ما دو نمونه قرارداد کامل برای شما تنظیم کرده‌ایم. یکی از این قراردادها برای کار معین است. یعنی قرارداد شما، یک قرارداد کار موقت است اما اگر کار مورد نظر و فصلی، زودتر از آن مدت به پایان رسید نیز، روابط کاری طرفین به پایان می‌رسد. یکی دیگر از قراردادها نیز، صرفا قرارداد کار موقت است. یعنی چه اصل کار تمام شده باشد و چه نشده باشد روابط کاری طرفین با پایان یافتن مدت اعتبار قرارداد به پایان خواهد رسید. با این حال، اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی مختص به خودتان داشته باشید، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

قرارداد کار فصلی (کار موقت)

برای دریافت این قرارداد مهم و کاربردی، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد کار فصلی موقت
دانلود قرارداد

قرارداد کار فصلی (کار معین)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کار فصلی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات