وکیل قرارداد کار ؛ با پشتیبانی و همراهی وکیل خود، قرارداد تنظیم کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
وکیل قرارداد کار

قرارداد کار از جمله مهم‌ترین قراردادهایی است که در میان اقشار مختلف مردم و در کسب و کارهای متفاوت تنظیم می‌شود. هر جایی که نیروی انسانی به خدمت گرفته شود و رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار باشد، لازم است که از قرارداد کار استفاده شود. وکیل قرارداد کار ، یک وکیل پایه یک دادگستری است که به صورت تخصصی در زمینه قرارداد کار، قانون کار و دعاوی و شکایات اداره کار فعالیت می‌کند.

قرارداد کار موقت بیشترین کاربرد را در روابط استخدامی و جذب نیروی کار انسانی دارد. به همین نسبت نیز احتمال بروز اختلاف و مشکلات قانونی بسیار زیاد است. به طور ویژه مسئله بیمه و حقوق پایه نیروی کار از متداول‌ترین دعاوی و شکایات است. وکیل قرارداد کاری با تسلط و آگاهی به قانون کار، نحوه صحیح تنظیم قرارداد، حقوق متقابل کارگر و کارفرما ، شرایط قانونی خاص حاکم بر قرارداد و اختیارات طرفین، به پرونده‌های مربوط به اداره کار رسیدگی می‌کند.

وکلا، در خدمت رسانی به کارگران و کارفرمایان!

به اشتباه تصور می‌شود که قانون کار صرفا مربوط به کارگر است و وکلایی که در زمینه قراردادهای کار و دعاوی مربوط به آن فعالیت می‌کنند، فقط از حقوق کارگر دفاع می‌کنند. البته که این تصور اشتباه است. درست است که قانون کار به حقوق کارگر بسیار اهمیت می‌دهد و برای آن قوانین خاصی تعیین کرده است اما به همان میزان به کارفرما و حقوق او نیز توجه دارد. در مواقعی که اختلافات و مشکلات باعث طرح دعوی میان کارگر و کارفرما می‌شود، طرفین می‌توانند رسیدگی به دادخواست و شکایت خود را به یک وکیل مجرب در حیطه قرارداد کار واگذار کنند. بنابراین وکیل قرارداد کار هم می‌تواند وکالت کارگر را به عهده بگیرد و هم می‌تواند از جانب کارفرما در جلسه بررسی شکایت حاضر شود.

اهمیت وکیل قرارداد کاری !

قرارداد کاری از جمله قراردادهای مهمی است که با وضعیت زندگی افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد. بدون شک رفاه و امکانات مناسب برای زندگی از دغدغه‌های مهم دولت و حکومت هر کشور است. همین مساله باعث شده است که قوانین مربوط به رابطه کاری میان کارفرما و کارگر با حساسیت بیشتری پیگیری شود. اگر کارفرما هستید، یا اگر نیروی کار هستید و تمایل دارید با یک قرارداد استخدامی در محلی مشغول به فعالیت شوید، پیش از امضای قرارداد یا هر کار دیگر، باید با قانون کار و قرارداد کار به خوبی آشنایی داشته باشید.

مسئله مهم در قراردادهای کار، حدود اختیارات طرفین در زمینه تعیین شروط خاص یا توافقات است. وکیل قرارداد کار به خوبی شما را در این خصوص راهنمایی می‌کند. او با دانشی که در زمینه مفاد قانون دارد، می‌داند که شما به عنوان کارگر یا کارفرما اجازه دارید درباره چه مفادی توافق کنید یا چه شروطی را تعیین کنید. از طرف دیگر شما را نسبت به محدودیت‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، مطلع می‌کند. همانطور که آگاه هستید در قرارداد استخدام نمی‌توانید درباره قواعدی که قانون گذار به آن تاکید کرده است توافق کنید. حتی اگر توافقی نیز بر خلاف قانون انجام شود، مراجع قضایی کشور، آن توافق را به رسمیت نمی‌شناسند.

بنابراین برای جلوگیری از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی در زمینه تنظیم قرارداد و رابطه کارگری و کارفرمایی، بهترین کار این است که با یک وکیل مجرب گفت و گو کنید و سوالات خود را از او بپرسید.

همچنین جریمه‌ها و خسارت‌هایی که برای عدم رعایت قانون کار وضع می‌شود، بسیار سنگین است. این مسئله باعث شده است که کارفرمایان تمایل بیشتری داشته باشند که مطابق با این قانون فعالیت کنند و پیش از شروع هر رابطه کاری از اصول و نکات حاکم بر آن آگاه شوند.

وکیل قرارداد کار چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

وکیل قرارداد کار در حیطه این نوع قرارداد، خدمات قابل توجهی ارائه می‌دهد. در ادامه به مواردی از این خدمات اشاره می‌کنیم:

  1. گفت و گو با شما و پاسخ به سوالات در زمینه قرارداد کار و قانون کار.
  2. بررسی شرایط کاری شما و در نتیجه پاسخ به این پرسش که آیا کار شما مشمول قانون کار می‌شود یا خیر.
  3. تنظیم قرارداد کار با توجه به شرایط شما (قرارداد کار موقت ، دائمی، ساعتی، پورسانتی و ….)
  4. توضیح درباره هر کدام از انواع قراردادهای کار
  5. ارائه اطلاعات درباره شرایط کارآموزی و کارورزی
  6. ارائه اطلاعات درباره شرایط کار آموزشی و آزمایشی
  7. ارائه اطلاعات در زمینه میزان حقوق و مزایای شغلی قانون کار
  8. قبول پرونده‌های دعوی میان کارگر و کارفرما
  9. رسیدگی به شکایات و پیگیری پرونده‌های جریمه و خسارت اداره کار

علاوه بر این موارد، خدمات متعدد دیگری توسط وکیل دادگستری به موکلان ارائه می‌شود که هر کدام می‌توانند در عقد وکالت ذکر شوند.

وکیل قرارداد کاری

انتخاب وکیل!

اگر می‌خواهید رسیدگی به دعاوی یا شکایات مربوط به قرارداد کار و روابط استخدامی را به یک وکیل بسپارید، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که انتخاب وکیل قرارداد کار از اقدامات اولیه و مهمی است که باید در انجام آن، با حساسیت عمل کنید. وکیلی می‌تواند پیگیری پرونده‌های مربوط به اداره کار را به عهده بگیرد که به صورت اختصاصی در این حوزه فعال باشد. تجربه، سابقه کار، سابقه حضور در محکمه‌های متنوع با موضوعات مرتبط با روابط کاری، مهارت و توانایی‌های فردی و شغلی وکیل، از عوامل موثر در ثمر بخشی اقدامات او هستند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم پیش از توافق نهایی با وکیل قرارداد کار، حتما درباره وکیل انتخابی خود تحقیق کنید.

فارغ از تمام معیارهایی که برای یک وکیل خوب بیان می‌شود، می‌توانیم سابقه کار را مهمترین معیار انتخاب وکیل در نظر بگیریم زیرا برخورداری از سابقه و تجربه کافی، باعث خواهد شد که وکیل با آگاهی و تسلط بیشتری این پرونده را پیگیری کند. بنابراین بهترین کار برای انتخاب یک وکیل خوب جهت رسیدگی به دعاوی مربوط به قراردادهای کار، بررسی سابقه کاری وکیل است.

تنظیم قرارداد توسط وکیل قرارداد کار !

با وجود اینکه قرارداد کار بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود، لازم است که مفاد و بخش‌های مختلف آن توسط یک وکیل مجرب بررسی شود. وکیل قرارداد کار با بررسی قرارداد مربوطه، ایرادات و نقص‌های آن را برطرف خواهد کرد و به این نکته مهم توجه می‌کند که قرارداد، مخالف قانون تنظیم نشده باشد. در مواقعی نیز می‌تواند با توجه به حدود اختیارات طرفین، برای آن‌ها قرارداد کار تنظیم کند.

وکیل قرارداد کار در دادرسی!

مرجع حل اختلاف برای رسیدگی به دعاوی و شکایات مربوط به قرارداد کار، اداره کار است. تنها مرجعی که به دعاوی قرارداد کار رسیدگی می‌کند این اداره است. بنابراین اگر به عنوان کارگر یا کارفرما از طرف مقابل شکایتی دارید، می‌توانید با مراجعه به اداره کار شکایت خود را مطرح کنید و درخواست کنید که به شکایت شما رسیدگی شود. همچنین گاهی اوقات، اشخاصی که وکیل یا نماینده قراردادی دارند، او را برای رسیدگی به اینگونه شکایات به اداره کار می‌فرستند. وکیل با پذیرش وکالت موکل خود، در جلسه دادرسی اداره کار حاضر می‌شود و با اسناد و مدارکی که در اختیار دارد، از حقوق موکل خود دفاع می‌کند. انتخاب وکیل حرفه‌ای و مجرب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا باعث می‌شود با احتمال بیشتری رای به نفع شما صادر شود.

دریافت راهنمایی از وکیل قرارداد کار

برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی همین عبارت بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، درخواستتان را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم و شما را از کم و کیف امور قراردادی خود با خبر خواهیم کرد. علاوه براین، برای داشتن یک قرارداد اختصاصی ، می‎‌توانید درخواست خود را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید و وظیفه نگارش قرارداد خود را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد کار موقت

برای تهیه یک نمونه قرارداد کامل استخدام، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
ندا شجاعی
thumb_up_alt
سلام. من کارگاه تولید جعبه و ساک دستی دارم که هم نیروی افغانی مشغول به کار هست هم ایرانی و نیروها نه قرارداد دارن نه بیمه هستند و به صورت دستمزدی کار می‌کنند. میخوام کار رو قانونی تر انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید.
13:11
31 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما موظف هستید نسبت به بیمه کردن پرسنل خود اقدام کنید و آن‌ها می‌توانند ولو با گذشت مدت مدید از قطع همکاری میان شما و ایشان، نسبت به طرح دعوا در اداره کار اقدام کنند.
14:28
01 تیر 1401
account_circle
خدیجه روحله لیراویان
thumb_up_alt
سلام من وکیل کارآموز هستم و می‌خوام دعوی کارگر علیه کارفرما را اقامه کنم و از آنجا که دعوای اداری است می‌خوام از طریق اداره کاریابی شکایت خود را مطرح کنم و قرارداد کاری بین خود و موکل را در دفتر اسناد رسمی منعقد کنم. می‌خواستم در این مورد من را راهنمایی کنید.
23:16
24 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. با فرض آنکه حق طرح دعوا به وکالت از ایشان و در دوره کارآموزی را دارا باشید وکالت شما در چهارچوب وکالت‌های دادگستری ارائه می‌شود.
09:36
26 تیر 1401