نمونه قرارداد بروکری و جزئیات و نکات مهم و اساسی تنظیم قرارداد بروکری

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/07
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بروکری

قرارداد بروکری که به قرارداد انجام کار معروف است، از مهمترین و کاربردی‌ترین قراردادهای کسب و کار است. قرارداد بروکر را قرارداد کارگزاری هم می‌نامند و به غیر از تفاوت در نام، تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند.

بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار کسب و کار را دارند یا در تجارت و صنعت مشغول به فعالیت هستند، دغدغه‌های مشابهی در زمینه بازاریابی، رونق کسب و کار، زیر و بم بازار خرید و فروش و بسیاری دغدغه‌های دیگر دارند. بازارهایی که نیازهای مردم را چه از نظر خدماتی و تولیدی و کالا تامین می‌کنند، دارای پیچیدگی‌ها و سیاست کاری خاص هستند و به همین دلیل است که اگر از این فضا و پیچیدگی‌ها اطلاعاتی نداشته باشیم، رشد چندانی نخواهیم کرد. دغدغه‌های اصلی اشخاص در بازارها و فضای تجارت و صنعت و حتی کارهای تولیدی، فرهنگی و اجتماعی، به چند دسته خلاصه می‌شود:

  1. کسب سود بیشتر؛
  2. افزایش سرمایه؛
  3. سرمایه گذاری درست و به موقع؛
  4. کاهش ریسک کار و سرمایه گذاری؛
  5. عمل کردن به شیوه تخصصی و حرفه‌ای در جهت رسیدن به هدف مورد نظر سازمان.

تمام این موارد با تنظیم یک نمونه قرارداد بروکری قابل دست‌یابی است.

قرارداد بروکری چیست؟

اگر به دنبال جواب این سوال هستید که قرارداد بروکری چیست؟ می‌توانیم اطمینان بدهیم که با مطالعه این مطلب حتما به جواب مناسب برای این سوال می‌رسید.

بدون شک همه می‌دانیم که برای ورود به هر کسب و کاری، لازم است که درباره آن کار، آگاهی و تخصص داشته باشیم. بدون آگاهی از موضوع خاص، در آن موفق نمی‌شویم یا اگر موفقیتی هم باشد، دیر هنگام و بعد از شکست‌های متعدد اتفاق می‌افتد. بازار تجارت، صنعت و کسب و کار امروز، این اجازه را به ما نمی‌دهد که ضررها و شکست‌های پشت سر هم داشته باشیم تا بتوانیم در کاری موفق شویم. هزینه‌های بالای شروع یک کسب و کار و نیاز به سرمایه و تخصص به اندازه‌ای مهم شده است که قدرت ریسک را تا حدودی پایین می‌آورد. در این زمان بهترین کار این است که به جای تجربه‌های متعدد، از تجربه بقیه افرادی که در صنف ما مشغول به کار هستند، استفاده کنیم.

دو مثال در مورد قرارداد بروکری

گاهی ممکن است که اطلاعات اجمالی از کاری داشته باشید. ولی این نیز کافی نیست. برای مثال آگاهی از اینکه خرید و فروش زمین و ملک سودآور است یا اطلاع از اینکه باید مبایعه نامه یا قولنامه تنظیم شود برای وارد شدن به این کار کافی نیست.

شما باید بدانید که چه زمانی زمین بخرید، چه زمانی بفروشید و در چه منطقه‌ای کار کنید. حالا ممکن است که شما تنها به مشاوری متخصص نیاز داشته باشید که در زمینه این امور با او مشورت کنید و راهکار بخواهید یا ممکن است که شخصی را بخواهید که انجام این امور را به دست بگیرد و مشتری و خریدار را تا پای میز معامله بیاورد. در هر دو صورت چیزی که مشکل شما را حل می‌کند، تنظیم قرارداد بروکری است. به عنوان مثال دیگر، ممکن است قصد خرید و فروش برنج از طریق قرارداد فروش یا قرارداد خرید داشته باشید اما از بازار آن و متقاضیان مطلع نباشید. در این صورت نیز باید از بروکر کمک بگیرید و قرارداد بروکری برنج تنظیم شود.

ساده‌تر بگوییم؟!

فرم قرارداد بروکری قراردادی است که در آن، یک طرف به عنوان کارفرما درخواست مشاوره گرفتن یا درخواست انجام کاری را دارد و یک طرف به عنوان بروکر، درخواست کارفرما را انجام می‌دهد. در این میان نیز کارفرما موظف است مطابق چیزی که در نمونه قرارداد بروکری تعیین می‌کند، در ازای خدماتی که بروکر ارائه می‌دهد یا کاری که انجام می‌دهد به او حق الزحمه بپردازد.

در توضیح بیشتر برای جواب به این سوال که قرارداد بروکری چیست؟ باید بگوییم که نمونه قرارداد بروکری متنی است که در آن ارتباط میان کارفرما و بروکر مشخص می‌شود و اطلاعاتی مانند موضوع قرارداد، مدت آن، تعهدات و حق الزحمه نوشته می‌شود.

تعریف بروکر (معنی بروکر) چیست؟

بروکر شخصی حقیقی یا شحص حقوقی است. این اشخاص درباره یک یا چند زمینه کاری، تحلیل و بررسی لازم را انجام می‌دهند یا تیمی قوی برای تحلیل و بررسی درباره حیطه کاری خاصی دارند و به همین دلیل به تمام جوانب یک زمینه کاری آگاهند. یکی از مهمترین ویژگی‌های یک بروکر خوب این است که مانند پل ارتباطی میان مشتری و فروشنده یا مشتری و خدمات دهنده است و میان آ‌ن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. از طرفی، بروکر یا بروکر‌ها به نوعی وظیفه مشاوره را به عهده دارند.

همچنین بروکر می‌تواند مانند یک وکیل باشد و کارهای مربوطه به کسب و کار مورد نظر را انجام دهد. بروکر لازم دارد که مدام اطلاعات خود را به روز کند و برای به دست آوردن این اطلاعات پیوسته به تحقیق و مطالعه ‌بپردازد. علاوه بر این به مرور زمان و با کسب تجربه، مهارت کاری او افزایش پیدا می‌کند و با تجربه بهتر عمل می‌کند.

زمانی که بروکر شرایط بازار را به خوبی ‌بشناسد، می‌تواند موقعیت‌های سودزا و پررونق کسب و کار را شناسایی کند. این بررسی بسیار ارزشمند است و با استفاده از آن، بروکر می‌تواند به کارفرما پیشنهاد دهد که در چه زمانی اقدام به فعالیت کند یا چه زمانی طرحش را عملی کند. ارتباط با بروکر به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی امکان پذیر است. بسیاری از شرکت‌های بروکری هستند که به شیوه‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند. می‌توانید با آ‌ن‌ها در ارتباط باشید و از موقعیت‌ها و شرایط مهم و پرسود تجارت آگاه شوید.

چه زمانی از نمونه قرارداد بروکری استفاده می‌کنیم؟

  1. شروع یک کسب و کار نوپا با نمونه قرارداد بروکری : به دنبال راه اندازی یک کسب و کار نوپا هستید؟ لازم دارید که از زیر و بم آن کار آگاه شوید و می‌خواهید مشاوری همراه داشته باشید. بروکر می‌تواند به شما کمک کند. بروکری که در حیطه مورد نظر شما فعالیت می‌کند، به خوبی به بازار و شیوه کار آگاه است و می‌تواند به خوبی به شما مشاوره بدهد.
  2. راهکاری برای جبران افت کسب و کار با نمونه قرارداد بروکری : آیا کسب و کاری دارید که مدتی است دچار رکود و افت درآمد شده است و نمی‌دانید که برای افزایش درآمد و بهبود وضعیت کسب و کارتان چه باید بکنید؟ نمونه قرارداد بروکری می‌تواند به شما کمک کند. بروکر به نوسانات بازار آگاه است و با تحلیل و بررسی‌های پی در پی در زمینه کار مورد نظر شما، می‌تواند بفهمد که ایراد افت کسب و کار از چیست و می‌تواند راهکاری برای آن ارائه دهد.
  3. به دنبال سرمایه گذاری بیشتر و گسترش کارتان هستید؟ یکی از دغدغه‌های بزرگ صاحبان کسب و کار، گسترش کارشان و سرمایه گذاری پربازده در این زمینه است. ممکن است شما سال‌ها در یک حیطه مشغول باشید، ولی تا زمانی که به صورت حرفه‌ای یک کسب و کار را رصد نکنید و مورد بررسی قرار ندهید، نمی‌توانید به خوبی درباره آن تصمیم بگیرید. تنظیم قرارداد بروکری این امکان را می‌دهد که بتوانید از بروکر در حیطه گسترش کار و نحوه کاربردی سرمایه گذاری استفاده کنید.
  4. به دنبال رونق بیشتر کسب و کارتان هستید ؟ بروکری که به وسیله نمونه قرارداد بروکر با شما در ارتباط است، نوسانات بازار کار شما را به خوبی می‌شناسد و از سیاست‌های کاری مورد نیاز برای رونق آن کسب و کار آگاه است. به همین دلیل بدون شک تنظیم قرارداد بروکری به رونق کسب و کار شما می‌انجامد.

احتمالا متوجه شده‌اید که در برخی از موارد، قرارداد بروکری به قرارداد مشاوره نیز شباهت پیدا می‌کند اما همیشه اینگونه نیست زیرا همانطور که گفتیم گاهی کاری که توسط بروکر انجام می‌شود بیشتر از یک مشاوره است و ممکن است عملیات اداری یا حقوقی خاصی باشد که معمولا توسط مشاور انجام نمی‌شود اما بخش جدایی ناپذیر از وظایف بروکر است.

انتخاب بروکر متخصص قبل از تنظیم قرارداد بروکری

بدون شک همه به این مساله آگاهیم که بازار تجارت، صنعت، تولیدات داخلی، صادرات و به طور کلی بازار کسب و کار به اندازه‌ای گسترده است که نمی‌شود از کسی توقع داشت در همه حیطه‌ها و کارهای مختلف آگاهی داشته باشد. اشخاصی که به عنوان بروکر فعالیت می‌کنند، یا شرکت‌های بروکری، معمولاً حوزه فعالیت‌ها و تخصص خودشان را مشخص می‌کنند و تنها در آن موارد اقدام به فعالیت می‌کنند. بنابراین لازم است قبل از تنظیم قرارداد بروکری به تخصص بروکر مورد نظر اطمینان داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. در این زمینه سابقه کار بروکر می‌تواند بسیار مفید باشد.

مالیات نمونه قرارداد بروکری

درباره مالیات اطلاعات جامع و مفصلی در قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که با توجه به حیطه شغلی و نوع کسب و کار بسیار متفاوت و متغیر است. نمی‌شود به طور کلی درباره مالیات نمونه قرارداد بروکری صحبتی کرد، زیرا مهم است که بدانیم این قرارداد در چه زمینه‌ای نوشته و تنظیم شده است، تا با آن اطلاعات درباره مالیات آن تصمیم گرفته شود.

نحوه نوشتن متن قرارداد بروکری

برای نوشتن متن این قرارداد، می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی رجوع کنیم که می‌گوید:

«قراردادهای خصوصی نسبت به اشخاصی که آن‌ها را منعقد کرده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.»

براساس این ماده از قانون مدنی، اگر قرارداد بروکری مخالف قانون نباشد، ایرادی در تنظیم و عقد آن نیست. برای نوشتن فرم قرارداد بروکری لازم است که به قانون مدنی و توافق میان طرفین مراجعه کنیم.

"نحوه

عنوان قرارداد بروکری

اولین قدم در نوشتن قرارداد انتخاب عنوان است. عنوان با توجه موضوع اصلی انتخاب می‌شود. این قرارداد در زمینه هر کسب و کاری که باشد، لازم است در عنوان به آن اشاره شود. بعد از عنوان نوبت به اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد می‌رسد.

لازم است یک نکته را در همین جا با شما در میان بگذاریم. عنوان قرارداد بی‌اهمیت نیست اما آنقدر که محتوای قرارداد بروکری اهمیت دارد، عنوان قرارداد دارای اهمیت نیست. به بیان دیگر، لطفا تمرکز خودتان را بر روی محتوای قرارداد بگذارید و سعی کنید قرارداد کاملی تنظیم شود. زیرا در زمان بروز اختلاف، حتی اگر عنوان قرارداد به اشتباه انتخاب شده باشد، ملاک حل اختلاف، محتوای قرارداد بروکری است.

اطلاعات و مشخصات طرفین

طرفین این قرارداد را کارفرما و بروکر تشکیل می‌دهند. در این بخش به معرفی کارفرما می‌پردازیم. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را در فرم قرارداد بروکری ثبت می‌کنیم. در ادامه نوبت به معرفی بروکر می‌رسد. بعد از کارفرما، بروکر را با همان اطلاعاتی که پیش‌تر گفتیم معرفی می‌کنیم. البته این اطلاعاتی که از طرفین قرارداد در نمونه قرارداد بروکری ثبت می‌شود، زمانی مورد استفاده است که شخص بروکر و کارفرما، شخص حقیقی باشد. اگر هر کدام از طرفین نمونه قرارداد بروکری شخص حقوقی باشد، باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده نوشته شود. لازم است سند ثابت کننده سمت نماینده نیز به قرارداد پیوست شود.

برای مثال به تصویر زیر که بخشی از قرارداد بروکری ملک است و توسط تیم حقوقی رُکلا تنظیم شده است توجه کنید:

نمونه قرارداد بروکری

موضوع بروکری در متن قرارداد بروکری

در این بخش از متن قرارداد بروکری ، آن علت یا درخواستی که کارفرما از بروکر دارد، نوشته می‌شود. در حقیقت موضوع متن قرارداد بروکری همان عملیاتی است که قرار است توسط بروکر انجام شود. لازم است که فعالیت خاص قرارداد اشاره شود و موضوع بروکری با جرئیات و دقت در متن قرارداد بروکری نوشته شود.

مبلغ حق الزحمه و نحوه پرداخت آن

مبلغ کلی قرارداد باید با توافق طرفین در فرم قرارداد بروکری اضافه شود و سپس عملیات امضای قرارداد انجام شود. اگر قرارداد دارای مراحل و جنبه‌های مختلف باشد، لازم است که حق الزحمه هر مرحله به تفکیک در قرارداد اشاره شود. بعد از تعیین مبلغ قرارداد، باید نحوه پرداخت آن را مشخص کنیم و در نمونه قرارداد بروکری نوشته شود و به ثبت برسد. بعضی‌ها تمایل دارند که مبلغ قرارداد در قسط‌های مشخص شده به بروکر پرداخت شود. بعضی‌ها هم تمایل دارند که مبلغ قرارداد را در انتها و به صورت یک باره بپردازند. شما در این مورد، اختیار کامل دارید و می‌توانید نحوه تسویه حساب با بروکر را به هر نحو که مد نظر خودتان است تعیین کنید.

برای مثال به بخش حق الزحمه قرارداد بروکری ملک که در بانک قرارداد رکلا نیز موجود است، توجه کنید:

نمونه قرارداد بروکر

مدت نمونه قرارداد بروکری

در این بخش از قرارداد لازم است درباره مدت قرارداد و تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد صحبت شود. بروکر موظف می‌شود در این بازه زمانی به کاری که مشغول بوده ‌است، تعهد داشته باشد. اشاره به مدت قرارداد و تعیین آن، یکی از موارد خوبی است که به قرارداد اهمیت و اعتبار می‌بخشد.

وظایف و تعهدات طرفین در نمونه قرارداد بروکری

در این بخش از قرارداد، وظایف و تعهداتی که طرفین نسبت به یکدیگر دارند، نوشته می‌شود. انتظاراتی که طرفین از یکدیگر دارند شیوه عمل آن‌ها در جریان قرارداد است و تخطی از آن و نقض قرارداد، برای آن‌ها جریمه خواهد داشت. اصطلاحا به این جریمه، ضمانت اجرا گفته می‌شود.

شرایط فسخ قرارداد بروکری

یکی از بخش‌های هر قرارداد، شرایط فسخ قرارداد است. قرارداد بروکری بر اساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود و یک قرارداد غیر قابل فسخ است مگر آنکه این حق برای طرفین یا یکی از آن‌ها تعیین شده باشد یا شرط خیار فسخ قرارداد در متن آن تعریف شده باشد و در اصطلاح، قرارداد شما مصداق عقد خیاری باشد. در این صورت، صاحب حق می‌تواند از حق خود استفاده کند و قرارداد را خاتمه دهد. اگر در متن قرارداد، بخشی با نام شرایط فسخ وجود نداشته باشد، قرارداد شما قابل فسخ نیست.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد بروکری

در این بخش از قرارداد می‌توانید داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف انتخاب کنید. رضایت دو طرف برای انتخاب این شخص به عنوان داور ملاک اصلی است. در صورت بروز هرگونه خطا یا اشکال، طرفین قرارداد می‌توانند به داور مراجعه کنند تا به مشکل آ‌ن‌ها رسیدگی کند. اگر برای انتخاب یک شخص خاص به عنوان داور توافق ندارید، می‌توانید شورای حل اختلاف را به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد، معرفی کنید. همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، انتخاب مرجعی که در روز اختلاف میان شما داوری کند، به توافق طرفین قرارداد بستگی دارد و لازم است که طرفین درباره آن تصمیم بگیرند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد بروکری را تنظیم کرده است و هر روز به تعداد آن افزوده می‌شود. شما می‌توانید قرارداد مورد نظر خود را در بخش نمونه قرارداد سایت پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید.

از طرف دیگر، اگر قصد تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از سرویس تنظیم قرارداد رکلا بهره ببرید. با ثبت درخواست در این بخش، نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب می‌سپارید. همچنین از دیگر خدماتی که می‎‌تواند برای شما کاربردی باشد، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است.

دانلود نمونه قرارداد بروکری (کارگزاری) انجام کار

جدیدترین نسخه از قرارداد بروکری از طریق تصویر زیر در دسترس شما قرار دارد. کافی است که روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه دسترسی به این قرارداد کامل شوید.

نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عبدالحسین بذرافشان
thumb_up_alt
ممنون بابت مطالب ارزنده شما.
12:46
16 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از حسن نظر شما ممنونیم.
16:57
17 مرداد 1401