نمونه قرارداد های فروش کالا را چگونه تنظیم کنیم که قانونی باشد؟

-
بروزرسانی:1403/04/04
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش کالا در دنیای تجارت و داد و ستد امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. این قرارداد به اشخاص اجازه می‌دهد که کالای مورد نیاز خود را تهیه کرده و نیازهای گوناگون خود را برطرف کنند‌. در واقع شکل‌ گیری طیف گسترده‌‌ای از نمونه قرارداد های فروش کالا مدیون نیازها و تقاضاهای مختلف اشخاص است. اشخاص به عنوان خریدار یا فروشنده، طرفین قرارداد واقع می‌شوند و این قرارداد منشا بسیاری از تبادلات و مبادلات است که قانون حاکم بر جامعه نیز این موضوع را پذیرفته است.

به تبعیت از همین موضوع، فرم پیش قرارداد فروش کالا نیز در نظر مراجع مربوطه، شکل و فرم مخصوص به خود را دارد که باید در زمان نوشتن به آن توجه کنید. ممکن است برای شما سوالاتی طرح شده باشد. برای مثال این قرارداد از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ طرفین باید به چه نکاتی توجه کنند؟ حقوق طرفین در زمان نوشتن قرارداد و حین انجام آن و برای فسخ قرارداد چگونه است؟ ممکن است در جستجوی یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات باشید، در این صورت با تیم تخصصی رکلا همراه باشید.

نوع قرارداد فروش کالا

فرم خام قرارداد فروش کالا کاملا مطابق با توافقات و تفاهم دو طرف شکل می‌گیرد. این قرارداد به محض انعقاد، دو طرف را ملزم به انجام تعهدات خود می‌کند. در زمان نوشتن شروط و مواد قرارداد، طرفین نمی‌توانند یکدیگر را وادار به قبول شرایطی کنند که تنها به نفع خودشان است. به بیان ساده‌تر، درست است که اشخاص می‌توانند شروطی را برای یکدیگر تعیین کنند، اما مهم است که به سه پیش فرض اساسی در زمان نوشتن این بخش از نمونه فرم قرارداد فروش کالا توجه کنند:

  1. شروط باید مقدور و قابل انجام باشند.
  2. شروط باید مشروع باشند.
  3. شروط باید دارای سود و منفعت باشند.

اگر شرطی با رعایت نکردن این سه پیش فرض تعیین شود، آن شرط باطل است. نکته دیگر در خصوص شروطی که در نمونه قرارداد فروش کالای تولیدی نوشته می‌شود این است که آن شرط نباید مانع بهره ‌مندی طرف مقابل شود. در این صورت هم آن شرط و هم قرارداد باطل است. نکته دیگر اینکه، آن کالا نباید نامشروع باشد، برای مثال معاملات مشروب یا مواد مخدر از حمایت قانونی برخوردار نخواهد بود. در نتیجه، فرم پیش قرارداد فروش کالا نیز معتبر نیست.

قرارداد فروش کالای تولیدی

آیا ممکن است که نمونه قرارداد فروش کالا به زبان انگلیسی منعقد شود؟

پاسخ این سوال قطعا بله است! اما توجه کنید که قرارداد ابتدا باید به زبان فارسی نوشته شود و اصطلاحات تخصصی آن توسط یک حقوقدان مسلط به زبان انگلیسی، برگردانده شود. بعد از طی این مرحله، می‌توانید از نمونه قرارداد فروش کالا به زبان انگلیسی استفاده کنید. فراموش نکنید که حتما باید اصطلاحات به طور دقیق ترجمه شوند سپس نمونه قرارداد فروش کالا به زبان انگلیسی در نزد مراجع قضایی دارای اعتبار خواهد بود. اما حتی برای نمونه قرارداد به زبان انگلیسی نیز باید فرم اولیه آن و مفاد آن را به شکل قانونی تکمیل کنید. به همین جهت به شما می‌گوییم که این فرم موارد زیر را شامل می‌شود:

موضوع و طرفین قرارداد فروش کالا

محتوای توافق حتما باید با عنوانی که در بالای فرم خام قرارداد فروش کالا نوشته شده است، همخوانی و مطابقت کامل داشته باشد. قانون گذار هر دو گروه اشخاص اعم از شخص حقیقی (افراد عادی) و شخص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) را برای نوشتن نمونه قرارداد فروش کالای تولیدی و سایر کالاها محترم شمرده است. اشخاص حقیقی باید توجه داشته باشند، در زمان تکمیل قرارداد، نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره تماس، نشانی دقیق و کد پستی خود را وارد کنند.

اشخاص حقوقی نیز باید نام کاملی که با آن ثبت شده‌اند، کد ثبتی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی و شماره تلفن خود را بنویسند. گاهی ممکن است نمایندگان اشخاص حقیقی و حقوقی قرارداد فروش کالا را امضا کنند. در این صورت حتما توجه کنید که حکم نماینده برای امضای این قرارداد باشد، ضمن این که آیا آن فرد می‌تواند وجه یا کالای مورد معامله را دریافت کند یا خیر؟ برای امضای قرارداد فروش کالای تولیدی و سایر قراردادهای مشابه، باید صلاحیت شخص حقوقی را با مطالعه آخرین روزنامه رسمی آن تطبیق دهید.

مدت قرارداد فروش کالا

مدت قرارداد یکی از موارد مهم دیگری است که در قرارداد فروش کالا نیازمند توجه است. البته در قراردادهایی که تحویل کالا در زمانی غیر از زمان امضای قرارداد صورت می‌گیرد، اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود. شما باید تاریخ تحویل کالا را نیز در همین قسمت بنویسید. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد فروش کالا است و در قسمت نمونه قرارداد قرار گرفته است توجه کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا

ثمن و وجه قرارداد

طرفین می‌توانند وجه معامله را به صورت نقدی و با پرداخت در همان لحظه یا به صورت اقساط تعیین کنند. برای مثال ممکن است قرارداد فروش کالا با چک تنظیم کنید، در این شرایط حتما تاریخ، تعداد و مبلغ هر قسط تعیین شود. در صورتی که قرارداد فروش کالا با چک را تنظیم می‌کنید، شماره چک نیز حتما در متن قرارداد نوشته شود.

کالای مورد معامله

در فرم خام قرارداد فروش کالا حتما مشخصات دقیق کالای موضوع معامله را شرح دهید زیرا فروشنده موظف است مطابق با همین توضیحات، کالا را به خریدار تحویل دهد. توصیفاتی مثل نام دقیق کالا، نام برند و شرکت تولیدی، رنگ، جنس، سایز و سایر ویژگی‌های کالا را حتما به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسید. مخصوصا ویژگی‌ها و خصوصیاتی از محصول که دلیل شما برای انتخاب و گزینش آن بوده است نیز از اطلاعات مهمی هستند که باید درباره کالا در متن قرارداد نوشته شوند.

نگارش این توضیحات در قرارداد، اهمیت زیادی دارد زیرا خریدار، در آینده می‌تواند با استناد به همین اطلاعات، مدعی شود که دقیقا همان کالای مورد معامله را دریافت کرده است یا نه. یعنی اگر در کالایی که به خریدار تحویل داده می‌شود، اشکالی وجود داشته باشد و آن کالا با ویژگی‌هایی که زمان معامله اعلام و توافق شده بود، متفاوت باشد، خریدار با استناد به متن قرارداد، می‌تواند نسبت به این موضوع شکایت خود را مطرح کند.

تعهدات در قرارداد فروش کالا

علاوه بر کالای مورد معامله و شرایط پرداخت وجه، طرفین می‌توانند در زمان تنظیم فرم پیش قرارداد فروش کالا موارد دیگری را نیز از یکدیگر مطالبه کنند. در صورت نادیده گرفتن آن از سوی شخص مقابل، ضمانت اجرایی برای آن شخص در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر قرارداد فروش کالا با چک را امضا می‌کنید باید بتوانید وجه آن را به صورت کامل پرداخت کنید. در غیر این صورت چک برگشت زده خواهد شد و عواقبی را برای صادر کننده به دنبال خواهد داشت. اگر خریدار متوجه شود که فروشنده به قصد فریب او عملیاتی را در فرم قرارداد فروش کالا انجام داده است که در تنظیم و امضای قرارداد موثر بوده، می‌تواند آن قرارداد را فسخ کند. اگر هر کدام از طرفین بخواهد به دلیل انجام ندادن تعهدات از طرف مقابل شکایت کنند، می‌توانند به دو شکل عمل کنند:

طرفین می‌توانند به مرجعی که در متن قرارداد تعیین کرده‌اند مراجعه کنند. این مرجع مورد توافق دو طرف است، البته بهتر است طرفین داوری را به جای دادگاه تعیین کنند، زیرا زمان کمتری از آن‌ها گرفته خواهد شد. ضمن اینکه طرفین می‌توانند مبلغی را برای خسارت احتمالی در متن قرارداد تعیین کنند. در صورت بروز خسارت و مراجعه به دادگاه یا داوری، آن مرجع نمی‌تواند مبلغ کمتر یا بیشتر از آن را به عنوان خسارت تعیین کند.

اگر دو طرف در قرارداد مرجعی تعیین نکرده باشند، می‌تواند به یکی از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

  1. دادگاه محل امضای قرارداد؛
  2. دادگاه محل انجام تعهدات؛
  3. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح می‌شود (خوانده).

نسخه‌های قرارداد

قانون گذار تعداد خاصی برای نسخه‌های قرارداد تعیین نکرده است اما نکته مهم این است که تمامی نسخه‌ها به یک شکل و با یک عبارت تکمیل شده باشند. حتما دو طرف قرارداد باید نسخه اصلی از آن را تحویل بگیرند، زیرا در صورت بروز اختلاف و مراجعه به مرجع حل اختلاف، نسخه اصلی دارای اعتبار خواهد بود نه کپی آن. جهت جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی، شماره صفحات را به صورت چاپی و به صورت جزء از کل بنویسید برای مثال صفحه 1 از 12.

تعداد نسخه‌های این قرارداد را از همان ابتدا مشخص کنید و در تمام نسخه‌های قرارداد نیز، به این موضوع اشاره کنید. یکی از بندهای قرارداد شما می‌تواند به این موضوع اختصاص پیدا کند. به این صورت که در آن بند از قرارداد بنویسید که دقیقا چند نسخه از قرارداد حاضر، وجود دارد.

شرایط پایان دادن به قرارداد فروش کالا

همان طور که می‌دانید امکان فسخ یک جانبه نمونه قرارداد فروش کالای تولیدی و سایر قراردادهای مشابه به صورت یک جانبه از سوی هر یک از طرفین وجود ندارد. بنابراین اگر طرفین بخواهند به قرارداد خاتمه دهند، می‌توانند با توافق و رضایت کامل هر دو طرف، آن را از اعتبار خارج کنند که به این اقدام اقاله قرارداد گفته می‌شود. البته قانون گذار در شرایطی به هر یک از طرفین قرارداد این حق را داده است که با استفاده از اختیارات خود، قرارداد را از اعتبار خارج و آن را فسخ کند. برای مثال:

اگر خریدار نتواند وجه معامله قرارداد های فروش کالا را در تاریخ تعیین شده بپردازد، فروشنده می‌تواند بر اساس شرایط، مطابق یکی از چهار عمل زیر اقدام کند:

  1. کالا را به او تحویل ندهند.
  2. کالا را از او پس بگیرد.
  3. از مرجع حل اختلاف بخواهد که او را ملزم به پرداخت وجه کند.
  4. قرارداد را فسخ کند.

اگر خریدار متوجه شود که کالای موضوع قرارداد معیوب بوده است می‌تواند آن را به همان شکل بپذیرد و از فروشنده بخواهد به او خسارت پرداخت کند یا قرارداد را فسخ کند.

هر یک از طرفین می‌توانند در متن فرم خام قرارداد فروش کالا حقی را برای خود به جهت فسخ قرارداد حفظ کنند. معمولا در این صورت یکی از طرفین شرط می‌کند که در طی زمان مشخص برای او امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد. (شرط فسخ قرارداد) توجه کنید که در صورت استفاده از این اختیار قانونی حتما زمان شروع و پایان حق باید در قرارداد نوشته شده باشد، در غیر این صورت، هم قرارداد و هم آن شرط باطل است.

نسخه‌های قرارداد

شما می‌توانید این قرارداد را در دو نسخه متحد الشکل و متحد المتن تهیه کنید. در تمامی نسخه‌های قرارداد بنویسید که (تمامی نسخه‌ها متحد الشکل و دارای اعتبار یکسان هستند)؛ این عمل از سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

لازم است که هر دو نسخه این قرارداد توسط خریدار و فروشنده امضا شوند و در نهایت، هر کدام از این نسخه‌ها در اختیار طرفین قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که قرارداد شما، مدرک معتبری است که مالکیت شما نسبت به کالاهایی که خریداری کرده‌اید را مشخص می‌کند.

علاوه براین، اگر قرارداد شما بیش از یک صفحه است، پیشنهاد می‌کنیم تمام صفحات آن را امضا کنید.

پیشنهاد ما

با توجه به اهمیت این دسته از قراردادها، شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم و از جزئیات موضوع با خبر خواهیم شد و مطابق با انتظار شما، قرارداد تنظیم می‌شود.

شما همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی بدهید. روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را در این مورد ثبت کنید.

ضمن اینکه، تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد فروش کالا را تنظیم کرده است. روی هریک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات مرتبط با آن قرارداد شوید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود قرارداد

قرارداد فروش کالا (نقدی)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
هوشنگ بنا نژاد
thumb_up_alt
سلام. قرارداد کارگزاری یا بازاریابی و قرارداد فروش کالا و محصولات داروی گیاهی و ادویه جات و توضیح مختصر در مورد قرارداد و قیمت برای هر نسخه و شماره حساب برای پرداخت و فایل دو قرارداد در واتساپ را اعلام فرمایید.
12:18
20 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. کاربر گرامی! ما درخواست شما را برای این قراردادها ثبت کردیم و همکارانم در اسرع وقت با شما تماس خواهند داشت.
16:51
21 اسفند 1400