قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات چه شرایط و ابعاد مهمی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد محرمانگی

قرارداد محرمانگی اطلاعات را می‌توانیم در ردیف قراردادهای بسیار کاربردی قرار دهیم. این قرارداد می‌تواند نقطه اطمینانی برای بسیاری از قراردادها، از قبیل قرارداد مشارکت ، قرارداد پیمانکاری و حتی قرارداد کار نیروی جدید باشد. به همین دلیل است که می‌گوییم دایره کاربرد این قرارداد بسیار گسترده است و باعث شده است که در معاملات امروزه اهمیت بسیاری نیز داشته باشد. دانش و علوم در ابعاد مختلف در حال پیشرفت است.

عصر حاضر اهمیت نوآوری‌ها و ایده‌های تازه را بیش از پیش درک می‌کند. هر سازمان ، شرکت، موسسه، تشکل یا هر بخش دیگری که با ایده‌ها و راهکارهایی مشغول به فعالیت است، به نسبت تجربه، دانش و اهمیت کار، دارای اطلاعات خواهد بود. این اطلاعات مربوط به آن‌ها است و بدون شک به هیچ وجه نمی‌خواهند که به بیرون از آن سازمان درز پیدا کند. یکی از بزرگترین نگرانی‌های اشخاص چه برای شروع یک پروژه و چه در زمان اجرای آن، این است که مبادا اطلاعات آن‌ها در دسترس اشخاص دیگر قرار بگیرد. حفط اسرار و اطلاعات تجاری و علمی از مهم‌ترین مسائلی است که باید درباره آن، اقداماتی انجام داد. قرارداد محرمانگی یا قرارداد عدم افشای اطلاعات ، قراردادی است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات

نمونه قرارداد محرمانگی چیست؟

نمونه قرارداد حفظ محرمانگی یک قرارداد خصوصی است که میان اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم می‌شود. اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و موسسات برای شروع و ادامه همکاری، باید اطلاعات، دانش و ایده‌هایشان را با یکدیگر در میان بگذارند. حفاظت از این اطلاعات ارزشمند، مساله مهمی است که به وسیله قرارداد اطلاعات محرمانه انجام می‌شود. طرفین پیش از در دسترس قرار دادن اطلاعات ارزشمند محرمانه، اطلاعات انحصاری یا اطلاعات و اسرار تجاری، اقدام به تنظیم این قرارداد می‌کنند.

نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات نوعی تضمین برای طرفین است تا از حفظ اسرار و اطلاعاتشان اطمینان خاطر داشته باشند و بتوانند بدون دلهره یا نرس با افراد و شرکت‌های دیگر اقدام به همکاری‌ کنند. نمونه قرارداد محرمانگی شامل اطلاعاتی درباره طرفین قرارداد، موضوع مورد نظر، حدود و شرایط خاص برای استفاده از موضوع محرمانه، دلیل و هدف از در میان گذاشتن اطلاعات، معرفی مالکیت ایده و تجربه و موارد مهم دیگری از این قبیل است.

قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات یک سند معتبر قانونی است که در صورت متعهد نبودن به تعهدات یا سوء استفاده از اطلاعات و مشکلات احتمالی دیگر، می‌توان در دادگاه یا شورای حل اختلاف به آن استناد کرد و از شخص خاطی، شکایت کرد. حتی می‌توانید در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید که شخص خطا کننده در قرارداد به چه میزان و تا چه حدی جریمه خواهد شد و موظف به پرداخت چه خسارت مالی یا معنوی است.

نمونه قرارداد محرمانگی یک قرارداد مجزا است یا بخشی از یک قرارداد کلی؟

نمونه قرارداد محرمانگی ، قراردادی متداول است که در بسیاری از شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد می‌تواند به عنوان یک سند حقوقی مستقل تنظیم شود و در اصطلاح یک قرارداد مجزا و مستقل باشد. همچنین این امکان وجود دارد که بخشی از یک قرارداد مهم دیگر باشد. مشاوران حقوقی یا اشخاصی که قرارداد تنظیم می‌کنند، به خوبی از اهمیت این قرارداد آگاه هستند و سعی می‌کنند که در اکثر قراردادهایی که تنظیم می‌کنند، محرمانگی و حفاظت از اطلاعات را در نظر بگیرند. به همین دلیل در متن قراردادها بخشی را به‌ همین عنوان تنظیم می‌کنند. در مجموع تفاوتی نمی‌کند که نمونه قرارداد حفظ محرمانگی ، یک قرارداد مستقل باشد یا بخشی از قراردادهای دیگر. مهم اهمیت و کاربرد این تضمین و تعهد است که به هر دو صورت اجرا می‌شود.

منظور از اطلاعات محرمانه چیست؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که هرگونه اطلاعات ارزشمندی که نخواهید به غیر از شما و تعداد معدودی که با شما کار می‌کنند، به اطلاع اشخاص دیگر برسد، اطلاعات و اسرار محرمانه محسوب می‌شود. در پروژه‌ها و مشاغل مختلف، بسیار پیش می‌آید که با این قبیل اطلاعات برخورد داشته باشید. برنامه سازمان، هدف‌هایی که دنبال می‌کند، استراتژی‌ها، جزئیات خاص پروژه مورد نظر و اطلاعاتی مانند جزئیات حقوق و مزایا، عملکردها و… اطلاعات و اسرار محرمانه محسوب می‌شود. مهمترین دغدغه در حفظ این اسرار این است که در دسترس رقیب‌های تجاری و علمی قرار نگیرد و شخص دیگری نتواند از ایده، پروژه یا برنامه خاص اجرایی استفاده یا سوء استفاده کند.

مزیت استفاده از این قرارداد برای شروع کسب و کارهای نوپا

نمونه قرارداد محرمانگی در موارد متعددی قابلیت استفاده دارد. ولی یکی از مهمترین مواردی که پیش از شروع به اجرای آن باید حتما از نمونه قرارداد محرمانگی استفاده شود، شروع کسب و کارهای نوپا و استارت آپ‌ها است. اشخاص خلاق و ایده پرداز زمانی که به یک ایده پر منفعت دست پیدا می‌کنند و خواهان عملی کردن و توسعه و گسترش آن هستند، باید به خوبی بدانند که خطراتی برایشان وجود دارد. بدون شک هیچ کسب و کاری یک نفره رونق پیدا نمی‌کند. با تخصصی شدن حرفه‌ها و شاخه‌های مختلف علم، دیگر کسی پیدا نمی‌شود که بتواند تمامی کارها را به عهده بگیرد. بنابراین ناگریز باید از اشخاص دیگر کمک گرفت.

برای مثال صاحب ایده کسب و کار یا استارت آپ، برای عملی کردن و شروع به کار باید از اشخاص متخصص دیگر کمک بگیرد. برای این کار لازم است که اطلاعاتی درباره پروژه و ایده مورد نظر در دسترس آن اشخاص قرار دهد. در این زمان است که ترس از دزدیده شدن اطلاعات و اسرار، مانع شروع همکاری‌ها می‌شود یا بی احتیاطی در این زمینه باعث از دست رفتن اطلاعات و ایده شغلی خواهد شد. در این زمان، بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق‌ها، استفاده از قرارداد اطلاعات محرمانه یا قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات است.

نمونه قرارداد محرمانگی با کارمند

شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌های مختلف یا هر موسسه‌ای که اقدام به استخدام کارمند یا نیروی کار می‌کند نیز از جمله اشخاصی هستند که دغدغه حفاظت از اطلاعاتشان را دارند. کارمندان به دلیل نوع کاری که انجام می‌دهند، ناگریز به اطلاعات و تجربیات بی‌شماری در زمینه کسب و کار و سیاست‌های کاری سازمان مورد نظر دست پیدا می‌کنند. این اطلاعات حاصل فعالیت‌ها و تلاش‌های آن سازمان است و دستیابی به این نتایج، اهمیت بسیار زیادی برای آن‌ها دارد. برای جلوگیری از دزدیده شدن اطلاعات یا خیانت کارمندان به سیستم، باید تمهیداتی در نظر گرفته شود. امضای قرارداد محرمانگی با کارمند ، برای جلوگیری از اختلافات در این سطح بسیار کاربردی است.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا قراردادهای محرمانگی را تنظیم کرده و در بانک قرارداد قرار داده است. روی تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد محرمانگی مورد نظر خود شوید.

علاوه براین، برای سپردن مسئولیت نگارش محتوای قرارداد به تیم رکلا، می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید.

از دیگر خدمات تیم رکلا، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است که می‌توانید برای استفاده از آن نیز، روی لینک مشخص شده بزنید و در صفحه مقصد، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد محرمانگی یک‌ جانبه

نسخه کامل قرارداد برای محرمانگی یک جانبه را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد محرمانگی یک جانبه
دریافت نمونه قرارداد محرمانگی یک جانبه

قرارداد دو‌ جانبه محرمانگی

این نمونه قرارداد محرمانگی، برای زمانی است که شرط رعایت اصل محرمانگی، برای هر دو طرف لحاظ شود.

نمونه قرارداد دو‌ جانبه محرمانگی
دریافت نمونه قرارداد دو‌ جانبه محرمانگی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات