نمونه قرارداد بروکری برنج ؛ یک قرارداد ضروری و مطابق با سفره ایرانیان!

-
بروزرسانی:1401/09/23
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بروکری برنج

قرارداد بروکری برنج یکی از انواع قرارداد تجاری است که به آن قرارداد کارگزاری نیز گفته می‌شود. استفاده از برنج به عنوان یکی از مهم‌ترین غلات در سراسر جهان، بسیاری از تجار را ترغیب می‌کند تا به فعالیت در عرصه صادرات، واردات، خرید و فروش برنج بپردازند.

بسیاری از کشورها از جمله اندونزی، بنگلادش، ویتنام و … که از جمله مهم‌ترین تولید کنندگان برنج در دنیا هستند، سالانه میلیون‌ها تن برنج را به سایر کشور‌ها صادر می‌کنند و در نتیجه سود قابل توجهی را نیز به دست می‌آورند.

اگرچه در ایران، شالیزارهای برنج در استان‌های شمالی و تعدادی محدودی هم، در سایر استان‌ها وجود دارند اما بخش زیادی از برنج مصرفی خانوارها از طریق واردات برنج‌های خارجی به ایران تامین می‌شود.

بسیاری از تجار ایرانی، سالانه مقادیر زیادی از برنج را از کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان به کشور وارد می‌کنند. این در حالی است که بخشی از برنج تولید شده در کشورمان سالیانه به عنوان کالایی پر طرفدار به کشورهای منطقه نظیر سوریه، قطر، عراق و … صادر می‌شوند.

بازار رقابتی برنج!

با این وجود بازار صادرات و واردات اقلام مصرفی پر طرفدار از جمله برنج بازاری رقابتی است. از طرفی تجار در جست و جوی بهترین فروشنده با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت عالی و از طرف دیگر تولید کنندگان با در نظر گرفتن سود ناشی از فروش محصول و پیدا کردن یک مشتری واقعی در عرصه تجارت حضور دارند و هرکدام برای به دست آوردن بهترین فرصت‌ها تلاش می‌کنند.

با وجود تلاش‌ها برای یافتن مشتری مناسب و فروشنده با انصاف، با توجه به توسعه بازار کشت و کار و تولید برنج در جهان و از طرفی با رشد و توسعه صادرات و واردات از طریق صنایع مدرن حمل و نقل، امروزه یافتن بهترین فروشندگان متناسب با شرایط مد نظر خریداران یا تجار غلات، دشوار به نظر می‌رسد.

شرکت‌های تولید کننده برنج، محصولات خود را به هر قیمتی به مشتریان ارائه نمی‌دهند و علاوه بر این، شرکت‌های تجاری یا اشخاص خریدار نیز حاضر به پرداخت مبلغ زیاد بابت واردات برنج به کشور نیستند.

با وجود مشکلاتی از این قبیل، امروزه شاهد هستیم که بروکرهای برنج وارد عرصه شده‌اند و به عنوان شخصی متخصص در زمینه صادرات و واردات برنج، به ارائه راهنمایی و مشاوره به تولید کنندگان و خریداران مشغول می‌باشند.

در ادامه اطلاعاتی را در خصوص بروکرهای برنج ارائه می‌دهیم و سپس در خصوص تنظیم نمونه قرارداد بروکری برنج مهم‌ترین نکات حقوقی را بیان می‌کنیم.

بروکر برنج چه کسی است؟

اشخاص بروکر اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی، افراد یا شرکت‌هایی هستند که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. این افراد دارای تخصص در زمینه نقل و انتقال برنج به سایر کشورهای جهان می‌باشند و از اطلاعات کافی در این زمینه و دامنه وسیع ارتباطات با مشتریان، تجار و البته تولید کنندگان برنج برخوردار هستند.

آن‌ها به صورت مداوم و پیوسته با کارخانه‌های برنج در سطح بین الملل همکاری دارند و از سوی دیگر با صنایع خرده فروش، عمده فروش و در نهایت شرکت‌های بزرگ تجاری وارداتی و صادراتی در ارتباط هستند و نیازهای آن‌ها را تامین می‌کنند.

علاوه بر این، بروکرهای طرف نمونه قرارداد بروکری برنج به صورت مستقل در بازار تجارت برنج و سایر محصولات برنجی حضور دارند و در نتیجه با اطلاعات جامعی که در زمینه خرید و فروش برنج در بازار دارند و البته با برخورداری از مهارت حفظ روابط در کار، می‌توانند بهترین کیفیت و قیمت را به مشتریان خود ارائه دهند.

با وجود بروکرها، مشکلات مربوط به یافتن بهترین خریداران و بهترین فروشندگان برطرف خواهد شد. علاوه بر این، طرفین قرارداد خرید و فروش برنج به شخصی حرفه‌ای اعتماد خواهند کرد و می‌توانند هر نوع محصول برنجی از قبیل برنج ارگانیک، برنج سفید، برنج قهوه‌ای و سایر فرآورده‌ها را سفارش دهند و در کمترین زمان ممکن آن‌ها را دریافت کنند.

ضرورت استفاده از بروکر و تنظیم نمونه قرارداد بروکری برنج

اشاره کردیم که بازار امروز، بازاری گسترده است و بسیاری از تجار با توجه به اهمیت زمان و سرعت در معاملات خود، نمی‌توانند به آسانی شرکت مناسبی را برای خریداری محصولات برنجی پیدا کنند.

از طرف دیگر در سال 2018 میلادی، میزان 782 میلیون تن برنج توسط 20 تولید کننده بزرگ برنج در سراسر جهان تولید شد که دومین کشور بزرگ تولید کننده نیز هندوستان می‌باشد.

با وجود حجم وسیعی از واردات برنج از این کشور به ایران، شرکت‌های وارد کننده برنج، به تنهایی وارد بازار برنج نمی‌شوند. شرکت‌های تولیدی بسیاری در کشور هند و 19 تولید کننده بزرگ برنج در جهان مشغول به کار هستند و عملاً بدون مشورت و اخذ راهنمایی از یک متخصص، دستیابی به محصول دلخواه و مد نظر خریداران، دشوار به نظر می‌رسد.

بروکرها از اخبار بازار برنج اطلاع کافی دارند، انواع شرکت‌های تولید کننده در سراسر جهان را شناسایی کرده‌اند و به خوبی می‌دانند که محصول مورد نیاز خریدار یا تجار وارد کننده باید از کدام تولید کننده خریداری شود.

در نتیجه به نظر می‌رسد مراجعه به بروکرها یا متخصصان برنج، یک فرصت مناسب برای تولید کنندگان و خریداران یا تجار محصولات و فرآورده‌های برنجی است.

بروکر به عنوان واسطه‌ای متخصص، زمینه را برای شکل گیری ارتباطات و تنظیم عقد میان فروشندگان و خریداران محصولات برنجی فراهم می‌کند و در نتیجه حق الزحمه‌ای را بابت اقدامات انجام شده از شخص کارفرما یا طرفین معامله (مطابق توافقات) دریافت می‌کند.

نمونه قرارداد بروکری برنج

نکات مهم نمونه قرارداد بروکری برنج

مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام تنظیم قرارداد رعایت شوند:

مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت از نمونه قرارداد بروکری برنج مشخصات دقیق طرفین یعنی مشتری یا کارفرما و بروکر نوشته می‌شود.

در صورتی که طرفین قرارداد را اشخاص حقیقی تشکیل بدهند، مشخصاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، شماره تماس، محل سکونت یا اقامتگاه (مرکز مهم امور موضوع ماده 1002 قانون مدنی) ، نام پدر، ایمیل و… باید در متن آن نوشته شود.

همچنین در خصوص اشخاص حقوقی، نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری (با توجه به ماده 590 قانون تجارت)، نام نماینده، سمت نماینده، شماره تماس، ایمیل شرکت و… ضروری می‌باشد.

مدت نمونه قرارداد بروکری برنج

در این بخش، زمان دقیق قرارداد، به صورت کلی و جزئی بیان می‌شود. با توجه به اینکه معمولاً طرف نمونه قرارداد بروکری برنج اشخاص تاجر می‌باشند و ایشان به صورت مداوم، محصولات را از کشوری دیگر به کشور خود انتقال می‌دهند، لذا مدت قرارداد مربوطه می‌تواند طولانی در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر، به این دلیل که کشاورزان در بازه زمانی خاصی اقدام به برداشت محصول و فروش آن می‌کنند، برایشان بسیار مهم است که فرآیند معامله برنج، در تاریخ مشخصی انجام شود. همچنین تاجران زیادی نیز هستند که با محاسبه بازه زمانی افزایش نیاز بازار جهانی به برنج، برای صادرات و واردات خود تصمیم می‌گیرند. بنابراین می‌توانیم اینطور بگوییم که مدت این قرارداد برای طرفین آن، اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است که حتما در متن قرارداد درباره آن تعیین تکلیف شود.

قوانین حاکم بر نمونه قرارداد بروکری برنج

به صورت کلی قراردادهای بروکری با توجه به ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌شوند. بر اساس این ماده، طرفین می‌توانند با توجه به توافقات خود قرارداد مورد نیاز خود را تنظیم کنند به شرطی که مجموعه توافقات شکل گرفته بر خلاف قوانین صادر شده از دستگاه‌های قانونگذاری کشور نباشند.

علاوه بر ماده 10 قانون مدنی، مقررات مربوط به باب ششم قانون تجارت ایران تحت عنوان دلالی مصوب 1311 و همچنین قانون راجع به دلالان مصوب 1317 بر این قرارداد حاکم می‌باشد.

اجرت بروکر در نمونه قرارداد بروکری برنج و نحوه پرداخت آن

در این قسمت حق الزحمه‌ای که پس از انعقاد قرارداد خرید و فروش بین تولید کننده و خریدار به شخص بروکر پرداخت می‌شود، توسط کارفرما نوشته خواهد شد. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر بخشی از نمونه قرارداد بروکری برنج است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است و در بانک قرارداد قرار دارد:

نمونه قرارداد کارگزاری خرید برنج

مبلغ مربوطه با توجه به توافقات واصله میان کارفرما و بروکر تعیین خواهد شد.

علاوه بر این ممکن است کارفرما اجرت مربوطه را از طریق راه‌های مختلف مانند صدور چک، انتقال وجه یا ارائه اسکناس به شخص بروکر پرداخت کند.

تعهدات بروکر در قرارداد بروکری برنج

  1. بروکر موظف است با توجه به زمان تعیین شده در متن قرارداد، اقدامات لازم را در زمینه خرید و فروش برنج به انجام برساند. در صورتی که بروکر به زمان تعیین شده، توجه لازم را نداشته باشد و در نتیجه، شخص کارفرما متحمل ضرر و زیان شود، مسئولیت جبران خسارت به عهده ایشان خواهد بود.
  2. نظارت بر فرآیند حمل و نقل بین المللی محصول به داخل یا خارج از کشور به عهده شخص بروکر می‌باشد. لازم به ذکر است انتخاب نوع حمل و نقل اعم از جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی با توجه به کشور وارد شونده و صادر کننده به عهده شخص کارفرما می‌باشد و بروکر در این زمینه می‌تواند راهنمایی و مشاوره لازم را به شخص کارفرما ارائه دهد.
  3. بروکر قرارداد بروکری برنج وظیفه دارد با توجه به سفارشات و دستورات کارفرما، بهترین برنج را با عالی‌ترین قیمت و شرایط موجود در بازار به شخص کارفرما معرفی کند. تهیه نمونه‌ای از برنج بررسی شده، برای ارائه به کارفرما و تایید از سوی او ضرورت دارد و در نتیجه انجام این اقدامات، بروکر شرکت تولید کننده را به شخص کارفرما معرفی می‌کند.
  4. بروکر موظف است محصولات و فرآورده‌های برنجی موجود در کشورهای تعیین شده از سوی کارفرما را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین در صورتی که کارفرما برای مثال کشور پاکستان را برای واردات برنج انتخاب کرده باشد، بروکر محصولات تولید شده در شالیزارهای این کشور را با توجه به دستورات کارفرما، بررسی می‌کند.
  5. بروکر برنج باید از تمام مهارت‌های ارتباطی و تخصصی خود نهایت استفاده را ببرد و برای انجام مذاکرات بهتر با اشخاص خارجی، در صورت نیاز مترجمی حرفه‌ای را استخدام کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد بروکری برنج را به ما بسپارید. پس از ثبت درخواست تنظیم قرارداد با شما تماس می‌گیریم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، یک نمونه قرارداد در این خصوص تنظیم کرده است که می‌توانید آن را در بخش نمونه قرارداد جستجو و تهیه کنید.

از دیگر سرویس‌هایی که از استفاده آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید با مشاوران حقوقی و وکلای تیم رکلا ارتباط بگیرید و با آن‌ها گفتگو کنید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات