نمونه قرارداد بروکری ملک و نکات مهم و اصلی متن قرارداد بروکری ملک

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/11
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بروکری ملک

قرارداد بروکری ملک یکی از انواع مهم قرارداد بروکری است. معادل فارسی اصطلاح قرارداد بروکری ملک ، قرارداد کارگزاری ملک است.

به دنبال شخص مطمئنی هستید که در زمینه املاک و خرید و فروش ملک آگاهی داشته باشد و بتواند شما را راهنمایی کند؟ فکر می‌کنید بنگاه‌های املاک بیشتر منفعت خودشان را در نظر می‌گیرند و در معرفی ملک مناسب به شما بیشتر به فروش ملکی که مد نظر خودشان است اهمیت می‌دهند؟ آیا مشغله‌های کاری فراوان دارید، ولی دلتان می‌خواهد بتوانید با تحقیق و بررسی دقیق، ملکی را خریداری کنید؟ آیا سردرگم هستید و نمی‌دانید با میزان بودجه‌ای که دارید، با چه شرایطی و در چه منطقه‌ای می‌توانید بهترین خرید را داشته باشید؟

اگر هر کدام از مواردی که توصیف کردم دغدغه شما باشد، این مطلب می‌تواند بسیار به شما کمک کند. راهکار تمامی موارد و شرایط فوق استفاده از نمونه قرارداد بروکری ملک است.

نمونه قرارداد بروکری ملک چیست؟

اگر بخواهم این قرارداد را به خوبی برایتان تعریف کنم، باید از تعریف کلمه بروکر شروع کنم. جواب به این سوال که بروکر کیست و چه نقشی در قرارداد دارد، می‌تواند تا حدود زیادی این قرارداد را برایتان شرح دهد.

بروکر در این قرارداد، شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت بروکری) است که به عنوان واسطه‌ای میان خریدار و فروشنده ملک است. بروکر به نوعی میان این دو طرف ارتباط ایجاد می‌کند. می‌توان اینطور گفت که به نوعی، نقش دلال را در معامله ملک دارد. اما بروکر صرفاً یک دلال و واسطه نیست. بروکر املاک، به مناسبت شغلی که دارد باید آگاه‌ترین شخص در زمینه ملک باشد. بروکر ملک، اطلاعات جامع و به روز‌ترین اطلاعات را درباره ملک و شرایط خرید و فروش آن دارد. این اطلاعات با توجه به شرایط اجتماعی و در یک بازه زمانی مشخص، دقیق‌ترین و معتبرترین اطلاعات هستند. این اطلاعات را نیز به وسیله تحلیل و بررسی پیوسته و مداوم و ارتباطات قوی که دارد، به دست می‌آورد.

بروکر مدام و پیوسته اطلاعات خودش را به روز می‌کند. این اطلاعات به روز بروکر است که قدرت تاثیر گذاری او را مشخص می‌کند. بروکر به شرایط بازار ملک، دوره‌های رکود و رونق خرید و فروش ملک، شرایط ویژه خرید و قیمت مناسب و منطقی بازار آگاهی کامل دارد. به زبان ساده‌تر، بروکر باید بداند که شما در چه زمانی و با چه مهره‌ای باید حرکت کنید. بروکر با آگاهی از این اطلاعات، شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید با توجه به علاقه‌مندی‌ها و بودجه‌ای که دارید، بهترین ملک را بخرید.

تفاوت نمونه قرارداد بروکری ملک و مشاوران آژانس مسکن

با توضیحاتی که درباره نقش بروکر در بخش قبل گفته شد، شاید به این فکر کنید که این کار بسیار شبیه به کار مشاورین املاک است و سوال بپرسید که آیا نمونه قرارداد بروکری ملک یک قرارداد با آژانس املاک است؟

در جواب به این سوال باید بگویم که خیر! نمونه قرارداد بروکری ملک قراردادی با آژانس املاک نیست. حتی با کار مشاوران آژانس املاک بسیار متفاوت است. در ابتدای مطلب گفتیم که ممکن است به مشاوره آژانس املاک اطمینان نداشته باشید و به نظرتان بیاید که مشاوران آژانس املاک به نوعی اهداف و منفعت شخصی خود را مورد توجه قرار می‌دهند. از آن‌جایی که مشاوران املاک، هم از خرید و هم از فروش یک ملک پورسانت مورد نظر خودشان را می‌گیرند و منبع درآمد آژانس‌های املاک از پورسانت‌هایی است که در معاملات به دست می‌آورند، پس معقول و منطقی به نظر می‌رسد که مشاوران آژانس املاک به منفعت و سود شخصی خود فکر کنند.

اما بروکر براساس مبلغی که برای خرید ملک هزینه می‌شود پورسانت نمی‌گیرد و تنها هدفش فروش یک ملک خاص نیست و با فروشندگان ملک به طور مستقیم ارتباطی ندارد و برای آن‌ها کار نمی‌کند. بروکر مانند یک مشاور و انجام دهنده کار، براساس خدماتی که ارائه می‌دهد و کاری که انجام می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه می‌شود. مبلغ این حق الزحمه نیز از پیش تعیین می‌شود و مبلغ ملک تاثیری روی آن ندارد.

مشاوران املاک در معامله یک ملک قصد دارند که بی طرف برخورد کنند و طرفین را تشویق به انجام معامله کنند. اما بروکر شخصی است که کاملا مدافع حقوق شما است و با توجه به خواسته شما اقدام به خرید ملک می‌کند.

فرق نمونه قرارداد بروکری ملک برای خرید و نمونه قرارداد بروکری ملک برای فروش

بروکرهایی که در زمینه املاک و خرید و فروش ملک فعالیت می‌کنند، به طور معمول کاملاً درباره خرید و فروش ملک اطلاعات دارند. زیرا این دو کار کاملاً به هم مرتبط هستند. اما بروکر به طور همزمان در هر دو بخش کار نمی‌کند. بروکر آژانس املاک نیست که واسطه دو شخص برای انجام معامله ملک شده باشد. بروکر به عنوان شخصی مشاور و انجام دهنده کار از جانب شما برای کار خرید یا فروش یک ملک خاص فعالیت می‌کند و با توجه به خواست و نیت شما، اقدام به عمل می‌کند.

البته در این مورد نیز شرایطی وجو دارد. برای مثال اگر کارفرما از بروکر بخواهد در خرید و فروش چند ملک با او همکاری کند، بروکر به طور همزمان به خرید و فروش ملک می‌پردازد. اما این دو کار را تنها برای طرف قراردادش که در نمونه قرارداد بروکری ملک آمده است، انجام می‌دهد. حق الزحمه بروکر از قبل مشخص است و میزان و مبلغ این حق الزحمه با توجه به قیمتی که مالک برای فروش می‌گوید و خریدار برای خرید توافق می‌کند، تغییری نمی‌کند. بنا به چیزهایی که گفتیم، تفاوت چندانی میان بروکرهای خرید ملک و بروکرهای فروش ملک نیست. کافی است که از قبل موضوع قرارداد را بدانیم و در متن قرارداد بروکری ملک به این موضوع اشاره کنید که قرارداد بروکری شما برای خرید یا برای فروش است.

وظیفه بروکر

بروکرها با توجه به نوع تخصصی که دارند می‌توانند در چند حیطه اقدام به فعالیت کنند. در ادامه به مواردی از عملکرد بروکر در فرم قرارداد بروکری ملک اشاره می‌کنیم:

  1. بروکر در این قرارداد به عنوان مشاور، برای شما از شرایط بازار و نوسانات بازار صحبت می‌کند و برای شما بررسی می‌کند که آیا خرید و فروش به سود شما خواهد بود یا خیر!
  2. بروکرها به دلیل اطلاعات دقیق و بررسی روزانه‌ای که دارند، از بهترین مشاوران در زمینه خرید ملک خواهند بود.
  3. بروکر شرایط بازار را بررسی می‌کند و با توجه به بودجه شما و نحوه پرداختی که در نظرتان است به دنبال ملک مورد نظر شما می‌گردد.
  4. بروکر بعد از پیدا کردن ملک برای خرید، از جانب شما برای معامله و صحبت با فروشنده مراجعه می‌کند.
  5. بروکر با مکالماتی که دارد، سعی می‌کند که ملکی با قیمت بسیار مناسب و با تخفیف خوب برای خریدار شناسایی کند و بخرد.
  6. بروکر همانند وکیل به جای خریدار در جلساتی که با فروشنده برقرار می‌شود حضور خواهد داشت.
  7. بروکر با ارتباطات قوی و خوبی که دارد، می‌تواند شرایط را برای خرید به صرفه‌تر و بهتر آماده کند.

نحوه نوشتن متن قرارداد بروکری ملک

تا اینجا درباره فرم قرارداد بروکری ملک صحبت کردیم. در ادامه، ویژگی‌های یک نمونه فرم قرارداد بروکری ملک را بررسی می‌کنیم و درباره نحوه تنظیم متن این قرارداد توضیحاتی ارائه می‌شود.

عنوان در متن قرارداد بروکری ملک

لازم است در ابتدا مشخص کنید که هدفتان از این قرارداد چیست و به دنبال چه چیزی هستید؟ برای مثال، شما می‌توانید از عنوان قرارداد بروکری جهت خرید ملک یا عنوان قرارداد بروکری جهت فروش ملک استفاده کنید یا حتی ممکن است بخواهید که این دو گزینه را کنار هم داشته باشید. در اینجا بهتر است از عنوان قرارداد بروکری جهت خرید و فروش ملک استفاده کنید. بعد از انتخاب موضوع قرارداد که به صورت مختصر در عنوان به آن اشاره می‌شود، نوبت به نوشتن اطلاعات و مشخصات طرفین در نمونه قرارداد بروکری ملک است.

اطلاعات و مشخصات طرفین

در هر قراردادی لازم است که اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ذکر شود.

کارفرما یا همان شخصی که قصد خرید ملک یا ساختمان را دارد و شخص بروکر، دو طرف اصلی این قرارداد هستند. باید طرفین در متن قرارداد مشخص شوند. در ابتدا مشخصات خریدار یا کارفرما نوشته می‌شود و به اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس اشاره می‌شود. در ادامه، اطلاعات و مشخصات بروکر به همین ترتیب نوشته می‌شود. اگر هرکدام از طرفین قرارداد شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در متن قرارداد بروکری ملک نوشته شود.

برای مثال، به تصویر زیر که بخشی از قرارداد بروکری ملک است و در بانک نمونه قرارداد موجود می‌باشد توجه کنید:

نمونه قرارداد کارگزاری فروش ملک

موضوع در نمونه قرارداد بروکری ملک

شما در این بخش از متن قرارداد بروکری ملک باید به طور کامل توضیح دهید که قرارداد را برای چه کاری در نظر دارید. لازم است تمامی کارهایی که انتظار دارید بروکر ملک برای شما انجام دهد را در این بخش از نمونه قرارداد بروکری ملک توضیح ‌دهید. مشاوره در زمینه خرید و فروش ملک، صحبت با فروشنده یا خریدار و جلب اعتماد و رضایت آن‌ها، تسهیل شرایط خرید و فروش ملک و حضور در زمان عقد قرارداد خرید و فروش ملک از مواردی هستند که می‌توان از یک بروکر حرفه‌ای ملک انتظار داشت.

مدت در نمونه قرارداد بروکری ملک

بدون شک مدت این قرارداد از مسائل مهمی است که باید در متن به آن اشاره شود. ممکن است شما تنها برای انجام یک معامله خرید ملک به این قرارداد احتیاج داشته باشید یا ممکن است که نمونه قرارداد بروکری ملک را برای چندین معامله و یک فعالیت و همکاری طولانی مدت‌ بخواهید. در این بخش از قرارداد باید در زمینه مدت زمان تصمیم بگیرید و بازه زمانی انتخاب و تعیین شده توسط طرفین را در قرارداد ثبت ‌کنید.

مبلغ قرارداد در نمونه قرارداد بروکری ملک

مبلغی که در این بخش از قرارداد تعیین می‌شود، در واقع مقدار حق الزحمه‌ای است که در ازای دریافت خدمات از بروکر، به او تعلق می‌گیرد. بدون شک هر خدماتی، حق الزحمه و هزینه‌ای دارد. این مبلغ باید با توافق طرفین قرارداد مشخص شود و در قرارداد به آن اشاره شود. باید به این نکته توجه کنیم که هر معامله‌ای ممکن است هزینه‌های جانبی داشته باشد. این هزینه ها عبارتند از هزینه‌های جاری آب و برق و گاز یا مالیات، بیمه، عوارض شهرداری، اقساط و هر چیز دیگری که ممکن است به وجود آمده‌ باشد. این هزینه‌ها به هیچ وجه به بروکر ربطی ندارد و به عهده کارفرما یا شخص خریدار است.

بروکر تمامی مسئولیت‌های کارهای اداری، حقوقی و ثبت اسناد مالی را به عهده دارد. با توجه به این توضیحات، لازم است که حق الزحمه بروکر مشخص شود و مشخص کنید که با چه شرایطی پرداختی حق الزحمه انجام خواهد شد. ممکن است کارفرما در اقساطی مشخص حق الزحمه بروکر را پرداخت کند یا در انتهای کار، یکباره مبلغ کل نمونه قرارداد بروکری ملک را بپردازند یا به صورت درصدی از مجموع ارزش فروش ملک هم در حالت سقف کارشناسی و هم بیشتر از سقف کارشناسی باشد.

برای مثال به تصویر زیر که بخش دیگری از قرارداد بروکری ملک رُکلا می‌باشد، توجه کنید:

نمونه قرارداد کارگزاری فروش ملک

تعهدات و وظایف بروکر در نمونه قرارداد بروکری ملک

تعهدات و وظایف بروکر را در این بخش از فرم قرارداد بروکری ملک می‌نویسند. نوشتن تعهدات و وظایف کارگزار در قرارداد، یک اعتبار قانونی به تعهدات او می‌دهد. بروکر در نمونه قرارداد بروکری ملک موظف می‌شود که به انجام آن تعهدات و وظایف بپردازد و به بهترین‌ شکل آ‌ن‌ها را به اتمام برساند. همچنین اگر پیش از عقد نمونه قرارداد بروکری ملک کارفرما شرط خاصی داشته باشد، می‌تواند در بخش تعهدات و وظایف نمونه قرارداد بروکری ملک به این نکته اشاره کند.

برای مثال ممکن است کارفرما بخواهد در منطقه‌های مشخصی از یک شهر، خرید و فروش ملک را انجام دهد یا بخواهد خرید و فروش ملک همراه با اقساط، بیمه یا شرایط دیگر باشد. با ذکر این موارد در وظایف و تعهدات و مسئولیت‌های بروکر، او متعهد می‌شود که در انجام قرارداد به این موارد دقت و توجه داشته باشد و با توجه به این خواسته‌ها، ملک مورد نظر را شناسایی و معرفی کند. تعهدات کارفرما نیز در ادامه همین بخش از نمونه قرارداد بروکری ملک نوشته می‌شود.

شرایط فسخ قرارداد بروکری ملک

قرارداد بروکری ملک مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود و یک قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد به این معنی است که طرفین قرارداد تا پایان مدت آن، باید به تعهدات خود پایبند باشند. البته شما می‌توانید در متن قرارداد، شرایط فسخ را به صورت کامل مشخص کنید. در این صورت، امکان فسخ قرارداد وجود دارد اما مشروط به اینکه، شرط آن محقق شده باشد. اگر چیزی در متن قرارداد درباره شرایط فسخ نوشته نشود، قرارداد قابل فسخ نیست.

تعیین شرایط فسخ قرارداد، از مهمترین بخش‌های یک قرارداد است. در مواقعی طرفین ترجیح می‌دهند که برای توافقات آن‌ها به هیچ وجه امکان فسخ وجود نداشته باشد و این حق را از یکدیگر سلب و ساقط می‌کنند. از طرف دیگر، در مواردی نیز طرفین شرایط خاص و ویژه‌ای را مطرح می‌کنند که در صورت بروز آن موارد، هر کدام از طرفین امکان فسخ قرارداد را داشته باشد.

مرجع حل اختلاف

اختلافات و مشکلات، عضو جدا نشدنی یک معامله هستند. همیشه بهترین شرایط وجود ندارد و اختلافات و مشکلات از مسائلی مجسوب می‌شوند که ممکن است در هر قراردادی پیش بیایند. داشتن یک قرارداد معتبر به شما بسیار کمک می‌کند زیرا امضای قرارداد، موجب به وجود آمدن یک سند معتبر و قانونی می‌شود که در زمان بروز اختلاف می‌توانید به محاکم قضایی ارائه دهید و متناسب با آن، دعوا و شکایت خود را مطرح کنید. در واقع چه شما در متن قرارداد مرجع حل اختلاف را معرفی کرده باشید و چه توضیحی در اینباره در قرارداد شما نباشد، هر زمان که اختلافی ایجاد شد، می‌توانید به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه کنید.

می‌دانیم که مراحل رسیدگی به دعاوی در دادگاه، زمانبر، هزینه‌بر و طولانی مدت است. طرفین قرارداد می‌توانند با توافق و صلاحدید خود، شخص صالحی را به عنوان داور انتخاب کنند تا در صورت بروز اختلاف، میان آن‌ها حکم دهد. این شخص باید در متن قرارداد معرفی شود. انتخاب داور به شما کمک می‌کند که بدون طی کردن فرآیند زمانبر حضور در دادگاه، در خصوص اختلافی که پیش آمده است، تعیین تکلیف کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد را تنظیم کرده است. برای جستجو و تهیه آن می‌توانید به بخش نمونه قرارداد وارد شوید. همچنین اگر به قرارداد اختصاصی نیاز دارید می‌توانید در بخش تنظیم قرارداد درخواست خود را ثبت کنید. ضمن آنکه مجموعه حقوقی رکلا، در خصوص مباحث حقوقی مربوط به این قرارداد، مشاوره حقوقی تلفنی نیز ارائه می‌کند. برای استفاده از سرویس مشاوره حقوقی، روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری (بروکری) فروش ملک

برای حالتی که قرار است بروکر از طرف فروشنده ملک، مامور یافتن خریدار شود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش ملک
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش ملک

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری (بروکری) خرید ملک

اگر شما به عنوان بروکر، مامور هستید که برای خریدار، یک ملک مناسب پیدا کنید این قرارداد بین شما و ایشان تنظیم شود.

نمونه قرارداد کارگزاری خرید ملک
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری خرید ملک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات