دریافت مشاوره حقوقی از وکیل صلح نامه و وکیل صلح عمری

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/09
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
وکیل صلح

عقد صلح، از عقود بسیار کاربردی در قانون است. صلح نامه یا قرارداد صلح، اختیارات و آزادی‌های زیادی به اشخاص می‌دهد. با استفاده از این عقد، می‌توانید به شیوه‌های مختلف با یکدیگر سازش کنید یا معامله‌ انجام دهید. وکیل صلح ، وکیل مجربی است که در زمینه استفاده و تنظیم انواع صلح نامه مهارت، توانایی و دانش اختصاصی دارد. وکیل قرارداد صلح به ابعاد مختلف این قرارداد آگاه است و تلاش می‌کند به سوالات مراجعان خود در خصوص عقد صلح پاسخ دهد.

تنظیم قرارداد صلح نیازمند آگاهی کامل از مفاد مرتبط با این قرارداد است. بدون شک برای اشخاصی که دانش حقوقی نداشته باشند قرارداد صلح، قرارداد شناخته شده‌ای نیست. به فرض آشنایی مختصر با این قرارداد، باز هم سوالات بسیاری در زمینه چگونگی استفاده از قرارداد و نحوه تنظیم آن وجود دارد که برای رسیدن به پاسخ آن‌ها باید به یک وکیل صلح یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

اهمیت استفاده از خدمات وکیل در صلح

قانون مدنی صلح را در ماده 752 تعریف کرده است. براساس این ماده، عقد صلح یا سندی برای سازش و توافق است یا اینکه از انجام یک معامله صحبت می‌کند. هرچند بیشترین کاربرد این عقد برای انجام معاملات و به ویژه انتقال مالکیت است، اما گروه قابل توجهی از صلح نامه‌ها نیز برای توافق و سازش طرفین تنظیم می‌شوند. وکیل صلح نامه به خوبی درباره ابعاد مختلف این قرارداد آگاهی دارد و با توجه به شرایط طرفین سعی می‌کند که بهترین قرارداد را تنظیم کند.

انتخاب نوع صلح نامه، نحوه نوشتن و نگارش متن صلح نامه، محتوای قرارداد، شروطی که توسط طرفین تعیین می‌شود، اختیارات قانونی موجود و تعیین مواردی که می‌توانیم از صلح نامه استفاده کنیم، از متداول‌ ترین سوالات و دغدغه‌هایی است که درباره عقد صلح پرسیده می‌شود. رسیدن به پاسخ این سوالات مشروط به مشاوره و گفت و گو با وکیل صلح نامه یا مشاور حقوقی صلح نامه است.

گفت و گو با وکیل برای صلح نامه ، به سوالات و ابهامات ذهنی شما پاسخ می‌دهد. با آگاهی کامل از شروط خاص صلح نامه و شرایط استفاده از آن، می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که آیا این قرارداد مناسب شما است یا اینکه برای شما کاربرد ندارد. علاوه بر این، برای آن‌که بتوانید شروط خود را در صلح نامه اعمال کنید، لازم است وکیل صلح تلاش کند متن قرارداد را مطابق میل و خواسته شما و براساس قانون تنظیم کند.

مشاوره حقوقی تلفنی

نقش وکیل در صلح و سازش

همانطور که اشاره شد از قرارداد صلح برای صلح و سازش و پایان دادن به دعوی استفاده می‌شود. اگر میان دو طرف بحث و اختلافی وجود داشته باشد، یکی از راه‌هایی که با کمک آن می‌توانیم به این دعوی پایان دهیم، تنظیم صلح نامه است. طرفین می‌توانند شروطی برای یکدیگر تعیین کنند و بیان کنند که در صورت انجام تعهدات، با یکدیگر صلح می‌کنند. یکی از مهمترین نگرانی‌ها در این زمینه‌ این است که یکی از طرفین، بار دیگر، مخالف صلح نامه عمل کند یا اینکه شرط تعیین شده را انجام ندهد.

نقش وکیل در صلح و سازش این است که ابتدا با هر دو طرف صحبت می‌کند و بعد از گفت و گو با آن‌ها و تعیین توافقات نهایی، شروط تعیین شده آن‌ها را در متن قرارداد اعمال می‌کند. علاوه براین، ضمانتی تعیین می‌کند که طرفین به توافقات انجام شده متعهد باشند. اگر درباره نحوه نوشتن متن صلح نامه سوالی دارید، وکیل صلح ، شخص متخصصی است که می‌تواند به سوالات شما به بهترین شکل پاسخ دهد.

وکیل صلح برای معاملات

بخش زیادی از قراردادهای صلح، صلح نامه‌هایی هستند که برای انجام معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتقال مالکیت اموال میان اعضای یک خانواده یا اشخاص دیگر از متداول‌ترین دلایل تنظیم صلح است. به خصوص در مواردی که ملک یا اموال، بدون دریافت مبلغ مورد توجهی، میان والدین و فرزندان یا خواهر و برادرها منتقل می‌شود. قرارداد صلح، قراردادی است که آزادی بسیاری به طرفین می‌دهد. همچنین، در زمانی که محدودیت‌های عقد بیع مانع از تنظیم قرارداد می‌شود، صلح نامه می‌تواند گزینه مطمئن و معتبری باشد. صلح نامه را هم می‌توانیم به صورت دستی تنظیم کنیم و هم می‌توانیم آن را رسمی کنیم. فرق صلح نامه دست نویس و صلح نامه محضری صرفا در رسمی کردن آن است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. البته رسمی کردن این قرارداد در زمان شکایت تنفیذ و ابطال صلح نامه مدرک و سند معتبری است.

اعتبار صلح نامه دستی بیشترین سوالی است که از وکلا پرسیده می‌شود. می‌توانیم صراحتا اعلام کنیم که صلح نامه دستی هم مانند صلح نامه رسمی معتبر و حقوقی است. اما لازم است در زمان تنظیم آن، به صحت تنظیم قرارداد صلح توجه شود.

ماده 10 قانون مدنی و عقد صلح

ماده 10 قانون مدنی و عقد صلح از جهتی شبیه به هم در نظر گرفته می‌شوند. گاهی حتی ادعا می‌شود که با وجود عقد صلح، نیازی به ماده 10 قانون مدنی نیست. شرایط ماده 10 قانون مدنی و عقد صلح از جهت آزادی در نحوه تنظیم قراردادها و تعیین شروط مختلف، آن‌ها را به یکدیگر شبیه کرده است.

وکیل صلح می‌تواند با توجه به شرایط خاص اموال مانندِ در رهن بودن، اقساطی بودن، اموال منقول یا اموال غیرمنقول بودن و موارد دیگر، قرارداد صلح مناسب را تنظیم کند. زمانی که با یک وکیل برای صلح نامه گفت و گو می‌کنید، وکیل با شنیدن توضیحات شما، اطلاعات مناسبی درباره شخص مصالح و متصالح به دست می‌آورد و درباره مورد صلح و نحوه انتقال آن در متن قرارداد توضیح می‌دهد.

وکیل، اموال مورد نظر برای صلح را در نظر می‌گیرد و با توجه به شرایط اموال، شروطی که پیشنهاد می‌کند در متن صلح نامه نوشته شود را به شما اطلاع می‌دهد. اگر قرار است مبلغی در ازای صلح نامه تعیین شود، وکیل برای صلح نامه ضمانت‌هایی در نظر می‌گیرد و شرایط تحویل مبلغ مورد نظر را در متن قرارداد شرح می‌دهد. البته لازم به ذکر است که در صلح نامه باید مبلغی مشخص شده باشد ولی مقدار مبلغ و هماهنگی آن با ارزش اموال اهمیتی ندارد. برای مثال یک واحد مغازه را می‌تواند در ازای چند شاخه نبات با صلح نامه مغازه منتقل کند.

تعیین شروط در صلح نامه

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد صلح نامه این است که شما می‌توانید به شیوه‌های مختلف از این قرارداد استفاده کنید. صلح نامه اختیارات و آزادی‌های بسیار زیادی به شما می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید شروط متفاوتی برای این قرارداد در نظر بگیرید. برای مثال شرط عمری بودن صلح نامه یکی از اختیارات منحصر به فرد آن است که در عقود دیگر یافت نمی‌شود.

البته این آزادی بدون حد و مرز نیست و شرایط مخصوصی دارد. مشاوره با وکیل صلح ، به شما کمک می‌کند که به طور دقیق درباره اختیارات خود آگاه شوید. علاوه براین، وکیل صلح می‌تواند با توجه به خواسته شما، تعیین بعضی شروط را به شما پیشنهاد دهد. برای مثال اگر نگران فسخ قرارداد هستید، وکیل صلح می‌تواند با رضایت طرفین حق فسخ را سلب کند و امکان فسخ قرارداد را از بین ببرد. یا اینکه برای قرارداد حق فسخ چند ساله تعیین کند.

شما می‌توانید با مراجعه به یک وکیل مجرب، با او در خصوص شرایطی که برای انجام قرارداد صلح در نظر دارید، صحبت کنید و مشورت و راهنمایی بگیرید. وکیل با توجه به قانون و نیاز شما، بهترین شیوه توافق را مطرح می‌کند. در مکالمه با وکیل، از او بخواهید بهترین شروط و ضمانت‌های لازم برای انجام صحیح معامله صلح را در متن قرارداد اعمال کند. مسلم است در انتخاب وکیل، باید تجربه و سابقه فعالیت او در نگارش قرارداد را نیز در نظر داشته باشید زیرا وکیلی می‌تواند قرارداد مناسبی برای شما تنظیم کند که در خصوص نگارش قرارداد، تجربه و آگاهی کافی داشته باشد.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره صلح عمری

وکیل صلح عمری ، وکیلی است که به صورت تخصصی در زمینه انواع صلح عمری به شما اطلاعات می‌دهد. این وکیل انواع مختلف این صلح نامه را می‌شناسد و می‌تواند به نحو احسن این قرارداد را با توجه به شروط شما تنظیم کند. صلح عمری همان صلح نامه عادی است که در آن شرط عمری تعیین شده است. شرط عمری به این صورت است که تا زمان زنده بودن مصالح یا متصالح یا شخص ثالث، منافع ملک یا اموال در اختیار مصالح یا شخص دیگری قرار بگیرد.

یعنی متصالح در زمان زنده بودن مصالح نمی‌تواند مورد صلح را بفروشد، اجاره دهد یا مانع استفاده مصالح شود. صلح عمری راه حل مناسبی برای محدودیت‌های وصیت است. از آنجایی که وصیت برای بیش از یک سوم اموال امکان ندارد، با استفاده از صلح عمری، شخص می‌تواند پیش از مرگ درباره نحوه تقسیم اموالش تصمیم بگیرد. علاوه براین، شخص مطمئن است که تا زمان مرگ، منافع اموالش در اختیار خودش است و می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

مساله مهم در این زمینه این است که این شرط باید به دقت در متن قرارداد نوشته شود. اگر قصد دارید که یک صلح نامه عمری تنظیم کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از مشاوره صلح عمری استفاده کنید و وظیفه تنظیم قرارداد خود را به یک وکیل صلح عمری یا مشاور حقوقی مجرب بسپارید.

پیشنهادی که ما داریم!

شما می‌توانید روی لینک بعدی بزنید و درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. ما درخواست شما را بررسی می‌کنیم و در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

اگر تمایل دارید که صلح نامه مورد نظرتان به صورت اختصاصی و با توجه به شروطی که در نظر دارید برای شما نگارش و تنظیم شود، روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات