قرارداد مدیریت پروژه چگونه قراردادی است؟ + آشنایی با انواع قرارداد مدیریت پروژه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیریت پروژه

احتمالا تا به امروز عبارت «پروژه» را در موارد بسیار متعددی شنیده‌اید. پروژه، اجرای یک برنامه ریزی است. پروژه مجموعه‌ای از مدل‌ها و برنامه ریزی‌ها است که هدف مشترکی را دنبال می‌کند. هدف نهایی در پروژه، به پایان رساندن عملیات مشخص شده‌ است. از عنوان پروژه می‌توانیم بدون محدودیت، برای رشته‌ها و حوزه‌های متعددی استفاده کنیم. هرچند که در عرف، این اصطلاح بیشتر در حوزه عملیات ساخت و ساز‌، عملیات عمرانی و مدل‌های اجرایی علوم کامپیوتر استفاده شده است. قرارداد مدیریت پروژه یک قرارداد کاربردی است که به وسیله آن، مدیریت، پیگیری و نظارت انجام پروژه‌ای خاص به شخص متخصص سپرده می‌شود.

نمونه قرارداد مدیریت پیمان پروژه ساختمانی و نمونه قراردادهایی که برای انجام پروژه‌های آی تی و علوم کامپیوتر استفاده می‌شوند، از متداول‌ترین قراردادهای مدیریت پروژه هستند.

این قرارداد را می‌توانیم به اشکال مختلفی تنظیم کنیم. قرارداد مدیریت پروژه ، در واقع پذیرش پیگیری و نظارت عملیات اجرایی است. مدیر پروژه روند انجام کار را بررسی می‌‌کند. به طور معمول اکثر پروژه‌ها با اهداف تجاری انجام می‌شوند. به همین دلیل است که صاحبان پروژه، حساسیت‌های بسیاری دارند و تمایل دارند که پروژه مورد نظر در زمان تعیین شده آماده بهره برداری باشد.

اهمیت این قرارداد

بدون شک انجام پروژه‌های متعدد با مقاصد و اهداف خاصی شروع می‌شود. علاوه بر این، آنطور که اشاره کردیم، یکی از اهداف اصلی در پیگیری و اجرای پروژه‌های مختلف، بحث اقتصادی و تجاری آن‌ها است.

طراحان، ایده پردازان، صاحبان پروژه، سرمایه گذاران و حتی اشخاصی که به عنوان اجزای خرد در یک پروژه حضور دارند، به هدف دستیابی به درآمد و سود تجاری فعالیت می‌کنند.

تا به اینجا درباره اهمیت انجام پروژه‌ها صحبت کردیم. شرط اصلی برای اجرای صحیح پروژه‌ها، مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و پیگیری مداوم است.

اجرای صحیح هر مدل و برنامه، نیازمند یک راهنمای متخصص و ماهر است.

با استفاده از نمونه قرارداد مدیر پروژه ، شخص راهنما به عنوان مدیر در اختیار پروژه قرار می‌گیرد.

مدیر پروژه ساختمان مانند ناخدای یک کشتی است که تلاش می‌کند با پیش بینی حوادث و اتفاقات احتمال بروز خطا و مشکل را کاهش دهد و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند.

مدیریت پروژه کیست؟

پیش از تنظیم قرارداد مدیریت پروژه ، لازم است که بدانیم چه اشخاصی در این سمت شغلی مشغول هستند یا اینکه به طور کلی چه اشخاصی می‌توانند این مسئولیت را بپذیرند.

شخصی می‌تواند مدیریت یک پروژه را به عهده بگیرد که متناسب با موضوع پروژه تخصص و مهارت داشته باشد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، پروژه‌ها و مدل‌های عملیاتی در رشته‌ها و علوم مختلف اجرا می‌شوند. شخصی که به عنوان مدیر این پروژه‌ها انتخاب می‌شود، باید در زمینه موضوع و هدف پروژه تخصص داشته باشد. برای مثال در نمونه قرارداد مدیر پروژه ساختمانی ، مدیر پروژه دانش آموخته عمران یا رشته‌های مهندسی مرتبط است. ممکن است پروژه مورد نظر یک پروژه در شاخه‌های علوم انسانی باشد. در این شرایط نیز صاحبان پروژه می‌توانند شخص متخصصی را به عنوان مدیر پروژه انتخاب کنند. انتخاب مدیر پروژه بسیار مهم است. یک مدیر پروژه متخصص و ماهر، با تجاربی که از پروژه‌های پیشین کسب کرده است و با دانش و آگاهی تخصصی خود، هدایت پروژه را به عهده می‌گیرد و تلاش می‌کند که بهترین نتایج را کسب کند.

نمونه قرارداد با مدیریت پروژه چگونه است؟

اگر در رشته خاص یا یک حیطه کاری مشخص فعالیت می‌کنید، احتمالا اشخاص متخصص حوزه فعالیت خود را به خوبی می‌شناسید. اگر زمانی قصد داشتید که یک پروژه یا یک مدل عملیاتی را اجرا کنید، می‌توانید از شخص متخصصی که می‌شناسید کمک بگیرید و مدیریت پروژه را به او بسپارید. به منظور همکاری با این شخص، لازم است که با او قرارداد امضا کنید.فرم قرارداد مدیریت پروژه ، قراردادی است که می‌توانید برای شروع همکاری از آن استفاده کنید.

در این قرارداد شخص متخصص به عنوان مدیر پروژه، مامور می‌شود که امور مشخصی را انجام دهد. این قرارداد ارتباط کاری میان طرفین قرارداد را شرح می‌دهد. در متن قرارداد مدیریت پروژه ، اطلاعات جامعی درباره موضوع پروژه، چگونگی انجام آن، بازه زمانی تخمین زده شده برای اجرای آن، هزینه‌های جاری و هزینه‌های عملیاتی پروژه، مراحل اجرایی، مسئولیت‌ها و تعهدات‌، شروط خاص طرفین و ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه نوشته می‌شود. با توجه به اطلاعاتی که متن قرارداد مدیر پروژه در اختیار طرفین می‌گذارد، آن‌ها می‌توانند با مطالعه بخش‌های مختلف قرارداد، درباره پذیرش یا عدم پذیرش این مسئولیت تصمیم بگیرند.

انواع قرارداد مدیر پروژه

قرارداد مدیریت پروژه به اشکال متعدد تنظیم می‌شود. مهمترین ملاک‌ها برای تنظیم این قرارداد، موضوع پروژه و شیوه همکاری با مدیر پروژه است. برای مثال ممکن است شما یک شرکت مهندسی داشته باشید و بخواهید که از قرارداد مدیریت پروژه ساختمانی استفاده کنید. با توجه به این مساله که در حیطه‌های مختلف علمی و فنی هیچ محدودتی برای استفاده از قرارداد مدیریت پروژه وجود ندارد، شما برای مدیریت سایر پروژه‌ها نیز می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید. البته پروژه‌های مختلف ماهیت بسیار متفاوت دارند و به همین دلیل محتوای قرارداد آن‌ها با سایر قراردادها متفاوت خواهد بود.

بعد از موضوع پروژه، شیوه همکاری مدیر پروژه با کارفرما، شرایط قرارداد را تغییر می‌دهد. با توجه به این مساله، قرارداد به دو صورت قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. در ادامه درباره هر کدام از این قراردادها توضیح خواهیم داد.

قرارداد استخدامی

قرارداد کار مدیریت پروژه یا نمونه قرارداد با مدیر پروژه به صورت قرارداد کاری ، یکی از انواع تعهد کاری است که میان مدیر پروژه به عنوان شخص کارپذیر و کارفرما تنظیم می‌شود. این قرارداد به طور معمول زمانی کاربرد دارد که رابطه میان مدیر پروژه و کارفرما، به صورت رابطه کارگر و کارفرما باشد. قانون درباره رابطه کارگری و کارفرمایی توضیح می‌دهد.

برای مثال اگر مدیر پروژه با تنظیم قرارداد کار موقت ، متعهد شود که در بازه زمانی مشخص، مثلا برای 6 ماه یا یک سال و در ساعت کاری تعیین شده در محل انجام پروژه حضور داشته باشد، قرارداد مدیریت پروژه به صورت قرارداد کار تنظیم می‌شود. این نوع از قرارداد در بیشتر مواقع در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ پیمانکاری کاربرد دارد. این شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، اجرای پروژه‌های مختلف را به صورت پیمانکاری به عهده می‌گیرند و آن را به مدیرانی می‌سپارند که به واسطه قرارداد استخدام در سازمان جذب شده‌اند. این مدیران به صورت تخصصی در زمینه مدیریت پروژه فعالیت می‌کنند. این قرارداد براساس قانون کار است و باید کاملا مطابق با آن قوانین باشد.

قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد پیمانکاری مدیریت پروژه ، نوعی از قرارداد مدیریت پروژه است که به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. این نوع از قرارداد مدیریت پروژه از متداول ترین قراردادهایی است که برای انجام پروژه‌های مختلف کاربرد دارد.

در این نوع از قرارداد، نیروی متخصص، به عنوان پیمانکار اجرای پروژه مورد نظر را به عهده می‌گیرد و متعهد می‌شود که در بازه زمانی تعیین شده، پروژه را به اتمام برساند و به صاحب اصلی تحویل دهد. مدیر پروژه نه تنها در یک بخش ، بلکه باید تمام ابعاد پروژه را در نظر داشته باشد و به روند اجرای آن‌ها نظارت می‌کند. البته در مواردی که پروژه مورد نظر بسیار گسترده باشد، می‌توانیم از چند مدیر پروژه در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

در نمونه قرارداد مدیریت پیمان پروژه ساختمانی که به صورت یک قرارداد پیمانی نوشته می‌شود، طرفین می‌توانند با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، به شیوه‌های مختلف با یکدیگر توافق کنند. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید که قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون نافذ هستند. یعنی اگر محتوای قرارداد مغایر با قانون نباشد، قرارداد مدیریت پروژه معتبر خواهد بود و برای استفاده از آن ایرادی وجود ندارد.

حق الزحمه مدیر پروژه چگونه تعیین می‌شود؟

اقدامات و فعالیت‌هایی که مدیر پروژه در راستای اجرای موضوع پروژه انجام می‌دهد، مسحق دریافت حق الزحمه است. مدیر پروژه و کارفرما باید پیش از تنظیم و امضای قرارداد ، در این خصوص با یکدیگر گفتگو کنند. از مباحث مهمی که در گفتگو‌های پیش از امضای قرارداد، درباره آن تصمیم گیری می‌شود، میزان حق الزحمه و سایر تعهدات و وظایف طرفین نسبت به یکدیگر خواهد بود.

در قرارداد پیمانی، شرایط همکاری و تعهدات طرفین در تمام بخش‌های قرارداد، با توافق و نظر هر دو طرف معین و اجرا می‌شود. بنابراین، کارفرما و مدیر پروژه می‌توانند با توافق یکدیگر مبلغی را برای حق الزحمه در نظر بگیرند و در متن قرارداد به آن مبلغ اشاره کنند.

از طرف دیگر، اگر برای استخدام مدیر پروژه از قرارداد کار استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که حداقل حقوقی که برای مدیر پروژه در نظر گرفته می‌شود، نباید کمتر از نرخ مصوبه شورای عالی کار باشد اما برای تعیین حق الزحمه بیشتر از پایه حقوق کارگران ، منعی وجود ندارد. علاوه بر این، اگر شما به عنوان کارفرما نیروی انسانی را به خدمت می‌گیرید، ناگریز هستید که او را بیمه کنید. مساله حق بیمه کارگر از مباحث بسیار مهمی محسوب می‌شود که به عنوان یک قانون و به منظور تامین رفاه و تسهیل کردن دوره بازنشستگی نیروی کار انسانی ضروری اعلام شده است.

پیشنهاد ما در خصوص این قرارداد

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل روی لینک قبل بزنید. رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است که فعالیت خود را در این حوزه و سایر اوراق قضایی متمرکز کرده است.

قرارداد مدیر پروژه (مدیریت پیمان)

روی تصویر پایین بزنید تا به صفحه دریافت این قرارداد هدایت شوید.

نمونه قرارداد مدیر پروژه
دریافت نمونه قرارداد مدیر پروژه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات