چالش‌های مهم امضای قرارداد اخذ ویزا کانادا با وکیل مهاجرتی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اخذ ویزا کانادا

قرارداد اخذ ویزا کانادا ، قراردادی است که این روزها هیاهوی زیادی ایجاد کرده است و در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما برای ورود قانونی به خاک کانادا به اخذ ویزای کانادا نیاز دارید. ویزای کانادا از سفارت آن گرفته می‌شود و مجوز ورود به خاک این کشور محسوب خواهد شد. کشور کانادا ویزاهای مختلفی صادر می‌کند که دریافت هر کدام از آن‌ها شرایط قانونی خاصی دارد. قوانین کانادا در خصوص ارائه ویزا برای اتباع کشور ما بسیار سخت گیرانه است اما با این حال، دریافت ویزای کانادا برای افرادی که قصد مهاجرت یا سفر به خارج از کشور را دارند از جذابیت زیادی برخوردار است.

جذابیت‌های دریافت ویزای کانادا موجب سوء استفاده شیادان و کلاهبرداران شده است. اگر متقاضی دریافت ویزای کانادا هستید باید حواستان به این کلاهبرداران و وعده‌های دروغین آن‌ها باشد. بنابراین، برای دریافت مشاوره و تسهیلات لازم در خصوص دریافت ویزای کانادا باید به موسسه‌های قانونی و معتبر در امور مهاجرت مراجعه کنید. این موسسه‌ها باید دارای مجوزهای لازم باشند. نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا میان متقاضی دریافت ویزای کانادا و موسسه‌های مهاجرتی یا وکیل‌های مهاجرت تنظیم می‌شود. موسسه مهاجرت یا وکیل مهاجرتی بعد از امضای قرارداد، متعهد می‌شوند که مشاوره‌ها و تسهیلات لازم در خصوص دریافت ویزای کانادا را به متقاضی آن ارائه بدهند. یکی از محبوب‌ترین و پر متقاضی‌ترین قراردادها برای دریافت ویزا، قرارداد ویزای کار است. این قرارداد زمانی کاربرد دارد که اشخاص بخواهند با قصد انجام کار در کانادا، مهاجرت کنند. شما می‌توانید برای دریافت این نوع ویزای کانادا نیز اقدام کنید.

در این نوشتار قرارداد میان موسسه مهاجرتی و متقاضی اخذ ویزای کانادا را از منظر اصول و موازین قانونی بررسی می‌کنیم.

آیا تنظیم قرارداد اخذ ویزا کانادا در چهارچوب قوانین انجام می‌شود؟

مطابق با حقوق مدنی، نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا می‌تواند در قالب ماده 10 قانون مدنی یا در قالب قرارداد جُعاله تنظیم شود:

  1. ماده 10 قانون مدنی در راستای اصل آزادی قراردادها وضع شده است. مطابق با ماده 10 قانون مدنی، اشخاص می‌توانند در خصوص موضوعات قانونی و مشروعی که مخالف با نظم عمومی جامعه نیستند، با یکدیگر به توافق برسند و قرارداد تنظیم کنند. اخذ ویزای کانادا از سفارت خانه‌‌ در شرایط عادی، ممنوعیت شرعی یا قانونی ندارد. بنابراین موسسه مهاجرتی و متقاضی می‌توانند در خصوص موضوع ارائه تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص اخذ ویزای کانادا به توافق برسند و قرارداد امضا کنند.
  2. قرارداد جعاله مطابق با ماده 561 قانون مدنی تنظیم می‌شود. قرارداد جعاله انجام کار به وسیله توافق میان موسسه مهاجرتی و متقاضی اخذ ویزای کانادا تحقق پیدا می‌کند. موسسه مهاجرتی به عنوان عامل، قرارداد جعاله را امضا می‌کند و متعهد می‌شود که تسهیلات و مشاوره‌های لازم را به متقاضی ارائه بدهد. متقاضی نیز به عنوان جاعل، قرارداد جعاله را امضا می‌کند و متعهد می‌شود که حق الزحمه موسسه مهاجرتی را پرداخت کند. در اصطلاح حقوقی به حق الزحمه موسسه مهاجرتی، جُعل می‌گویند.

معمولاً، قرارداد دریافت ویزای کانادا براساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود و از قراردادهای خصوصی میان اشخاص به شمار می‌آید. در ادامه این نوشته موارد قانونی قرارداد دریافت ویزا را مطابق با ماده 10 قانون مدنی و قواعد حقوق مدنی بررسی می‌کنیم.

مبلغ نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا چگونه تعیین می‌شود؟

مبلغ نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا در واقع همان حق‌الزحمه‌ای است که از سوی متقاضی ویزای کانادا به موسسه مهاجرتی پرداخت خواهد شد. این مبلغ با توجه به توافق میان متقاضی ویزای کانادا و موسسه مهاجرتی تعیین می‌شود. کمیت و کیفیت خدمات و تسهیلاتی که در راستای اخذ ویزای کانادا به متقاضی ارائه می‌دهند از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین مبلغ قرارداد خواهد بود.

متقاضی ویزای کانادا به موجب امضای قرارداد ملزم می‌شود که حق الزحمه مورد توافق را به موسسه مهاجرتی پرداخت کند. شیوه پرداخت حق‌الزحمه موسسه مهاجرتی می‌تواند نقدی یا اقساطی باشد. زمان پرداخت حق الزحمه نقدی موسسه مهاجرتی، می‌تواند در زمان تنظیم و امضای قرارداد، در زمان ارائه تسهیلات و مشاوره‌های دریافت ویزای کانادا یا در زمان دریافت ویزای کانادا باشد.

موسسه مهاجرتی زمانی مستحق دریافت تمام حق الزحمه است که مشاوره‌ها و تسهیلات اخذ ویزای کانادا را مطابق با قرارداد، به متقاضی ارائه کرده باشد.

مدت نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا چگونه تعیین می‌شود؟

منظور از مدت نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا آن بازه زمانی است که موسسه مهاجرتی خدمات و تسهیلات مربوط به اخذ ویزای کانادا را به متقاضی دریافت ویزا ارائه می‌دهد. مدت قرارداد به وسیله توافق میان متقاضی و موسسه مهاجرتی تعیین می‌شود. مدت قرارداد می‌تواند چند سال تا چند روز باشد. ابتدای مدت قرارداد، از تاریخ امضای آن محاسبه می‌شود. البته موسسه مهاجرتی و متقاضی ویزای کانادا با توافق یکدیگر می‌توانند تاریخ شروع قرارداد را به گونه دیگری تعیین کنند.

تمدید مدت قرارداد نیز جایز است. بنابراین متقاضی ویزای کانادا و موسسه مهاجرتی می‌توانند در خصوص تمدید مدت قرارداد نیز به توافق برسند.

آیا گرفتن وثیقه در نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا امکان پذیر است؟

وثیقه در واقع همان تضمین‌های نقد و غیر نقدی است که متقاضی ویزای کانادا و موسسه مهاجرتی می‌توانند از یکدیگر بگیرند. این تضمین‌ها در راستای حسن انجام تعهدات گرفته می‌شوند. موسسه مهاجرتی به موجب امضای نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا متعهد می‌شود که مشاوره‌ها و خدمات مورد نیاز متقاضی را به او ارائه بدهد و ویزای او را از سفارت بگیرد.

در برخی موارد، موسسه مهاجرتی از ارائه مشاوره و تسهیلات خودداری می‌کند یا به متقاضی مشاوره‌های غلط می‌دهد. برای مثال، موسسه مهاجرتی به متقاضی دریافت ویزا می‌گوید که از مهم‌ترین شرایط قانونی برای دریافت ویزا برخوردار است اما متقاضی به سفارت مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که هیچ یک از شرایط دریافت ویزای کانادا را ندارد. در این مورد، موسسه مهاجرتی به متقاضی دروغ گفته و به او مشاوره‌های غلط داده است. بنابراین، متقاضی می‌تواند وثیقه‌هایی که از موسسه مهاجرتی گرفته است را به موقع اجرا بگذارد.

ممکن است که متقاضی اخذ ویزای کانادا، حق الزحمه موسسه مهاجرتی را در موعد زمانی مقرر پرداخت نکند. در این مورد، موسسه مهاجرتی می‌تواند تضمین‌هایی که در راستای حسن انجام تعهدات از متقاضی دریافت ویزای کانادا گرفته است را به موقع اجرا بگذارد.

البته همانطور که در مطالب بالا نیز گفتیم، موسسه مهاجرتی هنگامی مستحق دریافت تمام حق الزحمه است که به تمام تعهدات و وظایف خود عمل کرده باشد.

منظور از تعهدات در نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا چیست؟

منظور از تعهدات، الزامات و تکالیفی است که به موجب تنظیم و امضای نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا بر عهده هر یک از متقاضی و موسسه مهاجرتی قرار می‌گیرد. تعهدات قرارداد دریافت ویزای کانادا به وسیله توافق میان موسسه مهاجرتی و متقاضی ویزای کانادا تعیین می‌شود.

متقاضی به موجب امضای قرارداد متعهد خواهد بود که اسناد و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کانادا را در اختیار موسسه مهاجرتی بگذارد. از دیگر تعهدات اصلی متقاضی این است که حق الزحمه موسسه مهاجرتی را مطابق با قرارداد پرداخت کند.

برای تعهدات موسسه مهاجرتی دو فرض را می‌توانیم در نظر بگیریم:

فرض اول: موسسه مهاجرتی به موجب امضای قرارداد تعهد می‌شود که ویزای متقاضی را از سفارت بگیرد. در این حالت، موسسه مهاجرتی هنگامی به تعهدات خود عمل کرده است که ویزای متقاضی را از سفارت گرفته باشد.

فرض دوم: موسسه مهاجرتی به موجب امضای قرارداد متعهد می‌شود که صرفاً تسهیلات و مشاوره‌های لازم برای اخذ ویزای کانادا را در اختیار متقاضی قرار دهد. در این فرض، موسسه مهاجرتی در خصوص دریافت ویزای کانادا از سفارت، هیچ گونه مسئولیتی ندارد و به صرف ارائه تسهیلات و مشاوره‌های دریافت ویزا، به تعهدات خود عمل کرده است.

منظور از فورس ماژور در نمونه قرارداد اخذ ویزا کانادا چیست؟

در اصطلاح حقوقی به فورس ماژور، قوه قاهره نیز گفته می‌شود. منظور از فورس ماژور، شرایط غیر قابل پیش بینی و غیر قابلی کنترل و غیر قابل رفع است. یک انسان معمولی نمی‌تواند شرایط فورس ماژور را برطرف کند. شیوع اپیدمی، وقوع بلایای طبیعی، شرایط تحریم اقتصادی و جنگ از مصادیق بارز فورس ماژور هستند.

ممکن است که موسسه مهاجرتی به تمام تعهداتش عمل کند و تمام تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص اخذ ویزای کانادا را به متقاضی اخذ ویزا ارائه بدهد اما به دلیل شرایط فورس ماژور نتواند از سفارت ویزا بگیرد. در شرایط فورس ماژور، موسسه مهاجرتی به تمام وظایفش عمل کرده و تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کانادا را به سفارت داده اما به دلیلی خارج از حیطه قدرت و اختیارش نتوانسته است از سفارت ویزا بگیرد. برای مثال، پس از شیوع جهانی بیماری کرونا، سفارت کانادا صدور ویزا را متوقف کرد. ممنوعیت صدور ویزای کانادا در شرایط تنش‌های سیاسی و تحریم‌های بین المللی نیز از دیگر مصادیق بارز فورس ماژور هستند. موسسه مهاجرتی در شرایط فورس ماژور مستحق دریافت تمام حق الزحمه خودش است.

راهکارهای حل اختلاف در قرارداد دریافت ویزای کانادا چگونه است؟

متقاضی ویزای کانادا و موسسه مهاجرتی برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان باید به یکی از روش های زیر عمل کنند:

  1. متقاضی ویزای کانادا و موسسه مهاجرتی به دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت طرف دعوا مراجعه و اقامه دعوا کنند. اقامه دعوا در شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی حقوقی، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی و تقدیم دادخواست است.
  2. متقاضی ویزای کانادا و موسسه مهاجرتی شرط داوری را در قرارداد قید کنند. شرط داوری بدین صورت است که موسسه مهاجرتی و متقاضی اخذ ویزای کانادا با توافق یکدیگر فردی را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف تعیین می‌کنند. موسسه مهاجرتی و متقاضی اخذ ویزای کانادا در هنگام بروز اختلافات حقوقی باید به داور مراجعه کنند و مطابق با رأی او به اختلافات خودشان پایان بدهند.

پیشنهاد می‌کنیم:

تنظیم قرارداد با شرکت‌ها و وکلای مهاجرتی، نیازمند صرف هزینه قابل توجهی است. به همین دلیل، اعتماد به شرکت یا وکیل مورد نظر و شروع همکاری با او، باید با تنظیم یک قرارداد جامع انجام شود. قرارداد شما باید حاوی تمام تعهدات، تضامین و شروطی باشد که برای طرفین معین شده است. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد در کنار شما خواهد بود. روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد ویزا

برای تهیه نسخه عمومی قرارداد ویزا، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد ویزا
دانلود نمونه قرارداد ویزا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات