نکات متن کامل قرارداد جعاله و تمام شرایط قرارداد جعاله و نحوه تنظیم قرارداد جعاله

-
بروزرسانی:1402/10/23
زمان مطالعه: 16 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله

قرارداد جعاله یکی از نمونه قراردادهایی است که در قانون مدنی ایران مورد شناسایی و توجه قرار گرفته است. ممکن است نام این قرارداد برای شما کمی ناشناخته باشد و  بپرسید قرارداد جعاله چیست و یا اصلاً قرارداد جعاله یعنی چی؟

ضمن آنکه لازم است متن قرارداد را به خوبی بشناسید و پس از آن، اقدام به امضای قرارداد کنید. با ما همراه باشید.

قرارداد جعاله چیست؟

ماده 561 قانون مدنی، این قرارداد را تعریف کرده است:

«قرارداد جعاله به زبان ساده یک تعهد قابل فسخ است. بر اساس این قرارداد، یک یا چند شخص در مقابل یک یا چند شخص دیگر، مامور می‌شوند که یک کار مشخص را انجام دهند و با انجام آن، دستمزد دریافت کنند.»

تعریف قرارداد جعاله

در این‌جا تعریف قرارداد جعاله بسیار ساده و بدون جزئیات است اما نباید تنها به این تعریف اکتفا کرد و باید در مورد شرایط قرارداد جعاله و همچنین قوانین قرارداد جعاله هم، آگاهی کافی داشته باشیم. قبل از اینکه شرایط این قرارداد را توضیح دهیم مثالی می‌آوریم تا بتوانید مفهوم قرارداد جعاله را به آسانی درک کنید.

مثلاً فردی گوشی یا کیف خود را گم کرده است و می‌گوید هر کس آن را پیدا کند و به من تحویل دهد دویست هزار تومان به او پاداش می‌دهم. البته باید توجه داشته باشید که جعاله فقط مربوط به اشیاء گمشده نیست و خیلی از کار‌هایی که در اطراف ما انجام می‌شود جعاله است و ما فقط نامش را نمی‌دانیم. مثلاً ممکن است شما به شخصی بگویید برای من، خانه‌ای با مبلغی که در نظر دارم پیدا کن تا آن را خریداری کنم یا اینکه از شخصی بخواهید که خانه شما را با مبلغی که در نظر دارید، بفروشد و متعهد می‌شوید که در ازای عملی شدن کاری که به او می‌سپارید، حق الزحمه مشخصی را بپردازید. پس این قرارداد به معنی انجام کار به درخواست دیگری و دریافت مزد در مقابل آن است. در مثال بالا، معمولا قرارداد جعاله انجام کار تنظیم می‌شود.

زمانی که شما به تعریف این قرارداد دقت کنید متوجه می‌شوید که این قرارداد به قرارداد‌های دیگر هم شبیه است. مثلاً قرارداد جعاله چه تفاوتی با قرارداد اجاره اشخاص دارد؟ که این تفاوت‌ها با بیان قوانین قرارداد جعاله و توضیح شرایط قرارداد جعاله به خوبی مشخص می‌‍‌‌شود که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

اول از همه لازم است در مورد نحوه تنظیم این قرارداد توضیحاتی داشته باشیم.

قانون قرارداد جعاله (قانون حاکم)

این قرارداد از قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند و ماده 561 تا 570 قانون مدنی ایران به خوبی شرایط این قرارداد را توضیح داده است. پس به طور قطع می‌توانیم بگوییم که قانون قرارداد جعاله، ماده 561 تا 570 قانون مدنی ایران است و فرم خام قرارداد جعاله با توجه به این مواد تنظیم شده است.

می‌توانیم قرارداد جعاله را یک قرارداد معین بنامیم زیرا نام و عنوان مشخصی دارد که به صراحت در قانون مدنی به آن اشاره شده است. در واقع، آن دسته از عقود که قانون مدنی صراحتا درباره آن‌ها صحبت می‌کند و قواعد خاصی برای انجام آن‌ها در نظر گرفته است را، عقود معین می‌نامند. به واسطه این تعریف، قرارداد جعاله نیز در ردیف این عقود قرار می‌گیرد و همین مساله باعث شده است که در قانون شناخته شده و معتبر باشد. شناخته شده بودن این قرارداد، مزیتی است که می‌تواند شما را برای انتخاب آن، مصمم‌تر کند.

طرفین قرارداد جعاله

طرفین قرارداد جعاله

بعد از اینکه قرارداد جعاله خام را تهیه کردید، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید در مورد طرفین است. اینکه طرفین قرارداد چه کسانی هستند و در قرارداد جعاله جاعل کیست؟ عامل به چه کسی گفته می‌شود؟

به شخصی که انجام کار را درخواست می‌کند جاعل گفته می‌شود و به شخصی که کار مورد درخواست را انجام می‌دهد عامل گفته می‌شود. پس متوجه شدید که در قرارداد جعاله جاعل کیست

در این‌جا جاعل می‌تواند کار را به یک شخص معین بسپارد مثلاً برای تحویل یک تن خاک معدنی کم عیار به آقای اسدی بگوید که کار را انجام دهد یا می‌تواند شخص خاصی را برای انجام کارش در نظر نگیرد و بگوید مثلاً هر کس بتواند یک تن خاک معدنی کم عیار برای من بیاورد من به او یک میلیون تومان پاداش می‌دهم.

بنابراین جاعل می‌تواند کار را به یک شخص مشخص بسپارد که در این قرارداد به آن جعاله خاص گفته می‌شود یا برایش فرقی نمی‌کند چه کسی کار را انجام می‌دهد و هر کس که زودتر کار را تحویل داد، به او پاداش را پرداخت می‌کند که به آن جعاله عام گفته می‌شود.

در نمونه متن قرارداد جعاله ، طرفین هم می‌توانند شخص حقوقی (مانند بانک‌ها و شرکت‌ها) باشند و هم می‌توانند شخص حقیقی (افراد عادی) باشند.

اهلیت طرفین

در اینکه جاعل (کسی که انجام کاری را درخواست کرده است) باید اهلیت داشته باشد و عاقل، بالغ و رشید باشد (یعنی نباید دیوانه یا سفیه باشد و باید به سن بلوغ و همچنین به سن قانونی برای دخل و تصرف در اموالش هم رسیده باشد)، هیچ شکی نیست اما در مورد عامل کمی وضعیت فرق می‌کند. درست است که عامل هم باید اهلیت داشته باشد اما اگر کار توسط عامل سفیه یا صغیر (کسی که به سن بلوغ نرسیده) انجام شود به دلیل این‌که کار آن‌ها دارای ارزش اقتصادی است نباید زحمت آن‌ها را بی‌جواب گذاشت و آن‌ها باید اجرت‌المثل (مزد) کار خود را بگیرند و این مزد باید به سرپرست آن‌ها داده شود.

مشارکت در جعاله

موضوعی که در نمونه قرارداد عقد جعاله باید به آن توجه شود این است که، علاوه بر اینکه عامل می‌تواند یک شخص مشخص یا یک شخص نامشخص باشد عامل می‌تواند چند نفر باشد. یعنی عاملین می‌توانند با شراکت و همکاری یکدیگر کار را انجام دهند و هر کدام با توجه به مقدار کاری که انجام داده‌اند مزد خود را می‌گیرند. اما اگر کسی که با عامل در انجام کار شریک شده فقط قصد کمک به عامل را داشته باشد و مجانی به او کمک کند، همان عامل اول بعد از انجام کار به صورت کامل مزد خود را می‌گیرد.

تعهدات طرفین در قرارداد جعاله

موضوع قرارداد جعاله

کاری که باید انجام شود موضوع قرارداد است، کارهایی مانند پیدا کردن مدارک گمشده یا تعمیر ساختمان یا تحویل شن و ماسه.

در نمونه فرم قرارداد جعاله نیازی نیست که انجام کار با جزئیات بیان شود، این‌که به طور کلی مشخص باشد که چه کاری باید انجام شود کافی است ولی باید کار مجهول و غیر قابل تعیین نباشد زیرا در اینصورت نمونه قرارداد عقد جعاله باطل است. دقت داشته باشید کاری که در نمونه فرم قرارداد جعاله به عنوان موضوع قرارداد قید می‌شود مخالف شرع و قانون نباشد مثلاً جاعل نمی‌تواند سفارش مواد مخدر بدهد و از طرف دیگر موضوع قرارداد جعاله باید عقلانی باشد و کار‌های بیهوده که ارزش مالی و عقلی ندارند نمی‌تواند موضوع قرار بگیرد مثلاً جاعل نمی‌تواند به عامل بگوید به جای من 100 رکعت نماز صبح بخوان.

در تنظیم قرارداد جعاله دقت داشته باشید که اگر موضوع قرارداد جعاله به صورتی باشد که بتوان آن کار را چند بار تکرار کرد، همین که عامل یک بار آن کار را انجام بدهد و به اتمام برساند کافی است و لازم نیست چند بار آن را تکرار کند.

مبلغ قرارداد جعاله (جُعل)

مبلغ قرارداد باید در نمونه متن قرارداد جعاله آورده شود. در اینجا جاعل می‌تواند به طور معین قید کند که مثلاً هر کس کیف مرا پیدا کرد مبلغ پانصد هزار تومان به او می‌دهم یا اگر یک کامیون ماسه برای من آوردی مبلغ هفتصد هزار تومان به تو می‌دهم یا می‌تواند به طور دقیق قید نکند و بگوید مثلاً اگر 500 کیلو گندم و جو برای من آوردی 100 کیلو را به عنوان پاداش به تو می‌دهم یا اگر دستبند من را پیدا کردی نصف ارزش پولی آن را به تو می‌دهم.

اگر جاعل قبل از اینکه کار توسط عامل به پایان برسد به میزان اجرت و مزد اضافه کرده باشد باید بعد از انجام کار آن را بپردازد اما اگر جاعل قبل از این‌که انجام کار به اتمام برسد و هنوز تحویل داده نشده، نظرش برای مبلغ اجرت تغییر کند و آن را کم کند اگر عامل از آن اطلاعی نداشته باشد و کار را تمام کند باید از جاعل اجرت‌المثل کار خود را بگیرد. البته به شرطی که آن اجرت‌المثل از مبلغی که جاعل می‌خواست پرداخت کند، بیشتر باشد.

اجرت‌المثل یعنی مزدی که در عرف برای آن کار در نظر می‌گیرند و بیشتر با نظر افراد کارشناس و افرادی که در آن زمینه علم، تخصص و آگاهی دارند، مشخص می‌شود.

اگر عامل اطلاعی نداشته باشد که شخصی به نام جاعل یک همچین کاری را درخواست کرده است و خودش ابتدا آن کار را انجام دهد مثلاً کیفی را پیدا کند و بعد متوجه شود که جاعل درخواست کرده بود، در این‌جا عامل باید بعد از تحویل کیف اجرت‌المثل خود را از جاعل بگیرد.

در قرارداد جعاله تعهد به نتیجه است

یعنی عامل زمانی می‌تواند اجرت خود را بگیرد که کار را انجام داده باشد و در غیر اینصورت هیچ اجرتی نمی‌گیرد، هر چقدر هم که تلاش کرده باشد مهم نتیجه کار است اما اگر بخشی از کار را انجام دهد و آن بخش به تنهایی قابل ارزش باشد مزد همان بخش از کار به او پرداخت می‌شود.

تحویل قرارداد جعاله

این قرارداد زمانی کامل می‌شود که کار مورد نظر تحویل داده شود مثلاً اشیاء گمشده را بعد از این‌که پیدا کرد تسلیم کند یا بار مورد نظر را تحویل دهد. زمانی که هنوز عامل آن بار یا اشیا را تحویل نداده است مسئولیت امانی نسبت به آن دارد و نسبت به حفظ آن مسئول است. (منظور از مسئولیت امانی این است که اگر عامل در نگهداری از آن مال کوتاهی یا زیاده‌روی کرد و آن مال تلف شد باید آن را جبران کند)

عامل نمی‌تواند موضوع قرارداد را به دست دیگری بسپارد و اگر آن مال تلف شود هم خودش و هم آن شخصی که مال را گرفته است در برابر جاعل، حکم غاصب را دارد. (منظور از غاصب این است که اگر حتی مال به دلیلی خارج از اراده این افراد تلف شود مثلاً سیل یا زلزله یا آتش‌سوزی آن را از بین ببرد باز هم آن افراد مسئول هستند و باید جبران کنند) مگر اینکه سپردن مال به شخص دیگر، لازم و ضروری بوده باشد.

ابطال قرارداد جعاله

اگر در این قرارداد، جاعل اهلیت نداشته باشد، یعنی عاقل و بالغ و رشید نباشد، قرارداد باطل است.

اگر در این قرارداد، کاری که باید انجام شود مجهول و مبهم باشد و از هیچ راهی نتوانیم کار را معین و مشخص کنیم، با ابطال قرارداد جعاله مواجه می‌شویم.

از طرف دیگر اگر در قرارداد جعاله خام ، مبلغ اجرت یا مزد مشخص نشود یا مبهم و مجهول باشد، باز هم با ابطال قرارداد جعاله مواجه می‌شویم.

فسخ قرارداد جعاله

شرایط فسخ قرارداد جعاله

در تعریف این قرارداد، به قابل فسخ بودن آن اشاره کردیم. این قرارداد، اصطلاحا یک عقد جایز است. یعنی هریک از طرفین قرارداد می‌توانند هر وقت که خواستند قرارداد را کنار بگذارند و از آن منصرف شوند. مثلاً اگر جاعل سفارش انجام کاری را به عامل داده باشد و قبل از اینکه کار تحویل داده شود پشیمان شود می‌تواند قرارداد را یکطرفه فسخ کند.

یک موضوع که در شرایط فسخ قرارداد جعاله باید به آن توجه شود ضایع نشدن حق عامل است. چون ممکن است عامل بخشی از کار را انجام داده باشد و حالا به خاطر فسخ قرارداد متضرر شود، در اینجا قانونگذار گفته است که اگر کار قابل تجزیه و تقسیم باشد، تا آن قسمتی که کار را انجام داد باید نسبت به کار خود با توجه به مزدی که مشخص شده است اجرت بگیرد (اجرت المسمی). در اینجا حتی اگر عامل هم قرارداد را فسخ کند باز هم مستحق همین اجرت است.

مثلاً اگر باید 100 متر از استخر را کاشی می‌کرد و فقط 50 متر از آن را انجام داد جاعل باید نصف مبلغ قرارداد را به عامل بپردازد.

اما اگر کار تجزیه‌ناپذیر بود جاعل باید به عامل اجرت‌المثل پرداخت کند.

یک زمانی هم جاعل قرارداد را فسخ می‌کند و عامل از این فسخ اطلاعی ندارد و کار مورد نظر را انجام می‌دهد، در اینجا دیگر لازم نیست مبلغی را که در نمونه فرم قرارداد جعاله آورده شده است به عامل پرداخت کند و عامل فقط به خاطر اینکه ضرر و زیانش جبران شود می‌تواند اجرت‌المثل بگیرد.

اِنفِساخ

اگر در زمان اجرای قرارداد یکی از طرفین فوت کند یا مجنون شود در اینجا انفساخ به وجود می‌آید و قرارداد منحل می‌شود. فقط اگر کار انجام گرفته قسمتی از نتیجه باشد، اجرت آن قسمت پرداخت می‌شود اما اگر با وجود تمام تلاش نتیجه مطلوبی به دست نیامده باشد، هیچ اجرتی وجود ندارد.

تفاوت نمونه قرارداد عقد جعاله با عقد اجاره اشخاص

با توجه به توضیحاتی که داده شد به خوبی می‌توان معنی این قرارداد را متوجه شد اما برای درک بیشتر مفهوم قرارداد جعاله بهتر است یک مقایسه‌ بین این قرارداد با قرارداد اجاره اشخاص انجام دهیم و ببینیم که این قرارداد چه تفاوتی دارد:

برای تنظیم قرارداد جعاله نیازی نیست میزان کار و مبلغ اجرت به طور دقیق در فرم خام قرارداد جعاله قید شود اما در اجاره اشخاص لازم است.

در تنظیم قرارداد جعاله زمانی که شخص خاصی مد نظر نیست، نیاز نیست طرف ایجاب (عامل) مشخص باشد اما در عقد اجاره اشخاص باید طرف مقابل مشخص باشد.

در این قرارداد، عامل حق حبس ندارد، یعنی نمی‌تواند کار انجام شده را تحویل ندهد، چون تا زمانی که تسلیم نکرده باشد یعنی تعهد خود را انجام نداده است و مستحق دریافت مزد نیست. اما در قرارداد اجاره اشخاص، پیمانکار می‌تواند مورد قرارداد را تا زمانی که اجرت کار پرداخت نشده، تسلیم نکند.

تفاوت‌های دیگر این دو قرارداد

جعاله، عقدی جایز است یعنی هر یک از طرفین هر وقت بخواهند می‌توانند عقد را بهم بزنند. در عقد جعاله به محض اینکه قرارداد جعاله خام تکمیل و امضا شد، حقی برای عامل به وجود نمی‌آید بلکه زمانی که عامل کار را انجام داد یا تسلیم کرد و تحویل داد تازه تعهد انجام شده به حساب می‌آید و آن موقع مستحق حق الزحمه است. مثلاً ممکن است این قرارداد راجع به اکتشاف چاه نفت باشد و عامل باید مطابق شرایط قرارداد، چاه نفت را کشف کند تا مستحق دریافت اجرت باشد و اگر چاه را کشف نکند قرارداد تمام می‌شود و عامل یا پیمانکار نمی‌تواند درخواست مبلغ قرارداد را بکند.

توضیحات بالا ما را از نحوه تنظیم قرارداد جعاله آگاه می‌کند اما این به معنای دستیابی به یک متن کامل قرارداد جعاله نیست و برای دسترسی به متن این قرارداد می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

در اینجا قصد داریم سوالات متداولی را که در خصوص این قرارداد مطرح می‌شود پاسخ دهیم. این سوالات توسط شما از کارشناسان حقوقی رکلا پرسیده شده است و با توجه به اهمیت آن‌ها، می‌خواهیم یک پاسخ کامل ارائه کنیم.

آیا می‌توانیم مانع فسخ قرارداد جعاله شویم؟

بله. شما می‌توانید در متن قرارداد جعاله به غیر قابل فسخ بودن آن برای یکی از طرفین یا هر دو طرف قرارداد اشاره کنید. البته حتما باید پیش از نگارش این متن، با کارشناسان متخصص امور تنظیم قرارداد مشورت شود.

تعهد به نتیجه در قرارداد جعاله به چه معنا است؟

به این معنا است که طرف مامور به انجام تعهد، زمانی مستحق دریافت حق الزحمه یا دستمزد خود خواهد بود که وظیفه خود را به صورت کامل انجام داده باشد. تعهد به نتیجه، نقطه مقابل تعهد به فعل است. در تعهد به فعل، شخص مامور، هیچ تعهدی به انجام شدن وظیفه ندارد و صرفا متعهد شده است که تمام تلاش خود را در جهت محقق شدن آن وظیفه انجام دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی متون رنگی قبل بزنید و وارد صفحه مرتبط با آن شوید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، انواع این قرارداد را تنظیم کرده است. شما می‌توانید در بخش نمونه قرارداد سایت، قرارداد مورد نظرتان را جستجو و دریافت کنید.

نمونه قرارداد جعاله انجام کار

یکی از مرسوم‌ترین قراردادهای جعاله، قرارداد جعاله انجام کار است که برای انجام دادن کاری خاص، بین طرفین این قرارداد تنظیم و امضا می‌شود.

نمونه قرارداد جعاله انجام کار
دانلود نمونه قرارداد جعاله انجام کار
دکتر ساجده اکبرپور
خانم «دکتر ساجده اکبرپور» فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع دکترا است و در تالیف مباحث حقوقی - قراردادی رکلا، نقش مستقیمی داشته است. علاقه دکتر اکبرپور به نگارش مقالات، زمینه ساز تالیف مقالات مهمی در وب سایت حقوقی رکلا شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(10 نظر)
account_circle
م.ج
thumb_up_alt
با سلام. قرارداد تولید موسیقی (ترانه، آهنگ، تنظیم و میکس و مستر ) لازم است یا جایز؟ ممنون. در متن قرارداد اشاره به لازم و یا جایز بودن قرارداد نشده است. در این صورت عقد جعاله است یا خیر؟
16:05
04 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد باید متن قرارداد شما را بررسی کنم تا با اطمینان بیشتری عرض شود. اما اگر به صورت قرارداد جعاله تنظیم شده باشد، یک عقد جایز است. حتی اگر در متن قرارداد به جایز بودن آن اشاره نشده باشد.
19:53
12 فروردین 1400
account_circle
علی حسینی
thumb_up_alt
مطالب مفید بود. ممنون.
06:19
15 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ممنون که «رکلا» رو انتخاب کردید.
09:52
16 اسفند 1400
account_circle
مهدی کرمانی
thumb_up_alt
سلام بنده یک قرارداد جعاله بستم که طرف برام وام بگیره و نصف مبلغ را هم پرداخت کردم اگر ایشان تا وقت تعیین شده نتونست انجام بده من می‌تونم برای پس گرفتن این مبلغ اقدام کنم؟
06:35
23 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. پاسخ به این سوال به قرارداد شما بستگی دارد. اگر پرداخت مجموع مبلغ مشروط به انجام کامل تعهد باشد پاسخ شما مثبت است.
12:28
24 اردیبهشت 1401
account_circle
غفار پوررضا
thumb_up_alt
آیا در قرارداد جعاله عامل می تواند ادعای بیمه بکند؟
07:41
08 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اینکه شما این قرارداد را برای چه کاری تنظیم می‌کنید و تعدادی دیگر از جزئیات، نقش مهمی در پاسخ ما به شما دارد. باید جزئیات بیشتری در خصوص روابط کاری طرفین بدانیم.
11:42
09 خرداد 1401
account_circle
مروت شریفی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. وقتتون بخیر. لطفا یک قرارداد جعاله برای بنده به صورت پی دی اف ارسال بفرمایید.
13:53
25 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. کاربر گرامی! لطفا وارد بخش «نمونه قرارداد» در سایت شوید و از بخش جستجو، قرارداد جعاله مورد نظر را جستجو کنید.
10:02
26 تیر 1401
account_circle
سیدعباس شبیبی
thumb_up_alt
سلام. آیا قید عامل (شخص حقیقی که وکیل نیست) در قرارداد جعاله پیگیری و انجام پرونده (حقوقی و کیفری) با اشاره به همکاری وکیل و درج حق الوکاله در ستون حق الزحمه، صحیح است؟
13:16
26 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. موضوع تعهدات شما از تعهدات وکیل آتی مجزا است. لذا در قرارداد جعاله، صرفا تعهدات خود و طرف مقابل را قید کنید.
08:53
27 مرداد 1401
account_circle
هادي عبدي
thumb_up_alt
متن قرارداد جعاله برای معامله ملک نیاز دارم. چطور می‌تونم تهیه کنم؟
22:38
07 مهر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا به بخش نمونه قراردادهای وب سایت مراجعه کنید و وارد دسته بندی جعاله شوید. سپس از میان قراردادهای جعاله موجود در آن صفحه، قرارداد مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.
10:45
09 مهر 1401
account_circle
محمود گنجی
thumb_up_alt
سلام. می‌خوام زمین به یه شخصی بفروشم در قبال توافقی که انجام دادیم. در ازای آن، وجه مطالبه کنم. به طوری که حق و‌ حقوقم از بین نرود. جامع و‌ کامل باشه لطفا. متشکرم.
19:06
22 مهر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در خصوص چنین مواردی باید از قراردادهای سبب انتقال مالکیت مانند مبایعه نامه و صلح نامه کمک بگیرید. وارد بخش نمونه قراردادهای سایت شوید از دسته بندی مربوطه، قرارداد مورد نظر را انتخاب و سپس تهیه کنید.
12:43
24 مهر 1401
account_circle
افراز شریفی
thumb_up_alt
سلام متن را در مورد چیزی که میخواستم خوندم بسیار خوب و قابل درک بود. از شما سپاسگزارم.
16:14
30 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما بابت اظهار نظرتان و لطفی که به «رکلا» به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد داشتید سپاس گزار هستیم.
17:26
02 آذر 1401
account_circle
امیر قهاری
thumb_up_alt
با سلام. بنده یک قطعه زمین قولنامه‌ای دارم که طبق قرارداد جعاله جاعل توافق کرده پس از اتمام کار و گرفتن سند مالکیت ۲ دانگ زمین را دریافت کند. ولیکن ایشان در ابتدا از بنده تقاضای یک مقدار پول دارد آیا از نظر قانونی درست است یا فقط پس از اتمام کار همان ۲ دانگ زمین رو به نام ایشان واگذار کنم؟ ضمنا در یک بند گفته‌ شده هزینه‌های اجرایی در حین کار را باید عامل پرداخت کند و در یک بند آمده که کلیه هزینه‌ها از قبیل شهرداری، ثبت و نقشه برداری و غیره به عهده عامل است آیا این ۲ بند با هم مغایرت ندارد؟ ممنون میشم به بنده یه پاسخ بدهید. متشکرم.
07:47
25 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اینکه ایشان آیا مستحق دریافت مبلغی به عنوان دستمزد همزمان با امضای طرفین هستند یا خیر به توافق طرفین بستگی خواهد داشت. از سوی دیگر، آن دو بندی که بیان کردید منافاتی با هم ندارد اگرچه در عمده موارد، چنین مواردی به عهده شما است که به شخص مقابل ماموریت داده‌اید و این رویه که شما در متن قرارداد نوشته‌اید چندان متداول نیست.
13:48
27 آبان 1402