قرارداد استخدام برنامه نویس و همه ضوابط مرتبط با این دسته از نمونه قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام برنامه نویس

به احتمال زیاد یکی از مسائلی که امروزه جوامع زیادی درباره آن اتفاق نظر دارند، تحول یافتن دانش، ارائه امکانات و خدمات به وسیله کد نویسی و علوم رایانه است. اختراع رایانه‌ها و به دنبال آن گسترش کد نویسی، طراحی‌های وب و برنامه به طرز باور نکردی زندگی اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و کسب و کارها را تغییر داده است. شاید به همین دلیل است که قرارداد استخدام برنامه نویس و به طور کلی کار کد نویسی از محبوبترین مشاغل در دنیا است.

اینترنت و رایانه به اندازه‌ای در زندگی بشر امروز تاثیر گذار بوده‌اند که می‌توانیم تاثیر اختراع آن‌ها بر زندگی اجتماعی را به یک انقلاب تشبیه کنیم. از مهمترین دلایل علاقه مندی به این شاخه شغلی و علمی، امکانات و خدماتی است که از این راه به دست می‌آید. این یافته‌ها به اندازه‌ای ارزشمند هستند که بسیاری از کشورهای جهان آموزش‌ آن را در سنین کودکی و در مدارس شروع کرده‌اند. هر کسب و کاری که داشته باشید، احتمالا به این مساله فکر کرده‌اید که با استفاده از اینترنت می‌توانید آن را گسترش دهید.

امروزه علاوه بر شیوه سنتی ارائه خدمات و کالا، کسب و کارهای مختلف، پایگاه‌های اینترنتی نیز ثبت کرده‌اند و بخشی از خدمات و کالاهای خود را از این راه به علاقه مندان می‌رسانند.

اهمیت این نوع استخدام

اگر کسب و کار شما به نوعی به اینترنت متصل است یا اینکه برای کسب و کار خود تارنما یا صفحه‌ای دارید، احتمالا درباره استخدام یا قرارداد با برنامه نویس مطالب بسیاری شنیده‌اید. مساله اصلی این است که در هر شرایطی برای ورود به این حوزه کاری، به یک کد نویس متخصص نیاز دارید. دانش، مهارت و تجربه این شخص به شما کمک می‌کند که با سرعت بیشتری رشد کنید و کسب و کارتان را با موفقیت بیشتری توسعه دهید. ممکن است طراحی تارنما یا برنامه خود را به شخصی سپرده باشید و آن شخص نیز سفارش شما را به درستی انجام داده باشد. یعنی از قرارداد برنامه نویسی نرم افزار استفاده کرده باشید که یک قرارداد پیمانکاری است. در این شرایط بعد از تحویل دادن سفارش شما، رابطه کاری با طراح وب به پایان می‌رسد. آیا این شیوه مناسب است؟

بدون شک خیر! هدایت، مدیریت تارنما و نظارت به حساب‌های کاربری در برنامه‌های اجتماعی نیازمند حضور مداوم یک کد نویس متخصص است. بنابر این یا مجدد مجبور خواهید بود در مواقع مختلف به کد نویسان متعدد مراجعه کنید یا اینکه باید شیوه همکاری با برنامه نویس را تغییر دهید. منظور از تغییر شیوه همکاری این است که شما می‌توانید از یک برنامه نویس بخواهید به صورت اختصاصی برای شما کار کند و مسئولیت فنی تارنما یا برنامه شما را به عهده بگیرند.

علاوه بر این، می‌توانید به منظور گسترش و رشد بهتر کسب و کار اینترنتی یا تارنمای خود در طول قرارداد کاری از او مشاوره و راهنمایی بگیرید. این شیوه از همکاری، نیازمند تنظیم و امضای یک قرارداد استخدام خواهد بود. به همین دلیل است که نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس از قراردادهای پرکاربردی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرم قرارداد استخدام برنامه نویس

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس ، قراردادی است که به وسیله آن شخصی متخصص در حوزه کد نویسی و طراحی وب توسط یک سازمان، شرکت یا حتی شخص حقیقی استخدام می‌شود. این قرارداد رابطه کاری میان دو طرف قرارداد را مشخص می‌کند. در این قرارداد برنامه نویس در مقام یک نیروی انسانی متخصص است و سازمان یا شرکت، کارفرما محسوب می‌شوند.

براساس محتوای قرارداد، متخصص کد نویسی با حضور در شرکت یا سازمان و پیگیری و انجام اموری که به او سپرده شده است، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. محتوای متن قرارداد استخدام برنامه نویس حاوی اطلاعات دقیقی درباره طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، بازه زمانی تعیین شده برای همکاری، ساعت کاری روزانه، میزان حقوق و دریافتی‌ها، میزان مرخصی، مسئولیت‌ها، شرح وظایف و موارد مهم دیگر است. هر دو طرف قرارداد ملزم هستند که با توجه به تعهدات خود، وظایفی که به آن‌ها سپرده شده است را انجام دهند.

شخص متخصصی که به عنوان طراح وب استخدام می‌شود، مسئولیت فنی تارنما و صفحه‌های اجتماعی را به عهده می‌گیرد و کارفرما در ازای انجام این امور ملزم خواهد بود که حقوق و مزایای او برنامه نویس را پرداخت کند. از مهمترین قراردادهای استخدامی که برای استخدام طراحان وب از آن استفاده می‌شود، قرارداد پشتیبانی وب سایت و قرارداد مدیریت سایت را می‌توانیم نام ببریم.

قانون درباره این قرارداد چه می‌گوید؟

قانون کار ناظر به تمام قراردادهای استخدامی است. هر زمانی که شخصی بخواهد یک نیروی انسانی متخصص، ماهر یا ساده را استخدام کند، ملزم خواهد بود که از قانون کار پیروی کند. اداره کار به عنوان بخش اجرایی قانون کار است. اداره کار به صحت تنظیم قرارداد کار و نحوه صحیح اجرای این قرارداد نظارت می‌کند. این اداره هر گونه کوتاهی یا عمل مغایر با قانون کار را تخلف محسوب می‌کند و شخصی که این خطا را انجام داده است، جریمه می‌شود. لازم به ذکر است که مرجع حل اختلاف و رسیدگی به قرارداد استخدام برنامه نویس ، اداره کار است.

قانون کار، به منظور رفاه و تامین اجتماعی کارگران به تصویب رسید. به همین دلیل اجرای مواد این قانون الزامی است. ماده 7 قانون کار، قرارداد کار را تعریف می‌کند. براساس این ماده، مهم نیست که شما به صورت شفاهی توافق کنید یا اینکه قرارداد مکتوب امضا کرده باشید. در هر دو صورت توافقاتی میان شما انجام شده است. این توافقات از استخدام نیروی انسانی صحبت می‌کند و دلیلی برای شکل گیری رابطه کارگر و کارفرما است.

قانون کار هر رابطه‌ای را که مشمول رابطه کارگری و کارفرمایی باشد، قرارداد کار می‌نامند. بنابراین، نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس نیز قرارداد کار است. قانون کار در ماده‌های 2 و 3 به صورت مفصل کارگر و کارفرما را تعریف می‌کند. براساس این تعاریف، هر نوع ارتباط کاری که در آن شخصی توسط شخص دیگر استخدام می‌شود، قرارداد کاری میان دو نفر خواهد بود.

قانون تامین اجتماعی در رابطه با قرارداد استخدام برنامه نویس

علاوه بر قانون کار، قانون تامین اجتماعی نیز به روابط کاری نظارت دارد. قانون تامین اجتماعی تاکید می‌کند که صاحبان کارگاه‌ها و کسب و کارها، ملزم هستند که نیروهای تحت امر خود را بیمه کنند. پرداخت پرداخت حق بیمه کارگری از الزامات یک رابطه کاری استخدامی است. اگر کارفرما هستید، موظف خواهید بود که طراح وب یا کد نویس استخدام شده را بیمه کنید. بازرسان بیمه تامین اجتماعی، به صورت مداوم این مساله را در کسب و کارهای مختلف پیگیری می‌کنند. اگر بازرسان متوجه شوند که در یک واحد شغلی، کارفرما پرسنل خود را بیمه نکرده است، به مسئولین مربوطه گزارش می‌دهند و این گزارش می‌تواند برای کارفرما خسارت و جریمه زیادی داشته باشد.

انواع فرم قرارداد استخدام برنامه نویس

شما با توجه به شرایط کاری و نیاز شرکت یا سازمان خود، می‌توانید از انوع قرارداد کار استفاده کنید. فرم قرارداد استخدام برنامه نویس با توجه به موقعیت و شرایط کاری به انواعی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. قرارداد استخدام برنامه نویس به صورت دائم
  2. قرارداد استخدام برنامه نویس به صورت موقت
  3. استخدام برنامه نویس به صورت آزمایشی
  4. قرارداد استخدام برنامه نویس برای کار معین
  5. قرارداد استخدام برنامه نویس به صورت ساعتی

ملاک اصلی برای استفاده از انواع قرارداد کار این است که بدانیم هر نوع رابطه کاری میان برنامه نویس و کارفرما دقیقا دارای چه ویژگی‌هایی هستند تا با آگاهی از این ویژگی‌ها، بتوانیم به خوبی نوع قرارداد مورد نظر آن‌ها را انتخاب کنیم. به صورت کلی اگر طراح وب باید در محل شرکت حاضر شود، ساعت کاری مشخصی دارد، ساعت دقیق شروع و پایان کار روزانه او تعیین شده است، کاری متناسب با سمت شغلی که برای آن استخدام شده است انجام می‌دهد و حقوق ثابتی را بابت حق الزحمه دریافت می‌کند، می‌توانیم بگوییم که شرایط کاری او در واقع یک نوع رابطه استخدامی میان کارمند و کارفرما است. در این شرایط، قرارداد مناسب برای او نیز باید یکی از انواع قرارداد کار باشد.

دانلود نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید. شما همچنین می‌توانید برای گفتگو درباره نکات قانونی که در نظر دارید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، امکان ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز فراهم است و برای بهره مندی از آن، باید به صفحه مربوط به ثبت درخواست تنظیم قرارداد بروید و اطلاعات درخواست شده را وارد و ثبت کنید.

قرارداد استخدام برنامه نویس

همکاری با برنامه نویس را با امضای این قرارداد، مکتوب کنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دریافت نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات