نمونه قرارداد مدیریت وب سایت ؛ یک قرارداد ضروری در جهان تجارت الکترونیک!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیریت سایت

قرارداد مدیریت سایت از قراردادهای جدید در حوزه کسب و کار است که می‌توانید در دسته بندی قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری قرار بگیرد. رشد تکنولوژی و ایجاد شیوه جدیدی از کسب و کار با اینترنت باعث شده است که بسیاری از کارها، مشاغل، خدمات رسانی‌ها و غیره، یا به صورت اینترنتی و از راه دور فعالیت کنند یا سایت و پایگاه اینترنتی برای اطلاع رسانی درباره فعالیت‌های خود داشته باشند. امروزه سایت‌ها به اندازه‌ای گسترده شده‌اند که یکی از مواردی که برای اعتبار یک کسب و کار چک می‌شود، داشتن سایت معتبر است. بدون شک روی کار آمدن سایت‌ها، باعث به وجود آمدن شغلی تحت عنوان ادمین سایت یا مدیر سایت شده است.

افرادی که تجربه زیادی در زمینه کار با اینترنت و مدیریت سایت ندارند، ترجیح می‌دهند که سایت مربوط به کسب و کار خود را به یک شخص آگاه و با سواد در این زمینه بسپارند و خیالشان از بابت آن راحت باشد. برقراری ارتباط میان ادمین‌های سایت و صاحبان آن و شروع همکاری این دو طرف به وسیله نمونه قرارداد مدیریت سایت امکان پذیر می‌شود.

نمونه قرارداد مدیریت سایت چیست؟

نمونه قرارداد مدیریت وب سایت متنی است که برای شروع یک همکاری میان صاحبان سایت و شخصی به عنوان مدیر یا ادمین سایت تنظیم می‌شود. هر کسی به واسطه کسب و کاری که دارد می‌تواند سایت در اختیار داشته باشد. همین صاحبان سایت هستند که با بررسی رزومه کاری ادمین‌ها و مدیران سایت، آن‌ها را به خدمت می‌گیرند. شخصی که به عنوان مدیر سایت مشغول به کار می‌شود باید اطلاعات و سواد کافی برای انجام امور مربوط به وظایف خود داشته باشد و با ایده‌ها و برنامه‌هایی که دارد موجب رونق و رشد سایت شود. در متن قراردادی که میان صاحبان سایت و مدیران تنظیم می‌شود درباره چگونگی انجام کار، ساعت کاری، وظایف و تعهدات، مسئولیت‌ها و انتظارات، میزان حقوق دریافتی، نحوه پرداخت آن و بسیاری موارد مهم دیگر صحبت می‌شود.

نوع قرارداد مدیریت سایت

از آنجایی که کار با اینترنت در هر مکانی امکان پذیر است، به طور معمول نمونه قرارداد ادمین سایت نیز حالات مختلفی پیدا می‌کند. از این بابت می‌توانیم این قرارداد را یک قرارداد کاری در نظر بگیریم که شخصی به استخدام صاحب سایت در می‌آید و به ازای دریافت حقوق، به فعالیت‌هایی مثل مدیریت، پشتیبانی و نظارت بر سایت می‌پردازد.

البته به شیوه دیگری نیز می‌توان نمونه قرارداد مدیریت سایت را تنظیم کرد. تنظیم قرارداد پیمانکاری نیز از معمول ترین نوع قرارداد است که برای به کارگیری مدیران و ادمین‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که یک ادمین یا مدیر، می‌تواند به صورت همزان چند سایت را مدیریت و پشتیبانی کند، قراردادهای پیمانکاری طولانی با صاحبان سایت تنظیم می‌کند. همچنین بسیار پیش می‌آید که صاحبان سایت بخواهند از حضور ادمین برای یک مدت کوتاه و برای اهداف خاصی استفاده کنند. در این زمان نیز قراردادی که بسیار کاربرد خواهد داشت، قرارداد پیمانکاری است. برای مثال می‌توانند قرارداد بنویسند که در یک بازه 6 ماهه فعالیت مدیر یا ادمین، میزان بازدهی سایت، میزان بازخورد و بازدید سایت و میزان فروش یا هر مساله دیگری که دارای اهمیت است بهبود پیدا کند.

قرارداد ادمین سایت

موضوع در نمونه قرارداد مدیریت سایت

موضوع نمونه قرارداد ادمین سایت دقیقا برنامه و هدفی است که از به کارگیری مدیر یا ادمین سایت در نظر داریم. کاری که می‌خواهیم به ادمین بسپاریم و توقعی که از فعالیت او در سایت داریم، موضوع قرارداد ما را شامل می‌شود. موضوع نمونه قرارداد مدیریت وب سایت شامل مواردی مثل موارد زیر است:

  1. طراحی سیستم دسترسی برای کافرما و ارائه اطلاعات و گزارش کار به او
  2. تامین، بارگذاری و اصلاح محتوا
  3. محتوا باید در ارتباط مستقیم با محصول مورد نظر یا خدمات اساسی ‌سایت باشد.
  4. مدیریت و کنترل و بررسی فعالیت نیروهای تولید محتوا و فنی
  5. مدیریت امور مربوط به پشتیبانی و ارتباط و پاسخگویی به مشتریان
  6. طراحی و بروز رسانی بخش‌های مختلف و افزونه‌های سایت
  7. بهبود عملکرد بخش فروش محصولات و ثبت سفارشات
  8. پیگیری انجام شدن سفارشات
  9. بک آپ گیری یا پشتیبان گیری که معمولا باید به صورت روزانه انجام شود.
  10. بهینه سازی محتوا و مطالب و سئو سایت
  11. ارائه آموزش و توضیحات مرتبط به کارفرما (در صورت تمایل کارفرما)
  12. و غیره.

در این بخش مهم است که به این مساله توجه شود که سایت، یک زبانه یا چند زبانه خواهد بود. اگر قرار است مطالب و اطلاعات سایت به زبان‌های دیگر نیز ارائه شود، باید مدیر سایت، مهارت انجام کار به زبان‌های دیگر را داشته باشد یا باید مترجمی در کنار او مشغول شود.

مدت قرارداد

در این بخش از قرارداد باید مشخص کنید که برای چه بازه زمانی با مدیر یا ادمین قرارداد امضا می‌کنید. اگر انجام پروژه خاصی در نظر باشد، به طور معمول بازه زمانی لازم برای انجام آن را در نظر می‌گیرند. اما اگر صرفا مدیریت و نظارت مستمر در نظر باشد، قرارداد می‌تواند چند ساله نیز تنظیم شود. امکان تنظیم این قرارداد به صورت 3 ماهه، 6 ماه، یک ساله و چند ساله وجود دارد که انتخاب هر کدام از آن‌ها با توجه به شرایط و خواست طرفین انجام می‌شود.

مبلغ یا هزینه نمونه قرارداد مدیریت سایت

برای به کارگیری ادمین یا مدیر سایت، لازم است مبلغی به عنوان حق الزحمه یا حقوق در نظر گرفته شود. در این بخش، طرفین باید در مورد این مساله گفت و گو کنند و مبلغ نهایی را با توافق یکدیگر در متن قرارداد ثبت کنند. میزان مبلغ دریافتی مدیر سایت با توجه به سابقه کاری او، مهارت و تجربه و بازدهی کار تعیین می‌شود. یک مدیر ممکن است مبلغ بیشتری طلب کند و مدیر دیگر هزینه کمتری بگیرد. به هر حال طرفین باید درباره مبلغ قرارداد توافق کنند و تعیین شود که مدیر یا ادمین به چه صورتی مبلغ مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

نحوه پرداخت حق الزحمه مدیر سایت در نمونه قرارداد مدیریت سایت

کارفرما باید مشخص کند که در چه بازه‌ زمانی، تصفیه حساب را انجام خواهد داد و به چه شیوه‌ای حق الزحمه را به مدیر سایت پرداخت می‌کند. ممکن است مبلغی به صورت هفتگی یا ماهانه در نظر گرفته شده باشد یا حتی ممکن است که برای انجام پروژه خاصی، یک مبلغ کلی در نظر باشد. کارفرما موظف است براساس شیوه‌ای که در این بخش از قرارداد تعیین می‌کند، حق الزحمه مدیر یا ادمین سایت را بپردازد.

تعهدات و وظایف ادمین سایت در نمونه قرارداد مدیریت سایت

همانطور که کارفرما تعهدات و وظایفی به عهده دارد، ادمین نیز وظایف و تعهداتی را به عهده خواهد داشت. در ادامه به مواردی از این تعهدات می‌پردازیم:

  1. مدیر سایت باید براساس شرح وظایفی که در موضوع قرارداد آمده است، عمل کند و تمام مواردی که از او خواسته شده است را انجام دهد.
  2. مدیر سایت باید به طور روزانه کارفرما را در جریان فعالیت‌های سایت قرار دهد.
  3. حفظ اموال و اطلاعات اساسی وب سایت به عهده مدیر سایت است.
  4. اگر اطلاعات و اخبار خصوصی وب سایت افشا شود، مسئولیت آن به ‌عهده مدیر سایت خواهد بود.
  5. مدیر سایت به منظور انجام بهتر و سریع‌تر موضوع قرارداد و رسیدگی به جنبه‌های مختلف سایت، می‌تواند افراد دیگری را به عنوان نیروی کار در اختیار بگیرد.
  6. نیروهای متخصصی که مدیر سایت به کار می‌گیرد با مسئولیت خودش خواهد بود و کارفرما تعهدی در مقابل آن‌ها نخواهد داشت. مدیریت، رسیدگی و حتی حق الزحمه آن‌ها نیز با مدیر سایت خواهد بود.
  7. مدیر سایت باید تعهد بدهد که در حفظ اطلاعات و محرمانگی سایت کوشا خواهد بود.
  8. هرگونه سو استفاده از بخش فروش وب ‌سایت یا بخش‌های دیگر با اهداف شخصی، برای مدیر سایت ممنوع است و در صورت مشاهده چنین فعالیت‌هایی با او برخورد خواهد شد.

شرایط فسخ نمونه قرارداد مدیریت سایت

نمونه قرارداد مدیریت سایت معمولا به صورت یک جانبه فسخ نمی‌شود، مگر آنکه در متن این قرارداد، شرایطی برای فسخ آن تعیین شده باشد. برای مثال اگر مدیر سایت بدون اطلاع به کارفرما، انجام دادن موضوع قرارداد را به شخص دیگری بسپارد یا اینکه کارفرما اقساط حق الزحمه مدیر سایت را پرداخت نکند یا مسائل دیگر از این قبیل موارد را می‌توان به عنوان شرایطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفت تا در صورت بروز آن‌ها طرفین بتوانند به راحتی و با مراجعه به مراجع قانونی درخواست فسخ قرارداد بدهند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد مدیریت سایت را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ضمن آنکه امکان دریافت مشاوره حقوقی تلفنی نیز فراهم شده است. رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است.

نمونه قرارداد ادمین سایت

برای دریافت این قرارداد، روی تصویر بالا بزنید.

نمونه قرارداد ادمین سایت
دریافت قرارداد

نمونه قرارداد پشتیبان سایت

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پشتیبان سایت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات