قرارداد پشتیبانی و نگهداری از وب سایت و نکات انواع آن، مطابق با قانون کار و قواعد پیمانکاری!

-
بروزرسانی:1401/12/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پشتیبانی وب سایت

قرارداد پشتیبانی وب سایت یک نوع قرارداد کار و از قراردادهایی است که بسیار مورد توجه فعالان فضای وب و اینترنت قرار دارد. با رشد گسترده کسب و کارها در فضای اینترنت و همچنین وب‌ سایت‌های مختلف دولتی یا متعلق به سازمان خصوصی و ادارات مختلف، قرارداد پشتیبانی و نگهداری از وب سایت اهمیت بالاتری نسبت به گذشته یافته است. اگر شما نیز قصد دارید که یک وب سایت راه اندازی و نگهداری آن را به فرد دیگری واگذار کنید یا اینکه به عنوان یک پشتیبان می‌خواهید از حقوق خود در قرارداد آگاه شوید، در ادامه تلاش کرده‌ایم به تمامی سوالات شما پاسخ کافی بدهیم.

نوع نمونه قرارداد پشتیبانی وب سایت

این قرارداد به جهت اینکه نوعی از انواع بی شمار قرارداد کار به حساب می‌آید، باید به طور کامل مطابق با قوانین کار و تامین اجتماعی باشد. به بیان دیگر اگر متن قرارداد پشتیبانی وب سایت به شکلی نباشد که استانداردها و مواد قانون مربوطه را حفظ کند از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود. البته شما می‌توانید به صورت پیمانکاری نیز، پشتیبانی یک وب سایت را به شخص دیگری محول کنید. در این صورت باید قرارداد پیمانکاری تنظیم شود.

چند اصطلاح در قانون کار

مطابق قانون کار، یک طرف این قرارداد کارفرما و طرف دیگر کارگر نام دارد که قرارداد کاری را امضا کرده و به موجب آن قرارداد، کارگر موظف است در کارگاه فعالیت کند. هر یک از کلمات گفته شده در جمله فوق، در قانون کار تعریف خاصی دارد:

  1. کارگر فردی است که با امضای نمونه قرارداد پشتیبانی وب سایت وظایفی را که کارفرما از او خواسته است انجام می‌دهد.
  2. کارفرما شخصی است که صاحب وب سایت یا نماینده او است و ضمن امضای نمونه قرارداد پشتیبانی وب سایت ، از کارگر، انجام امور مشخصی را مطالبه می‌کند و در عوض انجام آن‌ها، موظف به پرداخت حقوق و دستمزد است.
  3. کارگاه محلی است که پشتیبان موظف است در آنجا وظایف خود را انجام دهد. ممکن است کارفرما از پشتیبان بخواهد در یک مکان مشخص، وظایف خود را انجام دهد. برای مثال ممکن است کارگر، قرارداد پشتیبانی و نگهداری از وب سایت را با یک سازمان دولتی امضا کند. در این صورت موظف است که در محل کار خود حضور یابد و در آنجا تعهدات خود را انجام دهد. در مقابل گاهی ممکن است شخص کارفرما از او بخواهد که در منزل به وظایف خود مشغول شود و حضور در کارگاه را برای او الزامی نکند.
  4. قرارداد استخدام ممکن است به صورت کتبی یا شفاهی منعقد شود. در متن قرارداد پشتیبانی وب سایت شرایط، تعهدات، آغاز و پایان مدت قرارداد و سایر مواردی که برای هر دو طرف با اهمیت است، نوشته می‌شود.

چند نکته مهم در مورد نمونه قرارداد پشتیبانی وب سایت

  1. کارگر حتما باید شخص حقیقی باشد. شخص حقیقی به معنای افراد عادی است. یک شرکت یا موسسه نمی‌تواند پشتیبانی از وب سایت را انجام دهد. مگر اینکه قرارداد پیمانکاری تنظیم شود. بنابراین شخصی که انجام وظایف را به عهده می‌گیرد حتما باید یک شخص حقیقی باشد که کارفرما به طور دقیق متوجه شود طرف قرارداد او چه کسی است.
  2. کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت یا اداره) باشد. برای مثال یک شرکت تجاری می‌تواند برای جلوگیری از هک شدن سایت خود طی مدت قرارداد، یک هکر کلاه سفید استخدام کند که راه‌های نفوذ به وب سایت را شناسایی و با آن‌ها مقابله کند. یک شخص حقیقی نیز می‌تواند برای توسعه وب سایت خود قرارداد پشتیبانی و نگهداری از وب سایت را امضا کند.
  3. انجام تعهدات نوشته شده در قرارداد به عهده اشخاصی است که نام آنان در متن قرارداد نوشته شده است. به عبارت دیگر، خود کارفرما موظف به پرداخت حقوق کارگر است و پشتیبان نیز نمی‌تواند متن قرارداد پشتیبانی وب سایت را امضا کند و فرد دیگری تعهدات او را انجام دهد.
  4. به محض امضای قرارداد و آغاز اجرای آن، هر دو طرف مکلف به انجام تعهداتی هستند که در متن قرارداد پذیرفته‌اند.
  5. تنظیم قرارداد باید به طور کامل مطابق با قواعد دستوری قانون کار باشد. در غیر این صورت، باطل و فاقد اثر قانونی به حساب می‌آید.

قرارداد پشتیبانی و نگهداری از وب سایت

وظایف پشتیبان در قرارداد پشتیبانی وب سایت

فردی که به عنوان پشتیبان، نمونه قرارداد پشتیبانی وب سایت را امضا می‌کند، متعهد به انجام وظایفی است که در این قسمت از قرارداد نوشته شده است. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند با او برخورد کند. با توجه به انواع گوناگون وب سایت‌ها مثل وب سایت فروشگاهی، وب سایت مجله و انواع دیگر، به برخی از مهمترین وظایف پشتیبان‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. به روز رسانی وب سایت، مخصوصا در مورد وب سایت‌های شرکتی و فروشگاهی.
  2. پشتیبانی تولید محتوا در خصوص وب سایت‌هایی که حالت مجله دارند و اطلاعات را در خصوص موضوعات مختلف به متقاضیان ارائه می‌دهند.
  3. بررسی وب سایت از نظر خلاها و حفره‌های امنیتی و مسدود کردن آن‌ها
  4. بررسی و انجام تغییرات در خصوص مسائل فنی وب سایت‌ها.
  5. پشتیبانی تالار گفتگو وب سایت و پاسخ به پرسش‌های مشتریان و کاربران.
  6. اگر سایت عضو گیری انجام می‌دهد، در صورت بروز مشکلاتی در این خصوص مثل مشکلاتی که ممکن است برای ورود اعضا ایجاد شود، پشتیبان وب سایت باید مسائل را حل کند.
  7. طراحی مناسب فضای وب سایت و امور گرافیکی.

وظایف کارفرما

عمده تعهدات کارفرما مربوط به پرداخت حقوق پشتیبان و هزینه‌های مربوط به انجام پروژه است. کارفرما باید بتواند وظایف خود را مطابق با این ماده از قرارداد انجام دهد. در ادامه به برخی از مهمترین وظایف کارفرما اشاره می‎کنیم:

  1. کارفرما باید حقوق پشتیبان را مطابق با زمان، مبلغ و نحوه پرداختی که در قرارداد پشتیبانی وب سایت نوشته شده است، پرداخت کند.
  2. کارفرما باید در دو صورت، سه روز مرخصی با حقوق به پشتیبان بدهد: در صورت ازدواج دائم و فوت یکی از اعضای خانواده (همسر، پدر، مادر، فرزندان).
  3. اگر فعالیت وب سایت به هر دلیلی محدود یا متوقف شود، کارفرما باید بعد از رفع نقص، دوباره از همان شخصی که قرارداد را امضا کرده است استفاده کند.
  4. توجه کنید که به طور کلی، کارفرما حق استفاده از نیروی کار زیر ۱۵ سال را ندارد.

مرجع حل اختلاف در این قرارداد کیست؟

در زمان بروز اختلاف پیرامون نمونه قرارداد پشتیبانی وب سایت ، طرفین می‌توانند با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز و صلح و سازش، اختلاف پیش آمده را حل کنند. در غیر این صورت لازم است که به مراجع حل اختلاف مراجعه کنند. اگر رابطه همکاری میان طرفین به صورت پیمانی باشد، باید به شورای حل اختلاف بروند و اگر رابطه استخدامی داشته باشند، می‌توانند به اداره کار محل مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد کاربردی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. به منظور ثبت سفارش برای تنظیم قرارداد اختصاصی ، روی همین عبارت بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، درخواستتان را ثبت کنید.

از دیگر خدماتی که می‌توانید در این راستا از آن بهره ببرید، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. این سرویس به شما کمک می‌کند که به آسانی با مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب ارتباط بگیرید.

قرارداد استخدام برنامه نویس

برای استخدام یک برنامه نویس در شرکت یا سازمان خود، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دانلود نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس

نمونه قرارداد پشتیبان سایت

روی تصویر بزنید و وارد صفحه قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پشتیبان سایت
دانلود قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات