نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار و نکات مهم قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن و سایت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/31
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد برنامه نویسی نرم افزار

قرارداد برنامه نویسی نرم افزار یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. رشد تکنولوژی باعث تغییر در ابزارهای در دست و تغییر در سبک زندگی مردم شده است. با روی کار آمدن کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه هوشمند و پیشرفت روز به روز این ابزار، تحولی بزرگ در زندگی عموم مردم جهان ایجاد شد. به مرور اهمیت برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن‌های کارآمد و درآمدزا برای این شبکه‌ها و ابزارهای در دسترس، باعث رونق کار برنامه نویسان شد. همچنین علاقه مندی بسیاری از اشخاص دیگر را برانگیخت و باعث شد تعداد بیشری به فعالیت در این حوزه روی آورند. محل درآمد و کسب و کار بسیاری از اشخاص، از همین راه است. به همین دلیل است که اهمیت کار برنامه نویسان روز به روز بیشتر می‌شود.

به مرور با رشد تقاضا برای برنامه نویسی و برقراری قراردادهای متعدد، اختلافات و مشکلات این حرفه نیز بسیار بیشتر شد. یکی از دغدغه‌های مهم برنامه‌نویسان و توسعه‌ دهندگان وب، این است که قرارداد کاملی در اختیار داشته باشند که از حقوق آن‌ها دفاع کند و باعث شود که اختلافات و مشکلات کمتری میان دو طرف ایجاد شود. تمامی این موارد با نمونه فرم قرارداد برنامه نویسی قابل انجام است. نمونه فرم قرارداد برنامه نویسی می‌تواند مشکل طرفین را برای داشتن یک قرارداد مطمئن حل کند و باعث جلوگیری از اختلافات شود.

یکی از دغدغه‌های فکری مهم برای این اشخاص و علاقه‌مندان به این کار، این است که قرارداد کامل و مفیدی در اختیار داشته باشند.

نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار چیست؟

نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار ، یکی انواع قراردادهای پیمانکاری است. به واسطه این قرارداد، ارتباطی موثر میان کارفرما و پیمانکار ایجاد می‌شود. کارفرما شخصی است که سفارش طراحی سایت، اپلیکیشن و… را می‌دهد. پیمانکار شخص آگاه و با تجربه‌ای است که به صورت تخصصی، علم ساخت و طراحی سایت، اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر را دارد. براساس این قرارداد، پروژه برنامه نویسی و طراحی، به پیمانکار یا برنامه نویس سپرده می‌شود. برنامه نویس می‌پذیرد که در مدت مشخص و در ازای دریافت مبلغ مشخصی، پروژه را انجام دهد.

در متن قرارداد ، کارفرما و پیمانکار به خوبی مشخص می‌شوند و درباره چگونگی انجام کار صحبت می‌شود. شرح کاملی از آنچه در نظر کارفرما است به پیمانکار گفته می‌شود تا او بتواند به بهترین شکل، پروژه را انجام دهد. نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار ، یک سند معتبر قانونی است. در صورت بروز اختلاف یا مشکل، می‌توانید به دادگاه یا سایر مراجع حل اختلاف بروید و با استناد به قرارداد شکایتتان را بیان کنید.

نگاه قانون به این قرارداد

نمونه قرارداد برنامه نویسی سایت یا نمونه قرارداد برنامه نویسی اندروید یا هر قراردادی از این قبیل، قراردادهای پیمانکاری هستند. همچنین این قراردادها براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. نکته مهم این است که در متن قانون مدنی به طور مستقیم درباره قرارداد پیمانکاری صحبت نشده است و جز قراردادهای نامعین قانون مدنی است. به همین دلیل، دستورالعمل مشخصی برای اجرای این قرارداد وجود ندارد و انجام قرارداد، به توافق و نظر طرفین قرارداد بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل تنظیم نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار نیز همین مساله است. در قراردادی که تنظیم می‌شود، درباره چگونگی انجام قرارداد به طور کامل توضیح داده می‌شود. نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار ، یک قرارداد لازم است. به این معنی که طرفین قرارداد تا پایان مدت قرارداد، موظف هستند که در آن باقی بمانند و تعهدات و وظایف خود را انجام دهند. به دلیل لازم بودن قرارداد، طرفین حق فسخ یک جانبه قرارداد را ندارند. لازم بودن نمونه قرارداد برنامه نویسی کامپیوتر یا نمونه قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن ، این تضمین را به کارفرما و پیمانکار می‌دهد که حضور طرفین در قرارداد اجباری است. بنابراین با خیال آسوده می‌توانند به قعالیت خود بپردازند.

قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن

انواع نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار

به طور کلی چندین نوع از نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار وجود دارد. در ادامه به معرفی هرکدام از این قراردادها می‌پردازیم و درباره هرکدام توضیح مختصری می‌دهیم.

نمونه قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن

برنامه‌نویسان زیادی هستند که در زمینه برنامه‌نویسی اپلیکیشن فعالیت می‌کنند. اپلیکیشن‌ها همان برنامه‌های کاربردی هستند که توسط برنامه‌نویسان طراحی می‌شوند. نمونه قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن شامل ساخت انواع اپلیکیشن‌ها برای کامپیوتر و تلفن همراه است.

نمونه قرارداد برنامه نویسی اندروید

این دسته برنامه نویسان، فقط در حوزه برنامه نویسی اندروید فعالیت دارند و انواع بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی اندروید را طراحی می‌کنند. برنامه نویس اندروید شخصی است که به محیط اندروید استودیو آشنایی دارد و با مهارت کامل و همچنین با استفاده از دانش و تجربه خود در کار با محیط اندروید، به طراحی و اجرای اپلیکیشن‌های مختلفی برای موبایل، تبلت، تلویزیون و تمام محیط‌هایی که از اندروید پشتیبانی می‌کنند، می‌پردازد. شما می‌توانید پروژه طراحی و ساخت اپلیکیشن اندرویدی که در نظر دارید را با امضا قرارداد به برنامه نویس بسپارید. در این موارد، برای تنظیم قرارداد اختصاصی میان کارفرما و برنامه نویس، باید از نمونه قرارداد برنامه نویسی اندروید استفاده کرد. متن این قرارداد حاوی تمام توافقات و شروط مورد نظر طرفین است و توسط هر دو طرف قرارداد امضا می‌شود.

نمونه قرارداد برنامه نویسی کامپیوتر

این دسته از برنامه نویسان برنامه‌های کاربردی برای استفاده توسط لپ‌تاپ و کامپیوتر را طراحی می‌کنند و برای کار با کارفرماها از نمونه قرارداد برنامه نویسی کامپیوتر استفاده می‌کنند.

نمونه قرارداد برنامه نویسی سایت : بسیاری از صاحبان سرمایه و کسب و کار، برای تبلیغات و آشنایی مشتری با کارشان، یک سایت تاسیس کرده‌اند. برای بسیاری دیگر نیز سایت مورد نظر، همان فروشگاه و منبع درآمدشان است. برای سفارش طراحی سایت، کارفرما و برنامه نویس می‌توانند از نمونه قرارداد برنامه نویسی سایت استفاده کنند.

نمونه قرارداد برنامه نویسی استارتاپ

استارتاپ‌ها از کسب و کارهای نوپا و بسیار درآمدزا و خلاقانه‌ای هستند. هرروز تعداد افرادی که به سمت استارتاپ‌ها و درآمدزایی اینترنتی می‌روند، بیشتر می‌شود. برای داشتن یک استارتاپ خوب، باید سفارش ساخت آن را به یک برنامه نویس حرفه‌ای بدهید. به این قراردادها، نمونه قرارداد برنامه نویسی استارتاپ گفته می‌شود.

تعهدات و وظایف پیمانکار (برنامه‌نویس)

توصیه می‌کنیم در متن قرارداد برنامه نویسی نرم افزار ، موارد زیر را به عنوان بخشی از تعهدات برنامه نویس بنویسید:

  1. برنامه‌نویس باید در بازه زمانی مشخص شده کار را تحویل دهد.
  2. اگر بخواهد برای اجرای پروژه، اشخاص دیگری را به کار بگیرد، خودش باید حقوق آن‌ها را بپردازد به آن‌ها رسیدگی کند.
  3. اگر اجرای پروژه در ابتدا نیاز به هزینه دارد، برنامه‌نویس می‌تواند آن مبلغ را از کارفرما طلب کند.
  4. پیمانکار نمی‌تواند بدون اطلاع کارفرما، پروژه را به شخص دیگری بسپارد.
  5. تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز برای اجرای صحیح پروژه به ‌عهده پیمانکار است.
  6. حقوق مادی و معنوی پروژه متعلق به کارفرما است.
  7. پیمانکار باید در حفظ و نگهداری اطلاعات خصوصی که در اختیارش قرار می‌گیرد، کوشا باشد و آن‌ها را جایی افشا نکند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد طراحی نرم افزار و سایت را تنظیم کرده است. علاوه براین، قراردادی نیز برای استخدام برنامه نویس در سایت قرار دادیم. با توجه به شرایط همکاری خود با طرف دیگر قرارداد، می‌توانید از این نمونه قراردادها بهره ببرید. علاوه براین، اگر تمایل دارید که یک قرارداد، دقیقا مطابق با شرایط خاص شما تنظیم و نگارش شود، پیشنهاد می‎‌کنیم از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که با حضور در رکلا می‌توانید از آن استفاده کنید.

قرارداد طراحی سایت

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که بخواهید پروژه طراحی سایت را به یک برنامه نویس بسپارید. برای تهیه آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد طراحی سایت
دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت

قرارداد استخدام برنامه نویس

زمانی که یک برنامه نویس را در شرکت خود استخدام می‌کنید، می‌توانید از این قرارداد بهره ببرید. برای تهیه سریع متن قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دانلود نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس

قرارداد طراحی نرم افزار

برای توافق در خصوص پروژه ساخت و طراحی یک نرم افزار ، می‌توانید این قرارداد را با برنامه نویس امضا کنید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دانلود نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات