قرارداد نگهداری فضای سبز ؛ حفظ و نگهداری از فضای سبز در قالب یک قرارداد پیمانی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهداری فضای سبز

قرارداد نگهداری فضای سبز یک قرارداد کاربردی برای حفاظت و نگهداری فضاهای سبز شهری، ویلاها، مراکز، مجتمع‌های محافطت شده و به طور کلی هر مکانی است که دارای فضای سبز (مجموعه‌ای از زمین‌ها و محیط درختکاری و گلکاری شده) باشد. نمونه قرارداد نگهداری از فضای سبز در حقیقت یک قرارداد پیمانکاری است که هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی می‌تواند با توافق با طرف دیگر، این قرارداد را تنظیم و امضا کند.

زمانی که صحبت از نمونه قرارداد حفظ و نگهداری فضای سبز می‌شود، به احتمال زیاد ذهن شما به سمت قراردادهایی می‌رود که یک طرف آن شهرداری‌ها هستند یا اینکه ممکن است به مزایده‌هایی که شهرداری در این خصوص برگزار می‌‌کند، فکر کرده باشید. اگر اینطور است ما نیز باید بگوییم که به طور کلی، این قرارداد یک قرارداد کاربردی برای شهرداری‌ها و پیمانکاران است زیرا که از یک طرف، برای شخصی که مسئولیت انجام موضوع این قرارداد را به عهده می‌گیرد، سود و منفعت مناسبی خواهد داشت و از طرف دیگر، یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری‌ها را برطرف می‌کند. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم که درباره انواع تیپ قرارداد نگهداری فضای سبز توضیح دهیم و شرایط مختلف آن را بررسی کنیم.

نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز چه شرایطی دارد؟

در مذاکرات و توافقات اولیه درباره این قرارداد، باید مشخص کنید که این پروژه برای چه موقعیت مکانی و در چه شرایطی استفاده می‌شود. اگر قرار است که فرم قرارداد نگهداری از فضای سبز ، با شهرداری تنظیم شود، متقاضی باید براساس شرایط این سازمان، درخواست خود را اعلام کند. برای مثال امکان دارد متقاضی برای گرفتن این پروژه از شهرداری، نیاز داشته باشد که در مزایده شرکت کند.

اگر مجموعه‌ای از چند مجتمع مسکونی هستید یا اینکه برای نگهداری و حفاظت از فضای سبز یک شهرک نیاز به قرارداد دارید، می‌توانید با استفاده از شرایط تنظیم قرارداد‌های خصوصی، مسئولیت انجام پروژه نگهداری از فضای سبز را به یک شخص بسپارید و با او نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز امضا کنید.

در مثال دیگر، ممکن است یک ویلا یا مجموعه‌ای از چند باغ و خانه باغ داشته باشید و بخواهید شخصی به آن‌ها رسیدگی کند. در این شرایط، حتی می‌توانید این قرارداد را به صورت یک قرارداد کار نیز تنظیم کنید و با شخص واحدی توافق کنید. اگرچه پیشنهاد ما این است که انحصارا از قرارداد نگهبانی باغ یا قرارداد سرایدار باغ استفاده شود.

در مجموع، هر شرایطی که مد نظر شما است، برای ما محترم است و با تغییرات متناسب با خواست شما، می‌شود این قرارداد را برایتان تنظیم کرد. با این حال، در این مقاله بیشتر موقعیتی را در نظر می‌گیریم که یک نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز با شهرداری تنظیم می‌شود.

آیا قانون از نمونه قرارداد نگهداری از فضای سبز حمایت می‌کند؟

مساله قانونی بودن قرارداد، مساله بسیار مهمی است که پیش از نوشتن قرارداد باید به آن توجه کنید. نکته مهم در این توافقات این است که یک طرف شخصی است که تمایل دارد خدماتی را در قالب اقداماتی برای نگهداری فضای سبز دریافت کند. طرف مقابل نیز شخصی است که توانایی، تجربه و امکان ارائه این خدمات را دارد. در این موقعیت، چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی باشند، قرارداد میان آن‌ها در گروه قراردادهای خصوص قرار می‌گیرد و با استناد به اصل آزادی قراردادها، می‌توانند با شروط متفاوت آن را تنظیم کنند.

ماده‌ای که برای تنظیم فرم قرارداد نگهداری از فضای سبز به آن استناد می‌کنیم، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده به اصل آزادی قراردادها معروف است و اینطور بیان می‌کند که با رعایت قوانین، قراردادهای خصوصی میان اشخاص نافذ است و طرفین می‌توانند با شرایط متفاوت با یکدیگر توافق کنند.

نمونه قرارداد حفظ و نگهداری فضای سبز ، نامعین و لازم

در بخش قبلی توضیح دادیم که مانعی قانونی برای تنظیم نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز وجود ندارد. یعنی اینکه شما به صرف رعایت قانون، می‌توانید این قرارداد را تنظیم کنید. این قرارداد در گروه انواع قرارداد نامعین قرار می‌گیرد. یعنی اینکه، قانون مدنی به صراحت درباره آن صحبت نکرده و همچنین قواعد و اصولی را نیز برای تنظیم آن در نظر نگرفته است. بنابراین، اصل و اساس این قرارداد، توافق و نظر طرفین خواهد بود.

نکته دیگر در خصوص ویژگی‌های تیپ قرارداد نگهداری فضای سبز ، این است که این توافق یک عقد لازم محسوب می‌شود. به این معنی که طرفین نمی‌توانند نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز را بدون دلیل موجه و صرفا براساس سلیقه شخصی فسخ کنند یا اینکه مسئولیت قراردادی خود را انجام ندهند. به واسطه لازم بودن این قرارداد، طرفین ملزم هستند که تعهدات خود را انجام دهند. مگر در مواردی که قانون مدنی اجازه فسخ قرارداد را داده باشد یا اینکه طرفین در متن قرارداد، شروطی در نظر گرفته باشند که در صورت عدم رعایت آن‌ها، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

نکته مهم در خصوص صحت و اعتبار این قرارداد، این است که طرفین باید با قصد و رضایت خود نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز را امضا کنند و برای پذیرفتن این قرارداد، اجبار و تهدیدی نباشد. از طرف دیگر، موضوع قرارداد باید صریح و روشن باشد و طرفین اهلیت یا صلاحیت قانونی برای پذیرش این تعهد را داشته باشند. در نهایت، قرارداد باید تاریخ و مبلغ داشته باشد و توسط طرفین امضا شود.

پرسنل قرارداد و تعهدات دیگر در خصوص مالیات و کسورات

موضوع نمونه قرارداد نگهداری فضای سبز ، نگهداری و محافظت از تمام فضاهای سبز موجود در شهر است. بدون شک، رسیدگی و نگهداری از این حجم فضای سبز، نیازمند تعداد قابل توجهی نیروی کار انسانی و برخورداری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز است. شرط انجام این قرارداد، در حقیقت با قراردادهایی که مجری قرارداد با پرسنل خود تنظیم می‌کند، مربوط خواهد بود زیرا برای انجام تعهدات موضوع نمونه قرارداد نگهداری از فضای سبز ، لازم است که اشخاصی استخدام شوند.

نکته مهم در این مساله این است که شهرداری به عنوان کارفرما در این قرارداد، تمام مسئولیت‌های استخدام نیروی کار انسانی و پرداخت حقوق، مزایا و بیمه آن‌ها را به عهده طرف دیگر قرار داده است و صراحتا اعلام می‌کند که مسئولیت پرسنل به عهده مجری قرارداد است.

مجری قرارداد در توافق با پرسنل خود، کارفرما محسوب می‌شود و ملزم است که با آن‌ها قرارداد کار موقت یا قرارداد استخدام تنظیم و امضا کند. علاوه بر رسیدگی به پرسنل مورد نیاز، سایر موارد دیگر مانند مالیات و کسورات قانونی، به عهده مجری قرارداد است و متعهد خواهد بود که به آن‌ها رسیدگی کند.

پیشنهاد می‌کنیم

معمولا اجرای پروژه‌های پیمانی همچون موضوع این قرارداد که پروژه حفاظت و نگهداری از فضای سبز است، بسته به شرایط پروژه دارای جزئیات و شروط خاصی هستند که ممکن است با شروط و توافقات پروژه‌ی مشابه دیگر، متفاوت باشند. به همین دلیل یکی از پیشنهادات متداول مشاوران حقوقی و وکلا به طرفین این نوع قراردادها این است که ترجیحا از قراردادهای اختصاصی استفاده کنند. یعنی اینکه از یک وکیل یا مشاور حقوقی آگاه به اصول نگارش قرارداد، بخواهند که قرارداد مورد نظر آن‌ها را مطابق شرایط و توافقاتشان تنظیم و امضا کند.

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، دسترسی و استفاده از این نوع خدمات حقوقی را برای تمام اقشار جامعه امکان پذیر کرده است. شما می‌توانید به سادگی درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید و به این ترتیب، با تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید. علاوه براین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که این مجموعه ارائه می‌دهد.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات