نمونه قرارداد با نگهبان باغ ؛ یک قرارداد مهم برای حفظ باغ شما!

-
بروزرسانی:1401/11/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهبانی باغ

قرارداد نگهبانی باغ یکی از انواع قرارداد کار است. این قرارداد برای گروهی از اشخاص که می‌خواهند باغ آنان از دستبرد محفوظ بماند و البته افرادی که به حفاظت و حراست از باغ علاقه زیادی دارند جذاب است. تنظیم متن قرارداد با نگهبان باغ به واسطه ذات انجام آن کار، مورد توجه افراد با حوصله و هوشیار است که البته لزوما نیازی به سطح تحصیلات بالایی نیز ندارند. اگر شما به عنوان کارفرما یا نگهبان قصد امضای متن قرارداد نگهبان باغ را دارید، ممکن است سوالات زیادی برای شما در خصوص قانونی بودن آن به وجود آمده باشد. ما در ادامه متن حاضر پاسخ سوالات شما را خواهیم داد.

نوع قرارداد نگهبانی باغ

نمونه قرارداد نگهبان باغ از آن گروه قراردادهایی است که به طور کلی طبق قانون کار و قانون تامین اجتماعی نوشته می‌شود. به بیان دیگر، رعایت نکردن پیش‌فرض‌های اساسی قانون کار برای تنظیم متن قرارداد نگهبانی باغ باعث می‌شود که آن قرارداد از اعتبار قانونی برخوردار نباشد. به محض امضای متن قرارداد نگهبان باغ باید تمام شرایط و تعهدات نوشته شده در آن توسط طرفین به طور کامل رعایت شود.

تعاریفی از نمونه قرارداد با نگهبان باغ طبق قانون کار

همان طور که اشاره شد قانون حاکم بر متن قرارداد نگهبانی باغ ، قانون کار و تأمین اجتماعی است. این قانون در متن خود تعاریفی از کارگر، کارفرما، قرارداد استخدام و کارگاه ارائه داده است.

  1. کارگر: در خصوص نمونه قرارداد نگهبانی باغ ، کارگر کسی است که در مقابل دریافت حقوق، دستمزد یا مزایا به کاری که کارفرما از او خواسته است مشغول می‌شود.
  2. کارفرما: کسی که صاحب باغ است یا نماینده او. کارگر به خواست کارفرما، برای حفاظت و رسیدگی به باغ مشغول می‌شود و کارفرما به کارگر دستمزد پرداخت می‌کند.
  3. کارگاه: محلی است که نگهبان بنا به درخواست کارفرما در آنجا مشغول به کار می‌شود و باید تعهدات خود را که در قرارداد نگهبانی باغ نوشته شده است آنجا انجام دهد.
  4. قرارداد کار: برای درک بهتر این عبارت، نمونه قرارداد با نگهبان باغ را در نظر بگیرید. این قرارداد می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی، مورد توافق دو طرف قرارداد واقع شود. در این متن، شرایط، تعهدات و سایر موارد دارای اهمیت نوشته می‌شود. برای مثال نگهبان متعهد می‌شود که در ساعت مشخصی در باغ حضور داشته باشد و در ساعت مشخصی می‌تواند باغ را ترک کند و کارفرما حقوق را با شرایط مشخص به او پرداخت می‌کند.

چند نکته مهم در خصوص قرارداد نگهبانی باغ

با استناد به قانون حاکم بر متن قرارداد با نگهبان باغ چند نکته مهم برداشت می‌شود:

  1. کارگر حتما باید شخص حقیقی (فرد عادی) باشد، زیرا یک سازمان یا موسسه نمی‌تواند به موجب امضای نمونه قرارداد نگهبان باغ ، وظیفه حراست از باغ را انجام دهد.
  2. کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت یا ادارات) باشد، مثلا یک شرکت می‌تواند برای ایجاد یک مکان تفریحی برای کارکنان خود باغی را خریداری کند و با امضای نمونه قرارداد با نگهبان باغ بخواهد که فردی از آن باغ حراست کند یا کارفرما باغی را خریداری کند و ضمن انعقاد نمونه قرارداد نگهبان باغ ، فردی را متعهد به حفاظت از آن کند.
  3. نگهبان از کارفرما حقوق و دستمزد دریافت می‌کند. با توجه به اینکه کارفرما در متن قرارداد با نگهبان باغ ، متعهد به پرداخت دستمزد کارگر می‌شود و با توجه به اینکه، متن قرارداد میان دو طرف لازم الاجرا است، شخص دیگری نمی‌تواند حقوق کارگر را پرداخت کند. متن قرارداد با نگهبان باغ تنها میان کارگر و کارفرما لازم الاجرا است. برای مثال نگهبان نمی‌تواند قرارداد را امضا کند و شخص دیگری به انجام تعهدات او مشغول شود. ضمن این که نگهبان موظف است به طور کامل تمام تعهدات خود را انجام دهد.
  4. به محض امضای نمونه قرارداد با نگهبانی باغ دو طرف باید به تمام موارد نوشته شده در آن پایبند باشند. در غیر این صورت طرف مقابل می‌تواند مطابق با اختیارات قانونی خود عمل کند. برای مثال اگر نگهبان برای حضور در باغ پیوسته تاخیر داشته باشد و در ساعت مقرر در آنجا حضور نداشته باشد کارفرما می‌تواند نمونه قرارداد نگهبان باغ را فسخ کند.
  5. تنظیم نمونه قرارداد نگهبانی باغ باید تابع شرایط صحت قرارداد در قانون کار باشد. در غیر این صورت قانون کار بر توافق طرفین غلبه دارد.

شرح وظایف نگهبان در قرارداد نگهبانی باغ

در این قسمت از قرارداد نگهبانی باغ کلیه اموری که کارفرما از نگهبان می‌خواهد نوشته می‌شود. برای مثال:

  1. نگهبان باید از ساعت معین در باغ حضور داشته باشد و آنجا را در زمان تعیین شده، ترک کند.
  2. کارگر باید به تمامی نقاط باغ سرکشی کند و آن‌ها را تحت نظر داشته باشد.
  3. کارگر باید در زمان بروز خطرات احتمالی مثل آتش‌سوزی، عکس العمل سریع و درست از خود نشان دهد. برای مثال فورا با آتش‌نشانی تماس بگیرد.
  4. کارگر باید از ورود افراد غیر مجاز به باغ خودداری کند.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد نگهبانی باغ است که توسط وکلا و مشاوران ارشد حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد نگهبان باغ

تعهدات کارفرما در قرارداد نگهبانی باغ

از کارفرما انتظار می‌رود مطابق با تعهدات خود عمل کنند. در غیر این صورت کارگر می‌تواند به علت نادیده گرفتن تعهدات نوشته شده در قرارداد نگهبانی باغ از او شکایت کند و خواستار جبران خسارت باشد. برخی از تعهدات کارفرما شامل موارد زیر است:

  1. کارفرما موظف است حقوق کارگر را مطابق با زمان، مبلغ و نحوه پرداخت که در قرارداد نگهبانی باغ نوشته شده است به نگهبان پرداخت کند.
  2. کارفرما باید نگهبان را بیمه کند و حق بیمه کارگر پرداخت شود.
  3. کارفرما باید در ۲ صورت سه روز مرخصی با حقوق به نگهبان بدهد: ازدواج دائم نگهبان و فوت یکی از اعضای خانواده.
  4. اگر باغ بر اثر عواملی که خارج از کنترل است (مثل آتش سوزی) از بین برود یا آسیب ببیند، کارفرما مکلف است بعد از رفع نقص آن، همان کارگری که قرارداد نگهبان باغ را امضا کرده است، به کار بگیرد.

حقوق و دستمزد نگهبان

در زمان تکمیل این قسمت از نمونه قرارداد نگهبانی باغ طرفین حتما باید تعیین کنند که مزد کارگر چگونه و در چه بازه زمانی پرداخت می‌شود. همچنین باید مشخص شود که حقوق به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه پرداخت می‌شود. نکته مهم این است که حقوق نگهبان نباید کمتر از حداقل‌های اداره کار باشد که هر ساله اعلام می‌شود. اگر کارگر برای انجام تعهدات و وظایف خود که طبق قرارداد نگهبانی باغ تعیین شده از باغ خارج شود و مسافتی را برای تامین تجهیزات لازم (برای مثال تهیه چراغ قوه برای حفاظت در شب) طی کند، کارفرما باید هزینه آن را بپردازد. اگر کارفرما از کارگر بخواهد که علاوه بر آنچه که در قرارداد نگهبانی تعیین شده است امور دیگری را انجام دهد، این کار به دو شرط ممکن است:

  1. کارگر باید راضی باشد.
  2. کارفرما باید ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت عادی به نگهبان پرداخت کند.

مرجع حل اختلاف

طرفین قرارداد نگهبانی باغ می‌توانند با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز (صلح و سازش و میانجی گری) اختلافات پیش آمده را حل کنند. در غیر این صورت می‌توانند به اداره کار محل مراجعه کنند.

نکات حقوقی نمونه قرارداد نگهبانی باغ

  1. کارفرما نمی‌تواند از نیروی کاری استفاده کند که کمتر از ۱۵ سال داشته باشد.
  2. قبل از انعقاد نمونه قرارداد نگهبانی باغ با افراد بین ۱۵ تا ۱۸ ساله، باید تاییدیه سازمان تامین اجتماعی از نظر پزشکی گرفته شود.
  3. کارفرما نمی‌تواند نمونه قرارداد نگهبانی باغ را با اتباع غیر ایرانی امضا کند، مگر آنکه آن افراد دارای روادید پروانه کار باشند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد نگهبان باغ را تنظیم و در بخش نمونه قرارداد سایت ارائه کرده است. شما می‌توانید به منظور دسترسی آسان‌تر به این قرارداد و تهیه آن، روی تصویر زیر بزنید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی در این زمینه داشته باشید، سرویس خدمات تنظیم قرارداد می‌تواند برای شما کاربردی باشد. برای یافتن پاسخ سوالات حقوقی خود نیز، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد نگهبان باغ

با امضای این قرارداد می‌توانید یک نگهبان باغ را استخدام کنید.

نمونه قرارداد نگهبان باغ
دریافت نمونه قرارداد نگهبان باغ
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
محمد انصاری
thumb_up_alt
حقوق نگهبان ۲۴ ساعته در شهرک‌های ویلایی چقدر است؟
17:59
04 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. نگهبان 24 ساعته از نظر قانونی مفهومی ندارد. مدت کارکرد نگهبان در طول روز 8 ساعت است که 4 ساعت نیز قابلیت اضافه کاری روزانه وجود دارد. در خصوص 8 ساعت بایستی حداقل حقوق اداره کار رعایت شود و در مورد 4 ساعت اضافه کار نیز بایستی 40 درصد به حداقل حقوق اداره کار اضافه کنید.
15:35
05 مهر 1400
account_circle
سلیمان سپیدکار
thumb_up_alt
یک کارگر نگهبانی از باغ و ویلا و زمین‌های کشاورزی هستم. صاحب کارم ماهانه یک میلیون و پانصد تومن حقوق برایم می‌دهد. شبانه روزی هستم. چطوری میشه ازش شکایت بکنم طبق قوانین اداره کار به حق و حقوق برسم؟
18:53
20 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما می‌توانید برای شکایت از کارفرمای خودتان، مستقیما به یکی از ادارات کار منطقه مراجعه کنید. سایر مراحل در همان جا به اطلاع شما خواهد رسید.
13:23
21 اسفند 1400
account_circle
علی فرخی
thumb_up_alt
با سلام. حدود ۴ سال بصورت ۲۴ ساعته در باغ ویلایی نگهبان و باغبان هستم و هیچ قراردادی بصورت کتبی ندارم. فقط شفاهی توافق کردیم. حال ملک مورد نظر ۲ بار فروخته شده. مالک جدید می‌گوید باید خالی کنم اما من هیچ حقوقی حتی ۱ ریال هم دریافت نکردم. ضمن اینکه مبالغی را هم شخصا پرداخت کردم که مالک اول قرار بود بدهد آیا من باید اجرت المثل یا اجاره بدم؟ آیا مالک آخر می‌تواند حکم خلع ید بگیرد و اینکه تصرف عدوانی محسوب میشه؟ محصول باغ را مالک برده فقط من رسیدگی می‌کردم.
12:16
19 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در خصوص حقوق و مزایای خودتان علیه مالک اول در اداره کار طرح دعوا کنید. در خصوص مالک فعلی نیز، ممکن است مشمول اجرت المثل و عناوین مجرمانه‌ای مانند تصرف عدوانی شوید.
09:16
20 فروردین 1401
account_circle
محمد خاوندی
thumb_up_alt
سلام من یک قطعه باغ سیب دارم می‌خواستم با یک نفر قرارداد فصلی تا زمان برداشت سیب درختی ببندم و بابت حق الزحمه، نصف درآمد حاصل از سیب تولیدی را به ایشان پرداخت نمایم چه نوع قراردادی باید تنظیم بکنم تا با مشکلات بعدی مواجه نگردم از بابت راهنماییتان ممنون و متشکرم.
09:44
05 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بهترین قرارداد برای چنین موقعیتی، قرارداد مساقات است. این قرارداد در بانک قرارداد رکلا نیز قرار دارد.
16:34
06 اردیبهشت 1401