نمونه قرارداد سرایداری باغ ویلا و بررسی نکات مهم این قرارداد کاربردی + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سرایداری باغ

قرارداد سرایداری باغ یکی از انواع قرارداد کار است. سرایداری از جمله مشاغلی است که در شهرها و مناطقی که باغ و ویلا وجود دارد بسیار رواج دارد. سرایدار باید دارای ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باشد تا بتواند مسئولیت‌ها و وظایف مربوط به این شغل را انجام دهد. امروزه داشتن سرایدار خوب به اندازه‌ای مهم است که به دغدغه بسیاری از صاحبان باغ تبدیل شده است. قرارداد سرایدار باغ ، قراردادی است که برای به کار گرفتن و استخدام سرایدار از آن استفاده می‌کنند. باغ‌های شخصی یا باغ‌هایی که برای مراسم‌ و مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شود و حتی باغ‌های قدیمی که برای بازدید وجود دارند نیازمند شخصی هستند که بتواند امور جاری و روزمره باغ را مدیریت و رسیدگی کند و بتواند مسئولیت‌هایی مانند نگهداری و محافظت از باغ را به عهده بگیرد.

سرایدار و سرایداری از مشاغلی است که در شهرهای شمالی به دلیل تعدد بالای ویلا و باغ رونق فراوانی دارد. علاوه‌ بر این، سرایداری باغ و ویلا شغلی مشخص و شناخته شده است و می‌توانیم ادعا کنیم که نمونه قرارداد سرایداری باغ ویلا از قراردادهای کاربردی است. البته گاهی در عرف، سرایدار به معنی فردی به کار می‌رود که کارهای شخصی صاحب باغ را انجام می‌دهد. البته که این مسئله اشتباه است. سرایدار می‌تواند بپذیرد که کارهای شخصی یا اوامر صاحب باغ یا ویلا را نیز انجام دهد و بابت آن حقوق یا اضافه حقوق دریافت کند، اما سرایداری دارای مسئولیت‌ها و وظایف مشخصی است که صرفا مربوط به رسیدگی و محافظت از باغ است. برای استخدام و به کارگیری قانونی یک سرایدار، لازم است که از نمونه قرارداد سرایدار باغ یا ویلا استفاده شود.

نمونه قرارداد سرایداری باغ چیست؟

فرم قرارداد سرایداری باغ ، یک قرارداد استخدام است که به منظور به خدمت گرفتن سرایدار برای یک باغ یا ویلا، میان کارفرما و سرایدار تنظیم می‌شود. متن قرارداد سرایداری باغ حاوی اطلاعاتی در خصوص شرایط و نحوه انجام این استخدام است. بر اساس این قرارداد کاری ، سرایدار به صورت قانونی به استخدام کارفرما در می‌آید و موظف است که مسئولیت‌ها و وظایفی را که به عهده دارد انجام دهد. متن قرارداد شامل اطلاعاتی مانند شرح وظایف سرایدار، تعهدات سرایدار و کارفرما، مدت قرارداد، حقوق و مزایا، محل باغ یا ویلا، شرط خاص قرارداد و موارد دیگر است. سرایدار به عنوان کارپذیر می‌پذیرد که براساس شرح وظایفی که از او خواسته شده است عمل کند. از طرف دیگر، کارفرما موظف به انجام تعهدات خود است. قرارداد سرایداری باغ سندی قانونی و معتبری است که در صورت بروز مشکل و خطا می‌توانید در اداره کار به آن استناد کنید.

نمونه قرارداد سرایداری باغ از نگاه قانون

نمونه قرارداد سرایداری باغ ، نوعی از قرارداد کار یا استخدامی است. این قرارداد براساس قانون کار و با نظارت اداره کار تنظیم می‌شود. نمونه قرارداد سرایداری باغ ویلا نیز مانند سایر قراردادهای کار درباره به کار گرفتن نیرویی برای سرایداری تنظیم می‌شود. قانون کار، مجموعه‌ای از قوانین است که استخدام‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد. قانون کار در ماده 7 قرارداد کار را تعریف کرده است. ماده 7 می‌گوید:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

براساس این تعریف از قانون مدنی، قرارداد کار شامل دو رکن کارفرما و کارگر است. کارفرما موظف است در ازای انجام شدن موضوع قرارداد، حق الزحمه‌ای به کارگر بپردازد. براساس این تعریف، صاحب ویلا یا باغ، کارفرما محسوب می‌شود. ماده 3 قانون کار اینگونه تعریف می‌کند:

کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

سرایدار نیز در ادبیات مربوط به قانون کار، کارگر نامیده می‌شود. ماده 2 قانون کار در این مورد، اینگونه توضیح داده است:

کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

انواع نمونه قرارداد سرایداری باغ

یکی از مسائل مهم در تنظیم متن قرارداد سرایداری باغ و ویلا ، تعیین نوع قرارداد کار یا نوع قرارداد استخدامی مورد نظر است. در ادامه به توضیحی درباره انواع این قرارداد می‌پردازیم:

نمونه قرارداد سرایداری باغ به صورت دائم: این قرارداد زمانی استفاده می‌شود که باغدار یا صاحب ویلا و باغ‌های بزرگ مناسبتی، تمایل داشته باشد که سرایدار را برای مدت بسیار طولانی استخدام کند. در این نوع از قرارداد، معمولا سرایدار در واحد مشخصی از باغ یا ویلا ساکن می‌شود و می‌تواند همراه با خانواده‌اش در آن واحد زندگی کند. این سرایدار علاوه بر وظایفی که به عنوان سرایدار دارد، موظف است که در طول 24 ساعت از باغ یا ویلا محافظت کند و به بیان دیگر، وظیفه حفظ امنیت و نگهداری از باغ نیز به عهده او خواهد بود.

نمونه قرارداد سرایداری باغ به صورت موقت: در این نوع از قرارداد، صاحب ویلا یا باغ، سرایدار را برای مدت مشخصی استخدام می‌کند. این مدت با توافق طرفین تعیین می‌شود. تاریخ دقیق شروع و پایان کار نیز در متن قرارداد ثبت می‌شود. مدت تعیین شده برای سرایداری باغ می‌تواند از 6 ماه تا چند سال متغیر باشد. به این قرارداد، قرارداد کار موقت گفته می‌شود.

نمونه قرارداد سرایداری باغ برای کار معین: اگر مالک و صاحب امتیاز ویلا و باغ بخواهند برای انجام پروژه خاص یا برای انجام کار معینی سرایدار استخدام کنند، می‌تواند از نمونه قرارداد سرایداری باغ برای انجام کار معین استفاده کند.

مدت در متن قرارداد سرایداری باغ

اگر قرارداد به صورت موقت یا برای کار معین تنظیم شده باشد، لازم است که تاریخ دقیق آن در متن قرارداد نوشته شود. مدت شروع و اتمام قرارداد را با اشاره به روز، ماه و سال تعیین می‌کنیم. طرفین باید به این بازه زمانی متعهد باشند و تا پایان مدت قرارداد به تعهدات خود عمل کنند.

ساعت کاری در نمونه قرارداد سرایداری باغ

کارفرما باید میزان ساعت کاری سرایدار در طول روز را مشخص کند. سرایدار می‌تواند برای چند ساعت در روز و مطابق با میزان ساعت کاری اداره کار که 7 ساعت و 20 دقیقه است در باغ یا ویلا حضور داشته باشد و امور مربوط به قرارداد را انجام دهد یا می‌تواند به صورت دائمی در باغ یا ویلا ساکن شود و فعالیت کند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد سرایداری رکلا است توجه کنید:

نمونه قرارداد سرایداری باغ

حق السعی یا حقوق و مزایا

مبلغ حقوق سرایدار با توافق طرفین مشخص می‌شود و در قرارداد ثبت خواهد شد. حقوق سرایدار یا حق السعی مبلغی است که سرایدار بابت حضور و فعالیتی که در باغ و ویلا دارد از کارفرما دریافت می‌کند. حقوق سرایدار به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد. علاوه بر حقوق، مزایای دیگری نیز مانند مسکن رایگان برای سرایداران شبانه روزی و حق اولاد، تعطیلی سالانه و … برای سرایدار در نظر گرفته می‌شود. از مهمترین مزایای یک قرارداد کار، حق بیمه کارگر است. به این معنی که کارفرما موظف است که افراد تحت امر خود را بیمه کند. بنابراین سرایدار نیز باید بیمه شود.

نکته دارای اهمیت در خصوص تعیین میزان دقیق حقوق و مزایای سرایدار، تعرفه‌ای است که شورای عالی کار، هر ساله تحت عنوان پایه حقوق کارگری اعلام می‌کند. در مقاله دستمزد سال ، به صورت مفصل و اختصاصی درباره پایه حقوق سال جاری توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک مشخص شده، وارد صفحه مقاله شوید و آن را مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

قرارداد سرایداری تنظیم شده است و در بانک قرارداد در دسترس شما است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که با استفاده از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، برای گفتگو با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب رکلا، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد سرایداری باغ

متن کامل این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد سرایداری باغ
دانلود نمونه قرارداد سرایداری باغ
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
نظام عظیمی
thumb_up_alt
درود من یکساله سرایدار و نگهبان یک باغ هستم ۵ تومن حقوق میگیرم آیا واقعا حقوق سرایدار نگهبان باغ ۵ تومن هست؟
21:07
07 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تفاوتی میان شما و یک کارگر یا کارمند وجود ندارد. همگی مشمول قانون کار هستید. قانون گذار متنی را صرفا به سرایدار اختصاص نداده و در مورد همه نیروهای کار صحبت کرده است. در این خصوص مصوبات اداره کار را در سال قبل و سال جدید ملاحظه کنید. کارفرمای شما، باید آن مبلغ را به شما پرداخت کند.
21:27
09 فروردین 1402