قرارداد استخدام مهندس و مقدمات قانونی و ضروری آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/15
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام مهندس

مهندس عمران و مهندسان شاغل در زمینه معماری، از جمله مهندسانی هستند که در حوزه ساختمان سازی و ساخت انواع سازه فعالیت می‌کنند. هر چند که مهندسی عمران، بیشتر در بخش عملیاتی ساخت و ساز فعالیت دارد و معماران بیشتر به جنبه‌های هنری و زیبایی شناسی سازه‌ها می‌پردازند اما برای ساخت یک سازه ایده‌آل به هر دو آن‌ها نیاز است. مهندسان عمران و معماری، با آنکه در رشته‌های متفاوتی تحصیل کرده‌اند، اما با مهارت و تجربه می‌توانند در جایگاه یکدیگر حاضر شوند. نمونه قرارداد استخدام مهندس ، قراردادی است که از آن به منظور استخدام این مهندسان استفاده می‌شود. این قرارداد از انواع قرارداد کار است. البته این امکان هم وجود دارد که مهندسان به روش‌های دیگری نیز با صاحبان پروژه همکاری کنند.

نمونه قرارداد استخدام مهندس ، قراردادی است که برای استخدام معماران، مهندسان عمران و مهندسان در حوزه‌های دیگر استفاده می‌شوند. با استفاده از این قرارداد، کارفرمایان و صاحبان پروژه، مهندسان را استخدام می‌کنند در متن این قرارداد، شرح وظایف مهندسان و کارفرمایان بیان می‌شود. نمونه قرارداد کار مهندسی ، قراردادی است که این ارتباط شغلی را به وجود می‌آورد.

احتمالا اگر مهندس معمار یا مهندس عمران باشید، تا به حال برای حضور در پروژه‌ها از این قرارداد استفاده کرده‌اید. اگر هم تا به حال استخدام نشده‌ باشید، مطالعه این قرارداد به شما کمک می‌کند نسبت به حقوق خود آگاه شوید. در ادامه بیشتر درباره نمونه قرارداد کار مهندسی صحبت خواهیم کرد.

کاربرد و اهمیت نمونه قرارداد استخدام مهندس عمران

با قدم زدن در شهر و نگاه کردن به سازه‌های مختلف، به خوبی متوجه اهمیت و کاربرد مهندسی عمران و معماری خواهید شد. سازه‌های زیبا، ساختمان‌ها و مجتمع‌های بلند، مراکز مختلف و حتی پروژه‌های راه سازی‌ها و شهرسازی‌، از جمله مواردی هستند که توسط مهندسان معماری طراحی می‌شوند و با نظارت آن‌ها ساخته خواهند شد.

بدون استفاده از ذهن خلاق و توانایی‌های مهندسان معمار و بدون تجربه‌های عملیاتی مهندسان عمران ، هرگز چنین سازه‌های زیبایی ساخته نمی‌شد. نقش چنین اشخاص خلاق و ماهری در طول تاریخ نیز مشخص است و صرفا مربوط به زمان ما نیست. در گذشته نیز اشخاصی که به صورت تخصصی در زمینه ساخت سازه، مهارت و تجربه داشتند، مسئولیت پیگیری و اجرای ساخت و ساز را به عهده می‌گرفتند.

اهمیت و نقش مهندس عمران و معماری در پروژه‌های ساخت و ساز، تخریب و بازسازی به اندازه‌ای است که عملیات ساخت و ساز بدون حضور آن‌ها به خوبی انجام نمی‌شود. از طرفی دیگر، به منظور شروع و پیگیری اجرای یک پروژه، به حضور مهندسان عمران و معماری نیاز داریم. به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان پروژه تمایل دارند با استخدام مهندس عمران یا مهندس معمار ،آن‌ها را متعهد کنند که تا پایان پروژه با آن‌ها همکاری داشته باشند. قرارداد استخدام در حقیقت قراردادی است که به وسیله آن مهندس متعهد می‌شود که در بازه زمانی تعیین شده و در ازای حقوق دریافتی، امور مشخصی را انجام دهد.

جزئیاتی درباره این قرارداد

نمونه قرارداد کار مهندس عمران ، و به طور کلی قرارداد استخدام مهندس، از جمله قراردادهایی هستند که به وسیله آن‌ها یک یا چند مهندس، توسط شخص حقیقی یا شخص حقوقی استخدام می‌شوند. فرم قرارداد استخدام مهندس عمران ، حاوی اطلاعات دقیقی از طرفین قرارداد ، مشخصات دقیق فردی آن‌ها، مشخصات تجاری اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، موضوع قرارداد، شرح وظایف، تعهدات و مسئولیت‌ها، مبلغ دقیق دستمزد سال و مزایا، ساعت کاری، روزهای کاری، شرایط مرخصی و مسائل مهم دیگر است.

این اطلاعات که در متن نمونه قرارداد استخدام مهندس معمار یا عمران نوشته می‌شود، چگونگی ارتباط کاری آن‌ها را مشخص می‌کند. طرفین با توجه به شروط و تعهداتی که در قرارداد به آن‌ها نسبت داده می‌شود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

با آن که از ابتدای این مقاله، پیش فرض ما از نمونه قرارداد استخدام مهندس معمار یا عمران، قرارداد استخدام بوده است اما روابط متفاوت کارفرما و مهندس، انواع مختلفی از قرارداد را به وجود می‌آورد.

نمونه قرارداد کار مهندس عمران به صورت قرارداد کار موقت

همکاری شما با مهندس عمران چه مربوط به یک پروژه ساختمانی کوتاه مدت باشد و چه بخواهید برای ساخت و اجرای یک پروژه ساختمانی چند ساله با او توافق کنید، می‌توانید از نمونه قرارداد کار موقت بهره ببرید. همانطور که از عنوان این قرارداد نیز مشخص است، این فرم به منظور همکاری‌ موقت مهندس عمران و کارفرما تنظیم می‌شود اما محدودیتی برای تعیین بازه زمانی این همکاری وجود ندارد. یعنی منظور از موقت در این عنوان، این است که شما می‌توانید از چند ماه تا چند سال با مهندس عمران قرارداد امضا کنید.

با این حال، این نکته را در نظر داشته باشید که حتما تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری با مهندس را در متن قرارداد بنویسید. این قرارداد بسیار کاربردی است زیرا علاوه بر مهندسین معمار و مهندسین عمران، برای بسیاری از مشاغل دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید در چهارچوب قانون، شروط و تعهدات لازم برای اجرای صحیح این پروژه را نیز در متن قرارداد اضافه کنید و همچنین این امکان را خواهید داشت که وظایف مهندس را به صراحت در این قرارداد شرح دهید.

قرارداد کار ساعتی و قرارداد کار آزمایشی

در مواقعی، تعداد ساعات فعالیت مهندس کمتر از ساعت کاری تعیین شده است. در این زمان، کارفرما می‌تواند از قرارداد کار ساعتی استفاده کند. به این ترتیب که میزان حقوق و مزایای رفاهی قانون کار و حق بیمه سال براساس ساعات فعالیت مهندس محاسبه می‌شود.

نوع دیگری از قرارداد کار، قرارداد کار آزمایشی است. قرارداد کار آزمایشی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرفین پیش از تنظیم قرارداد هیچ شناخت و آگاهی نسبت به یکدیگر نداشته باشند. زمانیکه کارفرما به طور کامل درباره توانایی‌های مهندس اطلاعات نداشته باشد، نمی‌تواند برای استخدام او تصمیم بگیرد. از طرف دیگر زمانی که مهندس شرایط کاری را نشناسد، نمی‌تواند تصمیم بگیرد که با کارفرما همکاری کند.

قرارداد کار آزمایشی موقعیتی را مهیا می‌کند که طرفین بتوانند شرایط کاری را از نزدیک تجربه کنند. در این بازه زمانی که برای قرارداد کار آزمایشی تعیین شده است، مهندس شرایط کاری را در نظر می‌گیرد و برای ادامه همکاری تصمیم می‌گیرد. از طرف دیگر، کارفرما با در نظر گرفتن شیوه کار کردن و مهارت‌های مهندس نتیجه می‌گیرد که آیا مهندس معمار یا عمران برای اجرای پروژه ساختمانی او مناسب هستند؟

قانون قرارداد استخدام مهندسی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، تمام قراردادهای استخدامی، انواعی از قرارداد کاری بین دو نفر هستند. قرارداد کار نیز قراردادی است که به منظور استخدام نیروی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این رابطه کاری، قانون مصوبی به نام قانون کار وجود دارد که اشخاص را ملزم می‌کند که قرارداد خود را براساس مصوبات قانونی تنظیم کنند.

قانون کار در ماده‌های دو و سه کارگر و کارفرما را تعریف می‌کند. براساس تعریف قانون کار، مهندس عمران یا معمار، کارگر محسوب می‌شوند. قانون کار تاکید می‌کند هر شخصی که به خدمت یک شخص دیگر باشد و در ازای دریافت مبلغی که تعیین شده است، امور مشخصی را انجام دهد، کارگر خواهد بود و از حقوق کارگری برخوردار است. در مقابل، شخصی که اشخاص دیگر را برای انجام اموری استخدام کند و در ازای انجام آن کارها، مبلغی را به آن‌ها بپردازد، کارفرما نامیده می‌شود

این رابطه کارگری و کارفرمایی توسط قرارداد کار ثبت می‌شود. شاید به نظر برسد که قرارداد کاری ، متن مکتوب و امضا شده‌ باشد. با آنکه قرارداد، معمولا به صورت مکتوب است اما قانون کار در تعریف قرارداد می‌گوید، قرارداد هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی تنظیم می‌شود. البته اثبات قرارداد شفاهی سختی‌هایی دارد و ممکن است ایراداتی پیش بیاید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود حتما قرارداد را به صورت مکتوب تنظیم کنید.

قرارداد کار مهندسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

قرارداد استخدامی، ویژگی‌های خاصی دارد. ابتدا می‌توانیم به این مساله اشاره کنیم که هر قراردادی که حقوق ثابت داشته باشد، کارگران در مکان مشخصی برای انجام کار حاضر شوند و ساعت کاری تعیین شده باشد، قرارداد کار موقت یا دائم است. این موارد از ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید با بررسی آن تشخیص دهید که رابطه کاری میان مهندس و کارفرما، رابطه استخدامی است و باید از قرارداد استخدام استفاده کنید.

قرارداد استخدام مهندس ، دارای حقوق ثابت است. به این معنی که با شرط حقوق پایه، برای مهندس مبلغی در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ در طول سال یکسان است و به صورت ماهانه به او پرداخت خواهد شد. علاوه بر حقوق، مزایایی نیز به مهندس تعلق می‌گیرد که کارفرما ملزم به پرداخت آن است.

ساعت کاری مهندس عمران یا معمار مشخص است. مهندس باید در ساعت معین، در محل اجرای پروژه حاضر شود و مراحل اجرایی آن را پیگیری کند. ساعت کاری اداره کار 7 ساعت و 20 دقیقه است. بنابراین، اگر ساعات بیشتری در محل حضور داشتید، برای شما اضافه کار محسوب خواهد شد.

تعداد روزهای مرخصی و تعطیلات، در متن قرارداد نوشته می‌شود. البته نحوه استفاده از مرخصی و شرایط آن در قانون کار تعریف شده است و متن قرارداد نیز باید مطابق با قانون کار تنظیم شود. علاوه براین، موضوع قرارداد، شرحی از وظایف طرفین است و کارفرما و مهندس معمار با امضای قرارداد، موظف می‌شوند که موضوع قرارداد را اجرا کنند.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

شما می‌توانید برای تنظیم یک قرارداد اختصاصی با شرایط کاری خود، درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت که با مشاوران حقوقی و وکلای مجموعه رکلا ارتباط بگیرید و مسئولیت نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به آن‌ها بسپارید.

علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از خدمات تیم رکلا بهره‌مند شوید. برای این منظور نیز کافی است روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط خواهیم گرفت.

قرارداد استخدام مهندس معمار

برای دریافت این نمونه قرارداد روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد استخدام مهندس معمار
دریافت نمونه قرارداد استخدام مهندس معمار

قرارداد استخدام مهندس عمران

با دریافت و امضای این قرارداد، مهندس عمران را استخدام کنید.

نمونه قرارداد استخدام مهندس عمران
دریافت نمونه قرارداد استخدام مهندس عمران
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات