قرارداد باریستا را با توجه به قانون کار و قانون تامین اجتماعی تنظیم کنید + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد باریستا

قرارداد باریستا یک نوع قرارداد است که برای کار در کافه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. باریستا به شخصی گفته می‌شود که در زمینه طبخ قهوه مهارت، توانایی و دانش خاص دارد. این شخص می‌تواند به عنوان پرسنل در کافه‌ها فعالیت کند. نمونه قرارداد باریستا ، معمولا به صورت قرارداد کار تنظیم می‌شود.

باریستا که در اصطلاح عامیانه و قدیمی، قهوه چی نامیده می‌شود، شخصی است که انواع قهوه را می‌شناسد و در این زمینه مطالعات و تجارب زیادی دارد. باریستا می‌داند که نوشیدنی‌هایی که برای تهیه آن‌ها از قهوه استفاده می‌شود، به چه روشی آماده خواهند شد. این حرفه به اندازه‌ای تخصصی و محبوب است که حتی باریستا کارهای حرفه‌ای نیز، تلاش می‌کنند نوشیدنی‌های خاص خود داشته باشند. به این معنی که روش خاصی برای طبخ قهوه ابداع کنند که به نام آن‌ها باشد.

این حرفه محبوب در میان اشخاص علاقه‌مند به نوشیدن قهوه، طرفداران زیادی دارد. گاهی نام باریستا کار حرفه‌ای موجب اعتبار و محبوبیت کافه‌ها می‌شود. به همین دلیل است که صاحبان کافه تمایل دارند با قراردادهای طولانی‌، باریستا را جذب کنند؛ زیرا که بسیاری از مشتریان برای طعم ثابت یک فنجان قهوه، به کافه مراجعه می‌کنند. رابطه کاری میان صاحبان کافه و باریستا به وسیله نمونه قرارداد باریستا ثبت می‌شود. این قرارداد حاوی اطلاعات، مسئولیت‌ها، تعهدات و شروطی است که رابطه میان صاحب کافه و باریستا را مدیریت می‌کند.

نمونه قرارداد باریستا چگونه قراردادی است؟

توضیح دادیم که صاحب کافه و باریستا نیاز به قراردادی دارند که با استفاده از آن، با یکدیگر همکاری کنند. این نوشته مکتوب که توسط هر دو طرف امضا می‌شود، یک سند قانونی است که مشخص می‌کند یک رابطه همکاری برقرار است. قرارداد با توجه به موضوع، براساس قانون مربوطه تنظیم می‌شود. این قرارداد نیز به صورت یک قرارداد استخدام و براساس قانون مرتبط با آن و قانون تامین اجتماعی تنظیم خواهد شد.

نمونه قرارداد باریستا ، حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، مدت همکاری، حق الزحمه باریستا، شروط و تعهدات و مسئولیت‌های طرفین است. علاوه براین موارد، موارد دیگری نیز در نوشتن قرارداد وجود دارد که باعث می‌شود این رابطه کاری به شیوه بهتری مدیریت شود. البته لازم به ذکر است که تمام محتوای قرارداد باید مطابق با قانون کار باشد.

نکته دارای اهمیت این است که نوع رابطه کاری، نوع قرارداد را نیز مشخص می‌کند. برای مثال، باریستا می‌تواند با شرایط متفاوت و با استفاده از قرارداد مشارکت کافی شاپ ، به عنوان یک شریک با صاحب کافه همکاری کند.

نظر قانون درباره نمونه قرارداد باریستا

قانون کار، نمونه قرارداد باریستا را به صورت یک قرارداد کاری میان دو نفر در نظر می‌گیرد. این قرارداد براساس تعریف ماده 7 قانون، یا به صورت مکتوب یا شواهی تنظیم می‌شود. یعنی اگر قرارداد مکتوب هم تنظیم نشده باشد، توافق و شروع به کار باریستا، به منزله یک قرارداد کاری است. قانون کار، باریستا را کارگر معرفی می‌کند. زیرا این شخص می‌پذیرد در ازای انجام کار، حق الزحمه دریافت کند. در مقابل صاحب کافه، کارفرما است. زیرا که متعهد می‌شود در ازای انجام کار، حق الزحمه باریستا را بپردازد.

نمونه قرارداد باریستا به واسطه ایجاد رابطه میان کارگر و کارفرما مطابق تعریف قرارداد کار، مشمول قانون کار می‌شود. این شرایط عبارتند از:

  1. باریستا باید الزام به حضور داشته باشد. یعنی باریستا ملزم باشد که در مکان کافه حاضر شود؛
  2. ساعت کاری مشخص تعیین شده باشد. ساعت کار توسط کارفرما معین می‌شود. باریستا ملزم خواهد بود که در ساعت معین در محل کار حاضر باشد. باریستا بعد از انجام امور مشخص و بعد از گذشت ساعات کاری، می‌تواند کافه را ترک کند؛
  3. باریستا حقوق ثابت دریافت می‌کند.

با چنین شرایطی، نمونه قرارداد باریستا یک قرارداد کار است. بنابراین، باریستا و صاحب کافه، ملزم هستند که به قانون کار متعهد باشند و مطابق با آن عمل کنند.

بیمه قرارداد باریستا

آیا نمونه قرارداد باریستا مشمول بیمه خواهد بود؟ پاسخ به این سوال، مثبت است. این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای کار، باید از قانون تامین اجتماعی پیروی کند. صاحب کافه ملزم است که حق بیمه باریستا را بپردازد و او را نزد بیمه تامین اجتماعی، بیمه کند. باریستا در این قرارداد، نیروی کار انسانی است. براساس قانون تامین اجتماعی، کارگاه‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف ملزم هستند که اشخاص تحت امر خود را بیمه کنند. با توجه به اهمیت این قانون، عدم بیمه باریستا برای صاحب کافه جریمه خواهد داشت.

حقوق و مزایای باریستا در نمونه قرارداد باریستا

یکی از مهمترین مسائلی که پیش از تنظیم قرارداد کار در کافی شاپ باید به آن توجه کرد، مساله توافق درباره حقوق و مزایای باریستا است. از مسئولیت‌ها و وظایف مهم شورای عالی کار، تصمیم گیری در خصوص میزان حق الزحمه کارگر ( حقوق کارگر در سال جدید ) است. تمام قراردادهایی که از قانون کار پیروی می‌کنند، ملزم به رعایت مصوبات شورای عالی کار هستند. این شورا هر سال با توجه به شرایط جامعه، میزان تورم و شرایط رفاه کارگر، مبلغی را به عنوان پایه حقوق تعیین می‌کند.

علاوه بر حقوق پایه، مبالغی نیز به منظور مزایای رفاهی قانون کار برای نیروی کار انسانی نیز در نظر گرفته می‌شود که باید به او پرداخت شود. حقوق پایه، حداقل مبلغ حق الزحمه است. یعنی اینکه کارفرما نمی‌تواند مبلغی کمتر از آن تعیین کند. اما تعیین حق الزحمه، بیش از حقوق پایه ایراد ندارد.  لازم است پیش از تنظیم قرارداد، در خصوص مبلغ دریافتی باریستا توافق کنید. در نهایت مبلغ مورد توافق در متن قرارداد نوشته می‌شود.

مدت قرداد

هیچ محدودیتی برای تعیین مدت نمونه قرارداد باریستا وجود ندارد. صاحب کافه و باریستا می‌توانند برای مدت چند ماه تا چند سال قرارداد امضا کنند. به طور معمول در ابتدای همکاری، قراردادها به صورت موقت و کوتاه مدت است. اما با شناخت و رضایت از یکدیگر، می‌توانند قرارداد را برای مدت طولانی‌تر تمدید کنند. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد در این بخش نوشته می‌شود و طرفین ملزم خواهند بود که در این بازه زمانی به تعهدات خود عمل کنند.

ساعت کاری

قانون کار، ساعت کار کارگر (کارمند، کارپذیر یا به طور کلی نیروی کار انسانی) را هفت ساعت و بیست دقیقه در روز، در نظر گرفته است. براساس این ساعت کاری، باریستا برای دریافت حق الزحمه کامل خود، باید روزانه هفت ساعت و بیست دقیقه در کافه فعالیت کند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کافه‌ها با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند در ساعات مختلفی فعالیت می‌کنند. برای مثال ممکن است بعضی از کافه‌ها در ساعات ابتدایی روز و بعضی دیگر، در نوبت عصر فعالیت کنند. ساعت کاری باریستا نیز با توجه به این مساله تعیین می‌شود. به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم حتما پیش از امضای قرارداد و در در گفتگوهای ابتدایی، به صورت دقیق و کامل درباره جزئیات و شرایط کاری توضیح دهید و سپس نتیجه توافقات را در متن قرارداد به صورت مکتوب درج کنید.

برای مثال، ساعت کار باریستا در کافه، باید به صورت دقیق در قرارداد او نوشته شود. اگر قرار است که باریستا ساعت بیشتری در کافه حضور داشته باشد، مطابق قانون، مستحق دریافت حق اضافه کاری خواهد بود که باید محاسبه و به او پرداخت شود. از طرف دیگر، ممکن است توافق شما به این صورت باشد که باریستا، ساعات کمتری فعالیت می‌کند، در چنین شرایطی می‌توانید با او قرارداد کار ساعتی امضا کنید و حقوق و مزایای باریستا را با توجه به مدت حضورش محاسبه و به او بپردازید.

تنظیم قرارداد ابعاد گسترده‌ای دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای تنظیم قرارداد از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنید.

قرارداد باریستا

با زدن روی تصویر پایین، این قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد باریستا
دانلود نمونه قرارداد باریستا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات