نمونه قرارداد کار در کافی شاپ و نکات مهم متن این قرارداد در قانون کار!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار در کافی شاپ

قرارداد کار در کافی شاپ یکی از انواع قرارداد کار است که برای به خدمت گرفتن نیروی کاری در کافی شاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد میان کارفرما که صاحب یا مالک کافی شاپ است و شخصی که متقاضی کار است تنظیم می‌شود. یک کافی شاپ به افرادی به عنوان نیروی کار نیازمند است تا بتواند خدمات خود را به مشتریان ارائه دهد. اشخاص با توجه به مهارت‌ها و تجربیاتشان می‌توانند در بخش‌های مختلف یک کافی شاپ فعالیت کنند. مدیریت کافه نیز به دنبال افرادی سرزنده و خوش‌رو در برخورد با مشتریان است. همچنین افرادی متخصص و ماهری می‌خواهد که در بخش تهیه سفارشات مشتریان فعالیت کنند.

برای هر کاری در کافی شاپ که نیاز به استخدام نیرو باشد، کارفرما باید براساس قانون کار با او قرارداد بنویسد. این اجبار باعث می‌شود که کارفرمایان مجبور به رعایت تمامی قوانین و پرداخت حقوق کارگر شوند. برای به خدمت گرفتن نیرو، باید از نمونه قرارداد کار در کافه یا قرارداد کاری کافی شاپ استفاده کرد. بنابراین این قرارداد با قرارداد مشارکت کافی شاپ متفاوت است.

نمونه قرارداد کار در کافی شاپ چیست؟

نمونه قرارداد کار در کافی شاپ یک نوع قرارداد استخدام است که میان کارفرما و نیروی کار کافی شاپ تنظیم می‌شود. در زمان نوشتن قرارداد درباره چگونگی اجرای قرارداد و فعالیت در سِمَت شغلی مورد نظر، وظایف و تعهدات نیروی کار، ساعت کاری، میزان حقوق و موارد مهم دیگر صحبت می‌شود. طرفین قرارداد موظف هستند که به متن قرارداد متعهد باشند و در راستای اجرای آن تلاش کنند. در غیر این صورت، مرتکب خطا می‌شوند.

نمونه قرارداد کار در کافه سند معتبری است که درباره ارتباط کاری طرفین توضیح می‌دهد. در صورت بروز هرگونه خطا یا ایرادی، می‌توانید با در دست داشتن قرارداد کاری به اداره کار مراجه کنید و تقاضا کنید که به شکایت و اختلاف شما رسیدگی شود. نمونه قرارداد کارگر کافی شاپ حاوی شرح کاملی از وظایف و نحوه اجرای آن است و مانند یک برنامه کاری است که طرفین موظف به اجرای آن هستند و از آن در مسیر کار سرمشق می‌گیرند. به طور کلی هر چیزی که قرار است در رابطه کاری اتفاق بیفتد در متن قرارداد آورده می‌شود.

انواع نمونه قرارداد کار در کافی شاپ

قرارداد کاری کافی شاپ بر اساس نوع قرارداد کار به چند مورد تقسیم می‌شود. همچنین براساس نوع سمت شغلی مورد نظر در کافی شاپ، نیز قراردادی متنوع است. برای مثال، قرارداد صندوقدار با قرارداد گارسون کافی شاپ منفاوت خواهد بود. زیرا محتوای این قراردادها با توجه به سمت شغلی پرسنل متفاوت است. اما در زمینه نوع قرارداد کار باید بگوییم که چند نوع قرارداد کار داریم:

  1. به صورت دائمی
  2. به صورت قرارداد کار موقت
  3. برای کار معین در زمان مشخص

البته به غیر از موارد بالا، قراردادهای آزمایشی و آموزشی نیز مورد استفاده کارفرما قرار می‌گیرند. در رابطه با قراردادی که میان پرسنل و صاحب کافه تنظیم می‌شود، باید به این مساله اشاره کنیم که این قراردادها بیشتر جز قراردادهای موقتی محسوب می‌شوند.

کارت سلامت و تاییدیه بهداشت

پرسنل کافی شاپ و به طور کلی پرسنلی که برای این قبیل از مراکز و مجموعه‌ها مشغول به کار هستند، به دلیل ارتباط نزدیکی که با غذا و خوراکی‌های مورد استفاده مردم دارند، لازم است که حتما تاییدیه بهداشتی و کارت سلامت داشته باشند. دریافت کارت سلامت با مراجعه به مراکز بهداشتی و انجام چند آزمایش ساده میسر می‌شود. بعد از دریافت کارت سلامت، شخص مورد نظر می‌تواند برای کار در کافی‌شاپ استخدام شود. علاوه بر این، مجموعه کافی شاپ نیز باید دارای تاییدیه بهداشتی باشد.

نحوه نوشتن قرارداد کار در کافی شاپ

آگاهی از چگونگی تنظیم قرارداد موجب می‌شود که نتیجه بهتری حاصل شود و قرارداد با جزئیات بهتری تنظیم شود. برای آگاهی و شناخت بیشتر این قرارداد، در ادامه مطلب درباره محتوای قرارداد و بخش‌های مهم آن صحبت می‌کنیم. در ابتدا لازم است که اطلاعات و مشخصات طرفین در متن قرارداد نوشته شود.

شرح وظایف کارگر یا نیروی کاری

در این بخش از قرارداد با توجه به سمت شغلی که به هر شخص داده می‌شود، شرحی از وظایف و مسئولیت‌هایی که او باید انجام دهد، نوشته می‌شود. کارگر کافی شاپ موظف است که به این وظایف عمل کند و دقیقا براساس شرح وظایف اقدام به فعالیت کند. علاوه بر موارد اختصاصی مربوط به هر سِمَت کاری در کافی شاپ، موارد عمومی برای پرسنل کافه وجود دارد که همه موظف به انجام آن هستند. در ادامه به مواردی از این وظایف اشاره می‌کنیم:

  1. کارگر یا نیروی کار می‌پذیرد که با توجه به قرارداد حاضر، وظایف و مسئولیت‌هایش را انجام دهد.
  2. نیروی کار متعهد است که به اوامر کارفرما و سرپرست عمل کند و با مجموعه هماهنگ باشد.
  3. نیروی کار باید دارای حسن معاشرت و آداب برخورد مناسب باشد و بتواند به خوبی با مشتریان و سایر پرسنل ارتباط برقرار کند.
  4. کارپذیر باید در ساعتی که در قرارداد ذکر شده است سر کار حاضر شود و تاخیر نداشته باشد.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد کارگر کافی شاپ است که توسط وکلا و کارشناسان ارشد حقوقی رکلا تنظیم شده است و در قسمت نمونه قراردادها قرار دارد.

نمونه قرارداد کارگر کافی شاپ

ساعات کاری کارپذیر در نمونه قرارداد کار در کافی شاپ

قانون کار، میزان ساعت کاری در یک روز کاری را برابر با 7 ساعت و 20 دقیقه می‌داند. بیشتر از این میزان، اضافه کاری محسوب می‌شود و مدیر کافه موظف است با توجه به میزان حقوق اصلی، مبلغ اضافه کاری را به پرسنل بپردازد. میزان ساعت کاری در یک روز از طرف قانون کار تعیین شده است. اما مدیریت می‌تواند این میزان ساعت را در شیفت‌ها و ساعات متفاوت تقسیم کند. برنامه کار و ساعت کاری کارپذیر در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

حقوق و مزایای نمونه قرارداد کار در کافی شاپ

اداره کار هر ساله مبلغی را به عنوان حقوق پایه اعلام می‌کند. این مبلغ با توجه به وضعیت اقتصادی و نرخ تورم تعیین می‌شود. کارفرما موظف است این مبلغ را به عنوان پایه حقوق در نظر بگیرد. در این بخش از قرارداد به این موضوع نیز اشاره می‌شود که حقوق پرداختی به صورت ساعتی، روزانه، ماهانه یا هفتگی باشد!

مزایای شغلی قانون کار که در مورد این نوع قرارداد وجود دارد را نام می‌بریم:

  1. حق مرخصی سالانه
  2. حق مسکن
  3. حق اولاد
  4. حق خوار و بار
  5. عیدی و پاداش سالانه

حق بیمه در نمونه قرارداد کار در کافی شاپ

براساس قانون کار، کارفرما باید حق بیمه کارگر را پرداخت کند و ماده 148 قانون کار به این مساله اشاره دارد. نوع قرارداد کار، هیچ تاثیری در این مورد ندارد و تکلیف همچنان برقرار خواهد بود. البته منظور این است که هر قرارداد استخدامی که میان طرفین برقرار شود، باید از قانون تامین اجتماعی نیز تبعیت کند. یعنی اگر به هر طریقی میان دو شخص رابطه کارگری و کارفرمایی ایجاد شود و این رابطه، به منزله این باشد که نیروی کار انسانی توسط کارفرما به خدمت گرفته شده است، کارفرما باید آن نیروی انسانی را بیمه کند.

مرجع حل اختلاف

در این قرارداد و به طور کلی قراردادهای کار، تنها مرجع حل اختلاف اداره کار است. یعنی اگر به هر شکل، مشکلی پیش بیاید، طرفین باید با استناد به قرارداد به اداره کار مراجعه کنند. بنابراین، حل اختلاف از طریق داوری امکان ندارد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار در کافی شاپ را تنظیم کرده است. همچنین اگر به عنوان باریستا در کافی شاپ، مشغول به کار هستید، نمونه قرارداد اختصاصی آن را نیز می‌توانید در بانک قراردادهای رکلا جستجو و تهیه کنید.

از طرف دیگر، اگر شرایط کاری شما خاص است و ترجیح می‌دهید که برای شروع کار، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، با سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی در خدمت شما هستیم. برای این منظور کافی است روی لینک بزنید و در آن صفحه، درخواستتان را ثبت کنید.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که می‌توانید در این زمینه از آن بهره ببرید.

قرارداد باریستا

با زدن روی تصویر، به صفحه دریافت متن کامل این قرارداد هدایت می‌شوید.

نمونه قرارداد باریستا
دانلود نمونه قرارداد باریستا

قرارداد کارگر کافی شاپ

متن کامل قرارداد را از اینجا تهیه و دانلود کنید.

نمونه قرارداد کارگر کافی شاپ
دانلود نمونه قرارداد کارگر کافی شاپ
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مهدی بختیاری
thumb_up_alt
با توجه به هیچ گونه تعطیلی آیا می‌‎شود مرخصی چند روزه گرفت؟
21:04
22 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. گرفتن مرخصی یکی از حقوق قانونی شما است و این حق ارتباطی با تعطیل بودن یا تعطیل نبودن کافی شاپ ندارد. بر همین اساس، شما می‌توانید از حق خود برای مرخصی استفاده کنید و کارفرما مکلف است این حق را برای شما در نظر داشته باشد و به آن احترام بگذارد.
14:37
27 فروردین 1402