قرارداد ساخت پنجره و تفاوت انواع این قرارداد!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت پنجره

تاریخچه استفاده ار پنجره به ابتدای تمدن بشری برمی‌گردد. انسان‌ها بعد از شروع به یکجا نشینی به فکر ساختن روزنه‌هایی در پناهگاه‌های خود افتادند تا از طریق آن بتوانند از نور طبیعی خورشید، بهره‌ ببرند و هوای داخل پناهگاه نیز تهویه شود. همراه با مرور زمان و پیشرفت هنر معماری، کاربرد پنجره‌ها منحصر به وسیله‌ای برای تهویه هوا و عبور نور نیست بلکه از پنجره برای آراستن و زیبایی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. نمونه قرارداد ساخت پنجره یک قرارداد کاربردی است که به موجب آن، شما می‌توانید سفارش ساخت و اجرای پنجره دهید. به موجب این قرارداد می‌توانید ساخت پنجره مورد نظر خود را به یک پیمانکار ماهر بسپارید.

نمونه قرارداد ساخت پنجره از قراردادهای پرکاربردی است که میان پنجره سازان و مشتریان آن‌ها به تعدد تهیه و امضا می‌شود. در ادامه به صورت اختصاصی در خصوص این قرارداد توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

نمونه قرارداد ساخت پنجره چیست؟

قرارداد طراحی و ساخت پنچره یک ماهیت حقوقی است که در اصطلاح به آن عقد می‌گویند. این قرارداد به واسطه توافق سفارش دهنده و سازنده پنجره ایجاد می‌شود. قرارداد حاضر، اغلب به صورت یک قرارداد پیمانکاری ، تنظیم و امضا خواهد شد و طرفین آن، پیمانکار و کارفرما هستند.

قراردادی که با موضوع طراحی و ساخت پنجره، میان سازنده و سفارش دهنده پنجره، تنظیم و امضا می‌شود، از قراردادهای خصوصی میان اشخاص خواهد بود که با استناد به ماده ده قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها نوشته می‌شود. قرارداد حاضر یک قرارداد خصوصی است. طرفین می‌توانند با توجه به شروطی که در نظر دارند با یکدیگر توافق کنند و مانعی برای توافق میان آن‌ها وجود ندارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مقررات و شرایطی که برای این قرارداد در نظر می‌گیرند، نباید مخالف با شرع اسلام و قوانین آمره ایران باشد.

انواع نمونه قرارداد ساخت پنجره

قرارداد ساخت پنجره ، اغلب به صورت پیمانکاری، تنظیم و امضا می‌شود و طرفین آن، یعنی سفارش دهنده و سازنده پنجره به عنوان کارفرما و پیمانکار در قرارداد حضور دارند. این توافق، برحسب اینکه پیمانکار یک فرد یا گروهی از اشخاص یا یک شخص حقوقی باشد به قرارداد پیمانکاری جمعی و قرارداد پیمانکاری تک نفره تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم:

  1. قرارداد پیمانکاری ساخت پنجره به صورت گروهی؛ در این نوع از قرارداد پیمانکاری ، سازنده پنجره یا به عبارت دیگر پیمانکار، یک شخص حقوقی مانند یک کارخانه تولید مصنوعات یا گروهی از افراد هستند که به صورت یک گروه منسجم و با همکاری یکدیگر، پنجره سفارشی را می‌سازند.
  2. قرارداد پیمانکاری ساخت پنجره به صورت تک نفره؛ در این نوع از قرارداد، سازنده پنجره در قالب یک گروه یا یک شخص حقوقی نیستند. بلکه سازنده پنجره یک شخص حقیقی یعنی یک فرد انسانی است که به عنوان پیمانکار و به صورت انفرادی، قرارداد ساخت پنجره را امضا می‌کند و مسئولیت ساخت پنجره را به عهده خواهد داشت. برای نوشتن این نوع توافق، از قرارداد پیمان انفرادی استفاده می‌کنند.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد ساخت پنجره

این قرارداد ممکن است به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم شود اما بهتر است که آن را به صورت کتبی تنظیم کنید. یک قرارداد مکتوب که به امضای سازنده و سفارش دهنده پنجره نیز برسد، یک سند عادی است و هر یک از طرفین قرارداد در صورت وقوع اختلاف می‌تواند به قرارداد مکتوب ساخت پنجره استناد کنند. در ادامه این نوشته شما را با نحوه نوشتن این قرارداد آشنا می‌کنیم و درباره مهمترین بخش‌های این قرارداد توضیح می‌دهیم:

مشخصات طرفین قرارداد

منظور از طرفین قرارداد، سازنده و سفارش دهنده قرارداد هستند که به عنوان پیمانکار و کارفرما قرارداد را امضا کرده‌اند. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به عنوان پیمانکار یا کارفرما این قرارداد را امضا کنند. برای مثال، یک شرکت سهامی به عنوان کارفرما، ساخت پنجره‌های ساختمان شرکت را سفارش می‌دهد و یک کارخانه تولید مصنوعات به عنوان پیمانکار، این قرارداد را امضا می‌کند.

برای معرفی اشخاص حقیقی در قرارداد، باید در هنگام تنظیم قرارداد مکتوب، مشخصات هویتی، شماره تلفن و آدرس آن‌ها را در متن قرارداد بنویسید. علاوه براین، اشخاص حقوقی نیز باید مشخصات تجاری خود را مطابق با اوراق شرکت مانند اساس نامه در قسمت مربوطه بنویسند.

موضوع نمونه قرارداد ساخت پنجره

منظور از بیان موضوع قرارداد، بیان هدف اصلی سفارش دهنده از امضای قرارداد ، یعنی همان ساخت پنجره است. موضوع قرارداد، در واقع همان تعهدی است که به عهده سازنده پنجره قرار می‌گیرد. به همین دلیل، تاکید می‌کنند که ابعاد پروژه ساخت پنجره مورد نظر سفارش دهنده باید به طور دقیق و با تعیین کمیت و کیفیت آن، تعیین شود. لازم به ذکر است که در برخی مواقع، جهل به موضوع قرارداد باعث بطلان آن خواهد شد.

مبلغ یا حق الزحمه و نحوه پرداخت آن

مبلغ یا حق الزحمه در واقع همان دستمزدی است که برای سازنده پنجره در نظر می‌گیرند. میزان دستمزد ساخت پنجره‌ معمولاً از قبل، توسط سازنده آن تعیین شده است و سفارش دهنده با امضای قرارداد می‌پذیرد که آن مبلغ را پرداخت کند.

در صورتی که مبلغ قرارداد، به طور غیر قابل مسامحه، کمتر یا بیشتر از مقدار و ارزش واقعی پنجره‌ها تعیین شده باشد هر یک از سازنده و سفارش دهنده که از این بابت متضرر شده‌اند، به استناد خیار غبن و همراه با رعایت شرایط قانونی آن، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد ساخت پنجره

منظور از تعهدات، موضوعاتی فرعی و افزون بر موضوع اصلی قرارداد (ساخت پنجره) است که سازنده و سفارش دهنده درباره آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

هریک از طرفین قرارداد، باید اقدامات لازم را در راستای ایفای تعهداتی که در مقابل طرف دیگر دارد، به عمل آورد. مانند اینکه سازنده پنجره تعهد می‌کند که در ساخت آن نکات ایمنی را مد نظر قرار دهد و سفارش دهنده نیز تعهد می‌کند که هزینه حمل و نقل پنجره‌ها از کارگاه تا محل مورد نظر را خودش پرداخت کند.

خسارات نمونه قرارداد ساخت پنجره

خسارت قراردادی که در اصطلاح عامیانه به آن جریمه قراردادی نیز می‌گویند، عبارت است از تعیین مبلغی نقدی که به واسطه توافق سازنده و سفارش دهنده پنجره به عنوان جریمه عدم اجرای تعهدات برای یک قرارداد در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که اگر هر یک از دو طرف قرارداد به تعهدات خودشان عمل نکنند، مکلف به پرداخت آن مبلغ خواهند شد.

مثلا ممکن است در این قرارداد اینطور شرط شود که در صورت عدم تحویل به موقع پنجره در موعد مقرر، به ازای هر یک روز تاخیر، 400 هزار تومان از مبلغ قرارداد کسر می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، در کنار شما است تا بتوانید به راحتی قرارداد مورد نظرتان را در اختیار بگیرید و در خصوص سوالاتتان با مشاور حقوقی گفتگو کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

با امضای این قرارداد، برای انجام موضوع یک قرارداد پیمانکاری توافق کنید. برای تهیه سریع قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات