برای دریافت ویزای تحصیلی چگونه با شرکت‌ها قرارداد ویزای تحصیلی امضا کنیم؟

-
بروزرسانی:1401/05/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ویزای تحصیلی

قرارداد ویزای تحصیلی یک قرارداد مهم است که این روزها درباره آن مطالب زیادی بیان می‌شود. امروزه، توجه تعداد بسیار زیادی از افراد محصل یا فارغ التحصیل در مقاطع مختلف، به ادامه تحصیلات در خارج از کشور جلب شده است. اولین نکته مهم در این رابطه این است که علاقه‌مندان تنها در صورتی می‌توانند از خدمات آموزشی در سایر کشورها بهرمند شوند که ویزای تحصیلی آن کشور را کسب کنند. دریافت ویزای تحصیلی، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای ادامه تحصیل در خارج از کشور است. به موجب این مجوز، شما قادر خواهید بود که با شرایط مقرری، در رشته تخصصی خود در کشور هدف تحصیل و اقامت کنید.

بدون شک ارائه درخواست و کسب ویزای تحصیلی ، چالش‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل افراد برای کسب این ویزا، به موسسات تخصصی فعال در این حوزه مراجعه می‌کنند و با عقد قرارداد، پروسه دریافت این ویزا را به آن‌ها می‌سپارند. این قرارداد، قرارداد ویزای تحصیلی نام دارد که تنظیم و امضای آن، جزئیات دریافت ویزای تحصیلی و روابط طرفین قرارداد را مشخص می‌کند. در این مقاله، سعی بر آن داریم که چهارچوب کلی حاکم بر این قرارداد را شرح دهیم. این قرارداد و انواع قراردادهای دریافت ویزا مانند قرارداد ویزای شینگن یا قرارداد ویزای کار از جمله قراردادهایی هستند که میان شرکت‌های مهاجرتی و متقاضیان آن‌ها امضا می‌شوند. درباره هر کدام از این قراردادها نیز مقالاتی را در مجله حقوقی منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

چرا قرارداد ویزای تحصیلی امضا می‌کنیم؟

همانطور که بیان شد، فرآیند درخواست و کسب ویزای تحصیلی، با مشکلات و سردرگمی‌های زیادی همراه است. این مسئله به این خاطر خواهد بود که شما ابتدا باید با دانشگاه‌های مرتبط با رشته تخصصی خود مکاتبه و پس از کسب پذیرش آن‌ها، مراحل دریافت ویزای تحصیلی را از طریق نهادهای مربوطه، همانند سفارت یا کنسولگری آن کشور آغاز کنید. در کنار این مسئله، این موضوع بسیار اهمیت دارد که شما قادر باشید با استفاده از زبان‌های بین المللی فرآیند اپلای خود و پروسه‌های اداری دریافت ویزا را پیگیری کنید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این فرآیند، مراحل تخصصی و گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و مستلزم صرف زمان و هزینه است.

در این میان برخی از اشخاص متقاضی، برای کسب ویزای تحصیلی به موسساتی در این حوزه مراجعه و با آن‌ها نمونه قرارداد ویزای تحصیلی را منعقد می‌کنند. به موجب عقد این قرارداد، پیگیری و دریافت ویزای تحصیلی به کارشناسان و وکلای مهاجرتی سپرده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که تنظیم این قرارداد، مراحل کسب ویزای تحصیلی شما را آسان‌تر و احتمال دریافت آن را بیشتر می‌کند.

قرارداد ویزای تحصیلی تحت چه چهارچوب‌های حقوقی قابل تنظیم است؟

با توجه به هدف اصلی از انعقاد نمونه قرارداد ویزای تحصیلی ، باید بیان کرد که تنظیم این قرارداد تحت دو چهارچوب در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها ممکن است. برای مثال، در حالتی این امکان وجود دارد که شما قرارداد را تحت چهارچوب حقوقی حاکم بر قراردادهای جعاله منعقد کنید. در این زمان، قرارداد عقد جعاله ، در واقع سفارش و درخواست برای انجام عملی است که به عهده شخص دیگر سپرده می‌شود.

به موجب قرارداد جعاله کاری برای کسب ویزای تحصیلی، شخص متقاضی می‌خواهد که موسسه مهاجرتی درخواست ویزای تحصیلی او را پیگیری و این مجوز را برای او دریافت کند. در نتیجه عقد این قرارداد، شخص متقاضی تعهد دارد که اجرت موسسه مهاجرتی را بر اساس شرایط مقرر در قرارداد بپردازد. در این راستا، شخص متقاضی به عنوان جاعل و موسسه مهاجرتی مربوطه به عنوان عامل شناخته می‌شود. باید در نظر داشت که مواد 561 تا 570 قانون مدنی، برای تنظیم این قرارداد حاکمیت دارند. بنابراین این قرارداد، نوعی از قراردادهای معین است. همچنین باید اشاره داشت که امکان خاتمه یک طرفه این قرارداد برای جاعل و عامل وجود دارد.

از سوی دیگر، این حالت نیز ممکن است که نمونه قرارداد ویزای تحصیلی را بر اساس قرارداد پیمانکاری تنظیم کنید. به این صورت که شخص متقاضی با توجه به تخصصی بودن مراحل اپلای برای دانشگاه و کسب ویزای تحصیلی، انجام این مراحل را به موسسات مهاجرتی متخصص در این زمینه می‌سپارد. به موجب این قرارداد، موسسه مهاجرتی ملزم می‌شود که در مدت معینی، پیگیری مراحل اپلای و دریافت ویزای تحصیلی را انجام دهد. در مقابل، شخص متقاضی موظف است که در ازای انجام این فرآیند، به موسسه مربوطه پول بپردازد. در این قرارداد، شخص متقاضی به عنوان کارفرما و موسسه مهاجرتی به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود.

چگونه قرارداد ویزای تحصیلی را به عنوان مصداقی از قراردادهای پیمانکاری تنظیم کنیم؟

به طور کلی در این مقاله، تلاش بر آن داریم که تنظیم و انعقاد این قرارداد را بر اساس انواع قراردادهای پیمانکاری پیش ببریم. در این راستا، نمونه قرارداد ویزای تحصیلی ، مطابق با اراده کارفرما و پیمانکار تنظیم خواهد شد. این قرارداد، یک نوع از توافق پیمانی است و به عنوان یک قرارداد نامعین شناخته می‌شود. نامعین بودن این قرارداد، به این معنا است که در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، قراردادی تحت این عنوان برای دریافت ویزای تحصیلی وجود ندارد. به همین ترتیب، در اینجا اراده تنظیم کنندگان قرارداد حاکمیت خواهد داشت.

این موضوع، از ماده 10 قانون مدنی در خصوص اصل حاکمیت اراده طرفین قرارداد نتیجه گیری می‌شود. البته باید توجه داشت که شخص متقاضی و موسسه مهاجرتی، به طور مطلق در تنظیم این قرارداد آزاد نیستند. به این معنا که ماده مزبور نیز اشاره می‌کند که طرفین قرارداد موظف هستند که مطابق شرایط مورد نظرشان موازین شرعی و قانونی را رعایت کنند. به همین دلیل آن‌ها قادر نخواهند بود شرایطی را برای این قرارداد در نظر بگیرند که با قانون در تضاد است.

مشخصات متقاضی و موسسه مربوطه

شما باید در نمونه قرارداد ویزای تحصیلی ، مشخصات طرفین حقوقی و حقیقی قرارداد را بنویسید. منظور از مشخصات در این قسمت، مشخصات شناسایی طرفین قرارداد است. به شما توصیه می‌کنیم که برای شخص متقاضی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن و برای موسسه مهاجرتی مربوطه نام دقیق شخص، نام نماینده، شماره ثبتی، کد اقتصادی، آدرس و شماره تلفن را لحاظ کنید.

تعیین مدت برای قرارداد ویزای تحصیلی

به طور کلی، در بسیاری از موارد تعیین نکردن مدت در قراردادهای پیمانکاری، موجب بروز چالش‌های زیادی می‌شود زیرا وقتی شما مدت مناسبی را با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر قرارداد انتخاب نمی‌کنید، هیچ بازه زمانی مشخصی برای اجرای تعهدات کارفرما وجود نخواهد داشت. در این موارد حتی با وجود بروز دعاوی، امکان طرح ادعا از کارفرما گرفته می‌شود زیرا او موظف است تعیین کند که موضوع قرارداد در چه مدتی توسط پیمانکار محقق شود.

در این راستا به شما اکیدا توصیه می‌کنیم که مدت نمونه قرارداد ویزای تحصیلی را بر اساس یک بازه زمانی متعارف در متن قرارداد تعیین کنید. برای مثال؛ می‌توان مراحل دریافت ویزای تحصیلی را به چند فاز اجرایی مهم تقسیم و برای هر یک از آن‌ها مدتی را در متن قرارداد پیش بینی کرد.

تعیین مبلغ قرارداد ویزای تحصیلی

به یاد داشته باشید که شما باید با توافق طرف دیگر نمونه قرارداد ویزای تحصیلی ، مبلغی را برای دریافت ویزای تحصیلی به موسسه مربوطه بپردازید. این مسئله به این خاطر است که این قرارداد ماهیتی معوض دارد. در این راستا پیشنهاد می‌شود که نحوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز مشخص شود. شما می‌توانید تمامی مبلغ را، به صورت یکجا در زمان انعقاد قرارداد پرداخت کنید اما به نظر می‌رسد که پرداخت بر اساس تحقق فازهای اجرایی موضوع قرارداد، معقول‌تر باشد.

تعهدات شخص متقاضی و موسسه مهاجرتی

به موجب نمونه قرارداد ویزای تحصیلی ، شخص متقاضی موظف است که تمامی جزئیات لازم در خصوص مراحل پذیرش ویزای تحصیلی را برای موسسه مهاجرتی شرح دهد و مبلغ قرارداد را به نحو و در زمان مقرر در قرارداد، بپردازد. در مقابل، موسسه مهاجرتی موظف است که مراحل دریافت ویزای تحصیلی را مطابق با توصیفات کارفرما پیش ببرد و قوانین و مقررات کشور مبدا و کشور هدف را رعایت و اجرا کند. همچنین موسسه مهاجرتی تعهد دارد که حقوق و مزایای پرسنل خود که تحت روابط استخدامی در اختیار او هستند را پرداخت کند.

خاتمه نمونه قرارداد ویزای تحصیلی

نمونه قرارداد ویزای تحصیلی ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد سبب می‌شود که شخص متقاضی و موسسه مهاجرتی نتوانند در هر زمانی به تعهدات ناشی از این قرارداد خاتمه دهند. اما با توجه به ماده 219 قانون مدنی، می‌توان بیان کرد که در دو حالت امکان خاتمه این قرارداد وجود دارد.

حالت اول اقاله است. در این زمینه، کارفرما و پیمانکار می‌توانند با کسب توافق یکدیگر، این قرارداد را به پایان برسانند و تعهدات و آثار ناشی از آن را از خود سلب کنند. اما حالت دوم فسخ قرارداد است. در این حالت اگر یکی از علت‌های پیش بینی شده در قانون برای خاتمه قرارداد رخ دهد، به پایان رساندن نمونه قرارداد ویزای تحصیلی امکان پذیر می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

تنظیم و امضای قرارداد، مهمترین مرحله از انجام همکاری میان شرکت‌های مهاجرتی و متقاضیان آن‌ها است. به همین منظور توصیه می‌شود که شرکت‌ها قراردادهای اختصاصی داشته باشند تا بتوانند به شیوه ثابتی با مراجعه کنندگان خود همکاری کنند. از طرف دیگر نیز، متقاضیان می‌توانند در خصوص قرارداد مورد نظر، با مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنند. برای این منظور تیم حقوقی رکلا خدماتی مانند خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را ارائه می‌دهد.

قرارداد ویزای تحصیلی

با امضای این قرارداد، مسئولیت پیگیری و دریافت ویزای تحصیلی خود را به یک شخص مجرب و با تجربه در این کار بسپارید.

نمونه قرارداد ویزای تحصیلی
دریافت نمونه قرارداد ویزای تحصیلی
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات