چگونه با شرکت‌های مهاجرتی قرارداد ویزای شینگن امضا کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/04
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ویزای شینگن

شینگن ( Schengen zone) به 26 کشور قاره اروپا گفته می‌شود که عضو قرارداد شنگن هستند. اتباع کشورهای عضو شینگن بدون نیاز به پاسپورت و محدودیت‌های مرزی می‌توانند در تمام کشورهای عضو تردد کنند. مقررات دریافت ویزا برای ورود به کشورهای عضو شینگن بسیار سخت گیرانه است. ویزای شینگن در سراسر دنیا اعتبار و ارزش زیادی دارد زیرا مهم‌ترین کشورهای اروپایی عضو قرارداد شینگن هستند. ورود به کشورهای عضو قرارداد شینگن، تنها با دریافت ویزای شینگن امکان پذیر است. شما با استفاده از ویزای شینگن می‌توانید به هر یک از 26 کشور عضو پیمان شینگن سفر کنید. بسیاری از وکیل‌های مهاجرت و موسسه‌های مهاجرتی، تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص دریافت ویزای شینگن را به متقاضیان ارائه می‌دهند. قرارداد ویزای شینگن میان متقاضی ویزا و شرکت‌های مهاجرتی تنظیم می‌شود.

شرکت‌های مهاجرتی به موجب امضای این قرارداد متعهد می‌شوند که تسهیلات دریافت ویزا از کشورهای عضو پیمان شینگن را برای متقاضی ویزا فراهم کنند و مشاوره‌های لازم را به او ارائه بدهند. در این نوشتار نکات حقوقی مرتبط با قرارداد فی ما بین شرکت‌های مهاجرتی و متقاضی ویزای شینگن را بررسی می‌کنیم.

روش‌های قانونی تنظیم قرارداد ویزای شینگن چیست؟

قرارداد ویزای شینگن را می‌توانیم به صورت پیمانکاری یا در قلب عقد معین جُعاله تنظیم کنیم:

  1. قرارداد پیمانکاری ، مطابق با ماده 10 قانون مدنی و به وسیله توافق میان متقاضی ویزای شینگن و شرکت‌های مهاجرتی تحقق پیدا می‌کند. شرکت‌های مهاجرتی به موجب امضای این توافق نامه متعهد می‌شوند که برای بازه زمانی خاصی تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص دریافت ویزا را به متقاضی ارائه بدهند.
  2. قرارداد جُعاله، مطابق با ماده 561 قانون مدنی تنظیم می‌شود. شرکت مهاجرتی به عنوان عامل و متقاضی به عنوان جاعل، قرارداد جعاله یا قرارداد جعاله انجام کار را امضا می‌کنند. در اصطلاح حقوق مدنی به حق الزحمه شرکت مهاجرتی نیز جُعل گفته می‌شود. شرکت مهاجرتی بعد از امضای قرارداد جعاله متعهد خواهد شد که در مقابل دریافت جُعل (حق الزحمه) تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص دریافت ویزای شینگن را به متقاضی ارائه بدهد. قرارداد جعاله از مقررات مواد 561 الی 570 قانون مدنی تبعیت می‌کند.

قراردادهای ویزای شینگن اغلب به صورت پیمانکاری تنظیم می‌شوند. بنابراین ما در ادامه این نوشتار از قرارداد جعاله صرفه نظر می‌کنیم و به قرارداد پیمانکاری می‌پردازیم.

طرف مقابل ما حتما باید شرکت باشد یا می‌توان با شخص حقیقی نیز قرارداد ویزای شینگن نوشت؟

در مطلب قبلی نیز گفتیم که این قرارداد در اغلب موارد به صورت پیمانکاری تنظیم می‌شود. متقاضی به عنوان کارفرما و فراهم کننده تسهیلات دریافت ویزا به عنوان پیمانکار، قرارداد را امضا می‌کنند.

پیمانکار در نمونه قرارداد ویزای شینگن می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. منظور از شخص حقوقی شرکت‌ها و موسسه‌های مهاجرتی هستند که مطابق با قانون تشکیل شده‌اند. مانند شرکت‌های مهاجرتی که تسهیلات و مشاوره‌های لازم برای دریافت ویزا را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

منظور از شخص حقیقی نیز افراد انسانی مستقلی است که خدمات و مشاوره‌های دریافت ویزا را به صورت انفرادی به متقاضیان آن ارائه می‌دهند. مانند وکیل‌های مهاجرت که تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص دریافت ویزا را ارائه می‌دهند. اگر با شخص حقیقی قرارداد امضا می‌کنید، قرارداد پیمانکاری انفرادی برای شما مناسب خواهد بود.

مبلغ قرارداد ویزای شینگن چگونه تعیین می‌شود؟

منظور از مبلغ قرارداد در واقع همان حق‌ الزحمه‌ای است که متقاضی بابت دریافت مشاوره‌ها و تسهیلات دریافت ویزا به شرکت مهاجرتی یا وکیل مهاجرتی پرداخت می‌کند. متقاضی به موجب امضای قرارداد متعهد می‌شود که حق الزحمه شرکت مهاجرتی و وکیل مهاجرتی را پرداخت کند. میزان حق الزحمه شرکت‌های مهاجرتی با توجه به توافق میان آن‌ها و متقاضی مشخص خواهد شد. نحوه پرداخت حق الزحمه شرکت‌های مهاجرتی نیز می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی باشد.

ممکن است حق الزحمه نقدی در زمان امضای قرارداد، در طول پروسه دریافت ویزا یا در زمان دریافت آن پرداخت شود. حق الزحمه اقساطی نیز به موجب دو یا چند قسط پرداخت خواهد شد.

مدت قرارداد ویزای شینگن چگونه مشخص می‌شود؟

منظور از مدت قرارداد آن بازه زمانی است که وکیل مهاجرت یا سازمان مهاجرتی تسهیلات و مشاوره‌های لازم در خصوص دریافت ویزا را به متقاضی ارائه می‌دهند.

مدت فرم قرارداد ویزای شینگن به وسیله توافق میان متقاضی و موسسه مهاجرتی یا وکیل مهاجرت مشخص می‌شود. ابتدای مدت قرارداد، از تاریخ امضای آن محاسبه می‌شود. البته متقاضی و موسسه مهاجرتی می‌توانند در خصوص تعیین تاریخ شروع قرارداد نیز با یکدیگر توافق کنند.

تمدید مدت این توافق نامه جایز است. بنابراین، متقاضی ویزا و موسسه مهاجرتی با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند.

آیا گرفتن تضمین در نمونه قرارداد ویزای شینگن امکان پذیر است؟

منظور از تضمین قرارداد در واقع همان وثیقه‌هایی است که متقاضی ویزا از موسسه مهاجرتی می‌گیرد. این وثیقه‌ها بابت حسن انجام تعهدات و انجام به موقع آن‌ها از موسسه مهاجرتی گرفته می‌شود. موسسه مهاجرتی به موجب امضای توافق نامه متعهد خواهد شد که تسهیلات و مشاوره‌های دریافت ویزا را در موعد زمانی مقرر به متقاضی ویزا ارائه بدهد.

ممکن است موسسه مهاجرتی تسهیلات مناسب و مشاوره‌های صحیح را در اختیار متقاضی دریافت ویزا قرار ندهد. در این حالت، متقاضی می‌تواند وثیقه‌هایی که از موسسه مهاجرتی گرفته است را به موقع اجرا بگذارد. برای مثال، موسسه مهاجرتی به متقاضی می‌گوید که از تمام شرایط دریافت ویزا برخوردار است اما بعد از امضای قرارداد و پرداخت حق الزحمه، مشخص می‌شود که متقاضی هیچ یک از شرایط دریافت ویزا را نداشته و موسسه مهاجرتی به او اطلاعات غلط داده است.

منظور از تعهدات در این قرارداد چیست؟

تعهدات قرارداد ویزای شینگن وظایف و تکالیفی است که به موجب امضای قرارداد بر عهده هر یک از متقاضی ویزای شینگن و موسسه مهاجرتی قرار می‌گیرد. متقاضی دریافت ویزا به موجب امضای توافق نامه ملزم می‌شود که حق ‌الزحمه موسسه مهاجرتی را پرداخت کند.

موسسه مهاجرتی نیز به موجب امضای قرارداد مکلف می‌شود که ویزای متقاضی را از سفارت بگیرد. بنابراین، موسسه مهاجرتی در صورتی مستحق دریافت تمام حق الزحمه خود است که ویزا را از سفارت دریافت کرده باشد. در اصطلاح حقوقی گفته می‌شود که تعهد موسسه مهاجرتی، تعهد به نتیجه است اما موسسه مهاجرتی و متقاضی دریافت ویزا، می‌توانند در زمان تنظیم و امضای قرارداد با یکدیگر برخلاف این موضوع توافق کنند.

بدین صورت که موسسه مهاجرتی و متقاضی دریافت ویزا با توافق یکدیگر در قرارداد قید می‌کنند که موسسه مهاجرتی تنها مقدمات دریافت ویزای شینگین را انجام می‌دهد و در برابر عدم دریافت ویزا از سفارت مسئولیت ندارد. در این حالت، موسسه مهاجرتی به موجب ارائه تسهیلات و انجام مقدمات دریافت ویزای شینگن مستحق دریافت حق الزحمه خواهد شد. حتی در موردی که موفق به دریافت ویزا از سفارت نشده است.

منظور از فورس ماژور در قرارداد ویزای شینگن چیست؟

به فورس ماژور در اصطلاح حقوقی، قوه قاهره نیز گفته می‌شود. منظور از فورس ماژور، شرایط غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل است. یک انسان معمولی، قدرت برطرف کردن فورس ماژور را ندارد.

ممکن است که موسسه مهاجرتی تمام تلاش خودش را بکند و تمام مقدمات لازم برای فسخ ویزای شینگن را انجام دهد اما به دلیل شرایط فورس ماژور موفق به دریافت ویزای شینگن برای مسافر نشود. برای مثال، موسسه مهاجرتی تمام اقدامات لازم را برای دریافت ویزای شینگن انجام داده و تمام مدارک لازم را به سفارت تقدیم کرده است اما به دلیل شیوع اپیدمی کرونا، دادن ویزای شینگن متوقف می‌شود. وضع مقررات مربوط به ممنوعیت صدور ویزا از سوی کشورهای عضو شینگن نیز می‌تواند از مصادیق فورس ماژور باشد.

شرکت مهاجرتی در شرایط فورس ماژور مستحق دریافت تمام حق الزحمه‌ خودش خواهد شد زیرا موسسه مهاجرتی تمام تعهداتش را انجام داده و به دلیل شرایط فورس ماژور موفق به دریافت ویزا از سفارت نشده است.

موسسه مهاجرتی و متقاضی ویزای شینگن در زمان تنظیم و امضای قرارداد ویزای شینگن می‌توانند در خصوص شرایط فورس، پیش بینی‌‌های لازم را اتخاذ کنند.

به خاطر داشته باشیم که:

بدون شک پیگیری امور مربوط به اخذ این ویزا، کاری زمانبر است. علاوه براین، برای دریافت نتیجه مثبت نیز لازم است از اشخاصی که در این حوزه تجربه دارند، کمک بگیرید. در این راستا، تنظیم یک قرارداد خوب، ضمانتی برای حفاظت از حقوق طرفین خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای در اختیار گرفتن این قرارداد، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد ویزا

اگر برای توافق در خصوص انجام شدن مراحل اخذ ویزا به یک قرارداد نیاز دارید، نسخه خام و عمومی قرارداد ویزا را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید شرایط همکاری خود را در متن این قرارداد بنویسید.

نمونه قرارداد ویزا
دانلود نمونه قرارداد ویزا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات