نکات قرارداد مشارکت محضری از نظر شرایط فسخ و سایر امور مشابه!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/04
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت محضری

دفتر اسناد رسمی ، مرجعی است که قراردادهای خصوصی میان اشخاص را ثبت رسمی می‌کند. ثبت شدن قرارداد ، این امکان را ایجاد می‌کند که معامله یا توافقی که انجام شده است، قابل استعلام باشد و به صورت قانونی مورد تایید قرار بگیرد. به همین دلیل است که اشخاص تمایل دارند، قراردادهای خود را به صورت محضری، ثبت کنند تا امکان خطای کمتری وجود داشته باشد و از بابت اعتبار، صحت و قانونی بودن قرارداد، آسوده خاطر باشند. قرارداد مشارکت محضری ، یک از انواع قراردادهایی است که برای محضری کردن آن، درخواست زیادی وجود دارد. به قرارداد محضری، سند رسمی نیز می‌گویند.

یکی از مهمترین دلایل اشخاص برای محضری کردن قراردادها، این است که در صورت بروز اختلاف یا مشکل، مدرک معتبری از توافقات خود، در اختیار داشته باشند. شراکت کردن و همکاری با یکدیگر از شیوه‌های متداول همکاری میان اشخاص است. اشخاصی که تصمیم می‌گیرند با یکدیگر شراکت کنند، متعهد می‌شوند که برای انجام موضوع قرارداد، سرمایه خود را روی هم بگذارد و مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرند. به طور معمول، در مشارکت‌هایی که انجام می‌شود، سرمایه نقدی یا غیر نقدی ارزشمندی استفاده خواهد شد. به همین دلیل برای طرفین قرارداد بسیار مهم است که بتوانند به طور کامل، ابعاد قانونی روابط خود را مشخص کنند.

قرارداد مشارکت محضری چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد شراکت محضری دقیقا همان قرارداد مشارکت است. تنها تفاوت این قراردادها مربوط به مساله تنظیم دستی یا محضری آن‌ها است. قراردادهایی که به صورت مستقیم میان طرفین امضا می‌شود، قراردادهای دستی نامیده می‌شوند. فرقی نمی‌کند، چه نوشته قرارداد به صورت تایپ شده باشد یا اینکه با دست خط یکی از طرفین در ورقه ‌ای نوشته شود، امضای این ورقه، یک سند عادی ایجاد می‌کند.

اگر تمایل داشته باشید که قرارداد شراکت شما به جای یک قرارداد دستی، قرارداد مشارکت محضری باشد، کافی است که قراردادی که به صورت دستی تنظیم شده است را به دفاتر اسناد ببرید و درخواست کنید که قرارداد میان شما را محضری کند. لازم به ذکر است که هر دو نوع قرارداد، معتیر و صحیح هستند و تنها تفاوت آن‌ها ثبت در دفاتر اسناد است. البته بدون شک، ثبت مشارکت نامه محضری در دفاتر اسناد مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، فرم شراکت نامه محضری تفاوت قابل توجهی با سایر قرارداد مشارکت ندارد. بنابراین، این قرارداد نیز یک قرارداد مدنی است و مطابق با عقد شراکت و قواعد مندرج در قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود.

محضری کردن قرارداد مشارکت الزامی است؟

از سوالات متداولی که درباره قرارداد مشارکت محضری پرسیده می‌شود، این است که آیا محضری کردن این قرارداد الزامی است؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که الزامی برای محضری کردن قرارداد وجود ندارد و برای اعتبار و صحت قراردادها، کافی است که شرایط عمومی صحت قرارداد رعایت شده باشد. منظور از شرایط صحت قراردادها، مواردی است که در ماده 190 قانون مدنی به آن‌ها اشاره می‌کنند. یعنی اینکه شرکا با قصد و رضایت برای امضا قرارداد حاضر شده باشند. موضوع شراکت معین و مشخص باشد و به وضوح درباره آن توضیح دهند. علاوه براین، موضوع شراکت باید مشروع باشد و شراکت در یک امر نامشروع صحیح نیست. همچنین طرفین قرارداد شراکت، باید صلاحیت قانونی برای امضای قرارداد را داشته باشند.

بنابراین، با رعایت این موارد، قرارداد شما صحیح است. حتی اگر به صورت دست نویس تهیه و امضا شده باشد. البته مشخص است که مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، این موارد را به صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌دهد. در دفاتر اسناد، بعد از احراز و تایید اطلاعات و مدارک، قرارداد مورد نظر را محضری می‌کند. با توجه به تمام مواردی که بیان شد، الزامی برای محضری کردن اسناد، وجود ندارد اما بدون شک، محضری کردن آن‌ها فوایدی دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید. البته اگر پیشنهاد ما را بخواهید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از مشاوره حقوقی قراردادها ، استفاده کنید و در رابطه با قرارداد شراکت ، گفتگو کنید. در ادامه قراردادتان را نزد یک مشاور حقوقی یا وکیل تنظیم کنید. از مشاور حقوقی یا وکیل بخواهید که قرارداد را مطابق با خواست و شرایط شما تنظیم کند. در ادامه، قرارداد را برای محضری کردن، به دفاتر اسناد رسمی ببرید.

جایز یا لازم؟

ابتدا تاکید کنیم که پسوند محضری، چه در قرارداد مشارکت محضری و چه در عناوین قراردادهای دیگر، تفاوتی در محتوا قرارداد یا قوانین مربوط به آن‌ها ایجاد نمی‌کند. بنابراین، اگر قانون مدنی، یک قرارداد را جایز بداند، محضری بودن آن قرارداد، تفاوتی در جایز یا لازم بودن آن ایجاد نمی‌کند. با این مقدمه به تعریف جایز و لازم می‌پردازیم و درباره شرایط نمونه قرارداد شراکت محضری توضیح می‌دهیم.

در ابتدا بگوییم که عقود جایز، به طرفین قرارداد این امکان را می‌دهد که هر زمان که از ادامه همکاری با یکدیگر منصرف شدند، قرارداد را فسخ کنند. الزامی برای حضور اشخاص در قراردادهای جایز وجود ندارد و طرفین می‌‌توانند به صورت یکسان از حق فسخ استفاده کنند. در مقابل، قرارداد لازم ، حق فسخ را از طرفین سلب می‌کند. در قراردادهای لازم، طرفین ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد با یکدیگر همکاری کنند و تلاش کنند که موضوع قرارداد را انجام دهند.

در خصوص لازم بودن یا جایز بودن قرارداد شراکت، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. به همین دلیل است که ما برای رفع این مساله، پیشنهاد می‌کنیم که از شروط فسخ قرارداد استفاده کنید و خودتان درباره شرایط فسخ قرارداد تصمیم بگیرید.

شرایط فسخ

در بخش قبل پیشنهاد کردیم که برای مشارکت نامه محضری ، شروط فسخ قرارداد تعیین کنید. شما می‌توانید با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید یا حتی می‌توانید شرط بگذارید که هیچکدام از طرفین نتواند قرارداد را فسخ کند. تعیین این شروط، کاملا به توافق شما و شریک شما بستگی دارد.

شروط قرارداد، از مواردی هستند که باید به صورت قطعی رعایت شوند و رعایت نکردن آن‌ها برای هر کدام از طرفین مسئولیت خواهد داشت. به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنیم شرایطی را که برای فرم شراکت نامه محضری در نظر دارید، به صورت مکتوب و به عنوان شروط قرارداد ثبت کنید.

موضوع قرارداد مشارکت محضری

قانون مدنی اینطور توضیح می‌دهد که عقد شراکت، قراردادی است که به واسطه آن دو یا چند شخص، سرمایه خود را روی هم می‌گذارند و با قصد و هدف یکسانی با یکدیگر همکاری می‌کنند. این تعریف از عقد شراکت، پایه و اساس موضوعات قرارداد مشارکت محضری است. به این ترتیب، موضوع قرارداد شما نیز با توجه به قصد و هدفی که دارید، در متن قرارداد تعریف می‌شود.

یعنی اگر شما قصد داشته باشید که یک شراکت نامه مغازه تنظیم کنید، باید در بخش موضوع قرارداد به تفصیل درباره کاری که انجام خواهید داد و موضوع فعالیت مشترکتان با شریک و چگونگی مدیریت آن مغازه توضیح دهید. در سایر انواع نمونه قرارداد شراکت محضری نیز باید توضیحات مفصلی در خصوص موضوع اختصاصی آن قرارداد بیان شود.

تعیین سهم شرکا در قرارداد مشارکت محضری

سهم شرکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا میزان سهم آن‌ها مشخص می‌کند که چه میزان از سود به هر کدام از شرکا پرداخت می‌شود و چه میزان از ضرر و خسارت به هر شریک مربوط خواهد شد. معیارهای زیادی برای تعیین میزان سهم هر شریک وجود دارد. لازم است که برای تعیین میزان سهم هر شریک، موارد متعددی مورد بررسی قرار بگیرد. در تعیین سهم شرکای قرارداد مشارکت محضری ، لازم است که به آورده طرفین، سرمایه نقدی و غیر نقدی، نوع فعالیت و مسئولیت‌هایی که شرکا در قرارداد دارند و در نهایت به توافق آن‌ها توجه شود. این موارد، از مهمترین مواردی هستند که می‌توانید به واسطه آن‌ها، برای هر کدام از شرکا سهم تعیین کنید.

در ادامه نیز، هر کدام از شرکا براساس میزان سهمی که دارد، در سود و زیان شراکت، سهیم خواهد بود.

پیشنهاد ما

برای تنظیم قرارداد ، به شما پیشنهاد می‌کنم که ابتدا و پیش از هر کاری، با مشاور حقوقی گفتگو کنید. شما می‌توانید برای دسترسی سریع‌تر و بهتر به مشاور حقوقی، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

نمونه خام شراکت نامه را با زدن روی تصویر دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
حسام توکلی
thumb_up_alt
با دوستم در کارگاه تولید درب و پنجره شریک شدیم. شرط کردم که اگه در ظرف یک سال سود دهی خوب نبود دو برابر پولم رو پس بدهد یا برایم زمین بخرد. این شرط معتبر است؟ و می‌خواستم قراردادی بنویسم. لطفا راهنمایی کنید.
18:17
01 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. چنین شرطی در قرارداد مشارکت مرسوم نیست.طرفین در قرارداد مشارکت در سود و زیان سهیم هستند البته طبق شرایطی و مطابق با قانون مدنی می‌توان مسئولیت جبران زیان را بر عهده یکی از شرکا گذاشت اما به نظر می‌رسد مورد خرید زمین نمی‌تواند در قرارداد مشارکت منعکس شود. جهت ثبت درخواست تنظیم قرارداد، از منوی سایت روی «تنظیم قرارداد» بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم.
14:33
02 شهریور 1400
account_circle
محبوبه
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر سوال داشتم که شراکت نامه محضری بین زن و شوهر راجع به کاری و ملک امکان پذیر هست و چه فوایدی یا بعضاً تبعاتی بین زوجین دارد؟ ممنون.
06:12
07 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تفاوتی میان زوج و زوجه و افراد فاقد روابط سببی و نسبی وجود ندارد و مطابق با مفاد قرارداد با هریک از آن‌ها برخورد خواهد شد.
11:59
08 تیر 1401