نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر چیست و شکایت از شریک کاری چگونه است؟

-
بروزرسانی:1402/08/16
زمان مطالعه: 22 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و همچنین قرارداد شراکت بین سه نفر یکی از انواع قرارداد مشارکت است. این نوع از تفاهم نامه مخصوص زمانی است که دو نفر یا بیشتر قصد دارند برای مدت مشخصی با یکدیگر همکاری و شراکت کاری داشته باشند. اگر شما سرمایه گذاری می‌کنید یا بالعکس، ایده و توان اجرای تخصص یا تخصص‌های خاصی را در حوزۀ کاری مشخصی دارید و سرمایه از یکی کار از دیگری است، در هر دو حالت، نمونه تفاهم نامه همکاری تجاری و متن شراکت نامه کاری اولین شرط شروع به شراکت شما است.

در ادامۀ مباحث این نوشته، ابتدا انواع شراکت و نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و قرارداد شراکت بین سه نفر را تعریف می‌کنیم. سپس نحوه نوشتن قرارداد بین دو نفر را بررسی خواهیم کرد. سپس تفاهم نامه همکاری بین شرکت و شخص را از نظر قانونی بررسی می‌کنیم و پس از آن، نحوه شکایت از شریک کاری را بررسی خواهیم کرد. ضمن آنکه انواع این قرارداد را در پایان همین مقاله قرار داده‌ایم و شما می‌توانید با ورود به فهرست انواع آن، نسبت به دانلود قرارداد شراکت مورد نظر خودتان در دو نسخه pdf و word اقدام کنید.

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر چیست؟

قرارداد شراکت کاری یکی از انواع قرارداد سرمایه گذاری نیز محسوب می‌شود که مادۀ 571 قانون مدنی اجازۀ تنظیم و امضای آن را داده است.

اگر بخواهیم تعریفی از این قرارداد ارائه کنیم باید گفت:

«قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و بیشتر، مقدمۀ همکاری میان دو یا چند نفر است و برای آغاز شراکت کاری در موضوعی خاص تنظیم می‌شود و در آن، مشخصات دقیق میزان آوردۀ هریک از شرکا، میزان سهم، میزان برخورداری از سود و زیان شراکت و همچنین شرایط فسخ قرارداد شراکت و نحوۀ شکایت از شریک کاری به صورت کامل مشخص و تعریف شده است.»

نوشتن قرارداد بین دو نفر چگونه است؟

نحوه نوشتن قرارداد بین دو نفر به این صورت است که پس از ذکر دقیق مشخصات تمامی شرکا در مادۀ 1 قرارداد، در مادۀ 2 مبلغ کامل آوردۀ هر شریک به طور مفصل ذکر می‌شود. سپس آوردۀ هریک از شرکا به سهم الشرکه تبدیل خواهد شد. تا این مرحله، متن شراکت نامه ساده است و لازم است جزئیات بیشتری در آن نوشته شود. طریق نوشتن قرارداد بین دو نفر به این صورت است که پس از نوشتن مشخصات، میزان آوردۀ هر شریک و تبدیل آورده‌ها به سهم الشرکه، باید وضعیت شراکت در حالت سود و زیان مشخص شود.

مرور کلی متن قرارداد شراکت کاری بین دو نفر

در‌ زمان تنظیم قرارداد شراکت خود، برای این سوالات پاسخ داشته باشید:

  1. آیا تمام شرکا در زیان وارد شده به شراکت کاری سهیم خواهند بود؟
  2. آیا همۀ شرکا مسئول پرداخت خسارت‌های وارد شده به اموال شراکت هستند؟
  3. میزان مسئولیت هریک از آن‌ها چقدر است؟
  4. آیا به صورت مساوی است یا با توجه به سهم الشرکه برای پرداخت ضرر و زیان اقدام می‌شود؟
  5. پولی که در شراکت رد و بدل می‌شود چگونه صرف خواهد شد؟

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، لازم است مدت شراکت کاری را با دقت مشخص کنید.

همچنین لازم است در مورد ادامۀ شراکت نیز، قواعد روشن و مشخصی در متن قرارداد وجود داشته باشد:

  1. آیا قرارداد تمدید می‌شود؟
  2. تمدید قرارداد به صورت غیر ارادی و خود به خود است یا نیازمند توافق قبلی شرکا است؟
  3. توافق باید تا چه زمانی قبل از پایان مدت قرارداد فعلی انجام شود؟

پس از نوشتن این موارد لازم است که موضوعاتی مثل نحوۀ حل اختلاف قراردادی نیز بررسی شود:

  1. آیا اختلاف‌های آینده با مراجعه به دادگاه حل و فصل می‌شود؟
  2. آیا مرجعی به عنوان داور، اختلافات را بررسی و تصمیم گیری می‌کند؟
  3. مدت تصمیم گیری این مرجع چقدر است؟

نکات بالا در مورد هر‌ تعداد از طرف‌های قرارداد صدق می‌کند و تفاوتی ندارد که قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا قرارداد شراکت کاری بین سه نفر یا حتی بیشتر از این تعداد باشد.

قرارداد شراکت

نمونه تفاهم نامه سه جانبه چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است سوال دیگری را که احتمالاً برای شما پیش آمده است پاسخ دهیم.

سوال این است که فرق قرارداد شراکت بین سه نفر و تفاهم نامه سه جانبه چیست؟

برخی از حقوق‌دانان اعتقاد دارند که «قرارداد» دارای ضمانت اجرای بیشتری در مقایسه با «تفاهم نامه» است و در‌ واقع، تفاهم نامه، بیشتر به عنوان یک توصیه و بیانیۀ شرکا است. اما واقعیت آن است که در عمل، هیچ تفاوتی میان قرارداد و تفاهم نامه وجود ندارد و مسائلی که توسط حقوق‌دانان مطرح می‌شود ارزش آکادمیک دارد و در دانشگاه‌ها مطالعه می‌شود. بنابراین، تفاوتی میان قرارداد شراکت بین سه نفر و نمونه تفاهم نامه سه جانبه وجود ندارد و خیلی درگیر عنوان قرارداد خود نباشید.

در مورد همکاری دو شرکت نیز به همین شکل است و تفاوتی میان تفاهم نامه و نمونه قرارداد همکاری بین دو شرکت و همچنین بین شرکت و شخص وجود ندارد و هر دو، قرارداد شراکت است.

تفاهم نامه همکاری بین شرکت و شخص چیست؟

گاهی ممکن است که یکی از طرف‌های قرارداد شراکت کاری یا هر دو طرف آن شرکت باشد.

معمولاً یک شرکت، سرمایه‌ای را در اختیار شخص حقیقی (فرد) قرار می‌دهد و آن شخص در موضوع خاصی که در قرارداد نوشته شده است، آن سرمایه را استفاده می‌کند و طرف‌های قرارداد در سود و زیان شراکت سهیم می‌شوند. قرارداد شراکت با بانک یکی از انواع این قرارداد است اما تفاهم نامه همکاری بین شرکت و شخص به این مورد محدود نمی‌شود و شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند با نوشتن قرارداد شراکت کاری اهداف خود را عملی کنند.

نمونه متن تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت

در بالا گفته شد که ممکن است دو شرکت نیز با هم شراکت کنند و شراکت کاری محدود به دو فرد نیست. همچنین گفتیم که بین نمونه قرارداد همکاری بین دو شرکت و تفاهم نامه همکاری تفاوتی وجود ندارد. پس شرکت‌ها نیز امکان شراکت با یکدیگر را دارند.

برای شراکت بین دو شرکت نیز قرارداد شراکت نامه تنظیم می‌شود.

برای دسترسی به این نمونه قرارداد در رکلا، روی تصویر زیر کلیک کنید.

نمونه قرارداد شراکت

انواع نمونه قرارداد شراکت کاری

قرارداد یا تفاهم نامه همکاری تجاری و پروژه ای انواع مختلفی دارد. در این بخش لازم است که این قرارداد‌ها را بررسی کنیم. آنچه که در میان تمامی این قرارداد‌ها مشترک است، پرکاربرد بودن آن‌ها است. بنابراین بررسی تک‌تک آن‌ها ضروری است.

نمونه قرارداد شراکت مغازه

خیلی دور از ذهن نیست که بخواهید در یک محل کسب و کار سرمایه‌گذاری کنید یا با سرمایه شخص دیگری کار کنید یا طرفین با هم سرمایه گذاری و کار کنند. درست در همین زمان است که نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر در مغازه ضروری می‌شود. البته نوشتن این قرارداد به شراکت مغازه در تهران یا شیراز یا مشهد و… محدود نیست. حتی اگر قرار است در یک روستای کوچک نیز شروع به شراکت کنید، موضوع تنظیم نمونه قرارداد شراکت کاری را جدی بگیرید.

ما در رکلا، شراکت نامه مغازه را به صورت doc (قابل ویرایش) و فرم pdf (قابل چاپ) برای دانلود قرار داده‌ایم. با کلیک روی تصویر زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

نمونه قرارداد شراکت در مغازه

متن قرارداد همکاری در آرایشگاه

تقاضا برای همکاری در آرایشگاه افزایش یافته است. سالن‌های زیبایی گردش مالی بالایی دارند و این کسب و کار به یک شغل مناسب برای شراکت کاری تبدیل شده است. بدون شک، این شراکت نیز مانند هر شراکت دیگری نیازمند به نوشتن قرارداد بین دو نفر است و باید نحوه شراکت در آرایشگاه به طور کامل مشخص شود زیرا آرایشگری نیز مانند هر کار دیگری دارای سود و بالعکس دارای زیان‌های احتمالی است و اگر در ابتدای همکاری در مورد این مسایل و اختلافات احتمالی توافق شود بهتر است. برای دسترسی به قرارداد مشارکت آرایشگاه روی اینجا بزنید.

نمونه قرارداد شراکت در موسسه آموزشی

شراکت در موسسه آموزشی برای افزایش خدمات آموزشی انجام می‌شود. معمولاً مدیران موسسات برای جذب سرمایه یا گسترش حوزه‌های آموزشی، خدماتی و پروژه‌ای خود نیاز به شراکت با اشخاص دیگر دارند. بدون شک، شراکت کاری اصولی باعث افزایش درآمد شراکت آموزشی می‌شود. اما لازم است در ابتدای این شراکت، در مورد مسایلی مثل میزان آوردۀ هریک از شرکا، میزان سهم الشرکه آن‌ها، میزان سهم هریک از شرکا در خسارات و سود‌های حاصل شده از موسسه آموزشی و همکاری پروژه ای، راه حل حقوقی ارائه شود. در یک نمونه قرارداد شراکت در موسسه آموزشی تمام این موارد نوشته می‌شود.

بعضی از موسسات آموزشی، اقدام به تولید محصولاتی مثل کتاب‌ و لوح‌های فشرده آموزشی و غیره می‌کند. قرارداد شراکت در موسسه آموزشی ممکن است در خصوص طراحی این محصولات، چاپ آن‌ها و تولید لوح فشرده انجام شود. ضمن اینکه فروش و بازاریابی این محصولات نیز اهمیت دارد و متن قرارداد همکاری فروش در این نوع از همکاری‌ها و برای شراکت در فروش امضا می‌شود.

نمونه قرارداد شراکت صادرات

کاهش ارزش پول ریالی، بسیاری از کسب و کارها به‌ویژه کسب و کارهای تولیدی را به صادرات کالا و کسب درآمد دلاری علاقه‌مند کرده است. درآمد بالای این نوع شراکت کاری نیز، بسیاری از سرمایه گذاران و علاقه‌مندان به افزایش درآمد را به سمت خود سرازیر کرده است. قرارداد شراکت صادرات به عنوان یکی دیگر از قرارداد‌های شراکت است که در این نوع از کسب و کار بیشتر از هر شراکت کاری دیگر ضروری است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که حجم مالی در گردش در این نوع از شراکت‌ها قابل توجه است و عدم توجه به چارچوب‌های حقوقی اولیۀ مورد نیز، عاقلانه نیست.

واردات نیز از این موضوع مستثنی نیست و هزینه‌های بالایی که از ابتدای ورود کالا به کشور تا زمان بازاریابی و فروش محصول وجود دارد سرمایۀ بالایی طلب می‌کند و قرارداد شراکت در واردات کالا بخش جدا نشدنی شراکت کاری در این حوزه است.

قرارداد شراکت رستوران

هزینه‌های بالای خرید تجهیزات و نصب آن در رستوران‌ها و فست فود‌ها در کنار هزینه‌هایی که برای خرید یا اجارۀ محل کار پرداخت می‌شود و همچنین هزینه‌های قابل توجهی که هرماه صرف پرداخت به نیرو‌های انسانی و کارگران رستوران یا فست فود می‌شود شراکت کاری در این کسب و کار را دشوار کرده است. نمونه قرارداد مشارکت رستوران و نمونه قرارداد مشارکت فست فود در این راه، خیال شما را راحت می‌کند. در این قرارداد از میزان آوردۀ هریک از شرکا صحبت می‌شوید. اینکه کدام شریک سرمایه گذاری کرده است و چه هزینه‌هایی صرف خرید یا اجارۀ محل کار و تجهیزات شده است اهمیت زیادی دارد. در قرارداد شراکت رستوران وظایف هریک از شرکا نیز تعیین می‌شود. تا هیچ کوتاهی از سوی شریک انجام نشود و برای هرگونه قصور یا تقصیری مبلغ جبران خسارت تعیین خواهد شد.

قرارداد شراکت میوه فروشی

پیشۀ تره بار و میوه فروشی یکی از مشاغل سنتی و یک نیاز تمام نشدنی است. ضرورت‌های تغذیه‌ای و تقاضای روزانه به محصولاتی که در میوه‌ فروشی ارائه می‌شوند، از دلایلی هستند که سرمایه گذاران را برای راه اندازی یک میوه فروشی مجاب می‌کنند. به خوبی می‌دانیم که میوه و تره بار، بخش قابل توجهی از سبد خرید و هرم غذایی مردم جامعه را تشکیل می‌دهند و به همین جهت، راه اندازی مغازه میوه فروشی، از جمله کسب و کارهایی است که می‌دانیم می‌تواند بسیار سود آور و درآمدزا باشد.

طرفین قرارداد شراکت میوه فروشی به این مساله آگاهی دارند که مسئولیت‌ها و تعهداتی که نسبت به فعالیت در این مغازه به عهده می‌گیرند، بسیار ضروری و مهم هستند و عدم انجام صحیح آن تعهدات می‌تواند خسارت‌ و زیان ایجاد کند. به همین دلیل، با اطلاع از این موضوع که تنظیم یک قرارداد شراکت میوه فروشی به صورت مکتوب، اقدامی هدفمند است که می‌تواند روابط میان شرکا را نظم دهد، برای تهیه و امضا این قرارداد اقدام می‌کنند.

قرارداد شراکت در وب سایت

این روز‌ها بسیاری از کسب و کار‌ها اینترنتی شده است. توجه مردم به اینترنت و تعداد افرادی که روزانه از یک وب سایت دیدن می‌کنند بسیار بیشتر از مراجعین به یک مغازه است و حتی مغازه‌دارها نیز این موضوع را متوجه شده‌اند. شراکت نامه سایت برای آن دسته از شرکا است که می‌خواهند با ایجاد یک وب سایت، تولیدات یا خدمات خود را به کاربران بفروشند. ممکن است یکی از طرف‌های این قرارداد برنامه نویس باشد و طرف دیگر آن، سرمایه گذار باشد و قصد ارائه خدمات یا تولیدات خود را از طریق وب سایت داشته باشد. در هر دو صورت با توجه به اینکه مسائل مالی در این حوزه قابل توجه است، نوشتن شراکت نامه سایت و تعیین تمام شرایط و احتمالات، اهمیت زیادی دارد.

نحوه نوشتن قرارداد شراکت کاری

در این قسمت، طریقه نوشتن قرارداد شراکت را بررسی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که تنظیم یک قرارداد شراکت نیازمند آگاهی از کلیه جوانب است و مواردی که در ادامه مطرح خواهیم کرد، کلیات مهم و اساسی این قرارداد محسوب می‌شود. لذا توصیه می‌کنیم قبل یا بعد از خواندن مطالب آتی، حتما از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

طریقه نوشتن قرارداد شراکت

عنوان قرارداد و میزان اهمیت آن

حتما می‌دانید که اولین واژه یا واژه‌ها در هر قراردادی، عنوان آن است. شاید بهتر باشد که این موضوع را همین حالا با شما بازگو کنیم که عنوان قرارداد هرچه باشد مهم نیست! بلکه آنچه مهم است، محتوای قرارداد شما است و زمانی که بین عنوان قرارداد شراکت کاری و محتوای آن تعارض وجود داشته باشد، ملاک قاضی محترم دادگاه، جهت صدور حکم، محتوای قرارداد است.

مقدمه قرارداد شراکت کاری

طریقه نوشتن قرارداد شراکت را با بیان مقدمه ادامه می‌دهیم. اما مقدمه چیست؟ آیا هر قراردادی نیازمند مقدمه است؟ اگر این مقدمه در متن قرارداد نوشته نشود تکلیف چیست؟ آیا قرارداد باطل است؟

پاسخ شما این است که مقدمه، در واقع یک توضیح مختصر در خصوص ماده قانونی مرتبط با قرارداد و تمایل قلبی طرفین جهت امضای آن است. اما واقعیت این است که وجود این مقدمه، شرط صحت قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا بیشتر نیست و شما می‌توانید قرارداد خود را بدون مقدمه تنظیم کنید. البته ما در قراردادهایی که در بانک قرارداد قرار داده‌ایم یا قراردادهایی که برای کاربرانمان و به صورت اختصاصی تنظیم می‌شود، از مقدمه استفاده می‌کنیم. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از صفحه یک قرارداد شراکت رکلا است، توجه کنید.

قرارداد شراکت

مشخصات طرفین و موضوع قرارداد

پس از بیان عنوان و مقدمه، نوبت به مشخصات طرفین می‌رسد. نیاز به توضیح نیست که شما و طرف مقابل، باید مشخصات دقیق شناسایی خود را در متن قرارداد بنویسید به صورتی که هیچ ابهامی در این مورد وجود نداشته باشد. بر همین اساس، اگر طرفین قرارداد شراکت کاری یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی (انسان) است باید نام و نام خانوادگی ایشان، شماره ملی، شماره شناسنامه، نشانی و تلفن نوشته شود و اگر همه یا حداقل یک شخص از طرفین قرارداد، شخص حقوقی است باید نام آن، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت ایشان در متن قرارداد نوشته شود.

حالا نوبت به موضوع قرارداد می‌رسد. این بخش، خط کش قرارداد شما است! یعنی تمام بندهای دیگر قرارداد، در راستای آن خواهد بود. در بخش موضوع قرارداد، حدود دقیق شراکت را توضیح می‌دهید. دقیقا بیان می‌شود که قرار است در چه کاری شراکت شود و طرفین قصد دارند با کمک هم چه کاری انجام دهند. این بخش حتما باید به صورت دقیق نوشته شود.

آورده طرفین شراکت

هر شراکتی، آورده دارد. ممکن است این آورده، وجه نقد، اموال غیرمنقول (مانند خانه، مغازه و غیره)، تخصص و حتی اعتبار باشد. طرز نوشتن قرارداد شراکت در خصوص آورده طرفین به این صورت است که در این قسمت، به صورت دقیق، آورده هریک از طرفین مشخص خواهد شد. همچنین می‌توانید جزئیات حساب بانکی شراکت را در این قسمت از قرارداد بنویسید.

سهم هریک از شرکا در قرارداد شراکت

حالا نوبت به تعیین سهم هریک از شرکا می‌رسد. مجموع تعداد سهم شراکت را 100 عدد در نظر بگیرید و از این 100 سهم، حق هریک از طرفین قرارداد را تعیین کنید. در این قسمت لازم است در خصوص حساب بانکی مشترک نیز صحبت شود. ضمن اینکه لازم است در خصوص زمان تقسیم سود شراکت و میزان سودی که میان طرفین تقسیم می‌شود نیز به طور کامل توضیح داده شود. زیرا ممکن است طرفین قصد داشته باشند که فقط بخشی از سود حاصل از شراکت بین آن‌ها تقسیم شود و باقی مانده آن را صرف پیشرفت کار کنند.

تعهدات طرفین قرارداد شراکت کاری

در مورد این بخش و تعهدات مربوط به آن، باید با توافق یکدیگر تصمیم بگیرید. زیرا این بخش از هر قرارداد با قرارداد دیگر متفاوت است. در واقع هر شریکی از طرف مقابل خود، انتظاراتی دارد که لازم است در این بخش از قرارداد به صورت دقیق به آن اشاره شود و از هرگونه ابهامی در این خصوص، جلوگیری شود. بنابراین شما باید تمام انتظارات خود را از شریک آینده به طور کامل در این قسمت بنویسید. ضمن آنکه باید در خصوص شرایط فسخ قرارداد نیز به صورت کامل بحث شود و تکلیف همه چیز را همین امروز روشن کنید.

محرمانگی اطلاعات

یکی از مسائل مهم مرتبط با قرارداد شراکت که باید به آن توجه کنید درباره محرمانگی اطلاعات است. محرمانگی اطلاعات کار تا جایی مهم است که گاهی در میان برخی شرکا، این تعهد در قالب یک قرارداد مجزا مورد توجه قرار می‌گیرد. البته شما می‌توانید این تعهد را در متن قرارداد شراکت و به عنوان شرط ضمن عقد مورد توجه قرار دهید و عرف خاصی در این مورد وجود ندارد. در واقع، چه تعهدات محرمانگی را به صورت مجزا از قرارداد شراکت در آورید و چه آن را در متن یک قرارداد بنویسید در هر دو صورت، الزامی خواهد بود.

مرجع حل اختلاف قرارداد

در این مرحله از نوشتن قرارداد شراکت کاری باید در خصوص مرجع حل اختلاف قرارداد صحبت شود. به نظر ما این بخش، یکی از مهمترین بخش‌های قرارداد است. زیرا قرارداد برای روزهای اختلاف نوشته می‌شود و در زمان ایجاد اختلاف نیز، باید به مرجع حل اختلاف قرارداد مراجعه کرد.

مرجع حل اختلاف قرارداد می‌تواند دادگاه یا داوری باشد. اگر شما در متن قرارداد، در خصوص مرجع حل اختلاف صحبت نکنید باید به دادگاه مراجعه کنید اما اگر آن مرجع را داور قرار دهید، باید به داور مورد نظر مراجعه شود و ایشان در مورد اختلاف شما، رای خواهد داد. رای داور قرارداد به اندازه رای قاضی دادگاه دارای اعتبار است. این به معنای اهمیت بالای رای داور است. ضمن آنکه، لازم نیست داور شما حتما وکیل باشد. بلکه می‌توانید یک شخص عادی را نیز به عنوان داور خود قرار دهید. البته ایشان باید در خصوص موضوع شما، مطابق با قانون رای صادر کند.

اینکه بهتر است مرجع حل اختلاف قرارداد شراکت را داور یا مراجع قضایی قرار دهید یک موضوع شخصی است و ما نیز در این مورد اظهار نظر نخواهیم کرد. این شما هستید که باید بر اساس شرایط خودتان، یکی از این مراجع حل اختلاف را برای روزهای اختلاف میان طرفین، معین کنید. در نمونه قراردادهای شراکت موجود در سایت رکلا نیز، ما هر دو مرجع حل اختلاف را در قرارداد قرار داده‌ایم و شما می‌توانید با توجه به نظر خودتان، متن هریک از این مراجع حل اختلاف را در قرارداد حفظ کنید و متن آماده مرتبط با مرجع حل اختلاف دیگر را از فایل قابل ویرایش قرارداد، حذف کنید.

تعداد نسخه قرارداد شراکت

در مرحله آخر از مراحل نوشتن قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا بیشتر ، لازم است تعداد نسخه‌های قرارداد را مشخص کنید و تاکید شود که تمام نسخه‌ها دارای اعتبار یکسان است. معمولا یک نسخه بیشتر از تعداد شرکا تهیه می‌شود. این نسخه در زمان اختلاف، به مرجع حل اختلاف قرارداد داده می‌شود تا بر اساس آن، رای صادر کند. البته این یک توصیه از طرف ما است و شما می‌توانید این نسخه اضافی را فراهم نکنید. نکته مهم، وجود یک نسخه از قرارداد در دسترس هریک از طرفین این قرارداد است.

شکایت از شریک کاری

ممکن است در مراحل اجرای نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر اختلافات کاری و پولی آغاز شود و شکایت از شریک کاری ضروری باشد. برای شکایت از شریک کاری خود عجله نکنید. روند رسیدگی در دادگاه‌ها بسیار طولانی و زمان‌بر است. توصیه ما این است که اگر هنوز قراردادی تنظیم نشده است، در زمان تنظیم قرارداد، مرجع حل اختلاف را داوری انتخاب کنید و بهتر است که داور، یک شخص مورد اعتماد دو طرف باشد و در زیر قرارداد، وظیفه داوری را قبول کند. اما اگر قبلاً قرارداد تنظیم کرده‌اید و حالا قصد شکایت از شریک کاری خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حل و فصل اختلاف از طریق سازش را در اولویت قرار دهید و در صورتی که امکان سازش وجود ندارد دادخواست الزام به انجام تعهد تنظیم کنید و به دادگاه تقدیم شود.

در صورتی که پس از صدور حکم به نفع شما، شریک مجدداً از انجام وظایف موجود در متن قرارداد خودداری کرد، فسخ شراکت مغازه یا هر قرارداد شراکت دیگری که دارید، راه دوم شما است. در این صورت باید دادخواست فسخ قرارداد را به دادگاه تقدیم کنید.

نمونه قرارداد فسخ شراکت مغازه قانونی است؟

با توجه به اینکه قرارداد‌های شراکت، از قرارداد‌های لازم است و طرف‌های شراکت کاری به تنهایی و جز در حدود قرارداد، حق فسخ آن‌ را ندارند، نمونه قرارداد فسخ شراکت مغازه از نظر قانونی مصداقی ندارد. اما در صورتی که طرفین قرارداد، با اتفاق نظر، قصد پایان دادن به نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر را داشته باشند، می‌توانند یک اقرارنامه در‌ خصوص پایان شراکت کاری خود تنظیم و امضا کنند. اگر فقط یکی از چند شریک، به دلیل اختلاف در شراکت مغازه قصد فسخ قرارداد را دارد باید مطابق مراحلی که قبلاً گفته شد عمل کند و دادخواست فسخ قرارداد شراکت، برای رسیدگی به دادگاه ارسال شود.

پیشنهاد ما

رکلا چند نمونه قرارداد شراکت در دو نسخۀ word (قابل ویرایش) و pdf (قابل چاپ) تنظیم کرده است.

با کلیک روی تصویر زیر، می‌توانید این قرارداد‌ها را مشاهده، انتخاب و دانلود کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. می‌دانیم که نوشتن متن قرارداد، یک اقدام تخصصی است که به دانش حقوقی و تجربه نیاز دارد. همچنین از این مساله آگاه هستیم که محتوای قرارداد و حتی کلماتی که در آن نوشته می‌شوند نیز دارای بار حقوقی و قانونی هستند و می‌توانند آثار قانونی ویژه‌ای داشته باشند. به این جهت است که توصیه می‌کنیم برای روابط شراکتی خود که به طور معمول دارای چالش‌های متعددی خواهند بود، حتما از قراردادهای مکتوب استفاده کنید و نوشتن این قرارداد را به وکلا و مشاوران حقوقی با تجربه بسپارید. تیم حقوقی رکلا، در این مسیر در کنار شما خواهد بود.

نکته مهم دیگر در خصوص شروع یک شراکت، سوالات حقوقی زیادی است که در ابتدا برای شرکا ایجاد می‌شود. توصیه می‌کنیم برای یافتن پاسخ سوالات حقوقی و قانونی خود، مرجع معتبری را انتخاب کنید. تیم حقوقی رکلا، با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، دریافت سریع و آسان مشاوره‌های حقوقی را امکان پذیر کرده است. برای دسترسی به این خدمات، می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

انواع قرارداد شراکت

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست قراردادها شوید.

قراردادهای سرمایه گذاری
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(81 نظر)
account_circle
د.محمودی
thumb_up_alt

مرسی از همراهیتون

15:07
22 تیر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

در خدمتتون هستیم.

16:51
25 مرداد 1399
account_circle
بیگلری
thumb_up_alt

سلام. آیا می‌توانیم این قرارداد شراکت را بین دو شرکت یا بین یک فرد و شرکت هم تنظیم کنیم یا خیر؟ با تشکر از مطالب خوب شما. بیگلری

23:17
30 مهر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. بله. می‌توانید بین شرکت‌ها و افراد از قرارداد شراکت کاری استفاده کنید.

11:07
01 آبان 1399
account_circle
سمانه امرایی
thumb_up_alt

برای تنظیم قرارداد شراکت کاری باید حتما به دفترخانه بریم؟

23:29
01 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر… خیر. شرط صحت قرارداد مشارکت، امضای همه طرفین هست. برای اعتبار این قرارداد نیازی به مراجعه به دفترخانه ندارید.

14:29
02 آبان 1399
account_circle
لیلا
thumb_up_alt

سلام. آیا فسخ قرارداد نیاز به اقدام دیگری از طرف من دارد یا با اطلاع به طرف مقابل کفایت می‌کند؟ ما مدت زیادی است شروع به یک شراکت کاری کرده‌ایم و من بخاطر کوتاهی‌های طرف مقابل قصد فسخ قرارداد را دارم. با تشکر از راهنمایی شما و مطلبی که خیلی کمک کننده بود.

10:02
04 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

اعمال حق فسخ نیاز به انجام کار خاصی ندارد. اما شما باید «دادخواست تنفیذ فسخ قرارداد» را به دادگاه بدهید تا از هرگونه ادعای بعدی طرف مقابل در امان بمانید.

15:18
04 آبان 1399
account_circle
سلمان
thumb_up_alt

سلام آیا این قرارداد بدون زمان اعتبار کافی دارد؟

21:29
06 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

حتما قرارداد شراکت را با زمان تنظیم کنید. تنها موارد خاصی از قراردادها بدون زمان تنظیم می‌شود که قرارداد شراکت کاری در این دسته قرار نمی‌گیرد.

16:02
09 آبان 1399
account_circle
سما
thumb_up_alt

سلام وقت‌تون بخیر. دنبال نمومه قرارداد همکاری بین دو شحص برای کارهای خدماتی و پروژه‌ای مثل نصب درب و پنجره پی وی سی و نمای کرتینوال و … هستم از کدوم بخش می‌تونم به نتیجه برسم؟

21:41
12 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. همکاری که شما میفرمایید دو حالت دارد: یا می‌خواهید با شریک یا نیروی کار وارد همکاری شوید یا منظور شما درخواست‌های مشتریان است. در حالت اول باید قرارداد پیمانکاری تک نفره یا قرارداد کار یا قرارداد شراکت تنظیم شود و در حالت دوم باید قرارداد پیمانکاری تنظیم کنید. تمام قراردادها در بانک قرارداد رکلا است. برای ورود روی اینجا بزنید.

09:22
14 آبان 1399
account_circle
ahmadi
thumb_up_alt

سلام. برای ساخت و تولید تیراژ یک دستگاه می‌خوام بین دوستام قرارداد بنویسم. نمونه‌ای دارین؟!

15:56
13 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. بله. می‌تونید از نمونه قرارداد شراکت در تولید استفاده کنید. برای دسترسی به قرارداد روی اینجا بزنید.

09:35
14 آبان 1399
account_circle
صفایی
thumb_up_alt

سلام. من زمین دارم و دو نفر می‌خواهند در زمین من سرمایه گذاری کنند و پس از تکمیل شدن، هر سه شریک شویم. آن‌ها از من از همین ابتدا می‌خواهند که قولنامه زمین را تنظیم کنیم. آیا این درست است؟

20:21
13 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد. اما توصیه می‌کنم ابتدا یک قرارداد شراکت تنظیم شود و تمام جزئیات روابط شراکت در آن نوشته شود و قولنامه نیز به عنوان پیوست آن محسوب شود. البته تنظیم قولنامه هم مشروط به انجام تعهدات توسط طرف مقابل یعنی دو نفر دیگر باشد. این توصیه ما است و راه‌های دیگری هم وجود دارد. اما باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

09:44
14 آبان 1399
account_circle
سعیدی
thumb_up_alt

من با یکی از دوستان تصمیم به راه اندازی یک آژانس تاکسی تلفنی داشتیم و ایشان مبلغ 35 میلیون سرمایه گذاری کردند و من نیز چند راننده و مشتری خوب آورده‌ام و اینکه کلیه امور آژانس با من است. از ایشان درخواست کردم که در روز فقط دو تا سه ساعت عصر به من کمک کند و تلفن جواب دهد، الان می‌خواستم یک قرارداد با ایشان تنظیم کنم. سهم سود هرکدام چقدر می‌شود؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

09:06
14 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. ضمن آرزوی موفقیت برای شراکت شما. لازم به ذکر است که همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد. یعنی باید با توافق هم در مورد درصد قرارداد شراکت تصمیم گیری کنید و در قرارداد شما منعکس شود. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم و در مورد جزئیات قرارداد شراکت شما و همکار، صحبت خواهیم کرد. برای ثبت این درخواست روی اینجا بزنید.

09:49
14 آبان 1399
account_circle
یحیی
thumb_up_alt
آیا عقد قرارداد شراکت بین چهار نفر اما به این شکل که دو نفر طرف اول و دو نفر طرف دوم باشند امکان پذیر است؟
10:39
30 دی 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. این امکان وجود دارد و در این خصوص، محدودیتی نخواهید داشت.
20:11
01 بهمن 1399