نمونه قرارداد مشارکت سایت و نکات نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی چگونه است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/29
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت سایت

قرارداد مشارکت سایت ، از انواع قرارداد مشارکت و یکی از نیازهای امروزه کسب و کارهای اینترنتی است. در این مقاله قصد داریم در مورد این قرارداد صحبت کنیم.

بگذارید یک داستان را برای شما بازگو کنم.

دیدار با آیدا و ایده کسب و کار اینترنتی

چندی پیش به دعوت یکی از دوستان صمیمی‌ام به مهمانی کوچکی دعوت شدم. بسیاری از مهمانان را می‌شناختم و فضای صمیمانه‌ای حاکم بود. شب مهمانی با آیدا هم صحبت شدیم. آیدا دختر نوجوان، پر جنب و جوش و فعالی است که همیشه

ایده‌ و سوالات زیادی در سر دارد. هرچند وقت یکبار که در مراسم یا مهمانی او را می‌بینم، گرم و صمیمانه به گفت و گو با من می‌‌نشیند و دوست دارد که نظرم را راجب به ایده‌هایش بداند. گاهی مشورت انجام می‌دهد و من نیز با کمال میل تا جایی که بتوانم راهنمایی‌اش می‌کنم. به خاطر می‌آورم شب مهمانی، برعکس همیشه که سوالات آیدا معطوف به خودش و علایق و فعالیت‌هایش می‌شد، مسئله جدیدی را برایم مطرح کرد.

آن شب، آیدا هم زمان من و پدرش را که در نزدیکی ما نشسته بود، مخاطب قرار داد و گفت مدتی است که درباره کار و حرفه پدرش فکر می‌کند. پدر و شریک پدرش مدت طولانی است که در زمینه ساخت جواهر با سنگ‌های قیمتی فعالیت می‌کنند. آن شب آیدا برایم توضیح داد که مدتی است که به این ایده فکر می‌کند که کسب و کار پدرش را در اینترنت تبلیغ کند و گسترش دهد. همچنین به این فکر می‌کند که اگر پدرش سایتی در زمینه کاری خود داشته باشد که در آن، هم به معرفی محصول و هم به آموزش بپردازد، می‌تواند درآمد خود را چند برابر افزایش دهد و دامنه مشتریان خود را گسترده‌تر کند.

آیا کسب و کار اینترنتی لازم است؟

پدر آیدا لبخندی زد و رو به من پرسید: آیا این کار لازم است؟ به این میزان که دخترش می‌گوید، نتیجه و بازخورد دارد؟ می‌دانستم داستان چیست. دعوای همیشگی نوجوانی که با جدیدترین امکانات در ارتباط است و پدری که شیوه قدیم کسب و کار خود را می‌پسندد و تمایلی به تغییر آن ندارد. به این دلیل توضیحاتم را این‌گونه آغاز کردم:

شراکت در کسب و کار، سابقه‌ی طولانی دارد. امروزه که اینترنت فرصت بسیاری از فعالیت‌ها را فراهم می‌کند، نوع دیگری از درآمدزایی ایجاد شده است و شغل‌های جدیدی از این طریق به وجود آمده‌اند. همچنین کسب و کارهای قدیمی با سبک و روش جدیدی در بازار جهانی اینترنت وارد می‌شوند تا شیوه جدید درآمدزایی را امتحان کنند و چه بسا با این کار، تغییرات بزرگی در شیوه کاری و درآمد حاصل از آن ایحاد کنند.
با توجه به این مساله که هر کسب و کاری این قابلیت را دارد که بتواند به صورت مشارکت فعالیت کند، باید به الزامات قانونی این کار توجه شود. مشارکت در کسب و کار اینترنتی نیز مانند مشارکت‌های معمول نیازمند قرارداد و توجه به قوانین مشخص است.

امروزه معمولاً بسیاری از افراد با هر دغدغه فکری و کاری، از سایت برای معرفی خود و ارائه کسب و کارشان استفاده می‌کنند. تمام مسائلی که بیان شد دلایلی برای ایجاد شراکت نامه سایت و تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی است. به این امید که اقدام بزرگ زندگیتان باشد و از این طریق، کسب و کارتان چندین برابر رشد کند.

حتما باید شراکت کنیم؟!

پدر آیدا که از چهره‌شان می‌توانستم بفهمم موضوع بحث جذبشان کرده، گفتند چیزی که می‌گویید جذاب است اما لازم است اطلاعات تخصصی در این زمینه داشته باشیم. من اطلاعات زیادی درباره وب سایت، طراحی، اداره و ساخت آن ندارم.

برایشان توضیح دادم که متوجه دغدغه‌تان هستم. ولی در این زمینه نگرانی وجود ندارد. بسیاری از افراد هستند که در زمینه طراحی سایت فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید محتوای سایتی که می‌خواهید ایجاد کنید را با آن‌ها در میان بگذرارید. این متخصصین بر اساس نیاز شما برایتان سایت شخصی یا کاریتان را می‌سازند و در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید رسیدگی و بررسی امور صفحات اجتماعی و سایت خود را به فرد متخصصی بسپارید که در اصطلاح به او ادمین (Admin) گفته می‌شود.

پدر آیدا پرسیدند یعنی طراح سایت نیز در کار ما شریک می‌شود؟

متوجه نگرانی‌شان از این جهت شدم و گفتم که لزوماً خیر! ممکن است پدر شما با یک یا چند نفر دیگر، تامین سرمایه و کالای فروش انجام دهند و ساخت سایت را با تنظیم قرارداد طراحی سایت، به یک شرکت یا شخص طراح محول کنند. در این صورت، طراح سایت، جزء شرکا نخواهد بود و در مقابل دریافت حق الزحمه، یک وب سایت برای پدر و شرکای ایشان، آماده می‌کند.

قوانین و مقررات ایجاد سایت

به پدر آیدا گفتم که در هر کاری، اطلاع از امور حقوقی و رعایت قوانین مربوط به آن کار، دارای اهمیت است. در زمینه ساخت سایت نیز همینطور است. به‌ویژه اگر می‌خواهید در سایتی که ایجاد می‌شود اقدام به فروش محصول کنید باید قوانینی را در نظر بگیرید. برای مثال، قانون تجارت الکترونیک، قانون حمایت از حقوق مصرف کننده و قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان.

شما به عنوان شخصی که در سایت خود محصولی را ارائه می‌دهید، موظف هستید به اموری مانند رعایت حریم شخصی کاربر، سهولت ثبت سفارش و ارسال به موقع محصول، پذیرفتن مسئولیت خسارات احتمالی محصول قبل از تحویل آن به مشتری، صلاحیت محتوای ارائه شده و محصول در دسترس قرار گرفته، سیاست قیمت گذاری و قیمت متناسب با عرف و قوانین صنفی برای محصولات توجه کنید.

پدر آیدا به دقت به توضیحاتی که دادم گوش دادند. در انتهای توضیحاتم، ایشان شروع به صحبت کردند و در تایید حرف‌هایم گفتند که تمایل پیدا کرده‌اند که برای ارتقای شغلیشان این اقدام را انجام دهند. پدر آیدا پرسیدند که در این زمینه سوالی دارم. منتظر ماندم که سوالشان را بپرسند.

قرارداد شراکت در سایت

آیا شراکت اینترنتی با مشارکت سنتی تفاوت دارد؟

گفتند که ایشان در جریان کارشان، شریکی دارند و مدت‌ها است که با یکدیگر کار می‌کنند. آیا لازم است برای ایجاد یک سایت در زمینه فعالیت کاریشان، قرارداد شراکت در سایت تنظیم کنند؟ یا قراردادی که از قبل داشتند کافی است؟ در جواب به این سوالشان توضیح دادم که ایجاد یک سایت برای فروش و معرفی محصول، یک نوع بازاریابی و ایده فروش محسوب می‌شود. بسیاری از افراد هستند که به عنوان نمایندگی از یک شرکت یا کارخانه، سایتی تاسیس می‌کنند و با خلاقیت خود در تولید محتوا و بازاریابی و فروش محصول تلاش می‌کنند.

این افراد، شریک کارخانه و شرکت محسوب نمی‌شوند ولی درصدی از کارشان که همان قیمت خرید محصولاتشان است، به کارخانه یا شرکت واریز می‌شود. شما می‌توانید جدا از شراکت کارخانه، سایتی برای فروش ایجاد کنید که نوعی نمایندگی محسوب شود و درآمد حاصل از سود فروش تنها مربوط به شما باشد. در نوع دیگر شما و شریکتان با یک دیگر تصمیم می‌گیرید که یک وب سایت تخصصی با عنوان رسمی برند محصولتان ایجاد کنید که هم زمان نظارت و مدیریت بخش‌های مختلف آن به عهده هر دو نفر شما باشد. در چنین شرایطی که تنها یک سایت رسمی برای برند شما وجود دارد و مسئولیت آن به عهده هر دو نفر شما است، لازم است که نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی را تنظیم کرده و امضا کنید.

لازم است حتماً شراکتنامه جدید تنظیم کنم؟

تنها با یک شرط، نیاز به قرارداد مجدد برای برقراری شراکت سایت نیست، آن هم زمانی است که محصول مورد نظر شما و شریکتان تنها به وسیله فروش اینترنتی و در سایت رسمی به فروش برسد و منبع اصلی فروش و در آمدزایی، وب سایت شما باشد. اگر این شرایط برقرار باشد، در قرارداد مشارکت ابتدایی شما و شریکتان باید به این موضوع اشاره شود. در این زمان، نیاز به تنظیم مجدد شراکت نامه سایت نیست. اگر درباره این مسئله در قرارداد ابتدایی شما و شریکتان توضیحی داده نشده است، شما می‌توانید در بخشی جدید، توضیحات لازم را بدهید و آن را به قرارداد قبلی الحاق کنید.

آیدا که تا اینجای صحبتمان سکوت کرده بود، رو به پدرش گفت که حالا متقاعد شُدید که ایده من برای پیشرفت شرایط کاریتان خوب است. پدر آیدا لبخندی زد و گفت که حق با او بوده و خوشحال است که آیدا دختر باهوش و خلاقی است. در ادامه از من خواست که اگر فرصتش هست حالا که درباره شراکت نامه سایت صحبت کردیم، کمی نیز درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی صحبت کنیم.

از حرفشان استقبال کردم و گفتم که حتماً برایشان توضیح خواهم داد.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در سایت اینترنتی

برایشان توضیح دادم که نمونه قرارداد مشارکت سایت از انواع قرارداد شراکت است و با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. بر اساس ماده 10 قانون مدنی، اگر قرارداد مشارکت بر خلاف قوانین نباشد برقراری آن موجه و جایز است و مشکلی ندارد. این ماده، قانونی بودن این قبیل قراردادها را تایید می‌کند. همچنین در ماده 571 قانون مدنی در زمینه مشارکت توضیح داده شده است. این ماده در مورد مشارکت، می‌گوید:

مشارکت یعنی درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد

این یعنی اشخاص حقیقی یا حقوقی، می‌توانند سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم بریزند و به شرط شراکت در سود و زیان، طبق قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. نمونه قرارداد مشارکت سایت نیز در این دسته از قراردادها قرار می‌گیرد.

عنوان نمونه قرارداد مشارکت سایت

در ابتدا، عنوانی که برای قرارداد مشارکت خود انتخاب می‌کنید باید به صورت مختصر، معرف کاری باشد که برای آن، قرارداد مشارکت تنظیم شده است. برای مثال عنوان قرارداد شراکت در سایت ، می‌تواند عنوان مناسبی برای قرارداد شما باشد. اما در نظر داشته باشید که محتوای قرارداد از عنوان آن مهمتر است. بنابراین تمام تمرکز خودتان را پس از نوشتن عنوان قرارداد به متن قرارداد معطوف کنید.

اطلاعات و مشخصات طرفین در قرارداد شراکت در سایت

از مهم‌ترین اطلاعاتی که یک قرارداد باید به شما بدهد، اطلاعاتی درباره افراد حاضر در قرارداد است. در قرارداد شراکت، باید اطلاعات و مشخصات دقیق شرکا ثبت شود. اگر یکی از طرفین قرارداد یا هردو، شخص حقیقی باشد باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس ثبت شود. اگر شخص حقوقی باشند اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده نوشته می‌شود.

موضوع نمونه قرارداد مشارکت سایت

در بخش موضوع قرارداد، شما باید توضیح دهید که قرارداد شراکت برای چه کاری نوشته شده است. توضیح درباره ساخت وب سایت، نحوه کار سایت و فعالیت‌هایی که قرار است در سایت انجام شود باید در این بخش نوشته شود. برای مثال، شما می‌توانید بنویسید که می‌خواهید سایتی برای معرفی و تبلیغ محصولتان ایجاد کنید که دارای بخشی برای فروش آنلاین محصول باشد و درآمد حاصل از سود محصولات فروخته شده باید میان شرکا تقسیم شود.

مبلغ نمونه قرارداد مشارکت سایت

در این بخش از قرارداد، سرمایه ابتدایی که برای ساخت و ایجاد سایت و تولید محتوای آن هزینه می‎‌شود نوشته خواهد شد. علاوه بر این، میزان سرمایه‌ای که برای تامین محصولات سایت، در نظر گرفته شده است نیز، در این بخش آورده خواهد شد.

میزان سهم شرکا در نمونه قرارداد مشارکت سایت

لازم است که سهم و درصد هر شریک از درآمد و سود سایت به صورت مشخص معین شود و در قرارداد نوشته شود. مشخص شدن سهم هر شریک، معین می‌کند که او تا چه میزانی در خسارات، سود و زیان کار سایت شریک است.

وظایف شرکا و تعهداتشان در نمونه قرارداد مشارکت سایت

در این بخش از قرارداد، وظایف، تعهدات و مسئولیت‌های شرکا در مقابل یکدیگر نوشته می‌شود. میزان مسئولیتی که در نظارت و فعالیت در امور وب سایت به عهده دارند در این بخش توضیح داده می‌شود. در این بخش، شرایط خاص شرکا نیز نوشته می‌شود. اگر شما به عنوان شریک، شرط خاصی برای شروع به کار دارید، می‌توانید در این بخش اضافه کنید. امضای قرارداد به معنای قبول شروط قرارداد است. به همین دلیل، قرارداد اجرای تعهدات را الزامی و واجب می‌کند. در همین بخش لازم است در مورد وضعیت مالکیت دامنه وب سایت و همچنین وضعیت مالکیت لوگو سایت نیز تعیین تکلیف شود.

شرط محرمانگی و عدم رقابت

محرمانگی اطلاعات وب سایت، سورس کدها و اطلاعات مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. از شما درخواست می‌کنیم حتما در مورد این اطلاعات در قرارداد اشاره کافی انجام شود. ضمن آنکه به شما توصیه می‌‎کنم که شرط عدم رقابت فراموش نشود. شرط عدم رقابت به این معنا است که هیچ یک از طرفین قرارداد در طول مدت اعبار آن، حق همکاری با رقبای کسب و کار و وب سایت را نداشته باشند. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد مشارکت سایت و در بانک قرارداد موجود است توجه کنید:

نمونه قرارداد مشارکت سایت

شرایط فسخ نمونه قرارداد مشارکت سایت

در این بخش، شرایطی که موجب فسخ مشارکت مدنی می‌شود نام برده خواهد شد. برای مثال، بی اخلاقی و عدم تعهد و عدم وفای به عهد یکی از دلایلی است که می‌تواند موجب فسخ قرارداد شود. انجام نشدن هر بخش از قرارداد که عمدی باشد و دلیل موجه نداشته باشد و نشان دهنده کم کاری و بی توجهی طرفین باشد، می‌تواند موجب فسخ قرارداد شود. همچنین افشای اطلاعات محرمانه کاری نیز علاوه بر فسخ قرارداد، خسارت و جریمه به‌ همراه دارد. در همه این موارد، توافق طرفین، ملاک عمل است. البته باید به این مساله اشاره کنیم که این موارد، به خودی خود، قرارداد را فسخ نمی‌کنند اما اگر طرفین در ابتدای شراکت، توافق کنند که این موارد دلایلی برای فسخ قرارداد خواهند بود، می‌توانند در متن قرارداد به این شروط اشاره کنند. در واقع، زمانی که از نوشتن و شرح شروط فسخ قرارداد صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که شرکا باید با توافق یکدیگر، شروطی را تعریف کنند که در صورت بروز آن‌ها، هر کدام حق فسخ کردن قرارداد را داشته باشند.

موارد متفرقه دیگر که با توجه به امور حقوقی و قانونی، لازم می‌بینید در قرارداد باشند نیز، در این بخش مورد اشاره قرار می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تنظیم قرارداد حتماً از یک مشاور حقوقی خوب بهره ببرید. گفتگو با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب و دریافت راهنمایی از این شخص، به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری در خصوص تعیین شروط فسخ قرارداد و همچنین در خصوص تعیین ضمانت اجراهای لازم برای شراکت تصمیم بگیرید. همچنین از این مساله آگاه خواهید شد که به چه شیوه‌ای در قرارداد به این موارد اشاره کنید.

پیشنهاد ما

با توجه به اینکه تنظیم قرارداد مشارکت سایت در خصوص هر مشارکت، شرایط خاص خود را دارد لذا به شما توصیه می‌کنیم درخواست تنظیم قرارداد خود را با زدن بر روی لینک قبل ثبت کنید یا برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک قبل بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت سایت

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت سایت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
محسن پیرهادی
thumb_up_alt
من ایده‌ای دارم که قرار است توسط یک تیم طراحی سایت، اجرا بشه و سود کار 60 به 40 تقسیم بشه. بین سه نفر من هم هزینه‌ای بابت طراحی سایت پرداخت نمیکنم. برای قرارداد باید چکار کنم؟
10:24
03 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این موارد باید با مشاوران حقوقی رکلا مشورت کنید و یک قرارداد مشارکت، مطابق با انتظارات طرفین تنظیم شود و پس از امضای قرارداد، شراکت را به معنای واقعی و تحت حمایت قانونی آغاز کنید.
14:07
04 بهمن 1399
account_circle
امیرعلی
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید. من و دوستم می‌خواستیم در یک کار ، شراکت را شروع کنیم ولی چون اکثر فروش ما از طریق وبسایت خواهد بود و اینکه وبسایت هم فقط به اسم یک نفر می‌تواند ثبت شود می‌خواستم بدونم شرایط مشارکت در اینکار و جدا شدن هر یک از طرفین به چه شکلی خواهد بود؟
09:45
11 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این مورد و با توجه به اینکه دامنه به نام یک شخص ثبت می‌شود، توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد فعالیت جدی و بلند مدت دارید قرارداد مشارکت خود با شریک را به صورت قرارداد مشارکت بنیان گذاران تنظیم کنید و معین شود که در صورتی که وب سایت به میزان مشخصی از سود دهی رسید، اقدام به ثبت شرکت شود و کلیه دارایی‌های شراکت از جمله دامنه، به وب سایت منتقل شود.
22:25
11 بهمن 1399
account_circle
محمد
thumb_up_alt
سلام. وقتتون بخیر. ما می‌خواهیم یک قرارداد مشارکت سایت بنویسیم. چطور می‌توانیم از خدمات حقوقی مجموعه حقوقی رکلا استفاده کنیم؟
12:25
16 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. با توجه به اینکه قراردادهای مشارکت سایت باید مطابق با انتظارات طرفین قرارداد تنظیم و امضا شود لذا ارائه نمونه قراردادی که دقیقا منطبق با نظر و انتظار شما باشد بسیار سخت است. لذا توصیه می‌کنیم در بخش منوی سایت، روی تنظیم قرارداد بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت و در خصوص جزئیات همکاری با شما هم صحبت خواهیم شد.
21:49
18 فروردین 1400