شراکت نامه مغازه و نکات متن قرارداد مشارکتی مغازه چیست؟ + نمونه قرارداد شراکت مغازه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/16
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
شراکت نامه مغازه

شراکت نامه مغازه یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی است. شراکت نامه برای کار در مغازه ، به اندازه ای واجب است که توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بتوانیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه با شما درمیان بگذاریم. اصلی‌ترین بند‌های یک قرارداد شراكت مغازه را در اختیارتان می‌گذاریم تا با اطمینان خاطر بیشتر، وارد مشارکت کاری شوید.

قبل از آنکه، ادامه این مقاله را مطالعه کنید توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را ببینید.

ما در این ویدئو تلاش کرده‌ایم تصویر روشنی از این قرارداد مهم و کاربردی ارائه دهیم تا شما با کلیات مهم این قرارداد آشنا شوید. پس از دیدن ویدئو، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

شراکت نامه کاری مغازه از انواع شراکت‌های متداول کاری است.

این نوع شراکت تحت شرایط مختلف و با ویژگی‌های گوناگون برقرار می‌شود. ممکن است شما سرمایه اولیه را داشته باشید و به دنبال شخصی متخصص، در زمینه حرفه مورد نظر خود، برای کار بگردید. یا ممکن است شما متخصص در کاری باشید و به دنبال سرمایه گذار بگردید. از طرف دیگر، ممکن است سرمایه شما از سرمایه مورد نیاز، کمتر باشد و به دنبال شریک سرمایه گذار باشید. در هر کدام از شرایط و حالت‌هایی که بیان شد، می‌توانید با قرارداد شراکت برای مغازه نیاز خود را برآورده کنید و شروع به همکاری و اشتغال کنید.

البته ما پیش از این، در مورد قرارداد شراکت کاری نیز مطالبی را بیان کردیم.

ضمن اینکه، نمونه قرارداد شراکت در مغازه نیز، به عنوان یک قرارداد مشارکت مدنی، نوشته شده است و در بانک قرارداد قرار دارد.

قرارداد شراکت نامه مغازه در قانون چگونه است؟

قرارداد شراکت نامه مغازه ، همانند سایر قراردادهای شراکت، براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. شراکت از نظر قانون به این معنی است که دو طرف، حقیقی یا حقوقی (شرکت، موسسه یا هرنهادی)، سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم بریزند و برای ایجاد درآمد و منفعت ، شروع به فعالیت و اشتغال کنند. (571 تا 606 قانون مدنی) قرارداد شراکت مغازه بین دو نفر یا چند نفر نیز یکی از انواع همین شراکت‌ها محسوب می‌شود. قانون از حق هر دو طرف این قرارداد دفاع می‌کند. اما لازمه اثبات حقوق شما ، داشتن سندی معتبر است. نمونه قرارداد مشارکتی مغازه همان تضمین و سندی است که شما برای اثبات حقوق قانونی خود نیاز دارید. قرارداد شراکت مغازه ثابت می‌کند میان شما و شرکا، سند همکاری امضا شده است و توافقات و تعهدات قبلی، وجود دارد.

ماده 571 قانون مدنی در مورد قرارداد مشارکت بیان می‌کند:

«شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئی واحد بنحو اشاعه»

الزامات حقوقی شراکت نامه کاری مغازه

پیش از شروع کار و پیش از امضا شراکت نامه کاری مغازه ، لازم است که الزامات حقوقی کار شما رعایت شود. منظور از الزامات حقوقی ، کسب مجوز و پروانه کسب است. با توجه به این که چه محصولی را برای مغازه انتخاب می‌کنید و با توجه به این که، کار شما زیر مجموعه کدام واحد صنفی قرار می‌گیرد، شما باید برای دریافت پروانه کسب اقدام کنید. اگر مغازه شما جز واحد‌های صنفی است که برای کار نیاز به مجوز دارد، ولی شما مجوز را دریافت نکرده باشید، با شما برخورد قانونی خواهد شد. ممکن است این تخلف شما تا پلمپ شدن مغازه هم پیش برود. بنابراین، قبل از اقدام به نوشتن قرارداد شراكت مغازه ، لازم است که از توانایی اخذ پروانه کسب مربوط به واحد صنفی خود مطمئن شوید.

البته بعضی مغازه‌ها و کارها نیازی به پروانه کسب ندارد و شما می‌توانید بدون مانعی اقدام به نوشتن  قرارداد مشارکتی مغازه کنید.

توصیه می‌کنیم در ادامه، کلیپ زیر رو تماشا کنید:

نحوه نوشتن متن قرارداد مشارکتی مغازه

برای نوشتن نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر در مغازه لازم است اطلاعات کاملی داشته باشد.

هرچند که بهتر است این کار را به مشاوران حقوقی واگذار کنید. در ادامه اطلاعاتی درباره نحوه نوشتن متن قرارداد مشارکتی مغازه به شما ارائه می‌کنیم. ما در ادامه، نحوه نوشتن قرارداد را توضیح می‌دهیم.

1- مشخصات و اطلاعات فرم شراکت نامه مغازه

اولین بند از فرم شراکت نامه مغازه ، مشخصات و اطلاعات طرفین شراکت است. در ابتدا باید مشخصات کامل و با جزئیات کامل نوشته شوند. طرف اول و طرف دوم مشخص شود. مثلا با نوشتن کلمه سرمایه‌گذار جلوی اسم یکی از شرکا می‌شود این سمت مشخص شود. اگر تعداد شرکا بیشتر از دو نفر باشد، تعداد تمام نفرات با مشخصات کامل در این قسمت ذکر می‌شود.

اگر یک یا چند نفر از طرفین، به وکالت از شخص دیگری، قرارداد را امضاء می‌کنند، لازم است وکالت نامه ایشان به قرارداد پیوست شود و در قرارداد نیز، سمت ایشان را بنویسید.

2- موضوع قرارداد مشارکت مغازه

لازم است موضوع شراکت نامه برای کار در مغازه و نوع کار به طور صریح و روشن بیان شود. تا طرفین بتوانند با آگاهی کامل از فعالیت مغازه اقدام به بستن قرارداد و همکاری کنند. می‌توان گفت که این بخش از قرارداد اهمیت زیادی دارد. زیرا دقیقا مشخص می‌کند که قرار است چه اتفاقی میان طرفین قرارداد محقق شود.

3- زمان و مکان در فرم شراکت نامه مغازه

زمان دقیق قرارداد شراکت باید در فرم شراکت نامه مغازه نوشته شود. طرفین موظف هستند تا پایان زمان قرارداد، به این شراکت متعهد باشند. همچنین پیش از پایان زمان قرارداد، نمی‌توانند به دلخواه و یک طرفه تصمیم به اتمام شراکت بگیرند. مگر آنکه در متن قرارداد، حق فسخ داشته باشند. مشخص شدن زمان دقیق قراداد مغازه این امکان را می‌دهد که خیال شما از متعهد بودن شریکتان تا پایان قرارداد، راحت باشد. همچنین باید مکان مغازه هم در قرارداد نوشته شود و مشخص باشد که شرکا، در کجا، تعهدات خود را انجام می‌دهند.

4- سرمایه و آورده ها در مشارکت نامه مغازه

در این قسمت از فرم شراکت در مغازه لازم است که آورده‌های هر شریک به طور دقیق و با جزئیات نوشته شود. آورده‌ها در قرارداد به صورت نقدی و غیر نقدی هستند. معمولاً یکی از شرکا یا هردوی آن‌ها، سرمایه خود را برای کار می‌آورد و هزینه‌ها و بخش مالی قرارداد را تامین می‌کنند. از طرفی ممکن است شخصی توانایی و تخصص و دانش خود را به قرارداد شراکت آورده باشد. در این شرایط لازم است که آورده‌ها به طور نوشته شوند. اگر یکی از طرفین، دارای پروانه کسب است و پروانه کسب به نام اوست، باید در قرارداد ذکر شود. میزان سرمایه نقدی باید به طور دقیق نوشته شود. این مستندات در صورت به وجود آمدن اختلافات احتمالی و شکایات می‌تواند در رسیدن شما به حقوق قانونی شما، کمک کننده باشد.

5- تقسیم سود حاصل از شراکت  مغازه

در این قسمت باید به طور دقیق درصد شراکت هر یک از شرکا مشخص شود و متعهد شوند که چه میزان از درآمد و سود حاصل از مغازه و به چه نسبتی میان آن‌ها تقسیم می‌شود. همچنین در مورد پرداخت هزینه‌های جاری به توافق می‌رسند. بخش قابل توجهی از یک شراکت کاری مختص به خسارات و زیان‌های احتمالی است. در این بخش باید به طور دقیق ذکر شود که مسئولیت خسارات و زیان‌ها به عهده چه کسی است و چگونه باید پرداخت شود. همچنین اگر لازم است استخدام شاگرد یا نیروی کار برای مغازه انجام شود، در این بخش توضیح داده می‌شود که حقوق نیروی استخدام شده، چگونه پرداخت شود.

اصولا در این نوع از قراردادها، طرفین هم در سود و هم در زیان سهیم هستند و مبنای تقسیم سود و زیان میان شرکا، درصد آن‌ها است.

6- وظایف و تعهدات نمونه شراکت نامه مغازه

در این بخش از قرارداد مشارکت مغازه، باید سایر وظایف و تعهدات طرفین نوشته شود. وظایف هر کدام از شرکا در کار، و تعهداتشان در زمینه این شراکت کاری توضیح داده شود. در این بخش می‌توانید شرایط شخصی و شروط دیگه‌ای را که در نظر دارید، بیان کنید. شما می‌توانید انتظاراتی را که از شریک خود دارید بیان کنید و امضای این قرارداد، انجام تعهدات را تضمین می‌کند. شریک به انتظارات شما متعهد خواهد بود و باید به آن‌ها عمل کند.

در مقابل شما هم در برابر شروط و انتظارات شریکتان متعهد به انجام می‌باشید.

در این قسمت لازم است ضمانت اجرا هم تعیین شود. ضمانت اجرا بخش جدانشدنی از هر قرارداد مشارکت است. برای مثال، در قرارداد مشارکت مدنی رکلا، بند ضمانت اجرا به صورت زیر تنظیم شده است. لطفا به کادر قرمز رنگ توجه کنید:

شراکت نامه مغازه

در انتها بهتر است افرادی (حداقل دو شخص) به عنوان شاهد زیر قرارداد مشارکت شما را امضا کنند.

مشاور حقوقی شراکت نامه مغازه

برای داشتن یک شراکت نامه مغازه بدون مشکل، بهترین کار استفاده از دانش و تخصص مشاور حقوقی است. مشاور حقوقی با تسلط به امور حقوقی و قانون می‌توانند بهترین شروط و بند‌های لازم را در قرارداد مشارکت مغازه شما بیاورد. در این مورد، می‌توانید روی ما حساب باز کنید.

نمونه قرارداد شراکت مغازه doc و pdf

اگر شرایط خاصی برای تنظیم قرارداد شراکت برای مغازه مدنظر شما نیست. ما یک نسخه کامل شراکت نامه مغازه pdf و doc (قابل ویرایش) تنظیم کرده‌ایم.

روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

در مواقعی که ممکن است شراکت شما دارای چالش‌های خاص و شروط ویژه باشد، برای شما مناسب خواهد بود که یک قرارداد اختصاصی داشته باشید. یعنی یک قرارداد اختصاصا با شرایط خاص شما، تنظیم و نوشته شود. طرفین شراکت می‌توانند شروط و توافقات خود را در متن این قرارداد اعمال کنند. برای انجام فرآیند تنظیم قرارداد اختصاصی در کنار شما هستیم. جهت دسترسی به این خدمات، روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که بهترین شروطی که می‌توان برای این شراکت در نظر گرفت، چه شروطی هستند و بهتر است که هر کدام از طرفین چه تعهدات قانونی در قرارداد داشته باشند. برای پاسخ به این سوالات، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد کامل

برای دریافت کردن این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد شراکت در مغازه
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(11 نظر)
account_circle
صابر
thumb_up_alt
سلام. می‌خوام با یک مغازه دار که هم اکنون کار می‌کنه شریک بشم به این صورت که من پولی را بیارم برای گسترش بیشتر مغازه. حالا آورده‌های دو طرف چه طور مشخص میشه؟ مال من که پول هست مال ایشون هم وسایل مغازه هست و هم تجربه. این رو چه طور باید توی قرارداد آورد؟
16:16
02 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر نیازمند ارزش گذاری کالای موجود در مغازه هستید یا می‌توانید از طریق توافق به نتیجه برسید یا از کارشناسان مورد تایید دادگستری استفاده کنید. سپس مراتب در قرارداد شراکت مغازه نوشته شود.
14:46
03 شهریور 1400
account_circle
مهدی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. بنده با ۲۰ سال سابقه در خصوص لوازم التحریر در منطقه‌ای که هستم می‌خواهم در همان منطقه با شخص دیگری که در همان منطقه هست و دارای مغازه هست کاری رو شروع کنم. لطف کنید درصد مالکیت سود هر یک از طرفین رو مشخص کنید. البته سرمایه هم از من است. ممنون.
19:52
24 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تعیین سود طرفین در قرارداد شراکت مغازه با توجه به توافق طرفین صورت می‌گیرد. لذا ملاک در این مورد، اراده طرفین قرارداد است و هرآنچه میان شما و طرف مقابل توافق شود محترم خواهد بود.
17:53
25 شهریور 1400
account_circle
محمد محمدی
thumb_up_alt
با دوستم در فروشگاه مواد غذایی شریک شدیم. هزینه‌ها رو نصف نصف گذاشتیم. من پایان خدمت ندارم. جواز مغازه رو به اسم رفیقم گرفتیم. الان شراکت نامه ما چطوری میشه؟ و چه بندهایی رو باید قید کنیم؟ ممنون.
13:54
27 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. جناب محمدی عزیز، در این مورد، درخواست خود را در بخش «تنظیم قرارداد» سایت ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.
12:43
28 مهر 1400
account_circle
کامران هنرور
thumb_up_alt
نوشتن قرارداد مشارکت مغازه به چه صورت است؟ مغازه از من و سرمایه و دکور و وسایل از شریک دوم است.
02:07
09 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از نمونه قرارداد مشارکت مغازه (موجود در بانک قرارداد سایت) استفاده کنید. البته لازم است مطابق با انتظارات طرفین، مواردی در قرارداد شخصی سازی شود که در این صورت نیز، از بخش بررسی قرارداد سایت، در خدمت شما خواهیم بود.
11:34
10 آذر 1400
account_circle
احمد احدی
thumb_up_alt
آیا با نوشتن شراکت نامه، طرفین به طور کامل کارفرما هستند؟ مخصوصا اون شخصی که درصد کمی دارد؟ آیا بعدا حق داشتن ادعای بیمه یا ضوابط قانون کار از کسی که حق شراکت بیشتری را داشته است امکان دارد؟
02:15
10 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
این امکان وجود دارد که طرف مقابل بتواند از شما در اداره کار شکایت کند. در واقع، روابط طرفین در واقعیت است که نوع قرارداد را مشخص می‌کند لذا در صورتی که روابط میان شما و ایشان، واقعا روابط کارگری و کارفرمایی است باید قرارداد کار تنظیم شود.
12:57
11 بهمن 1400
account_circle
امین پرورش
thumb_up_alt
بابت قرارداد مشارکت در راه اندازی سوپر مارکت راهنمایی می‌خواستم.
16:30
26 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا همین جا سوالتون رو طرح بفرمایید یا درخواست مشاوره تلفنی ثبت کنید تا پاسخ گوی سوالات شما باشیم.
11:10
27 شهریور 1401
account_circle
صفار هرندی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. من و خواهرم تو مغازه با هم شریک هستیم و حالا قسط اجاره رو داریم و طبق توافق خواهرم حق اجاره رو به من میده. نحوه نوشتن رو لطف کنید. ممنون.
10:07
21 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. این موضوع باید از طریق یک شخص متخصص در زمینه تنظیم قرارداد، سر و شکل پیدا کند. از طرف دیگر، باید سایر بندهای قرارداد نیز بررسی شود که از این نظر، مشکلی وجود نداشته باشد. لذا حتما در این مورد مشورت مستقیم شود و متن قرارداد را در اختیار یک متخصص در حوزه قراردادها قرار دهید.
11:13
21 آذر 1401
account_circle
محمد
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید من متن قرارداد در خصوص شراکت مغازه طوری که کل سرمایه از یک نفر و کار از طرف نفر دوم باشه میخواستم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
11:43
01 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وارد سایت بشید و از قسمت نمونه قراردادها، وارد بخش قراردادهای مشارکت بشید. در این بخش، انواع نمونه قرارداد مشارکت مانند قرارداد شراکت مغازه وجود دارد که می‌توانید با مقداری تغییر در مفاد آن، نسبت به شخصی سازی قرارداد اقدام کنید.
16:44
02 فروردین 1402
account_circle
یاسرمحمدی
thumb_up_alt
سلام یه شاگرد مغازه دارم در لبنیاتی مشغول به کار هست چه نوع قراردادی منعقد کنم باهاش که در آینده به مشکل برنخورم. در قالب شراکتنامه باشه چطوره؟ مثلا درصد آورده ایشان بطور غیرنقدی تخصص و ۵ درصد از فروش روزانه باشه؟
17:44
22 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اینکه شخص مقابل شما شاگرد باشد یا یک متخصص، تفاوتی در شمول قانون کار بر رابطه شما با ایشان نخواهد کرد. رابطه شما با ایشان، در همه حال به عنوان رابطه استخدامی خواهد بود و مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی است. بر همین اساس نیز، حتی تنظیم قراردادهایی مانند قرارداد مشارکت و قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز این رابطه کاری را تغییر نخواهد داد. در واقع قانون کار یکی از مصادیق قوانین مرتبط با نظم عمومی است و نمی‌توان بر خلاف مفاد قوانین مرتبط با نظم عمومی توافق کرد. از آنجایی که قرارداد مشارکت یکی از مصادیق توافق بر خلاف مفاد قانون کار است لذا این توافق حتی اگر به امضای شاگرد مغازه نیز برسد، فاقد وجاهت قانونی خواهد بود.
12:41
23 اردیبهشت 1402
account_circle
محمد رضا مهرابی
thumb_up_alt
من و شریکم با هم یک مغازه به صورت ۳ دانگ به ۳ دانگ خریدیم. می‌خواستیم املاک بزنیم و به صورت مساوی کار کنیم. جواز کسب به نام یک نفر میدن. راه قانونی‌شان چیست؟
20:09
28 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
می‌توانید در قرارداد اجاره‌ای که بین شما و ایشان تنظیم می‌شود به این موضوع اشاره کنید که بنا به محذوریت‌های قانونی، پروانه کسب این واحد صنفی به نام یکی از طرفین صادر شده است. به عبارت دیگر، اگر ضرورت ایجاب می‌کند که این موضوع نیز به عنوان بخشی از بدنه شراکت شما محسوب شود، می‎توانید در متن قرارداد به صراحت به این موضوع اشاره کنید و آن را بدون ابهام بازگو کنید و به عنوان آورده مشترک طرفین مورد توجه قرار بگیرد تا از اختلافات احتمالی آتی میان طرفین جلوگیری شود. علاوه بر این، ضرورت دارد که ضمانت اجرای کافی برای این منظور، در نظر گرفته شود تا امکان سو استفاده در این خصوص، به حداقل برسد.
17:21
29 مرداد 1402