قرارداد وکیل با شرکت و نکاتی که در قرارداد همکاری وکیل با شرکت ضروری است!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد وکیل با شرکت

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به خوبی به این مساله آگاه هستند که برای رسیدگی به امور حقوقی کسب و کار خود باید از اشخاص متخصص کمک بگیرند. مسائل حقوقی نیز مانند سایر علوم دیگر تخصصی شده‌اند. اگر شما کسب و کاری دارید یا به عنوان یک شرکت فعالیت می‌کنید، با مسائل حقوقی متعددی مواجه خواهید شد. اگر از قرارداد وکیل با شرکت استفاده کرده باشید و از این طریق با یک وکیل همکاری کنید، از بابت مسائل حقوقی کسب و کار خود مشکلی نخواهید داشت.

در صورتی که تمایل داشته باشید به تنهایی و بدون کمک از وکیل یا مشاور حقوقی مسائل و امور حقوقی شرکت را پیگیری کنید، احتمالا شرایط سختی خواهید داشت. پیگیری مسائل و امور حقوقی نیازمند دانش حقوقی است. دانش حقوقی از مطالعه مستمر و گذراندن دوره‌های تحصیلات آکادمیک به دست می‌آید. بنابر این یا باید به صورت آکادمیک در این رشته تحصیل کنید یا اینکه زمان زیادی را برای مطالعه در زمینه دانش حقوق صرف کنید. بدون شک این امور، زمان زیادی از شما خواهد گرفت و باعث می‌شود که در اداره و مدیریت شرکت یا سازمان نیز به خوبی عمل نکنید.

تخصصی شدن دانش، فن و حرفه‌ها باعث شده است که اشخاص تمایل داشته باشند در شاخه‌های مشخصی از کار و علم فعالیت کنند. قرارداد وکیل با شرکت از حیطه‌های تخصصی فعالیت وکلا است.

اهمیت نمونه قرارداد همکاری وکیل با شرکت

انجام معاملات متعدد و حضور در بازارهای بزرگ تجاری و صنعتی، فعالیت در شرکت‌های خدماتی و شرکت‌هایی که پروژه‌های فرهنگی و هنری را اجرا می‌کنند و به طور کلی فعالیت در تمام حوزه‌های کاری به نوعی با مسائل حقوقی در ارتباط است. وکیل شرکت، به طور مستمر فعالیت شرکت را بررسی می‌کند. وکیل به امور شرکت نظارت دارد و سعی می‌کند که برای بهبود و گسترش شرکت، توصیه‌های حقوقی مناسبی ارائه دهد.

شما به عنوان صاحب شرکت می‌تواند رسیدگی و نظارت به تمام امور حقوقی شرکت را به وکیل شرکت بسپارید. همکاری با وکیل شرکت به نوعی ضامن کسب و کار شما است. زیرا که وکیل تمام فعالیت‌ها را براساس حقوق و قانون بررسی می‌کند و هر گونه تخلف یا مشکل را گزارش می‌دهد. البته شخصی که با او نمونه قرارداد وکیل با شرکت خصوصی امضا می‌کنید و به عنوان وکیل در شرکت حضور دارد، لازم است قرارداد عدم افشای اطلاعات را امضا کند. سوء استفاده از اطلاعات و مشخصاتی که در اختیار او قرار می‌گیرد، برای شرکت بسیار آسیب زا است و خسارت و زیان ایجاد می‌کند. به همین دلیل امضای این تعهدنامه بسیار ضروری است.

از طرف دیگر مراجعه مستمر به دفاتر حقوقی، هزینه و زمان بسیاری از شما می‌گیرد. شما برای حضور در دفتر حقوقی و ملاقات با وکیل برای یک گفت و گوی کوتاه و چند سوال، گاهی ملزم می‌شوید که مسیر زیادی را طی کنید و هزینه قابل توجهی بپردازید. شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل دارند با وکیلی همکاری کنند که در مواقع لازم به سرعت بتوانند به او دسترسی داشته باشند. با تنظیم نمونه قرارداد وکیل با شرکت ، خدمات وکیل قرارداد در دسترس شما قرار می‌گیرد. شما به واسطه این قرارداد می‌توانید به راحتی با وکیل در ارتباط باشید و از مشاوره‌ حقوقی با او بهره ببرید.

نمونه قرارداد وکیل با شرکت چگونه قراردادی است؟

قرارداد وکیل شرکت ، از جمله قراردادهایی است که به صورت یک قرارداد خصوصی میان هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنظیم و استفاده می‌شود. این قرارداد حاوی اطلاعات دقیقی از نحوه همکاری وکیل با شرکت است. محتوای متن نمونه قرارداد وکیل با شرکت ابتدا درباره طرفین قرارداد توضیح می‌دهد و مشخص می‌کند که مسئولیت این قرارداد به عهده چه کسانی است. در ادامه، موارد دیگری موضوع قرارداد، بازه زمانی همکاری، مبلغ حق الزحمه، شروط خاص قرارداد و مسائل مهم دیگر شرح داده می‌شوند.

به طور کلی نمونه قرارداد وکیل با شرکت ، حاوی تمام اطلاعاتی است که در رابطه میان شرکت و وکیل مورد توجه قرارداد می‌گیرد. در این قرارداد تمام مسئولیت‌های وکیل و وظایفی که به عهده دارد شرح داده می‌شود. نمونه قرارداد همکاری وکیل با شرکت از جمله قراردادهایی است که به شیوه‌های مختلف تنظیم می‌شود. در ادامه به انواع این قرارداد اشاره می‌کنیم.

انواع نمونه قرارداد وکیل با شرکت

نمونه قرارداد همکاری وکیل با شرکت به شکل‌های مختلف تنظیم می‌شود. در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  1. اولین و متداول‌ترین نوع نمونه قرارداد همکاری وکیل با شرکت ، قرارداد پیمانکاری است. در این نوع قرارداد، وکیل موظف می‌شود که مسئولیت‌های مشخصی را انجام دهد و به مسائل و امور حقوقی شرکت و پرسنل رسیدگی کند. این قرارداد براساس قانون مدنی و به صورت یک قرارداد خصوصی تنظیم می‌شود. ملاک اصلی این قرارداد، انجام کار است. قرارداد سندی است که نشان می‌دهد وکیل در ازای انجام امور مشخصی، مشمول دریافت حق الزحمه می‌شود.
  2. نوع دیگری از قرارداد وکیل شرکت ، قرارداد استخدام است. این قرارداد براساس قانون کار تنظیم می‌شود و به این معنی است که وکیل توسط شرکت یا موسسه مورد نظر استخدام شده است. براساس این قرارداد، وکیل در گروه پرسنل شرکت قرار می‌گیرد و از حقوق و مزایای مشخص، ساعت کاری تعیین شده و محل دقیق انجام کار، زمان دقیق شروع و اتمام قرارداد و مزایای دیگر برخوردار است. قرارداد کار یک قرارداد استخدامی است. به همین دلیل وکیل به واسطه این قرارداد در شرکت مورد نظر استخدام می‌شود.

قرارداد وکیل از نگاه قانون

قانون ناظر به قرارداد وکیل با شرکت ، قانون مدنی است. زیرا که این همکاری براساس ماده ده قانون مدنی تنظیم می‌شود. این ماده اعلام می‌کند که قراردادهای خصوصی میان اشخاص به شرط رعایت قانون نافذ و معتبر هستند. قرارداد وکیل با شرکت با رعایت اصول قانونی تنظیم قرارداد و شرایط صحت آن که در قانون مدنی توضیح داده شده است، معتبر و قانونی خواهد بود. این نوع از قرارداد معمولا برای مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وکیل در شرکت حضور مستمر ندارد. برای مثال در قراردادهایی که وکیل چند روز در هفته و برای ساعات کوتاهی در شرکت حضور دارد یا اینکه امور حقوقی شرکت را در دفتر کار خود پیگیری می‌کند، می‌توانید از قرارداد پیمانکاری تک نفره یا قرارداد پیمانکاری استفاده کنید.

اگر رابطه شما با وکیل به عنوان کارفرما، به شکل رابطه کارگر و کارفرما باشد، قرارداد شما در گروه قرارداد کار قرار می‌گیرد. اداره کار به طور کلی به قراردادهای کار نظارت می‌کند. بنابر این، در هر شرایطی که نیروی کار انسانی، به صورت یک نیروی ماهر و متخصص یا به صورت کارگر ساده استخدام شود، باید قرارداد کاری میان دو نفر امضا کند.

نکته دارای اهمیت این است که این قراردادها معمولا به صورت قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود. ماده 7 قانون کار، به صورت مفصل درباره قرارداد کار توضیح داده است. براساس این ماده قانونی، توافقات شفاهی نیز حکم قرارداد را دارند. قانون کار در ماده 2 و 3 نیز کارگر و کارفرما را تعریف می‌کند و در ماده‌های دیگر این قانون درباره نحوه نوشتن قرارداد ، بخش‌های مختلف قرارداد و موارد مهم دیگر صحبت شده است.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد وکیل با شرکت ، به صورت کلی همکاری میان شرکت و وکیل است. اما به صورت جزئی شرح وظایف وکیل با توجه به ماهیت شرکت، متفاوت خواهد بود. در این بخش از قرارداد مسئولیت‌هایی که وکیل در شرکت به عهده دارد، به طور کامل شرح داده می‌شود. وکیل با امضای قرارداد ملزم به پذیرش مسئولیت‌ها و اجرا و پیگیری آن‌ها است.

حق الزحمه

تعیین حق الزحمه در قرارداد وکیل با شرکت به توافق طرفین، میزان سابقه و مهارت وکیل، توانایی انجام کار و موارد مهم دیگر بستگی دارد. این مبلغ در توافقات اولیه میان وکیل و شرکت تعیین شده است و در متن قرارداد نوشته می‌شود. بعد از تعیین میزان حق الزحمه، نحوه پرداخت آن نیز از اهمیت بسیاری برخودار است. در متن قرارداد باید نحوه پرداخت حق الزحمه نیز مشخص شود.

پیشنهاد می‌کنیم

مسلم است برای همکاری با وکیل، به یک قرارداد جامع و کامل نیاز دارید که شرایط همکاری شما را به دقت شرح داده باشد زیرا تعهدات، وظایف و شروط مندرج در این قرارداد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و در واقع ملاکی برای چگونگی اجرای موضوع قرارداد خواهند بود. برای در دست داشتن یک قرارداد حرفه‌ای، به شما خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی تیم رکلا را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این سرویس، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، قراردادی که نیاز دارید را سفارش دهید و تحویل بگیرید.

علاوه بر خدمات تنظیم قرارداد، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند برای شما کاربردی باشد. برای استفاده از این سرویس نیز، می‌توانید به راحتی به صفجه آن وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات