قرارداد کارآموزی آرایشگاه چیست؟!

-
بروزرسانی:1402/04/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارآموزی آرایشگاه

قرارداد کارآموزی آرایشگاه یک قرارداد بسیار کاربردی برای اشخاصی است که تمایل به یادگیری حرفه یا شغل آرایشگری دارند. این قرارداد یکی از انواع قرارداد کارآموزی است. غلبه مد و فرهنگ امروزی باعث شده است که مردم تمایل بیشتری برای استفاده از خدمات زیبایی و آرایشی داشته باشند. سلیقه عمومی مردم روز به روز بیشتر به سمت آراستگی و زیبایی پیش می‌رود. فعالان در حرفه آرایشگری، خدمات زیبایی را با هزینه‌های زیادی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. آرایشگری را می‌توانیم در گروه مشاغل با درآمد بالا در نظر بگیریم. این شرایط باعث شده است که یادگیری حرفه آرایشگری بسیار مورد توجه و محبوب باشد.

تمایل به کسب درآمد از آرایشگری باعث شده است که اشخاص زیادی علاقه مند به وارد شدن به این حرفه پر درآمد باشند. این اشخاص تلاش می‌کنند که از طریق فعالیت در آرایشگاه درآمد کسب کنند. علاقمندان به آرایشگری تلاش می‌کنند که با یادگیری یک یا چند مهارت مربوط به خدمات زیبایی، جایگاه خود را در این مارکت باز کنند. یکی از روش‌های مرسوم یادگیری مهارت‌های آرایشگری، استفاده از قرارداد کارآموزی است.

موقعیت یادگیری و جذب نیرو در کارآموزی

کارآموز آرایشگری می‌تواند با امضای قرارداد کارآموزی آرایشگاه ، موقعیت مناسبی برای کار و آموزش کسب کند. موقعیت کارآموزی، یک شانس بزرگ برای یادگیری حرفه و مهارت آرایشگری است. از طرف دیگر آرایشگاه فرصتی خواهد داشت که نیروهای مستعد را شناسایی کند. مدیریت آرایشگاه با شناخت نیروی ماهر و با استعداد، که به خوبی دوره کارآموزی را تمام کرده است،  شرایط و موقعیت مناسبی برای جذب نیروی کار خواهد داشت. جذب نیروی جوان و آموزش دیده می‌تواند سطح کیفی آرایشگاه را به مراتب بهبود ببخشد. البته لازم به یادآوری است که برای جذب کارآموز، نوع قرارداد باید تغییر کند. کارفرما باید برای جذب نیروی کار، به جای  قرارداد کار آموزی ، از قرارداد کار موقت استفاده کند. البته آرایشگاه‌ها برای جذب نیرو می‌توانند از قرارداد درصدی آرایشگاه نیز استفاده می‌کنند.

آیا کارفرما موظف به جذب کارآموز آرایشگری است؟

مسئله مهم در قراردادهای کارآموزی، اشاره به این نکته است که کارفرما تعهدی برای جذب کارآموز ندارد. اگر کارفرما تمایل داشته باشد، می‌تواند به کارآموز پیشنهاد کار بدهد و او را استخدام کند. بنابراین بعد از اتمام دوره کارآموزی، تعهد و مسئولیتی به‌عهده کارفرما نیست. و کارآموز نمی‌تواند ادعایی در خصوص الزام به امضای قرارداد استخدام داشته باشد.

انواع قرارداد کارآموزی آرایشگاه

به طور کلی دو حالت برای جذب قرارداد کارآموزی آرایشگری وجود دارد. در ادامه انواع کارآموزی آرایشگاه را توضیح می‌دهیم.

  1. علاقه‌مندان به آرایشگری می‌توانند در مراکزی که تحت نظارت آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، آموزش ببیند. به این منظور باید قرارداد کارآموزی فنی حرفه‌ای را امضا کنند. آموزش در این مراکز همراه با انجام کار و یادگیری خواهد بود. مراکز آموزشی باید دارای مجوز باشند. براساس ماده 118 قانون کار، کارفرما باید شرایط، امکانات، محیط و تجهیزات لازم برای آموزش را در اختیار کارآموز بگذارد. این آموزشگاه‌ها به طور ویژه به آموزش می‌پردازند و در پایان دوره به کارآموز مدرک اعطا می‌کنند. مدرک اخذ شده از آموزشگاه بسیار معتبر است و برای پروانه کسب آرایشگاه، توسط کارآموز استفاده می‌شود. این نوع از کارآموزی، برای آرایشگران با تجربه‌ای که به دنبال کسب اطلاعات جدید و مهارت‌های جدید هستند نیز کاربرد دارد.
  2. نوع دوم از کارآموزی در آرایشگاه، مربوط به مواردی است که شخص در آرایشگاه‌های خصوصی مشغول به فعالیت می‌شود. در این نوع از قرارداد کارآموزی آرایشگاه ، علاقه‌مندان معمولا نوجوان‌ها یا جوان‌هایی هستند که تمایل دارند آرایشگری را از طریق تجربه و کار در محیط، آموزش ببیند. این نوع از کارآموزی، زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای نیست. بنابراین امتحانی گرفته نمی‌شود و مدرکی هم به کارآموز داده نمی‌شود. این نوع از قرارداد برای نوجوانان علاقه‌مند و کارفرمایانی که توانایی آموزش به نیروی جوان را دارند، بسیار مناسب است. ماده 112 قانون مدنی بیان می‌کند، کارآموزانی که فقط به دنبال کسب تجربه و آموزش هستند، می‌توانند از این قرارداد استفاده کنند. البته این قرارداد برای نوجوان، در بیشترین زمان،  سه سال در نظر گرفته می‌شود. نیروی نوجوان باید کمتر از 15 سال یا بیشتر از 18 سال نباشد.

محتوای قرارداد کارآموزی آرایشگاه شامل چه مواردی است؟

برای تنظیم یک قرارداد کارآموزی آرایشگاه، باید به قوانین مربوط به کار آموزی که در قانون کار آمده است، توجه کنیم. ماده 116 قانون کار، درباره محتوای قرارداد کارآموزی صحبت کرده است. این ماده اشاره می‌کند که یک قرارداد کارآموزی باید حاوی چه اطلاعاتی باشد. این اطلاعات عبارتند از تعهدات طرفین، سن کارآموز، مزد کارآموز، محل کارآموزی، حرفه یا شغلی که طبق استاندارد مصوب، تعلیم داده خواهد شد، شرایط فسخ قرارداد و هر نوع شرط دیگری که در محدوده قوانین باشد.

قرارداد کارآموزی آرایشگاه

قرارداد کارآموزی آرایشگاه از چه قانونی پیروی می‌کند؟

قانون ناظر بر روابط قرارداد کارآموزی آرایشگاه ، قانون کار است. قانون کار در ماده‌های 112 تا 118 ، قرارداد کارآموزی را تعریف می‌کند، انواع قرارداد کارآموزی را مشخص می‌کند و برای هر نوع از قرارداد، شرایطی را در نظر می‌گیرد. برای مثال قرارداد کار آموزی برای نیروی نوجوان که به دنبال یادگیری توام با کار است 3 شرط در نظر گرفته است:

  1. سن بیشتر از ۱۵ سال و کمتر از ۱۸ سال تمام هجری شمسی.
  2. انجام کارآموزی توام با کار.
  3. قید مدت کارآموزی که زاید بر سه سال نباشد.

نکته مهم دیگر این است که قرارداد کار آموزی توام با نوجوان باید روزانه 6 ساعت باشد. با توجه به ماده ۵ قانون کار کارآموزان بین ۱۵ تا ۱۸ باید با توجه به ماده 79 تا 84  قانون کار ، استخدام شوند. با زدن رو عبارت شرایط کار نوجوانان در قانون کار ، می‌توانید به صورت مفصل‌تر درباره این موضوع، مطالعه کنید.

بلوغ فکری نوجوان اجازه کارآموزی در سن پایین را می‌دهد؟

یکی از سوالات متداول در زمینه کارآموزی نوجوان، اشاره به بلوغ فکری نوجوان است. برای مثال بسیار پرسیده می‌شود که با توجه به این که بلوغ دختران و پسران متفاوت از یکدیگر است و یکی از اصول شایستگی افراد برای امضای قرارداد بالغ بودن آن‌ها است، آیا دختران می‌تواند زودتر از ۱۵ سال قرارداد کارآموزی آرایشگاه را منعقد کنند؟

پاسخ قطعا خیر خواهد بود. زیرا قانون کار حداقل سن برای هر دو گروه دختران و پسران را تعیین کرده است. عموم مردم باید به این قوانین متعهد باشند.

حقوق و بیمه در قرارداد کارآموزی آرایشگاه

شخصی که مشغول به کارآموزی توام با کار آراشگاه است، اگر بزرگسال باشد، مانند یک نیروی کار، روزانه 7 ساعت و 20 دقیقه کار می‌کند. به همین ترتیب نیز حقوق و بیمه دریافت خواهد کرد. اگر کارآموز نوجوان باشد، ساعت کاری به 6 ساعت در روز کاهش پیدا می‌کند. به همین نسبت نیز از میزان دستمزد سال و حق بیمه کارگر کاسته خواهد شد.

موضوع قرارداد

در این بخش از قرارداد، هدف طرفین قرارداد از انجام آن، به صراحت بیان می‌شود. برای مثال دو طرف این قرارداد می‌توانند مشخص کنند که کارآموز، چه حرفه‌‌ای از آرایشگری را آموزش خواهد دید. می‌دانیم که این قرارداد برای گذراندن یک دوره کارآموزی در آرایشگاه زنانه تنظیم می‌شود. با توجه به متنوع بودن حرفه آرایشگری و شاخه‌های متنوع آن، کار آموز می‌تواند حرفه مورد علاقه خود را انتخاب کند.

برای مثال می‌تواند در موضوع قرارداد به صراحت بیان کند که هدف از این قرارداد، دریافت آموزش و شرکت در دوره‌های آموزشی در حوزه‌ی میکاپ یا پاکسازی پوست است. توجه کنید که کارآموز نباید کارهایی اضافه‌تر از آنچه مربوط به آموزش او است، انجام دهد. یعنی مدرس و آموزشگاه نباید با کارآموز به گونه‌ای رفتار کنند که گویی پرسنل آن‌ها است.

پیشنهاد می‌کنیم

پیش از امضای هر قرارداد، لازم است که درباره نکات قانونی آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. آگاهی درباره این مسائل، به واسطه دریافت راهنمایی و مشاوره از مشاوران حقوقی و وکلای مجرب میسر می‌شود. برای این منظور، شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا بهره ببرید.

علاوه براین، تیم رکلا این امکان را نیز فراهم کرده است که با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، نگارش قراردادی که در نظر دارید را ما بسپارید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(5 نظر)
account_circle
محمدرضا نرگسی
thumb_up_alt
سلام. مدیریت یکی از آرایشگاه‌ها برای آموزش پسرم گفته شش ماهه بهش یاد می‌دهم و سه میلیون می‌گیرم. چه نوع قراردادی باید بنویسم که سرم کلاه نره؟
21:44
26 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد قرارداد مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود و شرایط طرفین در آن نوشته خواهد شد. این قرارداد یک نوع قرارداد آموزش در مقابل حق الزحمه است و ساختار آن مطابق با اراده طرفین و با رعایت اصول اولیه و کلی قانونی تنظیم قرارداد، تعیین و لحاظ می‌شود.
21:50
27 مرداد 1400
account_circle
لیلا امین
thumb_up_alt
سلام من مدیر سالن زیبایی هستم کارکنان من اگه کارآموز بگیرن باید چند درصد از کل قرارداد به عنوان حق آموزش به ایشان بدهم؟
10:08
06 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. با فرض آنکه قانونی عمل کرده باشید و شرایط کارآموزی را دارید، درصد مطابق با توافق طرفین است.
10:50
07 آبان 1400
account_circle
اعظم قدیری
thumb_up_alt
سلام ببخشید من در یک سالن آرایشی برای کلاس خصوصی شنیون رفتم و گفتن ۶ میلیون برای ۱۵ مدل هزینه هست و کلاس بعد تاسوعا و عاشورا تشکیل میشه و ۲ میلیون از من گرفتن و تا اون زمان به من میگفتن بیا تو آرایشگاه رو دست استادکار نگاه کن تا راه بیوفتی ولی هر موقع میخواستم ببینم به من سشوار یا ویو میسپردن و من نمی‌تونستم ببینم که چکار میکنن و من عملا هیچ مدل شنیونی یاد نگرفتم. الان قبل شروع کلاس خصوصیم یه مشکلی پیش اومده که نمی‌تونم برم البته قبلا هم گفته بودم شاید نشه بیام یعنی در جریان هستن. الان که میگم ۲ میلیون رو به من بدین یا به اندازه یک شنیون کم کنید پولو برگردونید میگن نه نمیشه من باید چکار کنم؟
07:07
16 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. باید قرارداد شما با طرف مقابل بررسی شود. اگر در خصوص خروج از آموزش، تدبیری اندیشیده نشده باشد احتمالا باید نظر مدرس را برای خروج از این همکاری جلب کنید.
16:56
17 مرداد 1401
account_circle
رومینا سمواتی
thumb_up_alt
سلام مدت ۶ ماه در سالن زیبایی بدون قرارداد، کار آموز بودم در کنار سالن دار، روزی ۵ ساعت و گاهی ۸ ساعت تمام کار می‌کردم. پول رو سالن دار می‌گرفت جز کار چیزی نصیبم نشد هر شب با ناراحتی خونه می‌اومدم یک ریال هم بهم نداد آیا میشه شکایت کرد؟
19:33
20 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اساسا شما کارآموز ایشان نبوده‌اید و باید بدانید که رابطه شما مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی است. بر همین اساس نیز، ایشان مکلف است که حقوق و مزایای قانونی شما (حداقل حقوق اداره کار) را بپردازد. علاوه بر آن ضرورت دارد که شما را در لیست بیمه پرسنل خود رد کند. در صورتی که هریک از موارد مورد اشاره توسط ایشان رعایت نشده است، می‌توانید برای مطالبه حقوق قانونی خودتان به اداره کار مراجعه کنید.
16:53
21 خرداد 1402
account_circle
مرجان امیری
thumb_up_alt
سلام من یه دوره خصوصی آموزش در یک سالن زیبایی رنگ و مش شرکت کردم قراردادی نداریم ولی در این آموزش قرار شد تمام موارد رنگ و مش رو بهم آموزش بدن به مبلغ ۹ میلیون. الان صاحب سالن پودری که استفاده میکنه رو به من نمیگه و پودر رو از خونه میاره و داخل ظرف دیگه میریزه و چند مدل و ترکیب رنگ رو به من آموزش نداده آیا آموزش دهنده موظف نیست متریال مصرفی رو به کارآموز بگه؟ یا برای اینکه زده زیر حرف و آموزشش و تکمیل نکرده، من می‌تونم از هزینه آموزش کم کنم؟
04:11
24 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
به دلیل نبودن قرارداد، مسیر بسیار دشواری را پیش رو دارید. اساسا هرگونه تکلیفی که در سوال خود به آن اشاره کردید نیازمند اثبات است و تا زمانی که نتوانید وجود چنین تکلیفی را بر عهده آموزش دهنده ثابت کنید، اساسا هرگونه مطالبه وجه یا مطالبه آموزش بیشتر در خصوص ترکیبات متریال، امکان نخواهد داشت. حتما از این به بعد، قرارداد تنظیم کنید و بدون قرارداد، وارد همکاری نشوید.
13:22
26 اسفند 1402