نمونه قرارداد کارآموزی توام با کار چیست و چه نکاتی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/21
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارآموزی

قرارداد کارآموزی یکی از شیوه‌های متداول جذب نیروی موقتی برای کسب و کارها است. از طرف دیگر، قرارداد با کارآموز می‌تواند شرایط و موقعیت مناسبی را برای یادگیری حرفه‌ها و مشاغل مختلف ایجاد کند. نیروی کارآموز معمولا سابقه کار ندارد یا از زمان آموزش او مدت زیادی گذشته است و او را مشتاق به یادگیری مطالب تازه کرده است.

گروهی از کارآموزان، ممکن است کم سن باشند. این کارآموزان که اغلب نوجوان هستند، معمولا در حوزه کاری مورد نظر تجربه کافی ندارند. اما این مساله دلیل نمی‌شود که افراد در سنین مختلف نتوانند کارآموز شوند. هرچند کارآموزی برای مشاغل و حرفه‌های خاصی، شرط سن دارد. کارآموزی؛ همانطور که از نامش نیز مشخص است، دوره‌ای است که در آن، محوریت فعالیت شخص آموزش و کسب مهارت است. برای مثال بسیاری از دانشگاهیان، زمانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند، از قرارداد کارآموزی استفاده می‌کنند.

تحصیل‌ کرده‌های جوان با قرارداد کارآموزی وارد حوزه شغلی مورد نظرشان می‌شوند و هم زمان با انجام کار، آموزش می‌بینند. به همین دلیل است که این نوع از قرارداد را، نمونه قرارداد کارآموزی توام با کار می‌نامند. نمونه قرارداد کارآموزی توام با کار ، نوعی از قراردادهای کار است که از سوی قانون کار تایید شده است. قانون کار به طور مفصل درباره دوره کارآموزی صحبت می‌کند. در قرارداد کارآموزی اداره کار علاوه بر شرایط خاص کارآموزی، حقوق مشخصی نیز برای کارآموز در نظر گرفته شده است که کارفرما موظف به رعایت آن است.

از این قرارداد چه زمانی استفاده می‌شود؟

کارآموزی را نمی‌توانیم صرفا به شغل خاصی منحصر کنیم. صاحبان هر شغل و حرفه‌ می‌توانند با آماده کردن شرایط قرارداد کارآموزی ، کسب و کار خودشان را به مشتاقان و علاقه‌مندان آموزش دهند. مشاغل و سازمان‌های مختلف محدودیت خاصی برای جذب کارآموز ندارند. البته پیش زمینه علمی و تجربی کارآموز نیز بسیار دارای اهمیت است. برای مثال بسیاری از سازمان‌ها، موسسه‌ها و کارخانه‌ها برای استخدام کارآموز شرایط سنی و علمی خاصی را در نظر گرفته‌اند. قانون کار در ماده 112 به طور مفصل قرارداد کارآموزی وزارت کار را توضیح داده است. این ماده از قانون کار حالت‌های مختلف کارآموزی را شرح داده است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

تعریف این قرارداد از نگاه قانون

ماده 112 قانون، قرارداد کارآموزی را در حالت‌های زیر در نظر می‌گیرد:

  1. حالت اول از قرارداد کارآموزی اداره کار ، مربوط به زمانی است که اشخاص برای یادگیری یک حرفه یا مهارت به خصوصی وارد یک مرکز آموزشی می‌شوند. این حالت از کارآموزی می‌تواند برای بازآموزی ( آموزش مجدد ) یا ارتقاء مهارت نیز استفاده شود. برای مثال ممکن است شخصی برای یادگیری جدیدترین متد‌ها، به یک آموزشگاه یا مراکز کارآموزی مراجعه کند. این نوع از کار آموزی دارای مدت معین است. مدت آن نیز توسط شخص و مرکز کارآموزی مشخص می‌شود. معمولا بازه زمانی به نوعی تعیین می‌شود که برای آموزش یا ارتقای مهارت کافی باشد.
  2. حالت دوم از قرارداد کارآموزی وزارت کار ، مربوط به اشخاصی است که برای یادگیری حرفه‌ای خاص برای مدت معینی که نباید بیشتر از سه سال باشد، در یک کارگاه مشغول به کار می‌شوند. این گروه از کارآموزان از قرارداد کاری یا استخدام کارآموز استفاده می‌کنند که کار توام با آموزش است. شرط خاصی که برای کارآموزان وجود دارد، این است که بازه سنی آن‌ها باید بین 15 تا 18 سال باشد. یعنی کمتر از 15 سال و بیشتر از 18 سال نباشند.

در ادامه ماده 112 ، در دو تبصره، توضیحاتی درباره قرارداد کار کارآموزی داده شده است.

تبصره 1- در حالت اول از فرمت قرارداد کارآموزی ، کارآموز می‌تواند شخصی باشد که در استخدام یک سازمان یا یک موسسه است. اما برای ارتقا مهارت، از طرف سازمان به کارآموزی فرستاده شده است. از طرف دیگر ممکن است کارآموز اصلا شاغل نباشد و خودش برای یادگیری و آموزش به مراکز کارآموزی مراجعه کرده باشد.

تبصره 2- در این تبصره به این مساله اشاره شده است که شرایط پذیرش این گروه از کارآموزان و میزان حقوق و تکالیف آن‌ها در دوره کارآموزی، توسط شورای عالی کار و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود.

تبدیل قرارداد کارآموزی به قرارداد کار

این امکان وجود دارد که بعد از اتمام دوره کارآموزی، کارآموزان مستعد و تلاشگر جذب شوند. کارآموزانی که به خوبی آموزش دیده‌اند و صلاحیت کاری خود را اثبات کرده‌اند، توسط کارفرما استخدام می‌شوند. کارفرما با آن‌ها قرارداد کار امضا می‌کند. اگرچه شرط خاصی برای اجبار کارفرما به استخدام کارآموز نیست. براساس قرارداد کارآموزی، کارفرما تعهدی برای استخدام کارآموز ندارد. در نهایت تصمیم با کارفرما است که کارآموز را بپذیرد و استخدام کند یا آن که دیگر با او قراردادی نداشته باشد.

در بسیاری از مواقع، پیش از تنظیم قرارداد کار با یک نیرو، از قراردادهای کارآموزی یا قرارداد کار آموزشی استفاده می‌شود. با استفاده از قرارداد استخدام کارآموز ، کارفرما فرصت دارد کارآموز را زیر نظر بگیرد و از مهارت‌ها و توانایی‌های او آگاه شود. علاوه بر این، در زمان قرارداد با کارآموز ، آموزش‌هایی نیز به او داده می‌شود. این آموزش‌ها برای شروع حرفه‌ای کار بسیار اهمیت دارد.

قرارداد کارآموزی بدون حقوق

قانون کار به طور کلی درباره حداقل دستمزد سال و مزایای شغلی قانون کار صحبت کرده است. براساس این قانون هر فردی که به عنوان نیروی انسانی در سازمان، موسسه، کارگاه یا هر جای دیگری استخدام می‌شود، باید حداقل حقوق اداره کار را دریافت کند. علاوه بر حقوق، کارفرما موظف است کارآموز را بیمه تامین اجتماعی کند و حق بیمه او را به این سازمان بپردازد. نرخ پایه حقوق اداره کار هر ساله براساس میزان تورم کشور تعیین می‌شود. کارفرما موظف است که از این مبلغ تعیین شده، مبلغ کمتری پرداخت نکند. درباره این مساله، تفاوتی میان کار آزمایشی، کار موقت، کار دائم و حتی کارآموزی نیست. بنابراین نمونه قرارداد کارآموزی بدون حقوق به طور کلی اعتبار ندارد. قرارداد کارآموزی رایگان نیست. کارآموز باید حداقل حقوق اداره کار را دریافت کند. البته با توجه به شرایطی که دارد و میزان ساعتی که کار می‌کند، این حقوق محاسبه و پرداخت می‌شود.

کارآموزی بدون بیمه

همانطور که اشاره شد، قرارداد کارآموزی رایگان نیست و به آن حقوق تعلق می‌گیرد. علاوه بر این، قرارداد کارآموزی بدون بیمه هم نیست. یعنی به محض اثبات رابطه کارگر و کارفرما، حتی در دوره کارآموزی نیز کارفرما موظف پرداخت بیمه کارآموز است. بیمه کارآموز نیز براساس میزان فعالیت و ساعت کاری او پرداخت می‌شود. در این مورد، قانون کار هیچ تفاوتی میان مشاغل مختلف قائل نیست. قانون کار هیچ توافقی نمی‌پذیرد. بنابراین، کارفرما و کارآموز در این زمینه نمی‌توانند توافق کنند. یعنی توافق کارفرما و کارآموز برای کارآموزی بدون حقوق اعتبار ندارد. کارآموز می‌تواند به راحتی شکایت کند و حقوق خود را از کارفرما بگیرد. اداره کار و تامین اجتماعی حامی کارگران و کارآموزان است.

شرایط قرارداد کارآموزی برای کارآموز شاغل

همانطور که گفتیم، گروهی از کارآموزان، افرادی هستند که در سازمان یا موسسه خاصی استخدام شده‌اند و شاغل محسوب می‌شوند. این اشخاص برای ارتقاء دانش و مهارت خود و با توجه به نیازهای سازمانی که با آن کار می‌کنند، به دوره‌های مختلف کارآموزی فرستاده می‌شوند. ماده 113 قانون کار برای این گروه از کارآموزان شرایطی را در نظر گرفته است. براساس این ماده، این کارآموزان از شرایط خاصی بهره‌مند خواهند شد. در ادامه به توضیح این شرایط می‌پردازیم:

  1. قانون کار می‌گوید، در بازه زمانی که شخص به کارآموزی فرستاده می‌شود، رابطه استخدامی او با سازمان اصلی قطع نمی‌شود. طول مدت کارآموزی نیز، جزء سوابق کارگر است؛
  2. کارآموز نباید کمتر از حقوق پایه دریافت کند؛
  3. هر مزایای غیر نقدی مانند انواع کوپن‌ها، کمک‌ها و مساعدت‌هایی که برای هزینه زندگی و هزینه‌های خانواده نیروی استخدامی پرداخت می‌شد، در دوره کاراموزی نیز پرداخت می‌شود؛
  4. اگر پیش از دوره کارآموزی، کارفرما، کارآموز را از ادامه کارآموزی منع کند و این تغییر موجب خسارت کارآموز شود، کارفرما موظف به پاسخگویی است. کارآموز می‌تواند با مراجعه به مراجع حل اختلاف برای مطالبه خسارت اقدام کند.

کارآموزی نیروی زیر 18 سال

فرمت این قرارداد برای افرادی که زیر سن قانونی هستند، اندکی با افراد دیگر متفاوت است. قانون کار نیز شروط خاصی را برای به کار گیری این گروه از نوجوانان تعیین کرده است. برای مثال در ماده 115 آمده است که ساعت کار کارآموز زیر 18 سال باید 6 ساعت در روز باشد. براساس این قانون هیچ کارفرمایی نمی‌تواند یک نوجوان 15 تا 18 ساله را بیش از 6 ساعت در روز به کار بگیرد.

ماده دیگری از قانون کار که درباره کارآموز نوجوان صحبت می‌کند، ماده 117 است. این ماده از قانون کار تاکید دارد که کار محوله به نوجوان باید به اندازه توانایی او باشد. کاری که از توان نوجوان خارج است یا برای او سختی زیادی ایجاد می‌کند، جزء ممنوعیات قرارداد با یک کارآموز نوجوان است. ماده 117 در ادامه تذکر می‌دهد که کار مورد نظر نباید برای سلامت و رشد جسمی و سلامت روحی نوجوان خطر آفرین یا آسیب زا باشد. در مجموع برای انجام موضوع این قرارداد لازم است که به نکات قانونی مربوط به شرایط کار نوجوانان آگاه باشید.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای آموزش کارآموز

از دیگر مسائل مهمی که قانون کار درباره آن صحبت می‌کند، تامین وسایل و تجهیزات و ابزار لازم برای آموزش کار آموز است. کارفرما موظف خواهد بود که این ابزار و تجهیزات را مطابق با استانداردهای آموزشی وزارت کار و امور اجتماعی تهیه کند و در اختیار کارآموزان قرار دهد. علاوه بر این، کارفرما موظف است در یک یا چند دوره مشخص و برنامه ریزی شده، به طور منظم و کامل، حرفه یا شغل مورد نظر را به کارآموز آموزش دهد. سلامت و ایمنی کارآموز نیز از مسائل مهمی است که باید توسط کارفرما مدیریت شود.

توصیه می‌کنیم

توصیه می‌کنیم هر قراردادی را با آگاهی کامل از ابعاد حقوقی و قانونی آن، تنظیم و امضا کنید. شما می‌توانید برای یافتن پاسخ سوالات حقوقی خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. از دیگر خدمات حقوقی مجموعه رکلا ، خدمات تنظیم قرارداد است. با ثبت درخواست در این بخش، می‌‌توانید مسئولیت نگارش محتوای قراردادی که در نظر دارید را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد کار موقت

قرارداد استخدام را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
بهمن فیروز
thumb_up_alt
سلام. من فروشگاه کشاورزی دارم. یه نفر کارآموز دارم که شش ماهه با ما فعالیت داره می‌خواستم قرارداد کارآموزی باهاش ببندم که در آینده مدعی بیمه و حقوق و این‌ها نشه (منظور اینه که نمی‌خوام هیچ مسئولیت کاری و این‌ها در آینده پای منو بگیره) میشه محبت کنید یه نمونه قرارداد کارآموزی بدون حقوق برام بفرستید؟ متشکرم.
10:07
01 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. روابط شما در صورت حضور نیروی کار در محل، مصداق روابط کارگری و کارفرمایی است و لذا مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود. شرایط کارآموزی در این مقاله تشریح شده است.
18:06
02 مهر 1400
account_circle
امیر اکبری
thumb_up_alt
با سلام. من شغلم اجرای دکوراسیون داخلی هست و چند وقتی هست که یک نیرو 15 ساله دارم. به صورت ساعتی بهش حقوق میدم. چه نوع قراردادی باهاش ببندم که درگیر بیمه و اداره کار نشم؟
20:53
09 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ایشان مشمول قانون کار خواهد بود. در هر حال با هیچ قراردادی امکان تغییر ماهیت روابط کاری شما وجود نخواهد داشت.
15:45
11 مرداد 1401
account_circle
امیراحمدی
thumb_up_alt
سلام شب بخیر. بنده قرارداد کار آموزی با یه شخصی امضا کرده‌ام آیا اگه بعدها بنده از این آقا بابت عیدی و سنواتم شکایت کنم بهم تعلق میگیره یا خیر؟
08:46
05 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
متاسفانه علی رغم تاکید چندین و چندباره تیم حقوقی رکلا در خصوص شمول قوانین کار و تامین اجتماعی بر روابط کاری از نوع کار این دسته از کارفرمایان، همچنان نیز قرارداد کارآموزی تنظیم می‌شود و این تصور غلط وجود دارد که این قرارداد، مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نخواهد شد. این تصور، غلط است و کارآموز می‌تواند هر زمانی با مراجعه به اداره کار و اداره تامین اجتماعی نسبت به دریافت حقوق و مزایای خود و همچنین بیمه اقدام کند.
11:47
05 اردیبهشت 1402