نکات فرم قرارداد کارآموزی سازمان فنی و حرفه ای

-
بروزرسانی:1402/04/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارآموزی فنی حرفه‌ای

قرارداد کارآموزی فنی حرفه‌ای یکی از انواع قرارداد کارآموزی است. متقاضیان با تکمیل فرم قرارداد کارآموزی فنی و حرفه ای یک فرصت بسیار ایده ‌آل برای یادگیری مهارت‌ها در اختیار خواهند داشت. این موسسات به اشخاص مختلف این امکان را می‌دهند که با پرداخت شهریه کمتر در رشته‌های درآمد زا مهارت کسب کنند. فرم قرارداد کارآموزی سازمان فنی و حرفه‌ای بر اساس قانون قرارداد کارآموزی تنظیم می‌شود. به موجب امضای این قرارداد یک رابطه کارفرما و کارآموز شکل خواهد گرفت.

موسساتی که نمونه قرارداد کارآموزی فنی و حرفه ای را امضا می‌کنند، خدمات گوناگونی را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

  1. نیاز سنجی شغلی بنگاه‌های اقتصادی گوناگون؛
  2. برگزاری دوره‌ تربیت مربی؛
  3. آموزش‌های جدید به مربیان قدیمی‌تر؛
  4. ارائه‌ی خدمات آموزشی سیار در مناطقی مانند زندان‌ها.

از جمله فعالیت‌هایی هستند که مراکز فنی حرفه ای ارائه می‌دهند. علاوه بر موارد گفته شده، این موسسات می‌توانند، از مراجع معتبر خارجی مجوز فعالیت تخصصی خود را دریافت کنند.

قوانین ناظر بر قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای

طرفین قرارداد در زمان تنظیم آن موظف به رعایت قوانین خاصی هستند که درباره کارآموزی فنی حرفه‌ای صحبت کرده است. در غیر این صورت قانون گذار حمایت خود را از آن‌ها دریغ خواهد کرد. اگر به قوانین مربوط به کارآموری فنی و حرفه‌ای توجه نشود، نمونه قرارداد کارآموزی فنی و حرفه‌ ای معتبر نخواهد بود. در واقع نادیده گرفتن قراردادی که بدون رعایت قوانین ناظر تنظیم می‌شود، ضمانت اجرایی ندارد. قوانین ناظر به شرح زیر هستند:

  1. قانون کارآموزی مصوب سال ۱۳۴۹
  2. قانون تامین اجتماعی

موضوع قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای

مهارتی که کارآموز قصد فراگیری آن را دارد، موضوع اصلی قرارداد کارآموزی است. به همین ترتیب آموزشگاه نیز موظف خواهد بود که آن مهارت را به کارآموز آموزش دهد.

 طرفین قرارداد

طرفین این قرارداد، کارآموز و موسسه فنی و حرفه‌ای است. در ابتدای متن قرارداد اشخاصی که در قرارداد حاضر هستند، معرفی می‌شوند. نحوه معرفی طرفین، با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن آن‌ها متفاوت است.

کارآموز در قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای

کارآموز به عنوان یک شخص حقیقی ، با اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، محل صدور، نشانی، کد پستی و شماره تماس معرفی می‌شود. منظور از اشخاص حقیقی همان افراد عادی است که می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

  1. جوانانی که تخصصی ندارند و با امضا یک نمونه قرارداد کارآموز فنی و حرفه ای و به تبع آن، با حضور در کلاس‌های فنی حرفه‌ای مهارت مد نظر خود را کسب می‌کنند.
  2. کارگرانی که در مشاغل گوناگون مشغول به فعالیت‌ هستند و برای انجام بهتر تعهدات شغلی خود نیاز به یادگیری مهارت‌‌های دیگر دارند.
  3. کارگرانی که برای تغییر حوزه‌ فعالیت خود باید مهارت‌های جدیدی را فراگیرند.

کارفرما در نمونه قرارداد کارآموزی فنی و حرفه ای

موسسه‌ مربوطه که به عنوان شخص حقوقی شناخته می‌شود باید در زمان تنظیم فرم قرارداد کارآموزی سازمان فنی و حرفه ای مجوزهای لازم را کسب کرده و تاسیس شده باشد. این موسسات می‌توانند در داخل یا خارج از کشور باشند. موسسات فنی و حرفه ای به صورت خود گردان اداره می‌شوند. در زمان تنظیم فرم قرارداد کارآموزی فنی و حرفه ای با افراد متقاضی نام کامل آن مرکز، نام مربی آن دوره که موضوع قرارداد است، نشانی کارگاه آموزشی، کد پستی، شماره تماس و فکس موسسه نوشته می‌شود.

مشخصات کامل دوره

توجه کنید، درست است که قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای متناسب با درخواست متقاضی و قبول کارفرما تنظیم می‌شود، اما در نهایت این قرارداد شرایط تعیین شده‌ای دارد که از سوی متقاضی قابل تغییر نخواهد بود. از جمله این موارد می‌توانیم به مدت دوره، محل آموزش، وجه قابل پرداخت و خصوصی یا عمومی بودن دوره اشاره کرد.

مدت دوره در قرارداد کارآموزی فنی و حرفه ای

با توجه به صلاح دید مربیان یا کارفرما مدت دوره از قبل تعیین شده است. کارآموز ضمن امضای قرارداد کارآموز فنی حرفه ای می‌پذیرد که برای دریافت گواهی نامه، آن مدت را طی کند. برای مثال ممکن است در متن یک قرارداد کارآموز فنی و حرفه ای نوشته شده باشد که کارآموز ۵۵ ساعت در محل آموزش حضور خواهد داشت. علاوه بر این ممکن است به ساعات شروع و پایان هر جلسه از کلاس نیز اشاره شود. به واسطه‌ همین بند از قرارداد، متقاضی متعهد می‌شود که در ساعات مشخص شده به کارگاه وارد و در زمان مشخص آن جا را ترک کند.

محل آموزش

متقاضی پس از امضای فرم قرارداد کارآموزی سازمان فنی و حرفه ای برای کسب مهارت مورد نظر باید در مکان مشخصی حاضر شود. آدرس دقیق محل آموزش در متن قرارداد نوشته می‌شود. توجه کنید در صورتی که این محل تغییر یابد، باید در اولین فرصت به فرد متقاضی اطلاع داده شود. مکان آموزش توسط کارفرمایان یا توسط وزارت کار و تعاون برای آموزش کارآموزان در نظر گرفته می‌شود.

وجه پرداختی

مبلغی که متقاضی به موجب امضای فرم این قرارداد متعهد به پرداخت آن می‌شود، در این قسمت مشخص خواهد شد. توجه کنید که طرفین می‌توانند توافق کنند که مبلغ قرارداد به صورت نقد یا اقساط پرداخت شود. در صورتی که وجه نقد پرداخت شود، یک رسید شامل مبلغ پرداخت شده‌ قرارداد، تاریخ و روش پرداخت اعم از نقد یا کارت به کارت، به کارآموز تحویل داده می‌شود. همچنین ممکن است که وجه آن به صورت اقساط پرداخت شود. در این حالت، ممکن است آن موسسه در ابتدای امضای فرم قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای یک چک یا سفته از طرف مقابل دریافت کند.

اگر کارآموز از پرداخت وجه خودداری کند، موسسه می‌تواند آن چک یا سفته را به نفع خود استفاده کند. در این قسمت از قرارداد کارآموزی فنی حرفه‌ ای درج خواهد شد که پس از پرداخت کامل وجه، آن مرکز موظف است که چک یا سفته را به وی عودت دهد.

انصراف از قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای

در برخی از مواقع، متقاضی از امضای قرارداد منصرف می‌شود و درخواست عودت هزینه را دارد. در این صورت ممکن است بندی در متن قراردادها در این خصوص پیش بینی شده باشد. برخی از موسسات کل هزینه، برخی دیگر قسمتی از آن را باز پس می‌دهند. در مقابل موسساتی نیز هستند که از پرداخت تمام وجه به کارآموز خودداری می‌کنند.

اشاره به تعداد کارآموزان در متن قرارداد

در فرم قرارداد کارآموزی فنی حرفه ای باید به نوع دوره کارآموزی از جمله دوره خصوصی، نیمه خصوصی یا عمومی بودن آن نیز اشاره شود. توجه کنید که تعداد کارآموزان در هر دوره متفاوت خواهد بود. برای مثال ممکن است برای کلاس‌های عمومی ۲۰ نفر، کلاس نیمه خصوصی ۱۱ نفر و کلاس‌های خصوصی ۵ نفر کارآموز داشته باشند. در صورتی که تعداد کارآموزان هر دوره، بیشتر از سقف معین باشد، می‌توان به آن موسسه اعتراض کرد.

پیشنهاد ما

تنظیم این دسته از قراردادها، نکات، جزئیات و جنبه‌های مهمی دارد که در این خصوص، مشاوره با کارشناس خبره، لازم است. توصیه می‌کنیم وظیفه تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید تا قرارداد را مطابق آنچه در نظر دارید و در چهارچوب قوانین، برای شما تنظیم کنند.

شما می‌توانید سوالات و ابهامات حقوقی خود در رابطه با این قرارداد را با مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه تیم رکلا در میان بگذارید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. برای این منظور، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، برای شما کاربرد خواهد داشت.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات