قرارداد کار درصدی آرایشگاه و نکات مهم نمونه قرارداد پرسنل درصدی سالن های زیبایی(غیر بیمه ای)

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/01
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد درصدی آرایشگاه

آرایشگری و ارائه خدمات آرایشی و زیبایی برای زنان و مردان، نه تنها از مشاغلی است که همیشه آوازه درآمد زایی آن را شنیده‌ایم، بلکه شاهد این مساله نیز هستیم که توسعه تجهیزات و خدمات و همچنین تغییر فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی باعث شده است که روز به روز به طرفداران این حوزه افزوده شود. طرفدارانی که می‌توانند هم در دسته فعالان در این حرفه قرار بگیرند و هم در گروه مراجعه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات آرایشی و زیبایی باشند. در این میان، نگرانی مهم فعالان این حوزه از نگاه حقوقی و قانونی، چگونگی امضای نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه است.

نوشتن قرارداد و امضای آن مطابق با اصول و قوانین رایج در کشور، یک دغدغه مهم و اساسی برای فعالان در هر صنف است. آرایشگران و فعالان حوزه خدمات زیبایی نیز، در نظر دارند که همکاری و توافقات خود را در چهارچوب قانون اداره کنند و همچنین در این میان نیز بتوانند با حفظ منافع خود، بدون نگرانی در این حرفه به فعالیت بپردازند.

در این مقاله به مفهوم نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه از نگاه صاحبان سالن‌های زیبایی و فعالان این حوزه می‌پردازیم و در ادامه از زبان قانون، درباره قرارداد صحیحی که باید برای این قبیل روابط تنظیم و استفاده شود توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه از نگاه صاحبان سالن زیبایی چیست؟

اولین و مهمترین سوالی که باید پاسخ دهیم این است که آرایشگران و صاحبان سالن‌های زیبایی به دنبال چه قراردادی هستند و منظور و مقصود اصلی آن‌ها از قرارداد درصدی آرایشگاه زیبایی چیست؟

متن قرارداد درصدی آرایشگاه ، یک توافق نامه مکتوب و قاعده مدار است که به رابطه همکاری آرایشگر و سالن زیبایی اشاره دارد. در این توافق، دو طرف قرارداد با یکدیگر یک رابطه کاری را آغاز می‌کنند و هر کدام از درآمدی که حاصل می‌شود، سهم مشخصی خواهند داشت.

گفتیم که درآمدزا بودن فعالیت در این صنف بر کسی پوشیده نیست و می‌دانیم روز به روز متقاضیان دریافت خدمات زیبایی بیشتر می‌شوند. به همین میزان، اشخاصی که تمایل دارند این حرفه را به عنوان شغل خود آموزش ببینند نیز در حال افزایش هستند. تهیه تجهیزات، مواد و مکان مناسب برای ارائه خدمات آرایشی هزینه‌بر است و به سرمایه قابل توجهی نیاز دارد. همین مساله باعث شده است که سرمایه گذارانی با هدف کسب سود، به این حوزه وارد شوند.

این سرمایه گذاران که ممکن است سابقه فعالیت در حرفه آرایشگری را نیز داشته باشند، با تاسیس و راه اندازی یک سالن زیبایی مجهز، در تلاش هستند که فضایی را برای همکاری با آرایشگران حرفه‌ای فراهم کنند و به این شیوه به کسب درآمد بپردازند.

در ابتدا این بخش، هدف و منظور اصلی سالن‌داران از انعقاد فرم قرارداد درصدی آرایشگاه را توضیح دادیم. در ادامه به این مساله می‌پردازیم که آیا مطابق با قانون ایران، امضای چنین قراردادی صحیح است؟

قرارداد درصدی آرایشگاه زیبایی از نگاه قانون ایران باید چگونه باشد؟

ابتدا بگویید رابطه کاری شما چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال که فرم قرارداد درصدی آرایشگاه مطابق با قانون ایران، چگونه باید نوشته شود؛ ابتدا باید مشخص کنیم که رابطه‌ای که میان آرایشگر و سالن‌دار برقرار خواهد شد، به چه صورت است و چه شرایطی دارد؟

بنابراین، برای انتخاب نوع قرارداد، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که رابطه کاری شما با آرایشگر چه شرایطی دارد و هر کدام از طرفین این قرارداد، چه مسئولیت‌هایی را نسبت به یکدیگر پذیرفته‌اند؟

این سوال‌ها را از این جهت می‌پرسیم که بتوانیم قرارداد مناسب شما را معرفی کنیم زیرا ممکن است با توجه به شرایطی که شما در ذهن دارید، عنوان نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه ، چندان عنوان صحیحی نباشد یا اینکه با توجه به نگرانی‌هایی که ممکن است داشته باشید، این قرارداد برای شما کاربرد چندانی نداشته باشد.

به زبان ساده، اغلب صاحبان سالن زیبایی، تمایل دارند آرایشگرانی در تخصص‌های مختلف را گرد هم جمع کنند و به واسطه در اختیار گذاشتن تجهیزات و مکان مناسب، در درآمد این آرایشگران سهیم شوند و درصدی را از آن‌ها بگیرند. در واقع، رابطه‌ای که در نظر سالن‌داران است، یک نوع قرارداد شراکت آرایشگاه خواهد بود.

آیا نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه می‌تواند یک قرارداد شراکت باشد؟

خیر!

قرارداد شراکت مطابق با قانون مدنی نوشته می‌شود و با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، می‌توانیم با توافق طرفین قرارداد، شروط و تعهدات مورد نظرشان را در این قرارداد اعمال کنیم. در واقع با پذیرش ماهیت اصلی شراکت که روی هم گذاشتن سرمایه مالی و غیر مالی با هدف مشترک کسب سود و منفعت و تقسیم آن میان طرفین است، می‌توان برای این قرارداد تعهدات و شروط منحصر به فردی تعیین کرد. اقدامی که اگر روابط شما با آرایشگر در چهارچوب قانون کار باشد، به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

اگر آرایشگر برای ورود و خروج به سالن زیبایی، ساعت کاری خاصی را رعایت می‌کند؛ ملزم است که به مشتریانی که به او می‌سپارید، خدمات ارائه دهد؛ سرمایه مشخصی به همراه ندارد و در محل کار شما حضور مستمر دارد، این احتمال وجود خواهد داشت که از نظر کارشناسان اداره کار و تامین اجتماعی، رابطه کاری شما مشمول قانون کار باشد و به یک قرارداد کاری نیاز داشته باشید.

نمونه قرارداد کار درصدی آرایشگاه چگونه قراردادی است؟

نمونه فرم قرارداد کار درصدی آرایشگاه ، یکی از انواع قرارداد استخدام است. این قرارداد باید از قانون کار و قانون تامین اجتماعی ایران تبعیت کند. طرفین این قرارداد، با یکدیگر رابطه استخدامی دارند و باید در چهارچوب قواعدی که قانون کار مطرح کرده است، با یکدیگر همکاری کنند و تعهدات و مسئولیت‌های قانونی که به عهده دارند را انجام دهند.

قرارداد استخدامی یا قرارداد کار به آن دسته از قراردادها می‌گویند که میان طرفین آن رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار ‌شود. یعنی اینکه نیروی کار انسانی متخصص و ماهر یا تازه کار، توسط کارفرما به خدمت گرفته می‌شود و ملزم است که به صورت مستمر و در بازه‌ زمانی مشخصی در محل کاری که کارفرما تعیین می‌کند، حضور پیدا کند. این نیروی انسانی (در شرایط این مقاله، آرایشگر یا شاگرد آرایشگر) اموری که به او سپرده می‌شود را مطابق خواست کارفرما انجام خواهد داد. قانون کار این دسته از روابط را مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی می‌داند و طرفین این قراردادها را ملزم می‌کند که حتما از این قوانین تبعیت کنند.

علاوه براین، به واسطه الزامی بودن رعایت این قوانین، جریمه‌ها و خسارت‌هایی نیز برای متخلفان از قانون در نظر گرفته شده است. اجرای جریمه‌های تامین اجتماعی و بازرسی دوره‌ای این ارگان از واحدهای خصوصی که به منظور رسیدگی به شرایط رعایت این قانون در این واحدها انجام می‌شوند، از مسائل نگران کننده برای کارفرمایان باشند. در نظر داشته باشید که حضور کارشناس تامین اجتماعی در محل سالن زیبایی، می‌توانند منجر به ارائه گزارش تخلف شما به سازمان شود و به همین ترتیب نیز، متحمل جریمه سنگینی شوید.

به خاطر داشته باشید که هیچ توافقی مغایر با این قانون، معتبر نیست و آرایشگر حتی اگر با شما به صورت کتبی یا شفاهی توافق کرده باشند نیز، باز هم می‌تواند نزد اداره کار و تامین اجتماعی از شما شکایت کند.

تفاوت نمونه فرم قرارداد کار درصدی آرایشگاه با سایر انواع قرارداد کار موقت

قرارداد استخدامی که بیشتر برای بخش خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرارداد کار موقت است. نمونه قرارداد کار درصدی آرایشگاه با اینکه یک قرارداد کار محسوب می‌شود، تفاوت کوچکی با قرارداد کار به صورت موقت دارد.

در نمونه قرارداد کار درصدی آرایشگاه ، علاوه بر حقوق و مزایایی که قانون در نظر گرفته است، طرفین اینطور توافق می‌کنند که برای آرایشگر امکان دریافت پورسانت نیز فراهم باشد. شرایط دریافت پورسانت یا درصد و مقدار آن با توافق صاحب سالن و آرایشگر معین می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در متن قرارداد خود، حتما به این مساله اشاره کنید و به صورت مفصل درباره آن توضیح دهید.

نمونه قرارداد پرسنل درصدی سالن های زیبایی(غیر بیمه ای) را چگونه تنظیم کنیم؟

سوال و درخواستی که به مراتب از سمت صاحبان سالن‌های زیبایی و آرایشگران از ما پرسیده می‌شود، در رابطه با تنظیم یک قرارداد کار درصدی است که مشمول بیمه نباشد. در واقع سالن‌داران می‌خواهند قراردادی برای آن‌ها تنظیم شود که مسئولیت بیمه کردن آرایشگر به عهده آن‌ها نباشد.

در این رابطه باید بگوییم از آن جهت که قانون تامین اجتماعی از قوانین آمره است و تمام کارفرمایان ملزم هستند که آن را رعایت کنند، به هیچ وجه نمی‌توان یک قرارداد استخدامی تنظیم کرد که از پرداخت بیمه نیروی کار انسانی مصون باشد و به واسطه آن، کارفرما تعهدی در این خصوص نداشته باشد. بنابراین، نه به دنبال نمونه قرارداد پرسنل درصدی سالن های زیبایی(غیر بیمه ای) باشید و نه باور کنید که می‌شود چنین قراردادی تنظیم کرد.

راه حل چیست؟

اگر به هیچ وجه نمی‌خواهید رابطه کاری استخدامی برقرار کنید و همچنان مشتاق هستید از راه اندازی یک سالن زیبایی کسب منفعت کنید، می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم که بخش‌های مجزایی از سالن خود مانند صندلی، میز یا اتاق کار را به آرایشگران اجاره دهید. همچنین می‌توانید در قراردادی که تنظیم خواهید کرد، اینطور توافق کنید که اگر به آرایشگران مشتری معرفی کنید، پورسانتی بابت این معرفی دریافت خواهید کرد.

تعهدات و وظایف سالن زیبایی در نمونه قرارداد درصدی آرایشگاه

  1. سالن زیبایی موظف است که مکان مناسب و شرایط لازم برای فعالیت آرایشگر را در اختیار او قرار دهد؛
  2. اگر در قرارداد توافق بر این باشد که مواد و وسایل را سالن زیبایی تامین کند، مدیریت سالن موظف خواهد بود که لوازم و مواد را در اسرع وقت در اختیار آرایشگر بگذارد؛
  3. سالن زیبایی باید در پایگاه‌های اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود مانند شبکه‌های اجتماعی که به نام سالن فعالیت می‌کنند، خدمات آرایشگر را نیز تبلیغ کند و به این ترتیب، در جذب مراجعه کننده همکاری داشته باشد؛
  4. و …

تعهدات و وظایف آرایشگر در این قرارداد

  1. آرایشگر باید به قوانین و ساعت کاری سالن زیبایی متعهد باشد؛
  2. مسئولیت تمام خدماتی که توسط آرایشگر ارائه می‌شوند، به ‌عهده او است و نباید اعتبار سالن زیبایی را خدشه‌دار کند؛
  3. اگر آرایشگر تمایل داشته باشد که از سالن جدا شود، باید از یک ماه قبل، سالن زیبایی را در جریان بگذارد. البته در این شرایط نیز موافقت سالن زیبایی ملاک اصلی است و او قانونا باید تا پایان مدت قرارداد مشغول به کار باشد مگر اینکه در قرارداد به شکل دیگری توافق شده باشد؛
  4. آرایشگر نمی‌تواند سالن زیبایی رقیب را تبلیغ کند و باید به نام و اعتبار سالن زیبایی که با آن کار می‌کند، متعهد باشد؛
  5. وظیفه نگهداری و محافطت از امکاناتی که در اختیار آرایشگر قرار می‌گیرد، به ‌عهده او خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع رابطه کاری، حتما در چند جلسه در خصوص شرایط همکاری در سالن زیبایی گفتگو کنید و شروط و تعهدات مدنظر خود را با طرف دیگر قرارداد در میان بگذارید. به واسطه این کار، کاملا به قراردادی که باید تنظیم و استفاده کنید، آگاه خواهید شد. برای بررسی نکات حقوقی و قانونی شرایط کاری خود نیز، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای استفاده از این سرویس، کافی است روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که مسئولین تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور نیز، لازم است که درخواستتان را در سایت ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم.

نمونه قرارداد درصدی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کار درصدی
دانلود قرارداد

قرارداد مشارکت آرایشگاه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت آرایشگاه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(8 نظر)
account_circle
ذوالقدر
thumb_up_alt
سلام من می‌خوام با یک سالن به صورت درصدی خدمات زیبایی و سلامت مو ارائه بدم. به صورت ۳۰ درصد سالن و ۷۰ درصد خودم. تمام وسایل هم مال خودم هست. آیا هزینه موادی که استفاده می‌کنم هم جزو اون ۳۰ درصد لحاظ میشه یا فقط ۳۰ درصد از دستمزد به سالن تعلق می‌گیره؟
16:29
23 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این مورد و سایر موارد مشابه به توافق طرفین بستگی دارد و شما می‌توانید در قراردادی که با طرف مقابل تنظیم و امضا می‌کنید به طور کامل در خصوص تمام این موارد توافق کنید. اما به طور کلی معمولا در مشارکت، تمام شرکا در کلیه هزینه‌ها سهیم هستند.
17:28
24 شهریور 1400
account_circle
عاطفی
thumb_up_alt
سلام. وقت شما بخیر. ببخشید من یه سوال دارم. من می‌خواستم مرکز اپیلاسیون تاسیس کنم و تخت‌ها رو اجاره بدم و درصدی کار کنم. می‌خواستم بدونم مبلغ درصدی باید چگونه باشه و اینکه هزینه برق و اینجور چیزا و اجاره باید چگونه باشه؟
07:51
25 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، همه چیز بر مبنای توافق طرفین است و توافق طرفین در متن قرارداد منعکس خواهد شد.
18:17
26 مهر 1400
account_circle
آشنا
thumb_up_alt
سلام. من میخوام برای یک سالن زیبایی به صورت شریک و همکار کار کنم. تقریبا تمام وسایل و مواد از اونه و من فقط میخوام کار کنم. البته شیفت صبح رو نمیتونه بیاد من باید مشتری رو راه بندازم. میشه بفرمایید درصد کار باید چجوری باشه چند درصد اون چند درصد من؟
07:47
16 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در مورد قرارداد درصدی آرایشگاه زیبایی، تعیین درصد با توافق طرفین انجام می‌شود. لذا بنا را بر توافق بگذارید و در این مورد به موافقت برسید.
13:50
17 آبان 1400
account_circle
گلناز دهقانی
thumb_up_alt
سلام من با سالن زیبایی قرارداد یکساله امضا کردم به صورت درصدی. الان یک‌ ماهه که در سالن مشغولم و می‌خواهم قرارداد را فسخ کنم اما مدیر سالن میگه نمیشه و باید تا یک سال بیای. در ضمن یک سفته هم دادم بابت ضمانت آیا من می‌توانم کار را ترک کنم بدون رضایت مدیر سالن؟
18:30
13 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. متاسفانه یک رویه اشتباه در آرایشگاه‌ها ایجاد شده است و آن، انعقاد قرارداد درصدی با پرسنل است. تمام پرسنل آرایشگاه مشمول قانون کار هستند. شما نیز مشمول قانون کار هستید و می‌توانید برای مطالبه حقوق و مزایای خودتان علیه کارفرما طرح دعوی کند. ضمن آنکه می‌توانید با یک ماه اطلاع قبلی نسبت به استعفا اقدام کنید و ایشان قادر به منع شما نخواهد بود.
13:37
14 تیر 1401
account_circle
پریسا جمالی
thumb_up_alt
سلام من سالن آرایشگاه کار میکنم قسمت رنگ مو مشغولم و اونجا من دستیار رنگ هستم و با رنگ کار درصدی کار می‌کنم ۶۰ درصد برای رنگ کار و ۴۰ درصد برای سالن هست. رنگ کار به من ۱۵ درصد میده. آیا این ۱۵ درصد من از کل مبلغ ۱۰۰ درصد حساب میشه یا فقط از همون مبلغ ۶۰ درصد رنگ کار حساب میشه؟ ممنون میشم توضیح بدین.
12:08
02 دی 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. هیچ قانون از پیش تعیین شده‌ای در این مورد وجود ندارد که بر اساس آن بخواهیم به سوال شما پاسخ دهیم. اساساً رابطه شما حتی رابطه شراکتی نیست بلکه با شما باید قرارداد کار تنظیم شود و حقوق ثابت دریافت کنید و عدم انجام این اقدام از سوی مرکز آرایشی مذکور تخلف است. اگر می‌خواهید بر روابط درصدی پایبند باشید باید مبنای تقسیم سود، به توافق طرفین برسد.
12:25
03 دی 1401
account_circle
سهیلا حیدری
thumb_up_alt
سلام اگر درست متوجه شده باشم شما میفرمایید در قرارداد درصدی مبنا، تقسیم سود به صورت درصدی است درحالی که ما معمولا درصد رو از کل مبلغ حساب می‌کنیم. در این صورت تشخیص صحت قیمت لوازم کار که معمولا به عهده پرسنل هست و تفکیک هزینه‌های سالن مثل آب و برق برای لاین درصدی سخت میشه.
10:49
15 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر بخواهیم صریح‌تر خدمت شما پاسخ دهیم باید گفت پرسنل شما با شما رابطه استخدامی دارند و شما نمی‌توانید با این پرسنل، قراردادهایی مانند قرارداد درصدی یا شراکت تنظیم کنید. رویه‌ای که در میان برخی از اصناف مانند صنف آرایشگران زیبایی ایجاد شده است بر خلاف صراحت قانون کار و قانون تامین اجتماعی است.
16:23
15 فروردین 1402
account_circle
مهیاس نعلبندی
thumb_up_alt
درود بر شما. وقت بخیر. سوالم اینه که پرسنل درصدی باز هم مشمول پرداخت شارژ ماهیانه سالن هستند یا خیر؟
17:38
17 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ما بارها در این خصوص تاکید کرده‌ایم که روابط شما با پرسنل موجود در آرایشگاه زیبایی از نوع کاری است و نمی‌توانید قرارداد درصدی امضا کنید. در واقع قرارداد کار درصدی بدون لحاظ مفاد قانون کار و قانون تامین اجتماعی دارای وجهات قانونی نیست و حتی ممکن است در آینده، شما را با مشکلات جدی مرتبط با جرایم سازمان تامین اجتماعی رو به رو کند که به قول معروف، ارزش چنین خطری را ندارد.
15:37
18 اردیبهشت 1402
account_circle
زهرا
thumb_up_alt
سلام من قراره توی یه سالن به صورت درصدی مشغول به کار شم متریال اولیه هم خودم باید تهیه کنم صاحب سالن میگه هزینه خدماتی که از من می‌‎گیره برای خودش رایگان هست حتی هزینه مواد هم نمی‌خواد پرداخت کنه این درسته و جز قوانین هست؟
13:27
26 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این رویه غلط که در عمده سالن‌های زیبایی در جریان است، از نظر قانونی فاقد وجاهت محسوب می‌شود. بر خلاف تصور کارفرمایان سالن‌های زیبایی، پرسنل آن‌ها در هر حال، مشمول قانون کار هستند حتی اگر با آن‌ها، قرارداد کار درصدی امضا کنند لذا ضرورت دارد در این خصوص آگاه باشید که حتی اگر قرارداد میان شما و ایشان، از نوع قرارداد کار نباشد در هر حال مشمول قانون کار خواهید بود و می‌توانید برای مطالبه حقوق و مزایای قانونی خودتان اقدام کنید. در همین راستا، تامین مواد اولیه برای آرایشگاه نیز به عهده شما نیست بلکه صاحب سالن به عنوان کارفرما موظف به تامین مواد اولیه خواهد بود و نمی‌تواند شما را در این خصوص اجبار کند.
17:26
27 شهریور 1402