قرارداد شراکت آرایشگاه و قرارداد شراکت سالن زیبایی چیست + قرارداد مشارکت آرایشگاه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/14
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت آرایشگاه

قرارداد شراکت آرایشگاه یک قرارداد‌ مهم و بسیار کاربردی و از انواع قرارداد قرارداد شراکت است. این قرارداد علاقه‌مندان زیادی دارد زیرا شراکت در سالن زیبایی امروزه بسیار اتفاق می‌افتد. سالن‌های زیبایی از انواع مشاغلی هستند که بسیار مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرند. چه قرارداد شراکت آرایشگاه زنانه  و چه قرارداد مشارکت آرایشگاه مردانه امضا کنید، این کار برای شما منافع و سود بی‌شماری به‌همراه می‌آورد.  تغییر سلیقه‌ها و رشد مدهای ظاهری متفاوتی که هر چند وقت، طیفی از جامعه را به خود مشغول می‌سازد، همچنین اهمیت آراستگی ظاهری در عرف،  باعث می‌شود سالن های زیبایی همیشه مشریان خود را داشته باشند. این اطمینان از حضور مشتری، می‌تواند تضمینی در سودآوری این شراکت باشد.

البته این نکته هم دارای اهمیت است که به روز بودن و خلاقیت و نوآوری نیز در این کار بسیار تاثیر‌گذار و واجب است.

پیش از اینکه ادامه این مقاله را بخوانید، توصیه می‌کنیم حتما ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو به صورت خیلی مختصر اما گویا بیان کرده‌ایم که اساسا در یک قرارداد شراکت آرایشگاه، باید به چه نکاتی اشاره شود و شما به عنوان یکی از طرفین این قرارداد، چقدر می‌توانید در قرارداد، دخل و تصرف کنید. پس از مشاهده ویدئو، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

اگر می‌خواهید شریک ارایشگاه شوید و قرارداد مشارکت آرایشگاه امضا کنید، بهتر است از قبل، در این‌ باره به‌ درستی تحقیق کنید یا کار را به یک مشاور حقوقی خوب بسپارید. نمونه قرارداد مشارکت سالن زیبایی نیز مانند سایر قرارداد‍‌های مشارکت مدنی، طبق ماده ده قانون مدنی تنظیم می‌شود. این ماده بیان می‌کند: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.»  احتمال بروز مشکلات و اختلافات، از طبیعی‌ترین و ممکن‌ترین اتفاقاتی است که میان شما و شریک ارایشگاه اتفاق می‌افتد.  بهترین و مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از این اختلافات، تنظیم شراکت نامه آرایشگاه و امضای قرارداد شراکت سالن زیبایی میان دو طرف قرارداد است.

قوانین آرایشگاه

پیش از اقدام به نوشتن نمونه قرارداد مشارکت سالن زیبایی ، باید یک سری الزامات حقوقی رعایت شود.

از مهم‌ترین قوانین و اصول پیش از شروع به کار یک سالن زیبایی ، کسب مجوزهای لازم یا همان اخذ پروانه آرایشگاه است. پروانه کسب توسط اتحادیه‌های آرایشگری و با  همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود. داشتن مدرک آرایشگری از آموزشگاه معتبر، شرط لازم برای اخذ پروانه‌ کسب است. بدون اخذ مجوز،  فعالیت شما غیرقانونی محسوب می‌شود و در صورت ادامه فعالیت، توسط مراجع ذی‌صلاح  با شما برخورد خواهد شد. هر فعالیت و خدماتی که در سالن زیبایی شما ارائه شود نیاز به مدرک و اخذ مجوز مربوط به آن دارد. در شراکت آرایشگاه ، لازم نیست که تمام شرکا یا دو طرف قرارداد ، مدرک آرایشگری داشته باشند. داشتن یک  مدرک معتبر و تایید شده از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای احداث سالن زیبایی و ایجاد مشارکت کافی است.

پس از اخذ پروانه کسب، از الزامات پیش از شروع کار آرایشگاه، گرفتن کارت بهداشت است.

این کارت از طرف وزارت بهداشت و طبق قوانین و اصول بهداشتی لازم برای کار آرایشگری و سالن‌های زیبایی صادر می‌شود. صاحب سالن موظف است این اصول بهداشتی را رعایت کند. در صورت عدم رعایت، با او برخورد خواهد شد.

نوشتن قرارداد شراکت آرایشگاه

چه قصد تاسیس سالن زیبایی مردانه و چه تمایل به تاسیس سالن زیبایی زنانه داشته باشید، تفاوت چندانی در نحوه نوشتن قرارداد آن‌ها وجود ندارد.

شاید شما فردی باشید که دارای مهارت و مدرک‌های معتبر و لازم برای یک آرایشگاه یا سالن زیبایی باشید. اما سرمایه ابتدایی برای تاسیس یک سالن زیبایی را نداشته باشید یا ممکن است دارای سرمایه باشید و بخواهید در جای پربازدهی سرمایه‌گذاری کنید. مثلا در یک سالن زیبایی که حدس می‌زنید سود خوبی نصیب شما می‌کند. اما مهارت و مدرک لازم را برای این کار را ندارید. در این شرایط، بهترین کار برای هر کدام از این افراد تنظیم نمونه قرارداد شراکت آرایشگاه است. به عبارت دیگر، قرارداد مشارکت، ترکیب آورده‌های نقدی و غیرنقدی (تخصص) را ممکن می‌کند.

عنوان قرارداد

در نوشتن قرارداد مشارکت آرایشگاه ، اولین مسئله، عنوان قرارداد است. در قرارداد مشارکت باید عنوان شراکت به صورت واضح، روشن و بدون ابهام نوشته شود. می‌توانید بنویسید: «شراکت نامه آرایشگاه»

مشخصات شما و شریک ارایشگاه

در نمونه قرارداد مشارکت آرایشگاه بعد از نوشتن عنوان، نوبت به نوشتن مشخصات و اطلاعات شرکا می‌رسد. در واقع، اولین ماده از این قرارداد، به اطلاعات شرکای آرایشگاه اختصاص دارد. برای نگارش این بخش می‌توانید از مشخصات هویتی و شناسنامه‌ای شرکا استفاده کنید. شرکای این قرارداد که در اصطلاح، طرفین قرارداد نامیده می‌شوند، در واقع اشخاصی هستند که مسئولیت اجرای موضوع این قرارداد را به عهده می‌گیرند به همین دلیل بسیار مهم است که به درستی معرفی شوند زیرا هر مساله یا اختلافی که در آینده ایجاد شود، مسئولیت آن مستقیما با نفراتی خواهد بود که به عنوان شریک در این قرارداد نام برده شده‌اند.

اگر دو شریک که دارای سرمایه و جواز هستند، تصمیم داشته باشند که با یکدیگر برای راه اندازی آرایشگاه شراکت کنند، حتی می‌توانید زمان معرفی آن‌ها با نوشتن عباراتی مانند صاحب جواز یا سرمایه‌گذار، موقعیت آن‌ها در قرارداد را نیز مشخص کنید. البته درباره این موضوع، در بخش آورده طرفین توضیحات مفصلی ارائه می‌شود.

موضوع قرارداد شراکت سالن زیبایی

در ادامه قرارداد، به شرح موضوع قرارداد می‌پردازید. در اینجا توضیح می‌دهید که منظور شما از این شراکت چیست؟ همکاری چگونه انجام می‌شود؟ و هر کدام از طرفین چه مسئولیت‌ها و وظایفی بر عهده دارند. (البته مسئولیت‌ها و وظایف، می‌تواند در قسمت تعهدات طرفین نیز، نوشته شود.) در واقع، در این قسمت از قرارداد، درباره موضوع اصلی روابط میان طرفین صحبت می‌کنیم.

مدت قرارداد

بعد از شرح موضوع قرارداد، نوبت به نوشتن مدت قرارداد مشارکت آرایشگاه می‌رسد. مدت قرارداد دارای اهمیت زیادی است و باید حتما ذکر شود. این مدت، موجب تعهد طرفین به یکدیگر می‌شود. ممکن است این مدت قابل تمدید باشد. بنابراین بهترین جای قرارداد برای صحبت در خصوص شرایط تمدید قرارداد، همین قسمت است.

میزان درصد نمونه قرارداد مشارکت آرایشگاه

نمونه قرارداد مشارکت در آرایشگاه باید دارای توضیحات کاملی در زمینه نحوه تقسیم درآمد و سود حاصل از کار سالن باشد. در اینجا، درصد و میزان سهم هریک از طرفین از سود و زیان شراکت نوشته می‌شود.

در ادامه باید حقوق و تعهدات طرفین قرارداد مشخص شود. همچنین شروط خاص هر کدام را مشخص کنید و انتظارات دو طرف از یکدیگر مشخص شود. درباره پرداخت حقوق پرسنل نیز توضیحاتی داده می‌شود. ما در قراردادهای سرمایه گذاری ، این موارد و نکات مهم دیگری را در قسمت تعهدات طرفین نوشته‌ایم. برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید:

قرارداد شراکت آرایشگاه

تعهدات طرفین در قرارداد شراکت در سالن زیبایی

در اینجا، درباره‌ مسئولیت‌های صاحب جواز به عنوان گرداننده سالن، توضیح داده می‌شود و او موظف به تعهد در زمینه فعالیت‌های خود و پرداخت خسارت در صورت بروز مشکل می‌باشد. همچنین در مورد وظایف سرمایه‌گذار و مسئولیت‌های او در زمینه تامین مالی توضیح داده می‌شود. در مورد مسئول پرداخت هزینه‌های جاری مانند آب، برق و …. صحبت می‌شود و نحوه‌ پرداخت حقوق پرسنل از درآمد کلی سالن زیبایی نیز مشخص می‌شود. در این بخش می‌توانید بیان کنید که تا چه زمانی، شریک ارایشگاه حق کنار کشیدن ناگهانی از قرارداد را ندارند.

حل اختلاف نمونه قرارداد مشارکت آرایشگاه

تعیین مرجع حل اختلاف برای قرارداد، اقدامی مهم و کاربردی است. در واقع مرجع حل اختلاف قرارداد به این دلیل انتخاب می‌شود که در صورت بروز اختلافات بین شرکا، مرجع  تعیین‌ کننده‌ای برای حل و فصل مسائل اجرایی یا قانونی در نظر گرفته شده باشد. این مرجع می‌تواند یک داور یا حتی شورای حل اختلاف باشد. تعیین این مرجع در قراردادها به منظور اطمینان از روند صحیح و سریع حل اختلافات و جلوگیری از تعطیلی‌های طولانی در فرآیند رسیدگی به اختلافات قرارداد استفاده می‌شود. با این تفاسیر، لازم نیست که مرجع حل اختلاف یک قرارداد حتما دادگاه باشد.

شما به راحتی می‌توانید به دلخواه خودتان یک شخص یا یک موسسه داوری را به عنوان داور قرارداد تعیین کنید. این کار، مدت رسیدگی برای حل اختلاف قراردادی را بسیار کاهش می‌دهد. ما در نمونه قرارداد مشارکت آرایشگاه به مساله تعیین مرجع حل اختلاف قراردادی پرداخته‌ایم و شما می‌توانید با توجه به صلاحدید خودتان، از این فرم قرارداد استفاده کنید.

لازم است توجه کنید که اگر در قرارداد به مرجع حل اختلاف توجه نشود، مرجع صالح برای رسیدگی به اختلاف شما و شریکتان، دادگاه خواهد بود مگر آنکه طرفین برای رفتن نزد داور خاصی توافق کنند.

تعداد نسخه های نمونه قرارداد مشارکت در آرایشگاه

شراکت نامه آرایشگاه باید یک عدد بیشتر از تعداد شرکا باشد. این نسخه اضافی، به مرجع حل اختلاف داده می‌شود. توصیه می‌کنیم که به غیر از شرکا، دو نفر به عنوان شاهد زیر قرارداد را امضا کنند. اگر متن قرارداد شما بیش از یک صفحه است، مناسب خواهد بود که شرکا تمام صفحات قرارداد را امضا کنند. هر شریک باید یک نسخه از قرارداد را در اختیار داشته باشد و در نظر داشته باشید که تمام نسخه‌های موجود از این قرارداد، حتما متحد الشکل و متحد المتن باشند.

سخن آخر

برای نوشتن قرارداد بدون عیب و نقص در زمینه حقوقی لازم است از مشاوران حقوقی کمک بگیرید و تیم مشاوران حقوقی رکلا ‌می‌تواند گزینه مطمئنی برای شما باشد.

پیشنهاد ما

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، تیم حقوقی رکلا، یک نمونه شراکت نامه تنظیم کرده است. با زدن روی تصویر زیر، وارد صفحه توضیحات این نمونه قرارداد شوید.

تیم حقوقی رکلا برای آن دسته از اشخاصی که برای شراکت خود شروط پیچیده‌ای در نظر دارند یا در خصوص شیوه همکاری خاصی با یکدیگر توافق کرده‌اند نیز، امکان ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را فراهم کرده است. اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید که شراکت نامه شما به صورت اختصاصی برایتان تنظیم و نوشته شود، می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید.

خدمات دیگری از رکلا که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، امکان دریافت مشاوره حقوقی از متخصصان، مشاوران و وکلای مجرب است. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی را آسان می‌کند. برای استفاده از این خدمات نیز، می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد شراکت سالن زیبایی

این نمونه قرارداد برای ثبت مکتوب توافق شما در خصوص راه اندازی یک سالن زیبایی، مناسب و کاربردی است. برای تهیه آن اینجا بزنید.

نمونه قرارداد شراکت سالن زیبایی
دانلود نمونه قرارداد شراکت سالن زیبایی

قرارداد مشارکت آرایشگاه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. این قرارداد را می‌توانید برای شراکت در راه اندازی آرایشگاه مردانه استفاده کنید.

نمونه قرارداد مشارکت آرایشگاه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(6 نظر)
account_circle
علی رئوف
thumb_up_alt

با سلام
لطفا بابت حق بیمه نفرات درصدی مشغول در سالن های زیبایی رو بفرمائید ؟

08:43
20 اردیبهشت 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

اگر منظور شما در قرارداد مشارکت آرایشگاه است، اساساً حق بیمه متناسب با توافق طرفین پرداخت می‌شود.

11:17
20 اردیبهشت 1399
account_circle
زیبا
thumb_up_alt
سلام. خسته نباشید. میخواستم بدونم شراکت در سالنی که لوازمش از یه شخص خاصی هست و کار و مدیریت با من، چه وضعیتی داره؟ چون مواد مصرفی که برای مشتری استفاده میشه و همچنین جواز کسب برای من هست. انشعابات و اجاره و رهن باید به چه صورت تقسیم بشه؟ میشه لطفا چند راه حل برای شراکت با این شرایط پیشنهاد کنید؟
18:53
20 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و عرض احترام. در خصوص قرارداد شراکت آرایشگاه ، توافق طرفین بر همه چیز مقدم هست. لذا هر توافقی که طرفین در خصوص مسائل مالی و میزان سهم انجام بدهند ملاک عمل خواهد بود و قانون به این توافق احترام می‌گذارد. در خصوص هزینه‌های روزانه و ماهیانه شراکت، معمولا بر اساس میزان سهم طرفین در سود و زیان، محاسبه صورت می‌گیرد.
17:29
22 اسفند 1399
account_circle
رکسانا پایدار
thumb_up_alt
من سالنی رو زدم و میخوام افراد مختلف و افراد با سابقه‌ای که در زمینه آرایشگری مشغول به کار هستند رو به صورت پورسانتی استخدام کنم.
13:07
20 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد شما می‌توانید از قراردادهای مشارکت و کار درصدی استفاده کنید. شما می‌توانید از بخش نمونه قراردادهای سایت، قرارداد مورد نظر خودتون رو تهیه کنید.
17:43
21 تیر 1400
account_circle
الهام مقنی اقاپور
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر. من و همکارم مغازه آرایشگاه باز کردیم کاری رو انجام می‌‎دیم روش تقسیم چه جوری باید باشد؟ در همه چی؛ پول رهن و وسایل هم نصف نصف هستیم.
14:15
06 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد باید از قرارداد شراکت آرایشگاه استفاده کنید. این قرارداد تنظیم شده است و در بانک قرارداد رکلا موجود است. موردی ندارد که سهم طرفین از سود و هزینه نصف نصف باشد.
17:58
07 شهریور 1400
account_circle
زهرا
thumb_up_alt
سلام خدا قوت. ببخشید آرایشگاه از منه با وسایل. دوستم مشتریای خودش رو میاره واسه کار. مواد هم از خودش هست. من باید چجوری باهاش حساب کنم یعنی چند درصد ازش بگیرم؟
14:02
13 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این خصوص عرف خاصی وجود ندارد و همه چیز تابع توافق طرفین خواهد بود.
19:09
14 اسفند 1400
account_circle
صحرا حبیبیان
thumb_up_alt
سلام. ممنون از سایت خوبتون. من سالن زیبایی دارم و تعدادی رو برای کار دارم و لاین‌ها رو اجاره دادم. اما در صورت جریمه در هر کدوم از لاین‌ها می‌تونم قید کنم که با خود طرف هست و ربطی به سالن نداره؟ آیا میتونن به اداره کار شکایت کنن برای بیمه؟
20:28
21 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. اگر منظور شما از جریمه، ورود خسارت است پاسخ شما مثبت است. می‌توانید در قرارداد قید کنید که مسئولیت متوجه آن‌ها خواهد بود. در خصوص شکایت از اداره کار، امکان طرح دعوا در همه حال وجود دارد اما تصمیم نهایی در خصوص وجود یا عدم وجود روابط کاری، توسط همان مرجع اتخاذ می‌شود.
11:32
22 فروردین 1401