آیا گرفتن پروانه کسب مغازه ضرورت دارد؟ مباشر در پروانه کسب چیست؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/09
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پروانه کسب

اکثر جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل باید بسترهای لازم برای فعالیت شغلی آن‌ها فراهم شود. در همین راستا، قانونگذار مقررات و شرایطی را برای شروع فعالیت شغلی افراد در نظر گرفته است تا این فعالیت‌ها از چهارچوب قانونی برخوردار شوند. اخذ پروانه کسب مغازه ، یکی از ضروری‌ترین شرایط قانونی برای راه اندازی یک کسب و پیشه است. این پروانه، سندی است که برای شروع و ادامه کسب و پیشه به اشخاص داده می‌شود. اخذ این پروانه، نشان دهنده قانونی بودن فعالیت دارنده آن است و می‌تواند به صورت موقت یا دائم صادر شده باشد. به عبارت دیگر ، این پروانه جزء اسناد قانونی است زیرا توسط مراجع قانونی صلاحیت‌دار صادر می‌شود.

قانونگذار، شرایط و مراحل دریافت این پروانه را در قانون نظام صنفی کشور مشخص کرده است. بنابراین، اشخاصی که قصد راه اندازی یک کسب و پیشه را دارند، در قدم اول باید نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند. در این مقاله، شرایط، مدارک و مراحل لازم برای صدور این پروانه را با توجه به ضوابط مقرر در قانون نظام صنفی کشور بررسی می‌کنیم.

پروانه کسب چیست؟

همانگونه که گفتیم، قانونگذار شرایط، ضوابط و مراحل صدور این پروانه را در قانون نظام صنفی کشور مشخص کرده است. در ابتدا باید بگوییم که فرد صنفی به هر شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که در یکی از فعالیت‌های صنفی اعم از تولید، خرید، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه گذاری کرده و به عنوان پیشه ور یا صاحب فن و شغل آزاد، محل یا وسیله کسب مشخصی را فراهم کرده باشد. همچنین، شخصی به عنوان فرد صنفی شناخته می‌شود که تمام یا قسمتی از محصول یا خدمات خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه کند.

پروانه کسب ، سندی است که برای شروع و ادامه فعالیت به فرد یا افراد صنفی داده می‌شود. این سند، مطابق با قانون نظام صنفی کشور صادر خواهد شد و دارنده آن می‌تواند یک کسب و پیشه را در محل مشخص یا توسط یک وسیله معین راه اندازی کند.

تعریف صنف، واحد صنفی و اتحادیه صنفی

واحد صنفی نیز به هر فعالیت اقتصادی ثابت یا غیر ثابتی گفته می‌شود که توسط فرد صنفی راه اندازی شده و دارای پروانه است. افرادی که دارای این پروانه هستند در صنف مشخصی قرار می‌گیرند. در توضیح صنف باید بگوییم که صنف از گروهی از افراد صنفی تشکیل شده است که ماهیت و نوع فعالیت شغلی آن‌ها یکسان باشند. اتحادیه صنفی نیز از افراد یک صنف تشکیل می‌شود و وظایف و مسئولیت‌های قانونی را بر عهده دارد. اتحادیه صنفی نیز یک شخص حقوقی است و از حقوق و اختیارات قانونی مربوط به اشخاص حقوقی برخوردار خواهد شد.

قانونگذار، نحوه تعیین میزان هزینه گرفتن پروانه کسب مغازه را در قانون نظام صنفی کشور مشخص نکرده است. به صورت کلی می‌توان گفت که هزینه گرفتن پروانه کسب مغازه با توجه به تصمیم اتحادیه صنفی تعیین می‌شود.

آیا دریافت پروانه کسب مغازه ضرورت دارد؟

با توجه به ماده 12 قانون نظام صنفی می‌توان گفت که دریافت پروانه کسب ، الزامی است. مطابق با این ماده، افراد صنفی قبل از تاسیس هر واحد صفی یا اشتغال به کسب، باید نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند. دریافت این سند نشان دهنده قانونی بودن کسب یا فعالیت شغلی دارنده آن است. بنابراین، شخصی که کسب و پیشه خود را بدون دریافت این سند شروع می‌کند، متخلف است و فعالیت شغلی او نیز غیر قانونی محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که دریافت این پروانه، مزایای زیادی را برای دارنده آن به دنبال دارد.

ممکن است بخواهید به صورت شراکتی مغازه‌ای را دایر کنید و به فعالیت بپردازید یا اینکه بخواهید با اجاره یک مغازه، فعالیت خود در خصوص ارائه خدمات یا کالا را آغاز کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از امضای هرگونه قرارداد اعم از قرارداد شراکت برای مغازه یا اجاره نامه مغازه ، لازم است ابعاد قانونی فعالیت خود را بررسی و فراهم کنید. مساله دریافت پروانه کسب یکی از مسائل بسیار مهم در شروع یک فعالیت تجاری است. در ادامه بیشتر به مزایای دریافت آن اشاره می‌کنیم.

مزایای دریافت این سند

مهمترین مزایای دریافت این سند عبارت است از:

  1. امکان دریافت کارت بازرگانی؛
  2. امکان استفاده از وام‌های بانکی؛
  3. استفاده از تعرفه صنعتی برق و گاز؛
  4. دریافت بیمه تکمیلی؛
  5. دریافت استاندارد برای تولیدات؛
  6. امکان دریافت تاییدیه از سفارتخانه‌ها برای سفرهای خارج از کشور؛
  7. امکان شرکت در نمایشگاه‌های داخلی؛
  8. دریافت سهمیه سوخت برای واحدهای صنفی ریخته گری.

کد آیسیک در پروانه کسب چیست؟

کد آیسیک مخفف عبارت International Standard Industrial Classification و به معنای سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. در واقع کدگزاری آیسیک، یک روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال به شمار می‌آید و سال‌ها است که در شرکت‌ها و کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که کد آیسیک، یک کد شناسایی برای طبقه بندی بین المللی صنایع مختلف است.

واحدهای صنفی تولیدی که داری پروانه کسب هستند نیز می‌توانند نسبت به دریافت این کد بین المللی اقدام کنند.

مباشر در پروانه کسب چیست؟

مطابق با قانون نظام صنفی ، اگر صاحبان مشاغل آزاد، مالک دو واحد صنفی باشند و توانایی حضور فیزیکی در تمام واحدهای تحت مالکیت خود را نداشته باشند، باید برای هر واحد صنفی ، فرد مناسبی را به عنوان مباشر تعیین کنند. مالک باید مباشر را به دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی معرفی و برای او کارت مباشرت دریافت کند. اگر صاحب پروانه در محل کسب حضور نداشته باشد، مسئولیت محل کسب بر عهده مباشر گذاشته می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که تمام اقدامات مباشر در حکم اقدام انجام شده توسط صاحب پروانه است.

لازم به ذکر است که تاریخ انقضای کارت مباشرت با توجه به تاریخ اعتبار پروانه کسب محاسبه می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که صاحب پروانه می‌تواند نسبت به عزل مباشر نیز اقدام کند.

بررسی شرایط تمدید پروانه کسب مغازه الکتریکی

با توجه به قانون نظام صنفی، می‌توان گفت که اعتبار پروانه کسب باید هر ده سال یکبار تمدید شود. بنابراین صاحب پروانه‌ای که برای مغازه الکتریکی صادر شده است، باید هر ده سال یک بار نسبت به تمدید آن اقدام کند.

سامانه ایران اصناف (iranianasnaf.ir)، با هدف نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور راه اندازی شده است. در حال حاضر، خدمات تمدید پروانه به صورت غیر حضوری و از طریق این سامانه ارائه می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای تمدید این سند

مدارک مورد نیاز برای تمدید پروانه کسب عبارت است از:

  1. اصل پروانه کسب قبلی؛
  2. گواهی اداره امور مالیاتی مربوطه مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده؛
  3. دو قطعه عکس؛
  4. تائیدیه کد پستی؛
  5. شماره تلفن همراه صادر شده به نام صاحب پروانه.

متاسفانه هزینه تمدید پروانه کسب مغازه نیز در قانون نظام صنفی مشخص نشده است. به صورت کلی می‌توان گفت که هزینه تمدید پروانه کسب مغازه توسط اتحادیه صنفی تعیین می‌شود.

شرایط و نحوه ابطال پروانه کسب مغازه لوازم آرایشی

ابطال این پروانه و اعلام آن در حوزه اختیارات و وظایف اتحادیه صنفی است. بنابراین، اتحادیه صنفی می‌تواند پروانه کسب صادره را مطابق با مقررات نظام صنفی کشور، باطل و محل کسب را نیز تعطیل کند. در ادامه، موارد ابطال پروانه را با توجه به قانون نظام صنفی کشور بررسی می‌کنیم:

  1. در صورتی که صاحب پروانه، شغل خود را تغییر دهد و شغل او با آنچه که در این سند، قید شده است، تفاوت داشته باشد؛
  2. اگر صاحب پروانه کسب ، ابطال این سند را درخواست کند؛
  3. در صورتی که صاحب پروانه، حق عضویت در اتحادیه را پرداخت نکرده باشد؛
  4. در صورتی که صاحب پروانه کسب ، وظایف و تکالیفی که از سوی اتحادیه برای او در نظر گرفته می‌شود را رعایت نکرده باشد؛
  5. اگر صاحب این پروانه برای مدت بیشتر از 6 ماه فعالیت نکند و این موضوع را به اتحادیه مربوطه گزارش ندهد؛
  6. اگر صاحب این پروانه، فوت کند؛
  7. در صورتی که مدت اعتبار پروانه کسب به پایان برسد اما صاحب این سند نسبت به تمدید آن اقدام نکرده باشد.

بررسی شرایط پروانه کسب شراکتی

دریافت پروانه کسب شراکتی در صورتی موضوعیت پیدا می‌کند که مغازه یا کسب و پیشه، توسط بیشتر از یک نفر اداره شود. می‌توان گفت که شرایط پروانه کسب شراکتی ، عبارت است از:

  1. برخورداری متقاضیان از تابعیت ایرانی؛
  2. داشتن کارت اشتغال (در صورتی که متقاضیان یا یکی از آن‌ها، جزء اتباع بیگانه باشند)؛
  3. داشتن حداقل 5 سال سابقه سکونت در شهر تهران (اگر متقاضیان قصد راه اندازی کسب و پیشه در شهر تهران را داشته باشند)؛
  4. ارائه گواهی پایان خدمت، نظام وظیفه، معافیت دائم و گواهی اشتغال به تحصیل (در صورتی که متقاضی مرد باشد)؛
  5. گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
  6. مدرک تحصیلی که بر با سواد بودن متقاضیان دلالت کند؛
  7. داشتن برگه سلامت بهداشتی شخصی.

استعلام از ادارات مختلف و ارائه نتایج آن‌ها برای دریافت پروانه

ممکن است در فرآیند جمع آوری مدارک لازم جهت دریافت پروانه کسب، لازم باشد که از ادارات مختلف استعلام بگیرید و نتایج استعلام را ارائه دهید. برای آگاهی از استعلام‌های لازم برای تکمیل مدارک خود، می‌توانید از اتحادیه صنفی که در آن فعالیت خواهید داشت، اطلاعات بگیرید. متداول‌ترین اداراتی که برای دریافت پروانه کسب از آن‌ها استعلام گرفته می‌شود، عبارت هستند از:

  1. مراکز بهداشت شهرستان‌ها و ارائه کارت معاینه پزشکی
  2. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  3. دریافت موافقت نامه رسمی اداره نظارت بر اماکن انتظامی
  4. استعلام و ارائه گواهی‌های علمی و آموزشی ضروری و لازم برای فعالیت حرفه‌ای
  5. استعلام و ارائه گواهینامه‌های مهارت
  6. ارائه گواهی پایان خدمت یا معافیت و به طور کلی استعلام تعیین وضعیت نظام وظیفه برای آقایان
  7. و …

مروری بر خدمات حقوقی گروه رکلا

گروه حقوقی رکلا به صورت اختصاصی در زمینه قراردادها فعالیت می‌کند. تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدماتی هستند که توسط گروه رکلا ارائه می‌شوند.

خدمات تنظیم قرارداد به اشخاص امکان می‌کند که قراردادهای مالی و غیر مالی خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز به اشخاص این امکان را می‌دهد که سوالات حقوقی خودشان را با کارشناسان مربوطه در میان بگذارند و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

قرارداد شراکت در مغازه

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که بخواهید به صورت شراکتی یک مغازه تاسیس کنید.

قرارداد شراکت در مغازه
دانلود قرارداد شراکت در مغازه

قرارداد اجاره مغازه

با استفاده از این قرارداد، مغازه مورد نیاز برای شروع کارتان را اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره مغازه
دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سعید عسگری
thumb_up_alt
مدت 6 الی 7 سال مباشر یک مانتو فروشی بودم و در اتحادیه پوشاک کارت مباشرت نیز صادر شده ولی نه حقوقی دریافت کردم نه بیمه شدم چه کار کنم؟
12:24
19 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. قاعدتا شما مشمول قانون کار هستید و لااقل باید حداقل حقوق و مزایای اداره کار، شامل حال شما شود. این موضوع را از طریق اداره کار، پیگیری کنید.
10:47
20 شهریور 1401