نوع قرارداد کارگران گلخانه + چند مهم در خصوص این دسته از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگر گلخانه

این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مطلب، نکات مهم قرارداد کارگر گلخانه را بیان کردیم. از طریق این قرارداد، گلخانه یا یک مرکز پرورش گل و گیاه، نیروی کار انسانی مورد نیاز خود را جذب می‌کند. قرارداد استخدام گلخانه را می‌توانیم در گروه قرارداد کار در نظر بگیریم. این قرارداد براساس قانون کار تنظیم می‌شود و شرایط کافی برای ایجاد رابطه کارگری و کارفرمایی را دارد.

گلخانه‌ها یا گیاه خانه‌ها مکانی سرپوشیده و مُسقَف هستند. گلخانه‌ها با تجهیزات و شرایط خاص، برای پرورش گل و انواع گیاهان آماده شده‌اند. پرورش گل و گیاه علاوه بر علاقه و حوصله، نیازمند تخصص و دانش علمی و تجربی است. اشخاصی که به عنوان کارگر گلخانه مشغول به کار می‌شوند، بعد از گذشت مدتی از فعالیت کاری، به مرور با اصول کلی مراقبت و نگهداری گل و گیاه آشنا می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از کارفرمایان به دنبال جذب و استخدام کارگرانی هستند که سابقه کار داشته باشند.

محتوای نمونه قرارداد کارگر گلخانه

نمونه قرارداد کار گلخانه قراردادی است که کارفرما و کارگر برای شروع رابطه کاری امضا می‌کنند. البته بهتر است به جای عنوان «قرارداد کار گلخانه» از قرارداد استخدام کارگر گلخانه استفاده شود. این عنوان ماهیت این قرارداد را بهتر تعریف می‌کند. قرارداد استخدام گلخانه ، حاوی مشخصاتی از طرفین است. این مشخصات معلوم می‌کند که چه اشخاصی مسئولیت قرارداد را به عهده دارند. علاوه بر این، محوریت اصلی کار، شرح وظایف کارگر گلخانه، تعهدات طرفین، مدت قرارداد و حقوق کارگران ، از جمله موارد مهمی است که در متن قرارداد کارگر گلخانه به آن اشاره می‌شود.

نوع قرارداد کارگران گلخانه

قراردادهایی که میان کارفرماها و کارگرهای گلخانه تنظیم می‌شود، با اینکه به صورت کلی دارای بخش‌های مشابه‌ای است، اما ممکن است هر کدام از قراردادها شرایط یا ویژگی خاصی نیز داشته باشند. برای مثال سابقه کاری کارگر و توانایی‌های او موجب می‌شود که حقوق و مزایای بیشتری دریافت کند. این کارگر ممکن است مسئولیت‌های تخصصی‌تری داشته باشد.

در مقابل، شرایط کاری گلخانه نیز موجب می‌شود در قرارداد تغییراتی به وجود بیاید. برای مثال مدت قرارداد، و ساعت کار کارگر ، شرایط متغیری هستند که با توجه به وضعیت کاری گلخانه تعیین می‌شوند. به طور کلی می‌توانیم نوع قرارداد کارگران گلخانه را به قرارداد کار موقت ، آزمایشی، کارآموزی و قرارداد برای کار معین تقسیم کنیم.

این دسته از قراردادها براساس چه قانونی تنظیم می‌شود؟

قرارداد استخدام گلخانه و به طور کلی سایر قراردادهایی که به وسیله آن‌ها نیروی کار انسانی به خدمت گرفته می‌شود، براساس قانون کار تنظیم می‌شود و اداره کار بر این دسته از قراردادها نظارت دارد.

هر گونه خطا در نوشتن قرارداد یا اجرای آن، از نظر اداره کار تخلف است. اداره کار از کارگر یا کارفرمایی که تخلف را انجام داده است، توضیح می‌خواهد. علاوه بر این، هر کدام از طرفین می‌توانند شکایت یا دعوی خود را در اداره کار مطرح کنند. یکی از وظایفی که اداره کار به عهده دارد، رسیدگی به این قبیل شکایت‌ها و مشکلات میان کارگر و کارفرما است.

نمونه قرارداد کارگر گلخانه یک قرارداد لازم است!

یکی از مسائلی که برای صاحبان و موسسین گلخانه و کارگر اختلاف و مشکل ایجاد می‌کند، موضوع «تعهد» است! بسیار پیش آمده است که کارگر گلخانه بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ پیش زمینه‌ای از کار دست می‌کشد یا اینکه ممکن است مالک گلخانه بدون دلیل موجهی از کارگر بخواهد قرارداد را به پایان برساند.

بدون شک این شرایط هم برای کارگر گلخانه و هم برای مالک مشکلاتی ایجاد می‌کند. جایگزینی نیروی کار مناسب، نیازمند صرف زمان است و در این مدت، خسارت زیادی به گلخانه وارد می‌شود. از طرف دیگر، بیکار شدن کارگر، شرایط سختی را برای او ایجاد می‌کند. یافتن کار دیگر، ممکن است مدت‌ها طول بکشد. در این میان، خسارت و زیان وارد شده به کارگر هم بسیار زیاد خواهد بود.

تنظیم نمونه قرارداد کارگر گلخانه ، طرفین قرارداد را ملزم می‌کند که در بازه زمانی تعیین شده در قرارداد باقی بمانند و به آن متعهد باشند. البته ممکن است شروطی برای فسخ قرارداد نیز در نظر گرفته شده باشد. به طور کلی قرارداد کار، یک قرارداد لازم است و طرفین قرارداد باید به طور کامل به آن متعهد باشند.

نمونه قرارداد کار گلخانه

حالت‌های مختلف این قرارداد

  1. نوعی از نمونه قرارداد کارگر گلخانه به صورت موقت تنظیم می‌شود. به این صورت که بازه زمانی مشخصی (معمولا یک سال) تعیین می‌شود. قرارداد کار موقت، به این معنا است که کارگر گلخانه در بازه زمانی مشخص شده در متن قرارداد ، در استخدام گلخانه خواهد بود. طرفین قرارداد در طول این یک سال باید به تمام تعهدات و وظایف خود عمل کنند.
  2. نمونه قرارداد کارگر گلخانه به صورت آزمایشی نیز تنظیم می‌شود. شرایط کار در گلخانه نیازمند آموزش‌های تخصصی و ویژه درباره نحوه نگداری و مراقبت از گل‌ها و گیاهان است. به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان یا صاحبان گلخانه، تمایل دارند پیش از تنظیم قرارداد اصلی، برای مدت محدودی قرارداد کار آزمایشی تنظیم کنند. استفاده از قرارداد آزمایشی، به خصوص برای استخدام نیروی کاری که سابقه کار نداشته باشد، تصمیمی مطمئن و مناسب است.
  3. ممکن است قرارداد کارگر گلخانه ، صرفا برای انجام یک پروژه کوتاه مدت یا یک کار معین باشد. در این شرایط بهتر است از قرارداد کار معین یا مشخص استفاده شود.

توافق در نمونه قرارداد کارگر گلخانه

نکته مهم در تنظیم این قرارداد، توجه به اصول و قواعدی است که قانون کار به آن تاکید کرده است. قانون کار اجازه انجام هیچ توافق خارج از قانونی را به کارفرما و کارگر نمی‌دهد. بنابراین موسسین گلخانه نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای با کارگر قرارداد تنظیم کنند. حتی اگر کارگر ابراز تمایل کند یا راضی باشد، توافق از نظر قانون کار صحیح نیست. قانون کار برای رفاه و امنیت روانی و کاری نیروی انسانی تصویب شده است و رعایت اصول آن از مهمترین مسائل قرارداد کار است.

طرفین نمونه قرارداد کارگر گلخانه

اولین بخش از نمونه قرارداد کارگر گلخانه مربوط به معرفی طرفین قرارداد است. طرفین قرارداد کارفرما و کارگر نامیده می‌شوند. کارفرما، می‌تواند مالک گلخانه باشد یا شخصی باشد که از طرف مالک گلخانه مسئول مدیریت و رسیدگی به امور گلخانه است. این شخص با داشتن اجازه امضا، قرارداد استخدام کارگر گلخانه را امضا می‌کند. می‌توانیم کارفرما را با «نام تجاری گلخانه» و به صورت یک شخص حقوقی در متن قرارداد معرفی ‌کنیم. برای این کار لازم است به اطلاعاتی مانند نام گلخانه، شماره ثبت، شماره پروانه، نشانی دقیق محل گلخانه، نام نماینده و سمت او در گلخانه اشاره کنیم.

برای معرفی کارگر گلخانه باید از اطلاعات و مشخصات مربوط به شخص حقیقی استفاده شود. علاوه بر این، مشخصات بیشتری از کارگر در متن قرارداد نوشته می‌شود. نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، میزان تحصیلات، مجرد یا متاهل بودن، تعداد فرزندان، نوع و میزان مهارت، شماره تماس و نشانی دقیق محل اقامت از اطلاعاتی هستند که برای معرفی کارگر استفاده می‌شوند.

موضوع نمونه قرارداد کارگر گلخانه چیست؟

به طور کلی، شخص مدیریت گلخانه برای انجام اموری مانند رسیدگی به گل‌ها و گیاهان یک یا چند نیروی انسانی را استخدام می‌کند. موضوع قرارداد با توجه به شرح وظایفی که برای کارگر گلخانه در نظر گرفته شده است نوشته می‌شود. اگر وظایف و مسئولیت‌هایی که به کارگر سپرده می‌شود کمی زیاد باشد، لازم است در برگه‌ای شرح وظایف پیوست شود.

این کار موجب می‌شود که کارگر با آگاهی کامل از شرایط کاری، قرارداد را امضا کند. نوع قرارداد، یکی از مهمترین مسائلی است که باید در متن قرارداد به آن اشاره شود. در توضیحاتی که درباره موضوع داده می‌شود، باید به نوع قرارداد نیز اشاره شود.

آیا کارگر گلخانه باید بیمه شود و آیا عیدی و پاداش سالانه به کارگر گلخانه تعلق می‌گیرد؟

نمونه قرارداد کارگر گلخانه از آن جهت که یک قرارداد کار است، مشمول بیمه نیز می‌شود. براساس ماده 1478 قانون کار، کارفرما که در این قرارداد مدیریت گلخانه است، موظف خواهد بود که کارگر خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند.

قانون کار مزایایی مانند عیدی و پاداش سالانه را نیز برای نیروی انسانی در نظر گرفته است. براساس مصوبه سال 1370 در مجلس شورای اسلامی، کارگران شاغل در کارگاه‌ها مشمول دریافت عیدی و پاداش سالانه هستند. به ازای یک سال کار ، معادل شصت روز مزد ثابت به عنوان عیدی و پاداش سالانه، به کارگر گلخانه پرداخت می‌شود. اگر کارگر گلخانه کمتر از یک سال مشغول به کار باشد یا از میانه سال استخدام شود، مبلغ عیدی و پاداش سالانه او براساس میزان حضورش محاسبه خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از امضای این قرارداد، حتما درباره مزایای قانون کار اطلاعات دقیق و کاملی کسب کنید.

پیشنهاد ما

نمونه‌ای از این قرارداد توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است و در بخش نمونه قرارداد این وب سایت وجود دارد. علاوه براین، برای دریافت سریع‌تر این قرارداد، می‌توانید روی تصویر زیر بزنید.

سرویس مشاوره حقوقی تلفنی و سرویس تنظیم قرارداد اختصاصی ، از دیگر سرویس‌های حقوقی تیم رکلا هستند که می‌توانید برای تهیه و نگارش قرارداد مورد نظرتان یا برای دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاوران و وکلای مجرب، از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید به سهولت در صفحه مربوط به هر سرویس، درخواستتان را ثبت کنید تا تیم حقوقی رکلا در سریع‌ترین زمان ممکن با شما ارتباط بگیرند.

قرارداد کارگر گلخانه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگر گلخانه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات