نمونه قرارداد مشاوره گلخانه بر اساس چه قوانینی نوشته می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/04
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره گلخانه

قرارداد مشاوره گلخانه از انواع قرارداد مشاوره ای و قرارداد کار است که به صورت تخصصی برای ارزیابی، راهنمایی و کشت انواع محصولات گلخانه‌ای تنظیم می‌شود. محصولات گلخانه‌ای یا به اصطلاح کشت گلخانه‌ای، روشی نوین در کشاورزی است که با استفاده از امکانات آن می‌توانید انواع محصولات کشاورزی و انواع گیاهان و گل‌های تزیینی را تولید کنید. این روش نسبت به روش سنتی کشت محصول مزیت‌های زیادی دارد.

افزایش تولید محصول، افزایش تولید در واحد سطح، محبوبیت محصولات در بازار فروش یا به اصطلاح بازار پسند بودن محصولات گلخانه‌ای، صرفه جویی در مصرف آب، تولید محصولات خارج از فصل، کاهش زمان مورد نیاز برای به بار رسیدن محصول یا به عبارت دیگر زودرسی محصول، استفاده هدفمند و بهینه از نیروی انسانی و امکان پرورش انواع گیاهان و بذرهای خارجی از جمله مزایای استفاده از گلخانه و کشت گلخانه‌ای است.

با اینکه کشت گلخانه‌ای و به طور کلی استفاده از خدمات گلخانه مزایا و اهمیت زیادی دارد، اما نکته مهم آشنایی با این روش است. بدون آگاهی و دانش درباره روش کشت گلخانه‌ای، ممکن است که نتایج مثبتی برای شما ایجاد نشود. حتی ممکن است که شروع کار بدون دانش فنی و تخصصی، برای شما خسارت و زیان بسیاری به وجود آورد. استفاده از خدمات مشاوره تخصصی در زمینه گلخانه، پیش از شروع به کار یا حتی در حین کار به شما کمک می‌کند که بهتر تصمیم بگیرید و نتایج مثبتی کسب کنید.

قرارداد مشاوره گلخانه چه قراردادی است؟

نمونه قرارداد مشاوره گلخانه یکی از انواع قراردادهای مشاوره است. این قبیل قراردادها معمولا از ماده 10 قانون مدنی پیروی می‌کنند. مشاوران با امضای قرارداد ، مشاوره می‌پذیرند که در ازای دریافت مبلغ مشخص، اطلاعات و دانش خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهند. نمونه قرارداد مشاوره گلخانه قراردادی است که میان نیروی مشاور و مالک یا صاحب گلخانه تنظیم می‌شود.

قرارداد حاضر حاوی اطلاعات دقیقی درباره مشخصات طرفین، تعیین موضوع مورد نظر برای ارائه مشاوره در آن زمینه خاص، مبلغ حق الزحمه مشاور، مدت زمان ارائه مشاوره، شرایط و تعهدات طرفین، شروط خاص طرفین، شروط فسخ کردن قرارداد ، نحوه اجرای موضوع قرارداد، تعیین مکان مناسب برای ارائه خدمات مشاوره، تعیین داور و از این قبیل موارد است. محتوای قرارداد مشخص می‌کند که ارتباط کاری میان مشاور و طرف مقابل به چه صورتی است و هر کدام از طرفین چه وظایف و تعهداتی را به عهده گرفته‌اند.

انواع قرارداد مشاوره گلخانه و قوانین مربوط به آن‌ها

انواع قرارداد کاری می‌تواند شرایط متفاوتی را برای طرفین ایجاد کند. برای مثال شما می‌توانید قرارداد مشاوره گلخانه را به صورت قرارداد کار یا قرارداد پیمانکاری یا قرارداد جعاله تنظیم کنید. هر کدام از این قراردادها نیز دارای اساس و اصول متفاوتی است. اگر تمایل داشته باشید که درباره یک مساله خاص، مشاوره‌ای تخصصی در امور گلخانه دریافت کنید، می‌توانید با تنظیم قراردادی در حوزه قراردادهای پیمانکاری، از یک مشاور حرفه‌ای گلخانه و شخصی که در رشته‌های کشاورزی و گیاه پزشکی تحصیل کرده است، بخواهید در ازای دریافت مبلغ مشخصی به شما خدمات مشاوره ارائه کند.

نوع دیگری از این قرارداد ممکن است به صورت قرارداد کار موقت تنظیم شود. این نوع قرارداد زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید یک متخصص کشت محصولات گلخانه‌ای را استخدام کنید. در این شرایط احتمالا ساعت کاری و حقوق مشخصی برای این نیروی انسانی تعیین خواهد شد. این شرایط، روابط ایجاد شده را مشمول قانون کار می‌کند و شما موظف خواهید بود که از قرارداد کار استفاده کنید. قانون کار ضوابط مشخصی را برای قرارداد تعیین کرده که رعایت آن الزامی است.

متداول ترین قراردادی که برای استفاده از خدمات مشاوره گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، قراردادی است که با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. براساس این ماده، طرفین می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و قرارداد مورد نظرشان را نیز براساس توافقات، تنظیم کنند.

اهمیت استفاده از قرارداد مشاوره گلخانه

بدون شک بدون تخصص و دانش در زمینه خاص، نمی‌توانید توقع نتایج مورد قبول داشته باشید. تولید محصولات گلخانه‌ای برای بسیاری از سرمایه گذاران انتخاب مناسبی برای به کار گرفتن سرمایه نقدی آن‌ها است. به همین دلیل بسیار پیش می‌آید که سرمایه گذارانی بدون داشتن سابقه کشاورزی یا مدرک تخصصی در این زمینه، اقدام به تاسیس گلخانه ‌کنند. این سرمایه گذاران برای رسیدگی به امور مربوط به کشت گلخانه‌ای نیازمند مشاوران تحصصی یا نیروی کار متخصص در گلخانه هستند.

از طرف دیگر بسیاری از دانش آموختگان رشته‌های مهندسی کشاورزی و مهندسی گیاه پزشکی توانایی تاسیس گلخانه مستقل ندارند. این دسته از اشخاص می‌توانند به عنوان نیروی متخصص در یک گلخانه استخدام شود. به طور کلی هم از جهت اشتغال زایی و هم نیاز به شخص متخصص برای پیگیری و مدیریت اصول کشت گلخانه‌ای، استفاده از خدمات مشاوره بسیار دارای اهمیت است. سرمایه سرمایه گذار و نیاز بازار به محصولات تولید شده، از مهمترین مواردی است که اهمیت گلخانه‌ها را مشخص می‌کند. در مواقعی که گلخانه‌ها به خوبی فعالیت نکنند، واردات، صادرات و حتی تامین نیاز بازار دچار مشکل می‌شود.

متن قرارداد مشاوره گلخانه

محتوای قرارداد در روند اجرای موضوع قرارداد بسیار تاثیرگذار است. به خصوص در قراردادهایی که براساس تفاهم و توافق طرفین تنظیم می‌شود، محتوای قرارداد بسیار اهمیت دارد. در ادامه به مهمترین بخش‌های یک قرارداد مشاوره گلخانه اشاره می‌کنیم و توضیح مختصری درباره آن ارائه می‌دهیم:

طرفین قرارداد

طرفین قرارداد مشاوره گلخانه ، نیروی متخصص مشاور و کارفرما هستند. براساس اصول نگارش و تنظیم قرارداد، لازم است هر کدام از طرفین قرارداد با مشخصات کامل معرفی شوند. مشاور متخصص، شخص حقیقی است و با اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تماس معرفی می‌شود. کارفرما می‌تواند هم شخص حقیقی و هم شرکت و سازمان باشد. اگر کارفرما شخص حقوقی بود، از اطلاعات و مشخصات ثبتی گلخانه برای اطلاعات کارفرما استفاده می‌شود.

موضوع قرارداد مشاوره گلخانه

شرح وظایف و مسئولیت‌هایی که به عهده مشاور متخصص قرار می‌گیرد، به عنوان موضوع قرارداد نوشته می‌شود. موضوع قرارداد حاوی اطلاعات دقیقی از مراحل و حدود انجام کار مشاور است. در این بخش نوشته می‌شود که برای انجام چه اموری از مشاور کمک گرفته می‌شود و مشاور متخصص در چه زمینه‌هایی می‌تواند راهنمایی و مشاوره ارائه دهد.

مدت قرارداد

بازه زمانی شروع و پایان رابطه کاری میان مشاور گلخانه و مالک در توافقات اولیه مشخص می‌شود. مدت توافق شده در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

حق الزحمه در قرارداد مشاوره گلخانه

منظور از حق الزحمه مشاور، مبلغی است که برای دریافت خدمات مشاوره از او، در نظر گرفته می‌شود. میزان دقیق مبلغ حق الزحمه مشاور و شیوه پرداخت آن به او، به توافق میان طرفین بستگی دارد. برای مثال شما می‌توانید برای هر یک ساعت مشاوره با متخصص مورد نظر خود، مبلغی را به عنوان حق الزحمه پایه در نظر بگیرید تا در زمان محاسبه کلی حق الزحمه مشاور، آن مبلغ معیار محاسبه حق الزحمه قرار بگیرد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر به عنوان مشاور گلخانه در این مرکز استخدام شده‌اید، رابطه کاری شما استخدامی خواهد بود و توافقات شما باید از قانون کار و  قانون تامین اجتماعی تبعیت کند.

شرایط فسخ قرارداد

اگر قرارداد مشاوره گلخانه براساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم شده باشد، می‌توانید شروطی را به عنوان شروط فسخ قرارداد تعیین کنید. در این صورت اگر ایراد و اختلافی در راستای شروط فسخ قرارداد پیش بیاید، صاحب حق فسخ می‌تواند قرارداد را در مدت متعارف فسخ کند.

اگر قرارداد مشاوره گلخانه به صورت استخدام نیروی انسانی یا قرارداد استخدام باشد، شرایط پایان قرارداد مطابق با قانون کار خواهد بود.

پیشنهاد ما در خصوص قرارداد مشاوره گلخانه

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد مشاوره گلخانه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. علاوه براین، استفاده از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز به شما کمک می‌کند که بتوانید در اسرع وقت با مشاوران حقوقی و وکلا گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی و مشاوره بگیرید.

قرارداد مشاوره

این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عباس صمدی
thumb_up_alt
سلام. در ارتباط با حق الزحمه مشاوره گلخانه هیدروپونیک بیش از یک هکتار چه رقمی در تنظیم قراردادهای قبلی پیشنهاد شده است؟ این امر در قراردادی که مشاوران حقوقی تنظیم می کنند، لازم است قید گردد. با احترام، صمدی.
13:49
16 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این مورد تماما به اختیار طرفین واگذار شده است و قانون در این خصوص به صراحت صحبت نکرده‌ است و اراده طرفین را ملاک قرار می‌دهد. بله. درست فرمودید و لازم است مبلغ در متن قرارداد منعکس شود.
17:53
17 آذر 1400