قرارداد برگزاری جشنواره ؛ نمونه قرارداد جشنواره اغلب چگونه نوشته می‌شود؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/08/15
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد برگزاری جشنواره

قرارداد برگزاری جشنواره یک قرارداد کاربردی است و یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. جشنواره که به آن فستیوال نیز گفته می‌شود؛ جشنی است که در طول یک یا چند روز در مکان خاصی برگزار خواهد شد. موضوع جشنواره، برپایی جشن، آیین یا موضوعات فرهنگی و هنری است. ریشه‌های برگزاری آن به دوران باستان می‌رسد. جشنواره‌های فیلم، موسیقی، عکاسی، تئاتر، هنرهای تجسمی و غیره در سطح ملی یا بین الملی برگزار می‌شوند.

برگزاری جشنواره پتانسیل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به همراه دارد اما برگزاری یک جشنواره موفق، کار ساده‌ای نیست زیرا نیازمند برنامه ریزی دقیق، کسب مجوز از سازمان‌های مربوطه و پیمودن مراحل و مقدمات قانونی است. بنابراین اولین قدم در برگزاری یک جشنواره، سپردن آن به افراد متخصص و ماهری است که در زمینه برگزاری انواع جشنواره‌ها از تجربه کافی برخوردار باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نکات حقوقی و قانونی نمونه قرارداد برگزاری جشنواره را به شما آموزش دهیم.

نمونه قرارداد برگزاری جشنواره چگونه است؟

قرارداد برگزاری جشنواره اغلب به صورت پیمانکاری و با توافق کارفرما و پیمانکار، مطابق با ماده 10 قانون مدنی، تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد تنظیم شده میان کارفرما و پیمانکار از قراردادهای خصوصی میان اشخاص است و تنظیم و امضای آن با توجه به اختیاراتی انجام می‌شود که اصل آزادی قراردادها به کارفرما و پیمانکار داده است. پیمانکار این قرارداد، متعهد می‌شود مجوز‌های قانونی برگزاری جشنواره را از مراجع قانونی مربوطه اخذ کند و موظف به فراهم نمودن مقدمات برگزاری جشن است. پیمانکار همچنین در حین برگزاری جشنواره نیز باید مراسم را مدیریت کند. کارفرما نیز موظف به پرداخت حق‌الزحمه پیمانکار و انجام تعهداتی است که به موجب قرارداد به عهده او قرار می‌گیرد.

برگزار کنندگان جشنواره، تلاش می‌کنند که برای جشنواره‌های مختلف از اسپانسر نیز بهره ببرند. برای این منظور، قرارداد اسپانسری همایش ، قرارداد مناسبی خواهد بود. با زدن روی لینک می‌توانید درباره این قرارداد مطالعه کنید. پیش‌تر مقاله‌ای درباره آن در وبلاگ رکلا منتشر شده است.

ویژگی‌های قانونی نمونه قرارداد برگزاری جشنواره

قرارداد برگزاری جشنواره هنگامی به صورت اصولی و دقیق تنظیم می‌شود که طرفین آن با خصوصیات و ویژگی‌های قانونی قرارداد، آشنا باشند.

برخی از مهم ترین ویژگی‌های قانونی نمونه قرارداد جشنواره را در زیر بررسی می‌کنیم:

  1. نامعین است: این قرارداد در قانون تعریف نشده است به همین دلیل توافق کارفرما و پیمانکار این قرارداد را تعریف و قواعد و ضوابط حاکم بر آن را مشخص می‌کند.
  2. لازم است: این قرارداد، بعد از تنظیم و امضا لازم الاجرا می‌شود. به همین دلیل کارفرما یا پیمانکار حق برهم زدن این قرارداد را ندارند مگر در مواردی که قانون اجازه فسخ قرارداد را به آن‌ها داده است.
  3. عهدی است: موضوع اصلی این قرارداد تعهد به پیگیری و انجام فرآیند برگزاری جشنواره است.
  4. معوض است: خدماتی که پیمانکار در راستای برگزاری جشنواره به کارفرما ارائه می‌دهد و حق‌الزحمه پیمانکار، دو عوض این قرارداد هستند.

مشخصات کارفرما و پیمانکار در قرارداد برگزاری جشنواره

اولین بند این قرارداد به مشخصات کارفرما و پیمانکار اختصاص دارد. کارفرما و پیمانکاری که شخص حقیقی هستند باید مشخصاتی مانند؛ نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره شناسنامه که نشان ‌دهنده‌‍ هویت آنان است را در قسمت مربوط به مشخصات کارفرما یا پیمانکار بنویسند.

در صورتی که پیمانکار و کارفرمای این قرارداد، شخص حقوقی باشند نیز باید اطلاعاتی مانند؛ نام شرکت، شماره ثبت آن و دیگر اطلاعاتی که نشان دهنده هویت تجاری شرکت است را در قرارداد بنویسند.

فردی که به نمایندگی از شخص حقوقی، قرارداد را امضا کرده است نیز باید در قسمت مربوط به نماینده، مشخصات خود را بنویسد و کپی سند اثبات کننده نمایندگی‌ خود را به قرارداد پیوست کند.

فردی که به وکالت از شخص حقیقی قرارداد را امضا می‌کند نیز باید در قسمت مربوط به مشخصات طرفین قرارداد، اطلاعات هویتی موکل و در قسمت مربوط به نماینده اطلاعات هویتی خود را بنویسد. کپی برابر با اصل وکالت نامه باید به قرارداد، پیوست شود.

موضوع نمونه قرارداد برگزاری جشنواره

موضوع قرارداد، هدف اصلی کارفرما از تنظیم و امضای قرارداد است.

موضوع اصلی این قرارداد نیز فراهم کردن مقدمات برگزاری جشنواره و مدیریت آن است.

کارفرما باید موضوع جشنواره و کیفیت برگزاری آن را به طور دقیق در متن قرارداد شرح دهد. هنگامی که موضوع قرارداد به طور دقیق و با ذکر جزئیات شرح داده شود پیمانکار با وظایف خود آشنا می‌شود و با توجه به انتظارات کارفرما، مقدمات برگزاری جشنواره را فراهم می‌کند.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

مبلغ قرارداد در واقع حق‌الزحمه پیمانکار است و در ازای خدماتی که انجام می‌دهد، به او پرداخت می‌شود.

میزان مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن به توافق کارفرما و پیمانکار بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساط باشد.

ممکن است قسمتی از حق الزحمه پیمانکار در هنگام امضای قرارداد به عنوان پیش پرداخت به او داده شود و مابقی به عنوان ضمانت حسن اجرای تعهدات در نزد کارفرما باقی بماند. پس از برگزاری جشنواره و انجام تمامی تعهدات، این مبلغ به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

هزینه کسب مجوز و فراهم کردن مقدمات برگزاری جشنواره نیز به توافق کارفرما و پیمانکار بستگی دارد و ممکن است به عهده هر کدام از آن‌ها قرار بگیرد.

زمان اجرای تعهدات نمونه قرارداد برگزاری جشنواره

تاریخ روز یا روزهایی که جشنواره در طول آن‌ مدت برگزار می‌شود، زمان اجرای تعهدات پیمانکار است. تعیین تاریخ برگزاری جشنواره و مدتی که به طول می‌انجامد، از دیگر نکات مهمی است که باید در نمونه قرارداد جشنواره نوشته شود تا پیمانکار با توجه به آن تاریخ، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری جشنواره انجام دهد. برای مثال؛ در صورتی که تاریخ برگزاری جشنواره زمستان باشد، پیمانکار مقدمات برگزاری جشنواره در یک مکان سرپوشیده را فراهم می‌کند و بلعکس در فصل تابستان یا بهار، مقدمات برگزاری جشنواره در یک فضای سرپوشیده تدارک دیده می‌شود.

کارفرما و پیمانکار نمی‌توانند بدون کسب رضایت دیگری تاریخ برگزاری جشنواره را تغییر دهند. همچنین اگر نیاز به اجاره کردن مکان خاصی باشد، پیمانکار و کارفرما باید در این خصوص تصمیم بگیرند. برای این منظور آن‌ها می‌توانند از قرارداد اجاره سالن همایش بهره ببرند و مکان مورد نظرشان را اجاره کنند.

پیشنهاد ما

مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد از جمله خدماتی هستند که تیم حقوقی رکلا در راستای دستیابی آسان‌تر عموم مردم به خدمات حقوقی ارائه می‌دهد. با زدن روی لینک‌های مربوطه و ورود به صفحه مورد نظر، می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید تا مشاوران حقوقی با شما تماس بگیرند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات