قرارداد اسپانسری همایش طبق کدام قانون تنظیم می‌شود؟ آیا می‌توانم هر توافقی داشته باشم؟

-
بروزرسانی:1402/03/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اسپانسری همایش

قرارداد اسپانسری همایش یکی از انواع قرارداد اسپانسری است و از قراردادهایی محسوب می‌شود که در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. در واقع اشخاص با حضور در همایش‌هایی با موضوعات متفاوت فرهنگی، روان شناسی، علمی، روابط اجتماعی و غیره مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند و با دریافت گواهی‌های مرتبط، رزومه خود را تکمیل می‌کنند. در پروژه برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، قراردادهای متفاوتی شکل می‌گیرد. یکی از مهمترین قراردادها، قرارداد اسپانسری همایش و قرارداد اسپانسری کنسرت است. البته ما در این مقاله به صورت خاص درباره اسپانسری همایش صحبت می‌کنیم. اسپانسر به عنوان یک شخص حمایتگر در این قرارداد حضور دارد و متعهد می‌شود که از فعالیت مورد نظر و موضوع قرارداد حمایت کند.

انواع اسپانسر در قرارداد اسپانسری همایش

شخص اسپانسر می‌تواند به عنوان حمایتگر مادی و معنوی و اهدایی یا در نقش هر سه نوع حمایتگر فعالیت کند. امضای قرارداد اسپانسری نمایشگاه به عنوان یک قرارداد بُرد بُرد شناخته می‌شود. شخص اسپانسر می‌تواند حمایت نقدی انجام دهد، مثل پرداخت تمامی هزینه‌های مرتبط با برگزاری نمایشگاه و پرداخت هزینه تهیه محل، یا حمایت‌های معنوی انجام دهد، مانند اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه در خبرگزاری‌ها یا سایر شبکه‌های اجتماعی موثر.

اگر حمایت به صورت اهدایی باشد، اسپانسر در طی برگزاری نمایشگاه یا قبل از آن اعمالی مانند ارائه نرم افزارهای مورد نیاز را انجام می‌دهد. ممکن است در شرایطی، مانند قرارداد اسپانسر ورزشی، اسپانسر هر سه نوع حمایت را انجام دهد. نوع حمایت ارتباط مستقیمی با نیاز اشخاص و دلیل جذب اسپانسر دارد. البته قصد و هدف اسپانسر نیز بسیار تاثیر گذار است. با توجه به نیاز جامعه به برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، قرارداد اسپانسری در این دو حیطه کاری، بسیار مورد توجه است.

اعتبار قانونی قرارداد اسپانسری همایش

از آن جایی که تمام قراردادهای منعقد شده در سطح جامعه باید مطابق با قانون باشد، قرارداد اسپانسری همایش نیز از این قاعده استثنا نیست. طرفین موظفند در زمان تنظیم این قرارداد به گونه‌ای عمل کنند که قانون گذار تعیین کرده است، زیرا فقط در صورت رعایت قانون، قرارداد معتبر خواهد بود. قبل از این که طرفین بخواهند هرگونه قرارداد اسپانسری همایش را امضا کنند، باید آگاه باشند که این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای منعقد شده در کشور ما، نیازمند رعایت کردن شروط اساسی صحت قراردادها است. شرایط صحت قرارداد در قانون مدنی، شرح داده شده است. رضایت کامل و قصد یکسان طرفین، شایستگی آن‌ها برای امضای قرارداد (اهلیت)، موضوع معین برای قرارداد و مشروع بودن، از مهمترین شروط برای صحت قرارداد است که در ماده 190 قانون مدنی درباره آن مفصل توضیح داده شده است.

ماده 10 قانون مدنی و قرارداد اسپانسری همایش

قرارداد اسپانسری از جمله قراردادهایی است که در گذر زمان و با رشد جامعه و اهمیت تبلغیات و تهیه کنندگی، اهمیت پیدا کرده است. با این حال در متن قانون مدنی هیچ ماده‌ای به صورت صریح و شفاف در مورد تنظیم قرارداد اسپانسری همایش صحبت نکرده است. اشخاصی که متقاضی تنظیم این قرارداد هستند، می‌توانند به پشتوانه‌ ماده ۱۰ قانون مدنی این قرارداد را منعقد کنند. به بیان ساده‌تر، این قرارداد مانند قرارداد کار یا قرارداد فروش کالا نیست که قانون گذار درباره تمام مراحل اعتبار، نحوه تنظیم، انجام تعهدات و خاتمه قرارداد در مفاد قانونی توضیح داده باشد. البته اگر قرار است که همایش بین المللی باشد، اسپانسر و مسئول برگزاری همایش باید به آیین نامه نحوه برگزاری گردهمایی‌های بین المللی نیز توجه کند.

قرارداد اسپانسری همایش با استناد به ماده 10 قانون مدنی، به شرط رعایت قانون و براساس توافقات طرفین تنظیم می‌شود. قانون گذار برای الزام طرفین به رعایت قانون، ضمانت اجرایی تعیین کرده است. اگر هر یک از طرفین به عمد یا از روی ناآگاهی مواد قانونی را نقض کند یا توافقاتی برخلاف آن انجام دهد، قانون گذار آن قرارداد را معتبر نمی‌داند. برای مثال تنظیم قرارداد باید برای هر دو طرف سود عقلایی و مشروع داشته باشد. در این صورت و بر اساس این ماده، اگر قرارداد اسپانسری نمایشگاه به شکلی تنظیم شود که برای یکی از طرفین منفعت نامشروع نداشته باشد، قانون گذار نیز از آن حمایت نمی‌کند. با ذکر این مطلب این سوال پیش می‌آید که شخص اسپانسر چگونه از تنظیم یک قرارداد اسپانسری همایش سود می‌برد؟

منفعت تنظیم قرارداد برای اسپانسر

شخصی که در قرارداد نقش اسپانسر را دارد، می‌‌تواند به شیوه‌های مختلف سود و منفعت داشته باشد. اسپانسر می‌تواند از طرف مقابل درخواست کند که در حین برگزاری همایش، تبلیغاتی را برای او انجام دهد. برای مثال اگر شخص اسپانسر یک شرکت طراحی، تولید و توزیع تراکت است، می‌تواند از طرف مقابل بخواهد که در حین برگزاری همایش تراکت‌های شرکت را پخش کند. بدین ترتیب اسپانسر از انجام تبلیغات سود خواهد برد.

عنوان قرارداد اسپانسری همایش

عنوان قرارداد بیانگر ماهیت اصلی قرارداد است. بنابراین طرفین موظفند که در ذکر عنوان آن با دقت بالایی عمل کنند. عنوان قرارداد اسپانسری نمایشگاه ، یک عبارت کوتاه است که درباره محتوای قرارداد اطلاعات کاملی ارائه می‌دهد. البته آن چیزی که اهمیت دارد محتوای قرارداد است. بنابراین، به صِرف نوشتن یک عنوان دیگر، مسئولیت و شرایط محتوای قرارداد تغییر نمی‌کند.

طرفین قرارداد اسپانسری نمایشگاه

زمانی که اشخاص تصمیم می‌گیرند یک قرارداد اسپانسری همایش تنظیم کنند، مطابق با نظر قانون ‌گذار موظف هستند که مشخصات خود را در متن قرارداد بنویسند. این اشخاص می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. با توجه به تفاوت این دو گروه با یکدیگر، مشخصات هویتی و اطلاعات شناسایی آن‌ها نیز متفاوت است. اشخاص حقیقی با اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس معرفی می‌شوند. اشخاص حقوقی نیز که شامل شرکت‌ها و موسسات هستند، باید با نام شرکت، کد ثبتی، کد اقتصادی، نام مدیر عامل، نشانی و کدپستی‌ شناسایی شوند.

مدت قرارداد اسپانسری نمایشگاه

شروع و پایان اعتبار قرارداد اسپانسری همایش در واقع یک بازه زمانی است که طی آن هر یک از طرفین باید به صورت کامل به تمام تعهدات خود عمل کند. در صورت کوتاهی در انجام تعهدات در این مدت، طرف مقابل می‌تواند از شخص خاطی طلب خسارت کند. به هر حال پس از پایان قرارداد، طرفین، دیگر الزامی به انجام تعهدات خود در خصوص قرارداد اسپانسری همایش ندارند، مگر آن که قرارداد به صورت ضمنی یا تلویحی تمدید شده باشد.

تعهدات طرفین قرارداد

وظایفی که طرفین در ازای امضای اسپانسری همایش به عهده می‌گیرند با توجه به نقش آن‌ها در قرارداد متفاوت است. همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، اسپانسر می‌تواند حمایت مادی، معنوی یا اهدایی از طرف مقابل داشته باشد. بر این اساس تعهدات او نیز متفاوت خواهد بود. اگر حمایت به شکل مادی باشد او موظف است وجه مورد نیاز را در مدت تعیین شده و به صورتی که مورد توافق است، به شماره حساب نوشته شده در متن قرارداد واریز کند.

در صورتی که حمایت به شکل معنوی است، اسپانسر موظف است که مطابق با توافق انجام شده عمل کند. به این ترتیب ممکن است این حمایت معنوی در قالب اطلاع رسانی برگزاری همایش باشد. طرف دیگر قرارداد نیز باید مطابق با انتظارات اسپانسر عمل کند. برای مثال ممکن است اسپانسر از او بخواهد که در حین برگزاری همایش، تبلیغاتی برای او انجام شود. از جمله تعهدات هر دو طرف در خصوص قرارداد اسپانسری همایش ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حفظ محرمانگی مواد مندرج در متن قرارداد اسپانسری همایش؛
  2. خودداری از انجام اعمالی که ممکن است به اعتبار طرف ‌مقابل لطمه وارد کند؛
  3. مدت و نحوه اجرای تبلیغات در هر بخش از همایش.

مرجع حل اختلاف این قرارداد

در زمان تکمیل قرارداد اسپانسری همایش ، طرفین می‌توانند مرجعی را برای حل اختلافات احتمالی خود در آینده پیش بینی کنند. در صورتی که در بازه زمانی اعتبار قرارداد یا پس از آن، اختلافی میان طرفین این قرارداد به وجود بیاید، آن‌ها می‌توانند با مراجعه به این مرجع به اختلافات پیش آمده پایان دهند. همچنین طرفین می‌توانند داوری یا دادگاه را به عنوان مرجع صالح در متن قرارداد پیش بینی کنند. در صورت سکوت طرفین برای تعیین مرجع حل اختلاف، آن‌ها می‌توانند از سه دادگاهی که قانون گذار برای رسیدگی به اختلافات قرارداد اسپانسری همایش معرفی کرده است، استفاده کنند. این دادگاه‌ها عبارتند از:

  1. دادگاه محل امضای قرارداد؛
  2. دادگاه محل انجام تعهدات؛
  3. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوی در واقع علیه او مطرح می‌شود‌.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر در این حوزه فعالیت می‌کنید، باید یک قرارداد حرفه‌ای و مختص به شرایط کاری خود داشته باشید. شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا سفارش دهید. برای این منظور، کافی است به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

اگر در خصوص قراردادتان و سایر مباحث حقوقی مربوط به آن به مشاوره و راهنمایی نیاز داشتید نیز، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد اسپانسری همایش

این نمونه قرارداد را می‌توانید با زدن روی تصویر زیر به سرعت دریافت کنید.

نمونه قرارداد اسپانسری همایش
دانلود نمونه قرارداد اسپانسری همایش
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات